Hae Anna.fi-sivustolta

Super-turvonneet silmät

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä Mistä apu?, 03.04.2006.

1. Mistä apu? Vierailija

Nyt alkaa mennä hermo. Mulla on ongelmana tosi helposti turpoavat silmät, silmäluomet siis. Jos esim. katon jonkun nyyhkyleffan illalla ja itkeä tirautan niin seuraavana päivänä ei ole toivoakaan että saisin silmäni näkyviin vaan näytän vastaheränneeltä ja ""krapulaiselta"" sippurasilmältä koko päivän. Ja sama homma tietty jos tulee viikonloppuna juotua viiniä tai syötyä jotain suolaista niin maanantaina näytän koko päivän ihan karseelta. Onko olemassa jotain silmänympärysvoiteita jotka todella tehoaa, siis jotain rasvaa tms. jota voin aamulla sivellä luomille ja odotella hetken ja turvotus on poissa? Hinnalla ei nyt ole väliä, olen totaalisen kyrsiintynyt kun en ole ehtinyt täyttää edes 30 vielä ja raskaat ja turpoavat luomet alkavat olla jo todellinen ongelma. Haittaa näköäkin kun luomet painavat, pitää olla ""hämmästynyt"" ilme naamalla kokoajan jos meinaa nähdä jotain.

Vinkkejä kaipaan siis, tehotippaa, silmänympärysvoidetta, mitä vaan!

2. Gogo Vierailija

Kylmä auttaa turvotukseen ainakin sen hetken kun pitää jotain kylmää silmiä vasten. Esim kylmässä vedessä kasteltu liina naamalle vartiksi ja sohvalle makaamaan.

3. Siri Vierailija

Liota teepussi lämpimässä vedessä ja laita silmän päälle, vähentää turvotusta.

4. Geeli Vierailija

Hanki jotain geelimäistä silmänympärysvoidetta, jota voi pitää jääkaapissa.

Kylmä geelivoide laskee turvotusta aika nopeasti.

5. sissi Vierailija

Mulla vähän sama ongelma, lisäksi tosi herkät silmät ja atooppinen iho eli turvotuksen lisäksi usein myös luomet kuivaa tosi pahasti/punoittaa. Mulle on auttanut Avenen silmänympärysvoide, en muista nimeä...sellaisessa tuubissa, herkille silmille, vähentää turvotusta ja kutinaa ja punoitusta. Apteekista noin 19 euroa.

6. Daisy Vierailija

Viestini on melko pitkä, sori paasaus mutta aihe on ""lähellä sydäntäni""...

Olen kaipaillut apua samaan ongelmaan jo pitkään (no, ehkä vuoden verran) ja rupean tietämään aiheesta kaiken vaikka olen vasta 30 v. Omalla kohdallani voin todeta seuraavaa: (Olen kirjoittanut aiheesta kyllä aikaisemminkin)

- Yhtäkkisen muutoksen silmäluomieni turpoamisessa on todennäköisesti laukaissut stressi, joka on jatkunut enemmän tai vähemmän pari vuotta. Stressi sekoittaa aineenvaihduntaa ja saa sitä kautta aikaan kurjan olemuksen turvotuksineen. Toki 30 vee on myös jonkinlainen rajapyykki tässä silmäasiassa. Stressaamiseen kyllästyneenä olen vaihtamassa työpaikkaa lähiaikoina.

- Mitkään silmänympärysvoiteet eivät auta minulla hiukkaakaan. Myöskin kylmähauteet eri muodoissaan tuntuvat melko tehottomilta. Juhlimisen ja valvomisen jälkeen on tylsää mennä maanantaina töihin, paljon ei ole siinä kohtaa tehtävissä naaman eteen mutta yritän miettiä, että se oli sen arvoista...

- Tässä keinoja, jotka saavat minulla homman pysymään kurissa:

Pyrin välttämään juhlimista (alkoholi + valvominen, muuta juhlimista toki jatkan edelleen) ja itkemistä. Kuulostaa omituiselta, mutta turhamaisena naisena olen todella huomannut tekeväni niin. Ajattelen niin että alkoholista nyt ei ole muutenkaan paljon hyötyä, jos siis tätä kautta saan minimoitua sen käytön niin ei siitä paljon haittaa voi olla. Yritän myös olla kehittämättä itkemisen aiheita varsinkin jos seuraavina päivinä pitäisi näyttää nätiltä. Myös minulla jäljet näkyvät naamassa päiväkausia.

