Suosittele hyvää rintareppua/kantoreppua/kantoliinaa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minkä hankkisin..?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minkä hankkisin..?

Vieras
Hei!

Suosittele mielestäsi hyvää rintareppua/kantoreppua/kantoliinaa! Mikä teillä on toiminut ja ollut hyvä? Meillä on 4 kk:n ikäinen vauva.

Itselläni oli ensimmäisen lapsen kohdalla joku halpa rintareppu. Sitä ei tullut paljon käytettyä, koska se sattui pienen kantamisen jälkeen hartioihin.

Nyt meillä on testauksessa kantoliina, mutta sen laittaminen tuntuu hankalalta ja virheasentojen määrä on melkoinen, kun liinan virittää aina itse. Lisäksi pikkuisemme puklaa tosi helposti ja tuntuu, että kantoliina painaa massua -> puklaa aina kantoliinassa.

Olen ymmärtänyt, että Ergo-kantoreppu olisi hyvä, mutta siinä vauvaa ei taida saada laitettua rinnanpuolelle kasvot eteenpäin? Sellaisessa asennossa pikkuisemme viihtyisi - näkisi maailmaa.

Suosittele siis itse parhaaksi kokemaasi ratkaisua (rintarepun tms. merkki mukaanluettuna)!

Kiitos teille jo etukäteen kokemuksistanne!

meillä oli ergoreppu ja poika viihtyi siinä loistavasti. puolisen vuotta tuota käytettiin tiiviisti ja nyt on lainassa kaverilla, jonka 7kk-poika on viihtynyt ergossa vieläkin paremmin kuin meidän poika. heillä jopa osa kotiaskareista tehdään niin, että poika on repussa. meillä käyttö rajoittui suurimmaksi osaksi ulos. kummallakaan ei siis ole ollut ongelmana se, ettei vauva olisi viihtynyt kun ei näe ympärilleen...

nyt kun ollaan lähdössä lomalle etelään, niin ergo otetaan mukaan. toivottavasti poika viihtyy siinä, vaikka ei ole juurikaan selkäpuolella ollut. ikää poitsulla on nyt 1v3kk.

ergo on äärettömän helppokäyttöinen, ainakin vatsan puolella kannettaessa. sanoisin, että on ollut ehkä paras hankinta minkä koskaan olen pojalleni tehnyt - siis toistaiseksi. on todella mukava päällä, eikä paina hartioihin! suosittelen todella lämpimästi!

Suosittelen BabyBjörnin rintareppua. Nyt tulee vastalauseiden myrsky, koska siinä vauvaa ei saa sammakkoasentoon lonkista... Mutta minusta oli toimiva: lapsi voi olla edessä kasvot eteenpäin, repun saa todella nopeasti päälle ja lapsen sisään (toisin kuin ergossa)ja koska lapsi ei kuitenkaan tuntitolkulla ollut repussa, ei sammakkoasennon puute paljon haittaa. Tosin jos vauva on kovin painava, niin hartiat kipeytyy äkkiä. Ergokin on hyvä, mutta silti oma ensisijainen valintani on BabyBjörn tuonikäiselle vauvalle.

ergoon saa lapsen todella nopeasti, en ymmärrä mikä siinä voi olla vaikeaa tai hidasta........ ensin vyötäröltä ergo kiinni, sitten vauva vatsaa vasten ja toisella kädellä ensin toinen olkahihna paikalleen, sitten kättä vaihtaen toinen. ja lopuksi olkahihnat yhdistävä lukko kiinni. helppoa ja nopeaa kuin mikä!
vauva saa olla vaikka kuinka painava, eikä hartiat kipeydy.

Eli kommenttien myötä Ergolle tulee pisteitä :) Onko yhtään rintareppua, joka vastaisi Ergoa? Siis sellaista, johon vauvan saisi kasvot menosuuntaan rinnan puolelle? Ja siis jaksaisi kantaa hartioiden kipeytymättä?

