suppo vai neste?

  • Viestiketjun aloittaja panadol
  • Ensimmäinen viesti
panadol
Parasetamolia voi kai antaa molemmissa muodoissa, suppoina tai oraalinesteenä vauvalle, mutta kumpi on kannattavampaa?
Nesteen määrää on kai vähän helpompi säännöstellä, mutta tehoaako suppo paremmin?
 
´77
Neuvolassa sanottiin,että nestemäisenä kannattaa antaa vasta vähän vanhempana,siinä 2-3 vuotiaana.Vauvalle supot tehoaa paremmin ja nopeammin ja nesteessä ei ole edes varmuutta,että saat kaken menemään vauvan masuun asti.
 
Helle
Mikäli vaavi ei puklaile, voi lääkkeen hyvin antaa suun kautta. Itse kuitenkin ostin vauvalleni nestemäistä lääkettä ihan vaan sen takia, että supon käyttö kuulostaa ""epämiellyttävältä""...
 
kodinonni
Ripulissa ei suppo pysy ja oksennustautiselle et suunkautta lääkettä saa vaikuttamaan. Joten meillä on molempia. Vauva 10 kk ja juuri äsken flunssalääkkeeksi käytettiin suunkautta annettavaa panadolia.
 
maalismamma
Mä en ole oppinut miten ihmeessä supon saa työnnettyä vauvan peppuun niin, että sen sais jäämään sinne. Poika punkee aina vastaan ja sitte ku sitä koittaa tarpeex kauan aikaa laittaa, se sulaa sormiin. Siks ekan flunssan aikana ostin nestemäistä. Vielä ei oo onnex tarvinnu antaa. Mutta meillä käytetään tarvittaessa nestettä, eikä missään tapauksessa suppoa.
 
heidi
yli 9 kg:lle on olemassa myös PamolF:ää. Sama aine mutta pillerin muodossa joka sulaa suuhun. Eli periaatteessa käy isommalle lapselle mutta itse olen antanut lapselle 1 v alkaen teelusikalla. ( Pilleri sulaa myös pieneen määrään vettä.) On parempi vaihtoehto isommalle lapselle hampaita ajatellen kuin nestemäinen panadol.
 
Pamol F
Meillä ainakin terveydenhoitaja suositteli 9kk ikäiselle jo PamolF:ää. Annetaan tosiaan lusikasta pienen nesteen kera. Meille ainakin sanottiin, että suppo ei enää oikein vaikutakaan ton ikäiseen. Suun kautta annettava on parempi.
 
annu
meillä vauva ei vaan suostu nielemään makeaa nestemäistä Panadolia, yökkäilee ja pitää suuta tiukasti kiinni,siis suppo ainoa keino ollu tähän asti. ikää neidillä 10 kk
 
OHhoh
Aika jännä juttu. Meidän vauva ei oikein välitä mistään makeasta, mutta tuo panadol on vauvan mielestä ""huippuhyvää"". Kitinäkin lakkaa välittömästi kun maistaa tuon panadolin =)
 
mansku
Meillä kanssa terkka suositteli nestemäistä panadolia..Ostettuna on,muttei oo vielä onneks tarvinnu käyttää.
Nyt kyllä pikkusella(7kk) pukkaa kurjasti lentsua päälle :eek:((.
 
Koo
mä oon käyttäny ekat kuukaudet (jos on tarvetta ollu) suppoa ja siirtyny sit siihen nestemäiseen.
mun esikoinen kans tykkäs kovasti siitä panadolin nestemäisestä, joutui oikein isompana seuraan, että on vielä oikeasti kipeä kun olis omasta mielestään tarvinnu sitä aina vaan...
 
hanna
Meille lääkäri määräs jo 3viikkosena nestettä korvatulehduksen yhteydessä. Suppoja välillä koitettu, mutta kas kummaa kun on käynyt ihan samalla tavalla ku muillekin täällä; sormet tahmeena ja pahimmassa tapauksessa kakatkin sormilla.