Vältän suolaista ruokaa. Syön vähäsuolaista leipää ym. ja käytän ruuanlaitossa vain vähän suolaa. Varsinkin iltaisin on hyvä syödä vain kevyesti ja mielellään ihan suolattomia tuotteita. Dagen efter -päivinä ei valitettavasti enää voi syödä salamipitsaa, nitistän krapulani kaurapuurolla ja ananaksella. Maanantaina kiitän itseäni.

Juon paljon vettä, teetä ja syön ananasta ym. nestettä poistavaa. Jos olen la juhlinut niin tilanne on pahin ma-aamuna, jolloin päiväni alkaa purkillisella ananasta ja parilla kupilla vihreää teetä. Peittoaa kylmien lusikoiden ym. vaikutukset mennen tullen. Tulos näkyy kyllä vasta ehkä parin tunnin jälkeen.

Ulkoilen ja liikun säännöllisesti. Se vaikuttaa kai monta kautta, yksi on stressiä hillitsevä vaikutus. Onnellisena ja levänneenä ja lenkin jälkeen näyttää hyvältä ja olo on rauhallinen.

Kiteytetysti voi sanoa, että hyvät elintavat pitävät tilanteen hallinnassa, ainakin minulla. Jos olen muutaman viikon elänyt terveellisesti, syönyt hyvin, levännyt ym., näytän mielestäni siedettävältä. Muulloin silmäni ovat turvonneet ja näytän kamalalta. Vaikka haukuinkin rasvat, jaksan silti yrittää. Nyt on kokeilussa Bioteekin alfalipoiinivoide, joka Ruotsissa tutkittiin ja testiryhmän mukaan voide tehosi silmäpusseihin 12 viikossa. Eka kuukausi on takana, vaikea sanoa vielä mitään.

Yksi asia jonka olen tutkimuksissani huomannut, on että turvonneet silmät ja silmäpussit ovatkin itse asiassa kaksi eri asiaa. Minulle on kehittynyt rasvaa silmän alle, eikä se lähde pois vaikka silmäni eivät olisi tippaakaan turvonneet. Ilman turvotusta tilanne on siedettävä mutta mielelläni haluaisin eroon myös pysyvästi muodostuneesta rasvasta. Se on ilmeisesti mahdotonta.

Lisää vinkkejä otetaan vastaan, vaikka nyt on alkanut tuntua, että paisuttelen ongelmaani. On sitä pahempiakin ihmiskohtaloita ja minä murehdin tätä päivittäin. Tarkkailen myös muiden silmäalusia, ennen en varmasti olisi huomannut mitään eroa ihmisten silmissä. Voisinpa vain viitata kintaalla koko jutulle.

7. mm Vierailija

Sa voisit kokeilla nesteenpoisto kapseleita, silmapussit aiheutuu usein just nesteen keraytymisesta silmien alle. Tohon viittaa myos ku sanoit etta silmapussit tulee viinin ja suolaisen syomisen jalkeen.
    en tieda suomalaisista nesteenpoistajista, mutta kysy esim apteekista niin osaavat varmasti auttaa!

8. Oletko Vierailija

varma että munuaisesi ovat kunnossa? Mulla oli sama ongelma vuosia, lopulta kävi ilmi, että elimistöni oli täynnä munuaiskivia ja toinen munuainen ei toiminut lähes lainkaan. Sain hoitoa, kivet leikattiin, paranin ja silmien turvotus hävisi saman tien (josta siis olin kärsinyt päivittäin lähes kymmenen vuotta..).

9. essi Vierailija

Nesteet lähtee liikkeelle, kun vuorottelee kuumalla ja kylmällä. Eli siis vuorotellen mahdollisimman lämmintä ja mahdollisimman kylmää luomille esimerkiksi viiden minuutin ajan. Tätä tehostaa vielä hyppiminen. Hyppiminen saa myös nesteet liikkeelle. Eli siis aamulla heti kunnon hyppelyt ja kylmä-kuuma -haude. Luomia voi myös hieroa, jolloin veren- ja nesteenkierto lisääntyy niissä.

Muista juoda samalla riittävästi myös vettä jos juot alkoholia tai syöt suolaista.

Mulla oli karmee turvotusongelma kun söin Diane Nova e-pillereitä. Matalahormonisempien kanssa ei ole ongelmaa, varsinkaan ei renkaan kanssa.

10. alkup. Vierailija

Mulla vielä viitisen vuotta sitten auttoi kylmä, eli pesin jääkylmällä vedellä naamaa ja turvotus katosi. Nykyään kylmä ei enää auta, kylmän ja kuuman vaihtelua voisin kokeilla.

Luulisin että munuaiset on ok kun turvotus on satunnaista ja yhdistyy selkeästi esim. itkemiseen.

Lisäksi mulla on geenirasite eli äidin puolelta olen perinyt tosi raskaat yläluomet, jossain vaiheessa joudun leikeltäväksi jollen halua alkaa pitää käsin silmiä auki. Uskon että sekin omalta osaltaan vaikuttaa tähän turvotusongelmaan.

11. mia Vierailija

Sama ongelma minulla. Varsinkin itkemisen jälkeen silmäluomet ovat koko seuraavan päivän kamalan näköiset. Kylmä ei auta, voiteet eivät auta.. Ainoat toimivat keinot ovat, kuten joku jo mainitsikin, suolan ja itkemisen välttäminen. Vaikea vaan kontrolloida tuota itkun tuloa, kun itken todella helposti.. Ilmeisesti myös mielialalla on suuri vaikutus, sillä muutama vuosi sitten olin todella onnellisessa elämänvaiheessa, jolloin silmien turvotus hävisi ihan kokonaan.

12. Gea Vierailija

Mulla on kuivat silmät, jotka välillä turpoaa yöllä tosi pahasti ja olen kokeillut varmaan melkein kaikkia silmänympärysvoiteita, jotka lupaa poistaa turvotusta. Paras ja itse asiassa ainoa mikä todella toimii on Clarinsin silmänympärysgeeli.

13. mä vaa Vierailija

Kokeile seuraavaa: levitä Avonin Avon Solutions Advansed eye perfectoria (n.10e) silmiin ja laita vaikka pumpulit päälle, lepää niiden kanssa 10 minuuttia ja voila!

14. vaivasta eroon Vierailija

ostakee hyvät ellit peräpukama voidetta ja sipasette sitä aamulla niin lähtevät pussit
    näinhän ne missitkin tekee,niin et sipasette sitä luomiin ja silmän alle niin auttaa takuu varmasti

15. Aku Vierailija

Tilaa aika akupunktioon, niin saat vauhtia munuaisten ja maksan toimintaan. Toinen vaihtoehto lymfahieronta, sitä voit itsekin tehdä kasvoillesi. Esim. korvan edessä kulkee imusuonistoa, siitä voit hieroa tai sivellä alaspäin. Kaulan sivussa korvan alta hierot ylhäältä alaspäin suuntautuvalla liikkeellä ja sitten vielä hierot soliskuopassa olevaa imurauhasta, niin nesteet lähtevät kiertämään.

16. Kuulostaa tutulta! Vierailija

Alkuperäinen ja Daisy+muut! Minulla oli tuo sama ongelma vielä pari vuotta sitten, siis herkästi turpoavat silmät (auta armias jos olin mennyt vielä itkemään ed. päivänä...). Koska olin myös aika väsynyt,kylmissäni ja ihoni inhoittavan kuiva jne. , menin lääkäriin ja kappas vain -minulla oli naisila niin yleinen kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja kun luin oirelistaa netistä, niin yleisin vaiva on kasvojen/luomien turvotus, myös ranteet ja nilkat voivat turvotella. Lääkäri antoi Thyroksin -lääkityksen eli koska kilppari ei tuota tarpeeksi thyroksinia voi sitä ottaa purkista tarpeellisen määrän lisää,sopiva annos löytyy kokeilemalla. Jo kuukaudessa ero olossa ja luomissa oli huomattava!

17. nada. Vierailija

herättyäni jättiläis tammenterhot silmissä, rupesin vääntämään aamupalaa, eli munakasta, ennen en ole tälläistä päähänpistoa saannut eli laittaa kokonaiset kananmunat silmille..voi kuulkaa, kylmyys osui sekä ala- että ylä luomiin ja pusseihin ja kun kylmyys katosi munasta,jääkaapissa oli uudet oottamassa, kaikenlisäksi ne voi käyttää aina vaan uudellen! heti on "freesimpi" olo,eli "muutaman munan jälkeen". hullun kuulosta mut toimii, varsinki ku se kananmuna on oikeen muotonen silmälle ku vähä painelee..varoitan tietenkin rikkomasta niitä,heh, mut eipä sekään tuo kun vähän kiiltoa ja kiinteyttä..ennenvanhaan kananmunaa laitettiin johonki ni johan kiristy roikkuva osa..enpä oikeen tiiä.

