Suonikohjut raskausaikana???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mami80

Uusi jäsen
02.12.2004
10
0
1
Minkälaisia kokemuksia suonikohjuista raskausaikana? Häviävätkö / haalenevatko synnytyksen jälkeen, kun verenkierto helpottuu vai voiko sanoa hyvästit kauniille jaloille raskauden jälkeen???

Mulla on menossa toinen raskaus, ekasta ei jäänyt minkäänlaisia merkkejä mihinkään. Ei raskausarpia, ei kipuja lantion luihin saati sitten mitään suonikohjuja!!

Nyt tämän toisen raskauden aikana olen huomannut vasemmassa jalassa yhden ison ja pitkän suonenpullistuman pepun alareunasta polvitaipeeseen asti. Ei ole kiharainen eikä kipeä, ei särje eikä vaikuta elämään muutenkaan...lähinnä on esteettinen haitta ja ärsyttää vietävästi aina kun satun vilkaisemaan peiliin!!! :x

Neuvolatäti suositteli käyttämään tuki-stay up -sukkia, jotka tehostavat verenkiertoa. Vielä en ole mistään sellaisia löytänyt (normaalit tukisukkahousut kun eivät mahdu masun kohdalta enää päälle, kun rv 32+3) - onko joku muu kenties??? Mistä ja paljonko maksoi??? (Normaalit polvimittaiset tukisukat kun eivät tähän kohjuun auta, kun se on nimenomaan taka/sivureidessä.)

Löytyykö apua / vinkkejä, mitä tehdä kun tämä mami 27 vee ei vielä tässä iässä tahtoisi elää loppuikäänsä suonikohjun kanssa...??!?? :/

Itselläni tuli myös ekan raskauden lopussa suonikohjuja jalkoihin. Hävisivät kyllä melkein kokonaan synnytyksen jälkeen. Käyntin n. 2 vikaa raskauskuukautta Instrusta ostettuja polvimittaisia tukisukkia (n60e). Auttoivat hieman.

Nyt toinen raskaus loppusuoralla (rv 39) ja kohjut ovat vaivanneet n. raskauden puolesta välistä lähtien. Jalat ovat ihan muhkuroita täynnä, jalkaterät sinisenä verenpurkauksien takia. Kohjuja myös nivusissa ja häpyhuulissa. Käveleminen on välillä aika kivuliasta. Hankin n. 2 kk sitten (olisi pitänyt älytä hankkia paljon aikaisemmin) terveysliikkeestä (Helsingin keskustassa) kunnon reisimittaiset stay up- tukisukat. Maksoivat 88e eli ei mitään halpaa lystiä. Lääkäri kuitenkin suositteli hankkimaan ne, sillä kuten sanottu, minulla kohjuja myös nivusissa/ reisissä. Sanoi myös, että katellaan, helpottaako tilanne synnytyksen myötä. Todennäköisesti kohjut joudutaan operoimaan jossain vaiheessa, sillä jalkani ovat tämän raskauden myötä TODELLA huonossa kunnossa.

Suosittelen siis hankkimaan KUNNON tukisukat!

Voimia ja jaksamista kohjujen kanssa muillekin kohtalotovereille!!!

mulle tulis uonikohjut kakosen ja kolmosen raskaudessa.eikä hävinneet minnekkään.kakkosen jlkeen ei operoitu,koska ne uusii yleensä seur.synnytyksessä ja niin kävi.nyt mulla kamalat kohju jalat polvesta alaspäin-eli en saa kesällä piiloon-eikä kunta maksa leikkausta kun ei oireita.yksityiseen ei varaa.käytin tukisukkareita ja sukkia pvin öin raskauksien aikana,liikuin paljon ja join..ei tehoa.enkä ole lihava-170cm ja 60kg.ikävää..enkä itsekkään tiedä miten saada ne kauniimmaksi..

Etsiskelin kerran netistä googlella sanoilla support pantyhose, tuollaisia tukisukkahousuja. Äitiysmallejakin löytyy vaikka millä tukivahvuudella. Suomessa vaan on hirveän vähän asiantuntevia liikkeitä, mistä voisi moisia ostaa, mutta maailmalta niitä löytyy kyllä. Tosin hinnat on useita kymppejä, jopa yli 100 Eur sukkahousuja löytyy. Mutta tilaamallahan niitä tietysti saa mihin vaan.

Yksi huvittava piirre minkä havaitsin, oli se että miehille löytyy useilta valmistajilta tukisukkahousuja, ja hyvin monissa voimakkaammin tukevissa sukkahousuissa mainitaan että ne ovat unisex tai naisten/miesten malleja. Olen kuullut, että suonikohjuleikkauksen jälkeen myös miehet ovat joutuneet käyttämään sukkahousuja, mutta se lienee aika yleistäkin että miehet käyttävät tukisukkahousuja, kun niin monella valmistajalla niitä löytyy.

Myös Stay-uppina on runsaasti vaihtoehtoja tarjolla. Eihän ne tietysti tue niin ylös kuin sukkahousut, mutta niitä voi käyttää myös raskauden jälkeen.