Hae Anna.fi-sivustolta

Suosittele ompelukonetta!

Viestiketju osiossa 'Askartelu ja käsityöt' , käynnistäjänä kotiäiti, 03.01.2006.

1. kotiäiti Vierailija

Tarvitsisin kestävän ja yksinkertaisen koneen. Vanha meni muuttokuormassa säpäleiksi. Se oli ikivanha Eva, johon en ollut koskaan tyytyväinen.

Käytetty kiinnostaisi myös, joten suositelkaa vanhempiakin koneita, kiitos! Olen ihan pihalla noista... Hinnat näyttävät uusissa olevan pilvissä ja käytetystäkin saa maksaa yli 200 euroa ompelukoneliikkeessä (kävin vasta yhdessä).

2. Laura Vierailija

Itse painin tämän saman ongelman kanssa: ostaako edullinen ompelukone-saumuriyhdistemä (esim. Brother 100-150e + saumuri Eva 200€) vai kertaheitolla kallis ompelukone Husqvarna 425€? Saumuri olisi unelma juttu, mutta onko kenelläkään kokemusta Eva-merkkisestä saumurista? Oma tarve olisi simppeliä puuvillakankaan (ohut lakana tai markiisi) tai huopakankaan ompelua..

3. Siru Vierailija

Laitoin juuri alkuviikosta Eva-saumurin vaihtoon, tyyppivikana on lankojen kiristys, jota kaikki muutkin koneen tuntevat moittivat. Itselläni se oli parikymmentä vuotta käytössä, melkein koskaan en saanut siihen kunnon tikkiä.Aina melkein piti vahvistaa sauma tavallisella ompelukoneella. Ei ollut aikaisemmin käytännön tietoa asiasta, joten erehdyin ostamaan kyseisen koneen.

4. Jaana Vierailija

Löysin tänään Hobbyhallin myymälästä Singerin saumurin, taisi olla n. 259-300e. Onko kenelläkään kokemusta Singerin saumureista?

5. siivekäs Vierailija

Mulla on singerin saumuri, on aika uusi. On ollut jo kerran huollossa, mutta vika oli syntynyt omasta käyttövirheestä. En myöskään ihan heti pääsyt käyttämään, oli hankittava uusi ompelupöytä, kun vanha huojui koneen alla. (Tämä saumuri liikkuu jostain syystä aikas paljon, pitää olla kumimatto ja vankka pöytä alla) Muuten on kyllä aika hyvin toiminut, olen ihastunut saumuriin niin paljon, että ompelukone on jo melkein unohtunut komeron nurkalle. :)

6. tamppi Vierailija

Mekaaninen on parempi kuin sähköinen. Johtoja täynnä. Heti rikkoutuupi. Mekaaninenkin on sähköinen, mutta ei oo johtosykkyrää sisällä.

7. Annukka Vierailija

Vinkkejä kaipailisin myös, kun ompelukärpänen iski!

8. Annukka Vierailija

Jatkan äskeistä.. Katsoin Hobby Hallin sivuilta, että 200 eurolla saisi Brother XL-2600 -koneen. Onko kellään tästä vempeleestä kokemuksia, kannattaako ostaa?

9. siksak Vierailija

Bernina on ehdottomasti paras ompelukonemerkki. Sellaisen mekaanisen version jos löytää käytettynä niin kannattaa ostaa. Taitavat olla kyllä kalliita.
    Minulla on Singerin Tempo -niminen hökötys. Sitä ei ainakaan kannata ostaa! Ihan surkea ollut alusta asti.

10. @ Vierailija

Berninaa suosittelen minäkin. 15 vuotta ollut käytössä, välillä kovassakin kulutuksessa, ja kerran olen joutunut huollattamaan liikkeessä (sekin johtui siitä vain, etten ollut huoltanut konetta itse pitkään aikaan).

11. Taru Vierailija

Berniinaa suosittelen minäkin tosin uudemmat on muovirungolla eikä metallirunoisia niinkuin vanhat.

12. Nina Vierailija

Vanhempi hyvin pidetty Bernina kestää äidiltä tyttärelle.

13. =) Vierailija

Olen Husqvarnan kannattaja. Äidilläni on sellainen 30v vanha kapine ja hyvin toimii. Itselläni on jo kaksi, peruskone ja kirjova ompelukone - molemmat on toimineet kuin unelma eikä vikoja ole ollut.

14. Omppu Vierailija

Minulla on kaksi vuotta vanha Toyota, joka maksoi vähän yli 300 euroa ostettaessa. Ihan hyvin on toiminut, ja on mm. paljon hiljaisempi, kuin monet muut koeompelemani koneet.

15. höpötiti Vierailija

ikuisuusongelma tuo, että pitää olla hyvä peruskone, joka ei maksa paljon. koneissa kun hinta nousee, ompelumukavuus paranee, on yleensä paljon laadukkaampi, erilainen ääni, tuntu yms mutta tulee sitten kaupanpäällisinä ne kaikki koristeompeleet, joita monet eivät haluaisi. halvalla saa koneen, mutta kokeilepa tarkkaan ennenkuin ostat. ja vertailun vuoksi kokeile myös se pari sataa euroa kalliimpi kone. yleensä eron huomaa, halvimmat vaikuttaa kaikin puolin rotiskoilta.

ehkä kannattaa myös ostaa sellaiselta valmistajalta, jonka edustaja löytyy kotikaupungista tai suht läheltä. sehän onkin sitten mukava lähteä kyselemään apua tai osia koneeseen, joita edustetaan jossain satojen kilometrien päässä. kaikkien merkkien tarvikkeita ei saa joka koneliikkeestä.