Meillä on ollut jo pitkään käytössä Patapum-kantoreppu. Se on hyvin samantyyppinen kuin ergo ja ergonomisesti hyväksi muotoiltu, niinkuin ergokin. Reppu on hiukan edullisempi kuin ergo ja sopii monien mielestä lyhyemmälle kantajalle paremmin, kuin ergo. Itse en ole ergoa kokeillut, joten en osaa siitä sanoa muutakuin, että meillä on toiminut tosi hyvin. Tyttö viihtyy niin vatsapuolella, kuin nyt isompana selkäpuolellakin. Meillä n. kymmenkiloinen lapsi nyt ja on todella kevyt kantaa tuolla repulla!
Meillä oli aluksi baby björn reppu, mutta se painoi hartioitani jo aika pienen vauvan kanssa, joten kokeilin kantoliinaa. Sen jälkeen en enää baby björniin koskenut, kantajan hartiat olivat taivaassa liinaillessa verrattuna baby björniin. Nyt käytämme välillä liinaa ja välillä Patapum-reppua. Liinoista pienellä tykkäsin trikoisesta ja antaa myös paremmin anteeksi huonommatkin sidonnat. Isolla lapsella taas kudottu on tukevampi.
En usko, että on olemassa muita reppuja kuin baby björn, joissa virheellisesti näytetään, että lasta voi kantaa kasvot menosuuntaan. Tämä on todella huono asento lapsen selälle repussa. Jos lasta haluaa noin päin kantaa ilman selän pilaamista, olen kuullut kantoliinasidonnasta, jossa lapsen jalat laitetaan ikäänkuin risti-istuntaan eteen, jolloin vauvan selkä ei rasitu. Mutta niistä kannattaa ottaa selvää vaikkapa kantoliinakanavan sivuilta.

Mä suosittelen kanssa Ergoa. Patapumista ei kokemusta. Esikoisella oli babyBjörn ja siinä kantelin mielelläni kasvon itseeni päin ja vauvakin viihtyi. Vauva oli pikkuruinen joten meni siinä aika pitkään, puolivuotiaaksi hyvinkin. Sitten tuli talvi ja ei enää käytetty. Kantoliinassa esikoinen ei viihtynyt en laittanut ihan vauvasta tarvetta kantamiselle tuli vasta noin 2-3 kk). Kakkonen viihtyi hyvin vauvana pitkässä trikooliinassa. BabyBjörnissä en jaksanut kantaa eikä pitkään mahtunut kun oli nopeakasvuisempi ja huomattavatsi painavampi kuin sisko. Ostimme Ergon ja tykätty on. Isosiskokin (2v) tykkää olla siinä selkäpuolella, ottipa kerran unetkin siinä.

BabyBjörn on lastenlääkäreiden ja fysioterapeuttien suosittelema ja usein palkittu. Ei siis niin surkea kuin usein haukutaan. Musta ergo on vaikea laittaa kiinni takaa, kun lapsi on jo kyydissä, eli ylä"hakasten" kanssa ongelmaa, olkahihnat jää siksi usein repsottamaan. Joku kun ei ymmärtänyt, mikä niin hankalaa. Yksin en saa selkään ollenkaan, kun en osaa taiteilla.

Aina tämä sama riita... Ap kysyi mielipiteitä, kerroin omani. Minulle ergon käyttö on ollut hankalampaa kuin BB:n. Miksi on niin vaikea ymmärtää, että kaikkien käyttäjäkokemukset erovat toisistaan. Ei tässä nyt tarvitse alkaa tapella, kumpi on parempi, BB vai ergo, vaan kerrotaan vain se oma suositus.

Meillä Baby Björn, poika pian 5kk ja painaa jo 10kg. Hyvin jaksaa kantaa ja viihtyy mainiosti nimenomaan naama menosuuntaan. Helppo pukea, ei paina hartioita, muista repuista ei ole kokemusta. Käytämme reppua ehkä kerran pari viikossa, ulkona ja sisällä.

Kuka lastenlääkäri tai fysioterapeutti vielä suosittelee BB:ä? Enpä ole kuullut ...

BBvoi olla äidille mukava, jos hartiat kestävät kantamista siinä, mutta vauvalle asento on aina väärä, selkä liian suorana ja paino lonkkien varassa.

Itse olen aloittanut kantamisen BB:llä, mutta hommasin liinan melko pian. Nyt kakkoselle ostin myös Ergon, jolla voin myös kantaa 3-vuotiasta esikoista jos tarvis.

Patapumiakin olen kokeillut, vastaava kuin Ergo, mutta vähän huonommilla kankailla.

