Suostuisitko tähän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
sinulla ja puolisolla olisi yhteinen lapsi/lapsia. Puoliso voisi mennä naimisiin mutta haluaisi avioehdolla viedä kaikki oikeudet omaisuuteen, myös siis jos hän menehtyy niin leskenoikeuden jäädä asumaan yhteiseen kotiin. Jolloin käytännössä jäisin lasten kanssa kodittomiksi. Eli jos isä kuolisi lapset menettäisi isän lisäksi kotinsa ja minä toki myös. Koska miehen ajatus on että asunto menisi myyntiin.

Siis minun pitäisi muuttaa hånen luokseen, hoitaa yhteisiä lapsia, huoltaa kiknteistöä, maksaa lainaa osaltani tai muita asumiskuluja mutta jos mies potkaisee tyhjää menisi koti alta. Riippumatta siitä miten paljon olisi siihen mennessä maksettu yhdessä lainaa pois. Minä en aio suostua tähän, asun mieluummin omillani ja hankin oman asunnon jos vaihtoehtona on velvollisuudet ilman oikeuksia. Muutenkin aika ikävää että haluaisi viedä oikeuden jäädä asumaan yhteiseen asuntoon ja samalla viedä kodin myös lapsilta (toki sitten lapset perisi sen summan mitä jää kun asunto on myyty ja loppulaina pankille kuitattu, mutta koti menisi sillä sopimuksella alta.

Lasten kannalta olisi parempi että minä maksaisin loppulainan pois jolloin lapset voisi joko periä kotipaikan tai saisi isomman perinnön. Minä en siis saisi edes mahdollisuutta maksaa loppulainaa pois ja pitää kotia. Jos miehelle jotain sattuisi.

Nytkin oon maksanu useamman kk lainaa pois vastikkeetta. ois vissiin ennemmin pitänyt hakea vaikka silikoni tissit..

Lapset perii isänsä jos potkasee tyhjää.

Voiko tuollaista sopimusta edes tehdä? Onko sun mies ihan idiootti? Olet vain äiti hänen lapselleen, et mitään hänelle. Haluaa viedä omaisuutesi jos itse kuolee aiemmin. Hullu ukko

Muuten hyvä, mutta ei se noin mene. Sulla on oikeus lesken osaan, eikä kuollut osapuoli voi testanentillä tai avioehdolla vaatia taloa myytäväksi. Sun kannattaa kyl laittaa oma nimi paperiin omistussuhde esim 49-51.

Joo mutta ei se takaa sitä etä saisivat asua kodissaan. Vaan mies haluaa että talo menee myyntiin heti jos hän menehtyy. Jolloin lapset saa rahaa, mutta ei pitää kotiaan. Ja toki siis minäkin olisin siinä tapauksessa asunnoton lasten kanssa
Eiköhän lapset muutenkin muuta omiin koteihinsa kun varttuvat?
Ei kai se avoukkos just nyt oo potkasemassa tyhjää?

Eiköhän lapset muutenkin muuta omiin koteihinsa kun varttuvat?
Ei kai se avoukkos just nyt oo potkasemassa tyhjää?

No jos lapset on nyt syntymätön ja 1v , mies jo lähes 50v.. ja kaikenlaista kremppaa niin ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo. Eikä muutenkaan voisi, ikinä ei tiedä mitä tapahtuu ja koska. Mutta nyt on lähinnä kyse siitä että minusta miehen halu toimia näin on niin kylmää minua ja lapsia kohtaan että en ymmärrä ollenkaan

No jos lapset on nyt syntymätön ja 1v , mies jo lähes 50v.. ja kaikenlaista kremppaa niin ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo. Eikä muutenkaan voisi, ikinä ei tiedä mitä tapahtuu ja koska. Mutta nyt on lähinnä kyse siitä että minusta miehen halu toimia näin on niin kylmää minua ja lapsia kohtaan että en ymmärrä ollenkaan
Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Kyllä mä ymmärrän sen että sinut voi jättää puillepaljaille mutta että lastenkin osa on noin outo ni ei, ei!
Tietysti lasten parasta ajatellen olisi tärkeää että saatte jäädä taloon jos ukkos heittää veivit.

Ei kai tuossa ole miettimistä?
Maksat ukolles vuokraa ja pidätte omat rahanne?
Ehkä se sinun maksama vuokrasumma ei kummoinen ole kun osallistut kiinteistönhoitoon? Sinulla jää mahdollisesti näin rahaa syrjään?