16. metallinen Vierailija

Jos haluat kestävän ompelukoneen, suosi metallista mielummin kuin muovista hökötystä. Metallinen, esim. Bernina on toki arvokkaampi kuin esim. saman merkin muovinen sisar Bernette, mutta kestää kuitenkin huomattavasti muovista pidempään.

Jos peruskonetta etsit, ota ilman muuta manuaalinen, ei elektroninen, sillä mitä enemmän tekniikkaa, sitä helpommin hajoava.

Kerron tämän kokemuksesta, vertailupohjaa on koulusta, jossa oli erilaisia ompelukoneita todella ahkerassa käytössä. Sekä uusia hienoja teknisiä elektronikoneita, että vanhempia versioita, metallisina ja muovisina... arvatkaapa mitä korjailtiin useimmin, ja mitkä taas kestivät pidempään...

17. Takkutukka Vierailija

Itselläni on Brother XL-5020, en suosittele. Vähällä käytöllä, mutta silti on korjattu. Ja pitää kovaa meteliä. Paljon ompelevalta ystävältäni olen kuullut että Bernina on paras merkki, ei osta enää mitään muuta.

18. Satu Vierailija

Minulla on saumurina bernette ja ompelukoneena Pfaff. Ja kummastakaan en luopuisi mistään hinnasta. Berneten olen ostanut vuonna -91 ja Pfaffin vuonna -92.
    Saumuria ei ole tarvinnut käyttää kertaakaan huollossa, on riittänyt kun itse olen puhdistanut ja öljynnyt ja vaihtanut leikkurin alaterän kerran.
    Ompelukone on käynyt yhden kerran huollossa, kun langankiristin lakkasi toimimasta, muuten sillekin on riittänyt säännöllinen kotihuolto.
    Ihan uskomattomia vempeleitä molemmat. Ommellut olen molemmilla TODELLA paljon.

19. tikki Vierailija

Itselläni on Singer 1014 ja olen ollut tosi tyytyväinen. Ostin sen opiskeluaikana (n.7 vuotta sitten) ja eipä se montaa markkaa maksanut kun raaskin sen silloin hankkia. Perusompeleet löytyy ja muutama erikoisempikin. Napinläpijalka on kätevä. Kerran olen käyttänyt perushuollossa (omepluni on kausiluontoista, mutta ihan isoja töitä olen silloin tehnyt). Eikä siinä ole edes paha ääni. Mutta yhtä lujaa ei pääse kuin äitini Berninalla, hih. Pfaffin konetta (työpaikalla) en itse tykkää käyttää (oudot langoitukset yms. -> monimutkaista).

20. Ariel<3 Vierailija

Hei vaan minun kin puolestani. Itselläni on ollut Bernina kone 15 vuotta se on paras mutta kallein, Mutta jos haluaa vähällä rahalla toimivan koneen niin ostin viime jouluna tyttärilleni eva merkkiset ompelukoneet lahjaksi citymarketista eivät maksaneet kuin 99 e olen itsekkin niitä nyt kokeillut kun olen käynyt heille ompelemassa verhoja ja hyvin ne minusta toimivat. Ystävättäreni sanoi että hänen äidillään on sellainen ollut jo 30 vuotta ja vielä toimii.

21. Teekkarinainen Vierailija

BERNINAA suosittelen. On ollut ompelija isoäitini ainoana suosittelemanaan koneena koko työuransa ajan Ikioman pyysin häälahjaksi, vuoden -91 Berninan lippulaivan! Toista konetta tuskin koskaan tarvitsen. Teknisesti täysin voittamaton ja on ompelukoneiden aatelia. Metallirunkoinen Bernina säilyttää hyvin hoidettuna eteenpäin myytäessä lähes täyden arvonsa toisin kuin halvat koneet! Samat lait kuin autokaupassa! VW, Audi ja Mersu: arvo säilyy paremmin. Toimintavarmuus erinomainen. Ehkä Pfaff nousee yhtä tasokkaana rinnalle, joskaan ei ole tarvinnut kokeilla.

22. uninen Vierailija

Ostin anttilasta jonkin halpiskoneen, maksoi sata euroa (noin). Ja hyvin on toiminut. Tosin en tarvitsekaan ompelukoneelta muuta kuin ne normaalit perustoiminnot.

23. kati Vierailija

Onnistuuko Berniinalla ja paffilla ompelemaan myös vahvoja kankaita yms. paksumpia hevosen loimia ?

24. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    No hyvä jos useimmat kotikoneet edes kaksinkertaista farkkua jaksaa, joten hevosten loimet on kyllä teollisuuskoneen heiniä.

25. hyvä saumuri Vierailija

on Singer. Ei mene ryppyyn mikään kangas eikä ole hinnalla pilattu.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri