Suomalaisella miehellä kaksi "vaimoa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ole triangelidraama?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eli se Amin "toinen nainen" täällä kyselee, että kuin toi käsikirjoittaja laittais "Amin, Jennin ja Nikon" tarinan jatkumaan, kun ei itse keksi juonen juurta hehhee

Minä elin, mutta olin se lapsi, en kolmiodraaman jäsen. Aluksi hyväksyin koko jutun itsestäänselvyytenä niinkuin lapset usein tekevät, mutta murrosikään tullessa kaatui kuppi. Huusin ja raivosin kaikille kolmelle että miksi olette tollasia pervoja, miksei mulla voi olla kunnon perhettä? Kaverit tietysti vihjailullaan ja naureskelullaan pahensi vielä asiaa. Olisin ymmärtänyt eron ja uuden perheen mutten tuollaista kommuunihaahuilua.

Joten sori, mulle ei jäänyt hyvät muistot tuosta vaiheesta nuoruutta. Olen aika vähän tekemisissä nykyään vanhempieni kanssa. Isä on vihdoinkin muuttanut uuden naisensa kanssa yhteen kun ei enää tarvitse yrittää minun takiani. Parempi kai olisi ollut jos olisi muuttanut jo paljon aikaisemmin. En jotenkin vieläkään jaksa uskoa että toi soppa aikoinaan keitettiin minun parastani ajatellen.

Olen elänyt vastaavassa tilanteessa. mieheni löysi uuden naisen ja jatkoi suhdetta jäätyään kiinni. Minulle ilmoitti, että hyväksy asia. Minä en hyväksynyt ja lähdin ja yllätys yllätys mies ruinasi minua takaisin ja aika pian lemppasi uuden naisen pois. Mies selitti naiselle koko ajan ettei seksiä ole eikä tunnetta ja silti eli kanssani täysiä ja oli rakastunut minuun. Mies oli aika sekaisin tässä vaiheessa ja selvästi tämä uusi nainen sekoitti miehen päätä. Joka tapauksessa mies itkee vieläkin ettei ymmärrä miksi lähti pilaamaan sen ainoan ja tärkeän elämässä.
Minun ystävälle taas kävi niin, että avioiduttuaan miehen kanssa ilmestyikin kuin tyhjästä exä joka olikin ollut panopuuna koko heidän suhteen ajan. Mies lähti aina suutuspäissään exän luokse ja kertoi tälle kuinka aikoo erota jne... Exä otti aina vastaan vaikka joka kerta sai vettä niskaansa, kun mies tylysti ilmoitti ettei aio erota vaan rakastaa vaimoaan. Kuka tässä oli tyhmä? Lopulta mies ei enää viitsinyt juosta exänsä luokse vaan selvitti riidat kotona. Asian pointi on siis se, kun naiset hyväksyvät miehelle kusipäisen käytöksen niin mies jatkaa sitä.... Koskaan ei saisi mennä toisten suhteen väliin vaan pitäisi vaatia ero ensin selväksi ja sitten vasta aloittaa "puhtaalta" pöydältä uusi suhde. Sitäpaitsi parisuhteessa on aina kriisejä ja ne pitäisi antaa selvittää rauhassa eikä ängetä siihen väliin.

Eli alkupeäiselle. Ilmeisesti tässä suhteessa on ollut tunnetta, kun on erottu ja palattu yhteen ja lisäksi riitoja joista mies ei ole päässyt ylitse, voi siis kostaa lapsen äidille.
Sanon siis sinulle alkuperäinen, että sinulla ei ole oikeutta olla tuossa välissä. Miehen pitää selvittää tunteensa ja tehdä ratkaisu ja sinä voisit vetäytyä kuviosta siksi aikaa. Tuo on totta, että ero ei ole selvä ennenkuin on muutettu erilleen. Tilanteessa on vielä lapsi ja siksi sinä olet todella röyhkeä ja tyhmä kun olet sotkeutunut ko. perheeseen.

Eilisessä Dr Phil -ohjelmassa oli juuri siitä, että miten jatkaa elämää eteenpäin, kun haluaa vain roikkua vanhassa suhteessa. Esimerkiksi yksi pariskunta eli siten, että mies asui alakerrassa, nainen tyttärensä (edellisestä liitosta) yläkerrassa. Kumpikin eli kavereina keskenään, mutta kumpikaan ei löytänyt uutta kumppania, koska uudet seurusteluehdokkaat eivät ymmärtäneet tilannetta, että miten voi elää vastakkaista sukupuolta olevan kanssa ihan vaan kavereina.

Pariskunnalla yksi iso erottava tekijä oli se, että nainen halusi naimisiin ja lapsia, mies ei halunnut kumpaakaan missään tapauksessa. Psykologin ehdotus olikin, että naisen pitää osata luovuttaa, päästää irti ja alkaa elämään uutta elämäänsä. Ystävänä miehen kanssa voi olla, mutta ei ystävän kanssa tarvitse asua.

AP:n tilanteeseen sanoisin sen, että poikaystäväsi on saamaton. Hän ei saa itseään irti vanhasta suhteesta vaan roikkuu toinen jalka sinun luonasi, toinen jalka exänsä luona. Minä en kyllä tuollaista katselisi, vaan vaatisin miestä lopettamaan suhteen exään ja toteuttamaan avioeron loppuun asti.

Minä tiedän, miten ikävää on kertoa lapsille, että haluaa erota heidän isästään. Käytännössä kuitenkin lapset sopeutuvat hyvin. Itseasiassa elämä eron jälkeen voi olla ihan hyvää ja jopa parempaa kuin ennen. Olen täysin vakuuttunut siitä, että lapselle on parasta se, että omat vanhemmat ovat onnellisia ja tasapainoisia. Kun vanhemmilla on myös ns. omaa aikaa, niin sitä pystyy panostamaan yhdessäoloon useinkin ihan eri tavalla kuin naimisissa ollessa.

En myöskään AP:n tapauksessa ymmärrä sitä, että jos mies kuitenkin viettää aikaa tyttöystävänsä kanssa, niin eihän hän silloinkaan ole lastensa kanssa. Jos hän on töissä, silloinkin ollaan erossa lapsesta. Jos lapsi nukkuu äitinsä kanssa, eihän silloinkaan lapsi tarvitse isää. Kyllä tuossa irtiotossa on kyse ennenkaikkea siitä, että mies ryhdistäytyy ja toimii niin kuin pitäisi, eli elämään selkeyttä ja kunnolla.

Mies voi ostaa asunnon lapsen läheltä, jolloin voi tavata vaikka päivittäin niin halutessaan.

kirjoita vaikka, että vaimo halusi erota, mies ei. Silti "työkaverit ja ystävät nauravat tilannetta". Vaimo nauraa vielä kovemmin, sillä hän on ainoa, joka tietää totuuden.

Virallista vaimoa ei miehellä ole. Mies katsoo, että hänellä on nainen, joka on tyttöystävä. Lapsen äiti ei rakasta miestä, tämän hän on kertonut naisystävälle ja toivottaa onnea heidän suhteelleen.

Tämä "perhe" ei toimi perheenä, koska vanhempien välillä ei ole sitä sisältöä, joka miehen ja naisen välillä ihmissuhteessa on. Vanhemmat sietävät toisiaan paremmin, kun ihmissuhdenälkä on tyydytetty toimivassa suhteessa (tämän perheen ulkopuolella).

Minä en vieläkään ymmärrä miksi lapsen vanhemmat eivät voi vaan reilusti muuttaa erilleen ja laittaa suhdetta käytännössäkin poikki. Mies voi hommata uuden asunnon naapurista ja muuttaa uuden tyttöystävän kanssa siihen. Ihan yhtä läsnä hän on lapsen kanssa siinäkin jos vaan omaa halua riittää. Ja lapsihan voi vierailla isällä koska haluaa.

Jotenkin oudolta ja väkinäiseltä toi kolmiosysteemi vaikuttaa vaikka sitä kuinka kääntelisi. Mitäs sitten tapahtuu jos ja kun lapsen äiti löytää uuden poikaystävän? Muutaako siihen vielä neljäskin samaan kämppään? Mahtaa mennä lapsosen pää pyörälle kun varamammoja ja -isiä hyörii joka nurkassa.

Kuulostaa aika perinteiseltä kolmiodraamalta siinä, että mies pitää toista naista odottamassa kuukausi-, vuositolkulla, "lasten (lapsen) takia", vaikka todellisudessa ei halua erota lastensa äidistä ja siitä suhteesta. Tässä tapauksessa vain lapsen äiti sattuu tietämään suhteesta, eikä itsekään halua lähteä omasta suhteestaan, koska uskoo ajattelevansa lapsen parasta.

"En myöskään AP:n tapauksessa ymmärrä sitä, että jos mies kuitenkin viettää aikaa tyttöystävänsä kanssa, niin eihän hän silloinkaan ole lastensa kanssa. Jos hän on töissä, silloinkin ollaan erossa lapsesta. Jos lapsi nukkuu äitinsä kanssa, eihän silloinkaan lapsi tarvitse isää. Kyllä tuossa irtiotossa on kyse ennenkaikkea siitä, että mies ryhdistäytyy ja toimii niin kuin pitäisi, eli elämään selkeyttä ja kunnolla."

Samaa mieltä! Lapsi voi olla vaikka viikon yhden vanhemman luona, ja sitten viikon toisen luona. Ja siinä saa isä olla osana lapsensa arjesta! Vai eikö hän halua näin paljon vastuuta, osaako olla lapsen kanssa kun äiti on läsnä?

Vaikka en suuri avioeron fani olekaan ja vaikka olenkin sitä mieltä, että Suomessa erotaan nykyisin kovin helposti, eiköhän tosiaan lapsen paras olisi, että joko vanhemmat ovat yhdessä kaikilla tasoilla (asumus + parisuhde; tällöin ei myösään isällä toista naista) tai eivät millään tasolla (asumus erikseen, ei parisuhdetta; muu partneri olemassa tai ei)?

korjaus: siis "osaako (isä) olla lapsen kanssa *vain* kun äiti on läsnä?" (onko isä, joka ei todellisuudessa osallistu lastenhoitoon, eikä esim osaa vaipanvaihtoa, syöttöä ym.? [en muista lapsen ikää.])

Lapsen äiti haluaa asua samassa taloudessa lapsen isän kanssa lapsen edun nimissä, vaikka ei ole henkistä eikä fyysistä suhdetta.

jaa-a. ongelma tuntuu olevan nyt lapsen äidillä. ei sitä muutkaan missään kulisseissa asustele. kyllä se on niin, että miehen pitää päättää kenen kanssa asuu, lapsen äidin vai sitten jonkun muun kanssa. käskehän tehdä valinta. parempi niin.

Mies sanoo, että ei kykene nopeisiin muutoksiin, tulevaisuutta rakennetaan pikkuhiljaa naisystävän kanssa, mies uskoo, että tulevaisuus on hyvä. Nainen kadottaa välillä uskonsa, koska suhteella ei aina tunnu olevan elintilaa. Rakkaus ei vaan kävele vastaan joka päivä, kun sen kohtaa sitä on vaikea sivuuttaa.

Mies on aivan omistautunut lapselleen ja lapsi tuntuu onnelliselta. Tiedä sitten mitä vanhempien kaksoisviestintä hänelle aiheuttaa omiin parisuhteisiin.

Nainen kysyi mitä lapsen äiti ajattelisi jos suhde päättyisi, olisi vahingoniloinen, arveli mies. Lapsen äidillä on ollut tapana haukkua miestä: sulla ei edes seiso, etkä kelpaa kellekään naiselle, mutta näitä ei viime aikoina ole kuultu.

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
Naisystävä on sanonut miehelle, että yrittäisi rakastua uudelleen lapsen äitiin, koska tilanne ei ole helppo, se vaan ei kuulemma ole mahdollista.

Eli siis on sittenkin kyseessä kolmiodraama.

Mies on naimisissa / avoliitossa lapsensa äidin kanssa.
Lisäksi mies tapailee / seurustelee toisen naisen kanssa.

Minusta tuo vaikuttaa aika klassiselta "syön ja säästän saman kakun". Näyttää mies siinä jopa onnistuneenkin.

ei voi syödä ja säästää kakkua....jos on vain yksi kakku, mutta kahden kakun juju sallii sen, että toista syö ja toisen säästää. Tässä lienee analogia otsikkoon.

...tosin säästelty kakku useimmiten vanhenee, kuivuu ja homehtuu. Eikä ole enää sellaista herkkua, jota haluaisi. samoin rakkauskin voi väljähtyä.

ei siis tosissaan: elämä on yhtä keikauskakkua rusinoineen (iloineen ja suruineen) ja nyt on 26.1.2007. Menneisyyttä ei kannata muistella eikä tulevaakaan turhaan miettiä vaan elää tässä ja nyt. Nämä terveiset ap:lle.

Alkuperäinen kirjoittaja kakku:
näen muuten usein unta erilaisista kakkusista. Tuleekohan minusta isona leipuri?

...mestari leipuri oon... naisia, naisia nauratan ... vai miten se meni?
Vaihtoehtona unen tulkinalle voisi olla... monta kakkua tai yksi iso kakku ... taitaa olla elinikäinen tai ainakin parikymmenta vuotta. Onkos sulla puhtaat jauhot pussissa?

Voi pyhä jysäys. Jätä se mies jos ei pysty jättämään lopullisesti entistä naistaa. Lapsi on erittäin huono tekosyy. Luultavasti mies saa jotai kiksejä tästä teidän kolmen suhteesta eikä haluakaan tilanteen muuttuvan. Sinä ansaitset parempaa ja tee se myös selväksi!! Älä jää suhteeseen joka ei etene. Tämä teidän tilanne ei ole hyväksi Sinulle saatikka sitten lapselle. Hän saa vielä vääristyneen kuvan parisuhteesta, mutta siitä ei vastuu ole Sinulla vaan lapsen vanhemmilla!! Sinun kannattaa vaatia miehesi valitsemaan teidän kahden välillä. Sinun itsesi tähden!

Yhteistyössä