18. huijui Vierailija

'Vaivasta eroon' suositteli peräpukamavoidetta. Voi tehotakin, mutta älkää nyt ainakaan sellaista pukamavoidetta käyttäkö silmäluomille, missä on kortisonia! Sellaisia kun nimittäin on, ja silmien lähelle ei saa laittaa edes kortisonipitoisia ihottumarasvoja.
    Ja jos on ihonalaista rasvaa luomien alla, siihen ei auta kuin kirurgin imuputki :)
    Nesteitä saa poistettua kotikonstein ja riisin syöminen on se vanha konsti, se kun imee nestettä. Ja se voi olla ihan normaali osa ateriaa, vaikka jotkut tekeekin sen niin, että jäähdyttää keitetyn riisin ja kippaa sitten mukaan purkin ananasmurskaa (suhteessa puolet ja puolet). Toimii oikein mainiosti kummalla tavalla tahansa. Vaikuttaa viimeistään seuraavan päivänä useiden vessareissujen muodossa :)

19. Tyynytarkastus Vierailija

Niin on, että jos nukut pää vähänkin alaspäin eli ilman kunnon tyynyä, silmänaluset turpoaa. Muistele siis ensin, onko sänky/tyyny mennyt uusiksi ennen turvotuksen alkamista. Samoin joillekin höyhen/untuvatyynyt aiheuttaa allergiaa, joka ilmenee selvänä turvotuksena. Kannattaa tsekata sekin.

20. Amdamd Vierailija

Kyllä, se kolmenkympin raja kun ylittyy ja lisäksi stressi yms, niin luomissa näkyy. Kiitos kaikista vinkeistä, eikun teepussit silmien alle!!!

21. .... Vierailija

Itse nukun selälläni tai kyljellä, mutta työkaverini, joka rakasti vatsallaan nukkumista mainitsi tuosta turvottelusta.

22. Kiva Vierailija

Tää oli tosi hyvä vinnki :) Koklaan

23. Kohtalotoveri Vierailija

Itselläni sama ongelma. Kammottava turvotus on vähentynyt näin:

1) Peitto ja tyyny uusiksi. Vuodevaatteet pitää vaihtaa 4 vuoden välein.
    2) Ei silmänympärysvoidetta yöksi lainkaan. Aamulla jääkaappikylmää turvotusta alentavaa geeliä (esim. Clarins, Clinique) silmien ympärille ja sen jälkeen kosteusvoide.
    3) Karppaaminen. Uskokaa tai älkää, vähähiilihydraattinen ruokavalio on ollut minun pelastukseni.
    Kilot tippuneet ja turvotus vähentynyt. Suolaa pitää myös välttää kaikissa muodoissa. Itse en ole kuukausiin syönyt sipsejä, popcornia tvs. Huom. olut erittäin paha turvotukseen. Jos juot, juo kirkkaita.
    4) urheilun ja liikunnan hyötyä ei voi liikaa korostaa.

24. Mixu Vierailija

Itse käytän joka aamu turvotuksen poistoon Oriflamen sellaista vihreää silmänympärysgeeliä (nimeä en muista). Hinta on alle 10 euroa, ja tuote on riittoisa. Säilytän tuotetta huoneilmassa, ja silti tuote poistaa kaiken turvotuksen silmänalueelta. Suosittelen!

25. privet Vierailija

Jos on kuivat silmät eli silmän oma "voitelu" on laiskanpuoleista - mikä ei ole ollenkaan harvinaista, niin ei siinä auta silmänympärysgeelit. Apteekista saa ilman reseptiä silmätippoja jotka kostuttavat silmiä, esim Bepanthen, Oftagel jne merkkisinä ja ne ovat oivallisia. Kuiva huoneilma esim toimistoissa joka johtuu kovasta ilmastoinnista, altistaa silmien kuivumiselle.
    Jos silmät ovat kuivat, niiden aluset myös yöllä turpoavat herkästi. Jos on sellaista tuntua aamuisin että on "hiekkaa silmissä", niin kyse on juuri silmien kuivumisesta.
    Kostutustitippoja kannattaa lurauttaa pari kertaa työpäivän aikana sekä ekaksi aamulla ennen meikin tekoa. Illalla pari tuntia ennen nukkumaan menoa ja silmät taas elpyvät ja silmänalustat sen myötä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri