Omista kouluvuosista alkaa olla jo aikaa mut...
Yks mitä mä muistan oli pjumppatunnit. Ei ne siis mulle ollu mikään ongelma, mut tiedän useammallekin jääneen ikuisen "trauman". Jos ei ollu kauheen "hyvä". Olla se joka viimeksi valittiin joukkueeseen ja onks meidän ihan pakko ottaa toi. Vaik jumppatunnit oli useimmille hauskoja, niin ei totisesti kaikille.
Samoin kun ainoa "tasokurssi" oli lukioon mennessä valinta pitkän ja lyhyen matikan välillä. Ja siinä missä peruskoulumatikkaa mun ei koskaan tarttenu lukea, niin pitkän matikan kirja sit joskus täytyi avatakin, että se oli sit aikamoinen harppaus. Et esim. mulle peruskoulumatikka olis saanu olla haastavampaa. Niille joita matikka ei kiinnostanut se olis voinut olla enemmän "perus" ja käytännönläheisempää.
Nytkin eduskunnassakin istuu henkilöitä joille perus prosenttilasku, sekä miljoonan ja miljardin ero tuottaa vaikeuksia, vaikka kaikilla on se peruskoulun oppimäärä käytynä.
Samoin maailma on muuttunut. Mun kouluaikana oli ihan helvetisti ulkolukupänttäämistä, enkä mä sitä silloinkaan ymmärtänyt. Että miksi pitää ulkoa tankata jotain joka on sekunnissa katsottavissa kirjasta? Nykyään kun jokaisella on älyvehje taskussa ja jumalaton määrä tietoa saatavilla, niin tietoa on liikaakin, mutta sen soveltamistaito ja ymmärtäminen ei sit olekaan niin helppoa. Karrikoiden vois sanoa, et ei ole järkeä opetella ulkoa, et haukionkalahaukionkala ja sit kun kaislikossa molskahtaa niin ihmettelee, et mikä helvetti se oli?
Jotenkin toivoisin, et koulu pystyis muuttumaan sitä mukaa kuin maailmakin.
Toinen mitä toivois olis se, että älytön ylikoulutus saatais kitkettyä. Jos joku tahtoo putkimieheksi, niin peruskoulu ja ammattikoulu pitäis riittää. Ei kaikkia tarttis kouluttaa putkitieteen tohtoreiksi.
Vanhasa byrååssani meit oli hommissa ekonomi, insinööri, diplomi- insinööri, maa/metsätaloustieteilijä, kielenkääntäjä jne kaikki tekemässä samaa hommaa. Yhtä hyvin olis voinu olla pappi, arkkitehti tai sotakorkean käynyt. Tutkinto kuin tutkinto.
Vanha koulukaverini luki diplomi- insinööriksi, mutta on viimeiset kakskytä vuotta työskennellyt henkilöstöpäällikkönä. Se on tietty toisaalta hyvä, että koulupohjasta huolimatta voi hakeutua ihan erilaisiinkin hommiin, mut toisaalta siinä menee hirvee määrä hyvää koulutusta ihan hukkaan.