Minäkin, Ergo-käyttäjänä, haluaisin kuulla, miten ergon saan helposti yksin päälleen. Tämä menee nyt ap:stä ja kyssäristä hieman sivuraiteelle, mutta jos vaikka Sinttu. voisit valaista, miten Ergon soljen saan kiinni, kun lapsi on sylissä mahapuolella. Olen kokenut sen hankalaksi,ja siksi ei tule käytettyä ergoa juuri lainkaan kun olen yksin kotosalla pojan kanssa. Harmittaa, kun investoin lähes 100 e reppuun, ja käyttö ollut tosi vähäistä. Kiitos siis kaikista auttavista kommenteista!

Ergossa lapsi kyllä näkee hyvin ympärilleen, mielestäni.

BB on lastenlääkärien ja fysioterapeuttien kanssa yhteistyössä suunniteltu, se on usein palkittu. Nämä suunnittelijat kaiketi suosittelevatkin sitä. Mutta ei riidellä tästä. kuka ei sitä halua, ei halua ja kuka haluaa, niin haluaa.

sen soljen pitää tietysti olla tarpeeksi ylhäällä, että sen saa kiinni. oikea paikka on vähän niskan alapuolella, niin siihen ylettyy. mun mielestä sen kiinnitys on tosi helppoa, joten en oikein osaa kuvitella mikä siinä on vaikeaa...
kun lasta kantaa selän puolella, niin solki lasketaan alemmas, rinnan yläosan korkeudelle - muuten voi kuristaa (kokemusta on)..

Oman kokemuksen perusteella suosittelen 0-1-vuotiaalle Baby Björniä ja yli 1-vuotiaalle Ergo-reppua. BB oli mun mielestä helppo lapselle, joka ei vielä osaa kannatella itseään, turvallinen, lapsi viihtyi ja isäkin käytti mielellään. Mahdollisuus kantaa edessä oli tärkeä ihan pienen kanssa. Kun BB jäi pieneksi, otin käyttöön Ergon ja siihen lapsi haluaa innosta kiljuen. Ei satu hartioihin painavammankaan kanssa. Ergon opettelu vaan oli yhtä tuskaa. Meinasin heittää koko veskan seinään, mutta nyt kun lapsi osaa seisoa ja ojentaa mulle kätensä olkien yli, saan hänet heilautettua selkään tosi helposti.

Kantoliinan ja "kassin" välimuoto Peanut Shell on jäänyt mulla loput lähes käyttämättä ja liinat koen ihan liian hankaliksi.

Kiitos kommenteista Sinttu ja Aioli. Ehkä me sitten yritetään uudestaan tuota ergoa :) Taidan vaan olla hieman laiska sen suhteen ja en edes aloita, koska tiedän pojan reaktion. Mä en jotenkin ylety sulkemaan solkea kun poika on edessä...siitä se onkkelma. Mutta toki harjoitukset tekevät mestarin ;)

Meillä tuli kiertolaisina babybjörn, kantoliina ja patapum. Näistä vain ensimmäinen oli toistuvassa käytössä, joten sitä kai sitten suosittelisin. Kantoliinaa en saanut helposti kiedottua ja patapumiin en saanut lasta mitenkään yksin. Oli toki kyllä tarkoitettukin babybjörniä isommalle lapselle. Babybjörniin lapsi oli helppo heittää pieneksikin hetkeksi kun piti saada kädet vapaaksi, liinaa käytin vain pari kertaa pidemmillä kävelylenkeillä kun en oppinut sitä nopeasti sitomaan. Mutta: kukin tottuu itselleen kätevimpään! Ergosta ei kokemusta. Patapumin käyttämättä jääminen harmittaa, se tuntui ihan sopivalta ja oli aika kallis, mutta kun en saanut poikaa siihen yksin, ei siitä ollut paljon iloa...

mä sain aikanaan pikaisen koulutuksen tuon ergon käyttöön, kun sen ostin. tosin myyjä laittoi vauvan ergoon vasta kun oli lukinnut vyön ja nostanut molemmat olkahihnat paikoilleen - ujutti vauvan sinne "pussiin" tosi vaikeasti... itse otin heti käyttöön tuon oman tavan, eli ensin vain vyö kiinni. sitten vauva omaa masua vasten oikealle korkeudelle (eli peppu siihen ergon alaosaan kiinni) ja toisella kädellä vauvaa tukien laitan ensin toisen hihnan olalle ja sitten kättä vaihtaen toisen. lopuksi tosiaan selkäpuolelta hihna kiinni niin, että hihna on vähän niskan alapuolella - kurotan molemmilla käsillä pään molemmilta puolilta ja napsautan kiinni. hyvin ylettyy kun hihna on oikealla korkeudella, eikä liian alhaalla.