En ole ikinä elänyt sellaisessa taloudessa missä kaikki ei ole ollut yhteistä. En varmaan edes osaisi elää ”sun ja mun” taloudessa.
Merkatkaa nyt maitopurkkeihin ja munapaketteihin ihmeessä nimenne, ettei vaan käy niin pahaa vahinkoa, että syö toisen munat!

Aika räjähdysaltis ilmapiiri varmaan? Ekana tulee mieleen että ukko jäkättäis syksyllä kouruista mitä et oo ehtinyt vielä putsata tai talvella lumitöistä, koska sähän saat kuitenkin alennusta vuokrasta, ja hän määrää vuokraisäntänä.

Noh, voihan toki olla toisinkin ja pääsette yhteisymmärrykseen?

En voisi ikinä tehdä noin miten ukollas on suunnitelmissa.
Enkä ikimaailmassa ottais tuollaista ukkoa. Ja jos tilanne olisi tuollainen niin puoliso on varmaan tehnyt jotakin niin pahaa, että toinen simputtaa tuollaisella ehdolla. Sama pistää pillit pussiin eikä jäädä simputettavaks?

• Tykkää
Reactions: m1es
"Avioehto ei rajoita lesken oikeutta käyttää aviopuolisoiden kotia ja asuntoirtaimistoa toisen puolison kuoleman jälkeen. Tätä kutsutaan lesken vähimmäissuojaksi."
No tätä mä kans mietin, mutta eikö avio-oikeutta voi kiertää avioehtosopimuksella?

Avioehdon vaikutukset

Jos avioehdolla on suljettu pois puolisoiden avio-oikeus toistensa omaisuuteen kokonaan, varsinaista jäämistöositusta ei suoriteta. Koska puolisoilla ei ole oikeutta toistensa omaisuuteen, omaisuuksia ei ole tarpeen laskea yhteen ja jakaa sen perusteella. Sen sijaan suoritetaan jäämistöerottelu, jossa erotellaan vainajalle kuulunut omaisuus ja lesken omaisuus. Siten kumpikin puoliso pitää oman omaisuutensa. Jos avio-oikeus on suljettu pois, tasinkoa ei siis tarvitse suorittaa. Tällöin avioehto estää lesken oikeuden saada omaisuutta tai rahaa tasinkona vainajan jäämistöstä, vaikka vainaja olisi ollut varakkaampi. Siten leski pitää vain oman omaisuutensa.”

3. Voiko avioehtosopimuksella estää lesken asumisoikeuden?
Avioehtosopimuksella ei voi estää lesken asumisoikeutta. Sen sijaan lesken varallisuuteen kuuluva kodiksi sopiva asunto voi estää leskeä vetoamasta asumisoikeuteen

Just kävin lukee lakia, ilmeisesti millään avioehdolla ei voi sulkea pois lesken oikeutta jäädä asumaan viimeiseen yhteiseen asuntoon

• Tykkää
Reactions: Lispetti ja m1es
3. Voiko avioehtosopimuksella estää lesken asumisoikeuden?
Avioehtosopimuksella ei voi estää lesken asumisoikeutta. Sen sijaan lesken varallisuuteen kuuluva kodiksi sopiva asunto voi estää leskeä vetoamasta asumisoikeuteen

Just kävin lukee lakia, ilmeisesti millään avioehdolla ei voi sulkea pois lesken oikeutta jäädä asumaan viimeiseen yhteiseen asuntoon

Mutta toinen juttu onkin se haluanko olla suhteessa jossa mies haluaisi viedä minulta kaikki oikeudet? En usko. Harmillista, en ois uskonut

En ole saanut unta tämän takia niin äsken kun kerroin asiasta miehelle, niin hän totesi kylmästi että oma valinta jos valvot. Niin kyllä. Onko tuo mies narsisti?

En ole saanut unta tämän takia niin äsken kun kerroin asiasta miehelle, niin hän totesi kylmästi että oma valinta jos valvot. Niin kyllä. Onko tuo mies narsisti?

Ja siis herättää piti kun tuolle 1v on hankala yksin antaa hänen lääke+ mies nukkui keskellä sänkyä ja lapsi seinän puolella ,vaikea ison mahan kanssa kiivetä miehen yli antaa lääkettä lapselle. Joku kuitenkin kysyy.

Uhkas lähtee keittiöön nukkuu, johon totesin että se kun menee nukkuu ihan mihin vaan, kunhan samalla hoitaa lapsen. Kumma juttu ettei sitten lähtenytkään. Alkaa vissiin mennä into lähdöllä uhkailuun kun en enää reagoi siihen. Enpä anna enää sitä iloa hänelle

Yhteistyössä