Suosittele kirjoja 3-6-vuotiaille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ilona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ilona"

Vieras
Sellaisia jotka saa luettua yhdeltä istumalta (yhden tarinan, ei välttis koko kirjaa) ja joissa on vielä paljon kuvia.

Itse suosittelen nyt viime aikojen hankinnoista Myyrän seikkailut (3 tarinaa, kukin niin lyhyitä että menee iltasatuna) ja Tammen kultainen juhlakirja, sisältää kymmenisen tarinaa, näitä saatamme lukea iltasaduksi 2-3 kpl.

Mimmi-lehmä kirjat myös kivoja (siitä on olemassa myös isompi Mimmi Lehmän ja Variksen iso kirja) sekä Richard Scarryn katselukirjat.

Mitä teillä suosikkeina tuon ikäisillä (ja mitä itse jaksatte lukea!!!)? Meidän lapset ovat siis juuri 3 v täyttävä sekä 5,5-vuotias joten yritän keksiä sellaisia mitkä kiinnostavat kumpaaakin.

Kunnas on suosikki. Osa on kyllä liian pitkiä, mutta esim TassulanTarinat on hauskoja ja sopivan mittaisia.
Nopolan Siiri-sarja on hyvä. Pupu Tupunastakin lapset tykkää, samoin Mikko Mallikkaasta ja Pekka Töpöhännästä.
Astrid Lindgreniltä luetaan Melukylän lapsia, Eemeliä ja suurinta hittikirjaa eli "osaa Lottakin ajaa". Se on ihana, muistan jo omasta lapsuudesta.

[QUOTE="Ilona";27785613]Sellaisia jotka saa luettua yhdeltä istumalta (yhden tarinan, ei välttis koko kirjaa) ja joissa on vielä paljon kuvia.

Itse suosittelen nyt viime aikojen hankinnoista Myyrän seikkailut (3 tarinaa, kukin niin lyhyitä että menee iltasatuna) ja Tammen kultainen juhlakirja, sisältää kymmenisen tarinaa, näitä saatamme lukea iltasaduksi 2-3 kpl.

Mimmi-lehmä kirjat myös kivoja (siitä on olemassa myös isompi Mimmi Lehmän ja Variksen iso kirja) sekä Richard Scarryn katselukirjat.

Mitä teillä suosikkeina tuon ikäisillä (ja mitä itse jaksatte lukea!!!)? Meidän lapset ovat siis juuri 3 v täyttävä sekä 5,5-vuotias joten yritän keksiä sellaisia mitkä kiinnostavat kumpaaakin.[/QUOTE]

itse etin just tuon ikäselle pelejä!

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;27785633:
Kunnas on suosikki. Osa on kyllä liian pitkiä, mutta esim TassulanTarinat on hauskoja ja sopivan mittaisia.
Nopolan Siiri-sarja on hyvä. Pupu Tupunastakin lapset tykkää, samoin Mikko Mallikkaasta ja Pekka Töpöhännästä.
Astrid Lindgreniltä luetaan Melukylän lapsia, Eemeliä ja suurinta hittikirjaa eli "osaa Lottakin ajaa". Se on ihana, muistan jo omasta lapsuudesta.

Mä en jaksa itse lukea Pupu Tupunaa, se on jotenkin niiiiiin tylsää/siirappista.

Mites toi Pekka Töpöhäntä, onko ne niitä yksittäisiä kirjoja (yksi tarina per kirja?). Onko niissä tarpeeksi kuvia?

Entäs toi Lotta, onko sellaista kieltä että jo nää pienet ymmärtää? Olen yrittänyt lukea varsinaisia Astrid Lindgrenin kirjoja, esim. Peppiä (ei mitään kuvakirjaa vaan sitä itseään) mutta se kieli on niin rikasta ja monimutkaista että lapset eivät ymmärrä mitä siinä tapahtui. Melukylän lapset oli vähän helpompi muistaakseni.

[QUOTE="Ilona";27785678]Mä en jaksa itse lukea Pupu Tupunaa, se on jotenkin niiiiiin tylsää/siirappista.

Mites toi Pekka Töpöhäntä, onko ne niitä yksittäisiä kirjoja (yksi tarina per kirja?). Onko niissä tarpeeksi kuvia?

Entäs toi Lotta, onko sellaista kieltä että jo nää pienet ymmärtää? Olen yrittänyt lukea varsinaisia Astrid Lindgrenin kirjoja, esim. Peppiä (ei mitään kuvakirjaa vaan sitä itseään) mutta se kieli on niin rikasta ja monimutkaista että lapset eivät ymmärrä mitä siinä tapahtui. Melukylän lapset oli vähän helpompi muistaakseni.[/QUOTE]

Mä inhoan pupu tupunaa, mutta on 4v lapsen suosikki, joten pakkohan sitä on lukea:) Töpöhäntä on hyvä. Niissä on kuvia ja 2,5v jaksaa kuunnella koko kirjan.
Lotta on helppoa kieltä ja 2,5v tykkää siitä kanssa. Kuvat on kivoja. Melukylän lapsissakin on sellainen kuvakirja ja sitten sellainen pidempi versio, missä ei juurikaan kuvia.

Meillä 4,5v ja luetaan just noitA samoja kun teillä, eli Touhulaa, myyrää ja varsinkin Mimmi lehmää ja Varista, joka on ehdottomasti suurin suosikki.
Lisäksi hyväksi todettuja ovat Pekka Töpöhäntä, Franklin ja Mauri Kunnaksen kirjat sekä Viiru ja Pesonen. Näistä viimeinen äänikirjana.
Meillä myös sellainen Disneyn kokoelmä kirja, jossa lähes kauikki suosikkisadut lyhennettynä, eli noin 10 sivua kuvineen. Tästä kirjasta äiti tykkää, on sen verran nopea lukea ( minä kun meinaan lukiessa nukahtaa nopeammin kun lapsi...) mutta lapsi tykkää jostain syystä noista muista kirjoista enemmän.

Ehdottomasti Tatu ja Patu kirjat sekä Veera kirjat samoilta tekijöiltä.

Maikki Harjanteen Santtu-kirjat

Kristiina Louhen Aino-kirjat

Ulf Löfgrenin Jussi-kirjat

Timo Parvelan Anna ja Antti-kirjat

Hannele Huovin Urpo ja Turpo-kirjat