selkäpuolella en ole juurikaan ergoa käyttänyt, mutta sen pari kertaa kun koetin yksin poikaa sinne ujuttaa niin totesin että ei onnistu. kauhea hiki tuli kun koetin varovaisesti ohjeen mukaan poikaa hivuttaa kyljen kautta selkään, enkä kertaakaan siinä onnistunut......... varmaan tuonkin oppii kunhan jaksaa harjoitella, mutta on aika vaativa juttu.

Kiitos kaunis vastauksistanne! Tosiaan jokaisen omia kokemuksia halusin kuulla, varmasti mielipiteitä on melkein yhtä monta kuin käyttäjiäkin :) Täytyypä tuumailla minkä hankkisin. Kokemuksia saa vielä heittää!

vauvat viihtyvät kasvot eteenpäin, mutta ainoa ergonominen asento vauvalle olla kasvot eteenpäin on buddha-asento, jonka voi toteuttaa vain kudotuilla liinoilla (jalat ristissä sidonnan pussissa).

BB:n eteenpäinasennossa on selkäranka liian suorana. Myös Huggan (trikooliina) ohjeissa neuvotaan eteenpäinasento, mutta siinäkin jalat riippuvat ulkona, eli selkäranja on liian suorassa.

Itselläni oli pojan ollessa pikkuvauva käytössä Hugga (en olisi voinut elää ilman sitä) ja nyt (ikää 9kk) käytämme Ergoa, jossa poika viihtyy niin selässä kuin mahapuolellakin.

meillä oli lainassa BB. se oli aluks ihan hyvä kun tyttö ei painanu paljoo. Käytiin mettälenkeillä ym. sisällä sitä en juuri käyttäny. sit ku likka alko painaa enemmän niin mun niskahartia seutui tuli kipeeks. Kokeilin trikoista kantoliinaa ja se sopi mulle paremmin. paino jotenkin jakaantu eritavalla eikä hartiat väsyny. Nyt ollaan siirrytty kantorinkkaan ja oon tosi tyytyväinen siihen. Liinailu on sen myötä jääny.

"Kuka lastenlääkäri tai fysioterapeutti vielä suosittelee BB:ä? Enpä ole kuullut ...
BBvoi olla äidille mukava, jos hartiat kestävät kantamista siinä, mutta vauvalle asento on aina väärä, selkä liian suorana ja paino lonkkien varassa."

BabyBjörn on valmistanut rintareppuja vuodesta -73 lähtien. (www.babybjorn.com) Mikäli näissä vauvan "epäergonomisuus" väittämissä todella olisi jotain perää, olisi varmasti jo aika monta aikuiseksi kasvanutta lasta maailmassa haastanut BabyBjörnin oikeuteen lonkkavaivoistaan.

Tässä lisää tietoa babybjorn.com - sivuilta: "We work closely with families with small children, industrial designers, testing institutes and medical experts to guarantee that we meet the high safety standards that we have set for ourselves." Samoilta sivuilta löytyy myös lääkärin lausunto BB:n rintarepuista.

On se ihme, miten nämä BB:n rintareput on saatukin mustamaalattua epäergonomisiksi ilman minkäänlaisia perusteita. Ja kyseessä on varmasti tutkituin rintareppu koko maailmassa!

Laitan vielä oman kokemuksen vaikka taidan olla ainokainen sarjassani. Eli me hommattiin rengasliina. On tosi nopea ja moniopuolinen käyttää. Nelikuinen poika lähentelee jo 9kg ja liinassa jaksaa kantaa suht pitkänkin ajan. Itse en kokenut pitkän liinan sitomista ja käyttöä yleensä helpoksi, joten päädyin tohon rengasversioon. Ja voin todella suositella! KAhden lapsen kanssa tulee niin paljon tilanteita, että pitää nopeasti saada kädet vapaiksi, joten liina on toiminut tosi hyvin; liina olalle, poika liinaan tarvittavassa asennossa (hereillä katselemaan tai nukkumaan) ja menoksi...

Yhteistyössä