Annan ääneni nesteelle.
 
suppo
Meillä on kokeiltu kumpaakin. Ensin onnistui Panadol-suponkin laitto hyvin, mutta sittemmin poju meni aina niin piukeaksi, että supot pyöri pykerössä ja suli sormiin. Siirryimmä nestemäiseen Panadoliin, mutta se ei tunnu auttavan ainakaan hamppikipuun. Nyt olemme onnistuneet laittamaan kahdesti Burana-supon siten, että vaseliinia pykeröön ja supon päähän. Jotenkin tuntuu, että Buranan suppo on kovempi kuin Panadolin, eikä sulahda. Saattaa olla kuvitelmaakin. Vaan auttaa nopeasti ja kipu pysyy kauan poissa.
 
nilla
Meidän neiti 4.5kk leikattiin jokin aika sitten ja kotilääkinnäksi lääkäri suositteli Panadolia,kun mainitsin,että hän osaa jo ottaa lusikasta(D-tipat annettu alusta asti lusikalla)lääkäri sanoi,että se onkin parempi,vaikuttaa nopeammin ja annostus osuu kohdalleen.Eli siis nestemäisenä!
 
vielä supoista
onks tietoa kuinka kauan voi noita suppoja tai nestem. panadolia antaa? Olen antanut vain yöksi. Mutta kun hampaat kiusaa meilläkin ,niin joutuu antaan useana yönä. Ja sit olen myös huomannut että Burana-suppo on tehokkaampi, mutta miltei välittömästi kun sen laittaa tulee kakka perään !!!!!
 
:-)
Meillä supot tuntuu tehoavan paremmin kuin nestemäinen Panadol, en tiiä miks. Oon ajatellut että se lääke vaikuttaa kauemmin elimistössä kun sen laittaa suppona :-? Sen takia laitan yöksi supon, jos tarvii, mutta päivällä voin antaa nesteenä. Lisäks meilläkin Buranan supot tehoaa kipuun (lihas-/kasvukivut, hampaantulokivut) huomattavasti paremmin kuin Para-Supot, ja Buranaa ei kait saa nestemäisenä...
Suppojen laittamisessa ei oo ollu mitään ongelmaa, mutta jos suolessa on kakkaa tulollaan, se tulee varmasti supon kanssa ulos. Kannattaa siis odottaa se kakka ensin, tai esim. mitata kuume pyllystä, mikä myös yleensä laukaisee ulostamisen ;-D. Ja sitten reilusti rasvaa pyllyyn ja suppoon... ja työnnetään riittävän syvälle. Kuulostaa pahalta, mutta meillä ainakaan poitsu ei edes reagoi touhuun sen kummemmin kuin vaipanvaihtoon yleensäkään...
 
Lahja
Meillä käytettiin eka vuosi aina tarpeen vaatiessa suppoja. Tuloksena useimmiten, että kakat tuli heti perään, eikä tiennyt, paljonko lääkkeestä oli imeytynyt ja paljonko tuli ulos. Apteekissa sanoivat, että suppo imeytyy muutenkin heikosti.
Nyt käytössä PamolF tabletit, jotka sata kertaa parempia ja helpompia kuin supot! Liutan tabun teelusikalliseen vettä ja lapsi ottaa sen siitä innokkaana, kun se maistuu banaanille, nam nam... Ja kaikki menee perille saakka.
 
maalismamma
Meillä nyt sitte kokeiltiin sitä nestemäistä, eikä oikein meinannu maistua... Vesihuikkien kera saatiin se menemään, mut vaikeelta seki tuntu. Silti aion jatkossa antaa nestemäisenä, koska ne supot ei meillä mee peppuun. Nesteen ainaki tietää menevän ja aika nopeesti näytti helpottavanki. Alle puolessa tunnissa tuli nukkumatti ja huudot lakkas (huokaus).
 

Yhteistyössä