Suomi ja ihmisten tasapäistäminen, mielipiteitä kiitos :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Rico"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tätä en muuten mä ainakaan ole ollenkaan ajanut takaa. Mä en toivo koululaitoksesta mitään supernerojen hautomoa, joka kasvattaisi mun lapsesta uuden Einsteinin.

Mun päällimmäisin huoli oman lapsen suhteen on se, että tällä menolla sillä tulee vielä olemaan vaikeuksia koulussa. Tämä on todettu monissa varhaiskasvatuskeskusteluissakin: jaksaakseen keskittyä poika tarvitsee paljon haastetta ja mielekästä hommaa. Poika vaan on sellainen. Sillä on valtava tiedonhalu ja mieletön into uppoutua mielenkiintoisiin ja haastaviin juttuihin. Ja sitten taas heittää helposti lekkeriksi, jos homma on "ihan lällyä", kuten poika itse noista A-kirjain -harjoituksista totesi.

Ei mulla ainakaan ole mitään keinoa (eikä ehkä haluakaan) kitkeä lapsesta pois sitä luontaista oppimisen intoa mikä sillä on, jos se vaan suunnataan oikein. Mutta suurin pelko siis onkin, että jos se ei pääse sitä oikein suuntaamaan, niin sillä ei tule olemaan helppoa koulussa.

Se on melko helppoa leimata sellainen lapsi ongelmatapaukseksi, vaikka kyseessä ei oikeasti ole mikään kasvatuksellinen ongelma sinänsä, tai minkäänlainen käytöshäiriö.

Hajoaako se luontainen oppimisenhalu, jos joskus joutuu tekemään jotain tylsää A-kirjainta? Mun omat pojat ovat laiskoja tekemään tylsiä hommia, mutta itse pidän sitä ihan hyvänä, että koulussakin joutuvat tekemään myös jotain tylsääkin. Mä annan kotona lasten elää aika vapaasti rajojen sisällä ja heillä on ollut vaikeuksia koulussa, kun sielä rajoitetaan paljon enemmän, mutta onneksi on illat ja viikonloput aikaa taas toteuttaa itseään. Täytyyhän meidän aikuistenkin tehdä töitä, vaikka aina ne ei kovin haastavia olisikaan.