Surettaa kun taaperon kokoa päivitellään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja --
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

--

Vieras
Meillä siis alusta asti on vauva kasvanut reippaasti rintamaidolla. Syntyessään oli 51cm ja 4kg ja 1kk iässä jo 5kg, puolivuotiaana päälle 10kg. Ja voi elämä sitä päivittelyjen määrää! Neuvolassa on koko ajan kehuttu, ihailtu kuinka on hyvin imetetty ja täydellinen maitovauva. Mutta ne sukulaiset! Sukulaispiirissä parikin samanikäistä lasta, jotka ovat tosi siroja ja pieniä ja heitä ihaillaan ja leperrellään, että voi kun olet ihana lintunen. Ja sitten omastani sanotaan vaan että "on se iso!, kato nyt noita leukoja!". Suloinen tyttö omanikin on. Tuntemattomatkin ihailee. Nyt on vähän reilu 1v ja 82cm, 12 kg. Sopusuhtainen, pitkä ja pötkylä, ei mitenkään lihava. Kaikki kysyvät ikää ja kun vastaan että 1v niin päivitellään että juu on ollut ainakin ruoka-aikaan kotona. Kuitenkin koko ajan on painokäyrä tullut lähemmäs oletuskäyrää ja tasaisesti on kasvanut. Paino ei ole pudonnut missään vaiheessa. Kun lähtee paremmin kävelemään, niin varmasti hoikistuu ja on ihan normaalikokoinen taapero.

Pohdiskelin lapsen kokoa talvella ja eräs armas sukulainen, kolmen lapsen äiti päivitteli, että varmaan 15kg ja 90cm, jos kasvaa tuota vauhtia, ei se niin vaan lopu se kasvu. Luulisi tietävän, että kasvu tasaantuu tässä kohtaa. Neuvolassakin sanottiin, että ekan vuoden aikana lapsen kuuluukin kasvaa 25-30cm ja kolminkertaistaa paino. Ja sen lapseni on tehnyt. Tämän päivittelijän 1v on 8kg ja 74cm, syntyessä 4kg ja 52cm. Kumpaa pitäisi päivitellä?

Onko lihavuus oikeasti niin tabu, että jo pienissä vauvoissa hoikkuutta ihaillaan?

Meidän poika oli jossain vaiheessa todella pullukka jo tuplaleukainen, ja iso ikäisekseen. Ja mua ei kyllä haitannut muiden päivittelyt, saatoin itsekin sitä tehdä.

Minun tutulla on tosi iso taapero, iso se oli vauvanakin. Ja minusta jotenkin hämää se koko :D Siis vaikka tietää että se on kovin nuori, niin silti hämmentää miten noin iso voi vielä olla niin kömpelö, ei puhu tai tee mitään muutakaan mitä senkokoiset yleensä tekee.

Ja jos totta puhutaan, niin minusta ne sirot ja pienet vauvat/taaperot ovat söpömpiä, sori :/

tyttö oli niin sirpakka 2v asti.Onneksi on nyt alkanut kasvaa...

Anna arvostelujen ja kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Ja muista sanoa lapsellesi usein,että hän on ihana.

Ihmiset puhuvat mitä puhuvat. Ei oikeastaan kannattaa niistä mieltään alkaa pahoittamaan, muuten ei tässä maailmassa muuta ennätä tehdäkään kun pahalla mielellä kulkea.

Meillä siis alusta asti on vauva kasvanut reippaasti rintamaidolla. Syntyessään oli 51cm ja 4kg ja 1kk iässä jo 5kg, puolivuotiaana päälle 10kg. Ja voi elämä sitä päivittelyjen määrää! Neuvolassa on koko ajan kehuttu, ihailtu kuinka on hyvin imetetty ja täydellinen maitovauva. Mutta ne sukulaiset! Sukulaispiirissä parikin samanikäistä lasta, jotka ovat tosi siroja ja pieniä ja heitä ihaillaan ja leperrellään, että voi kun olet ihana lintunen. Ja sitten omastani sanotaan vaan että "on se iso!, kato nyt noita leukoja!". Suloinen tyttö omanikin on. Tuntemattomatkin ihailee. Nyt on vähän reilu 1v ja 82cm, 12 kg. Sopusuhtainen, pitkä ja pötkylä, ei mitenkään lihava. Kaikki kysyvät ikää ja kun vastaan että 1v niin päivitellään että juu on ollut ainakin ruoka-aikaan kotona. Kuitenkin koko ajan on painokäyrä tullut lähemmäs oletuskäyrää ja tasaisesti on kasvanut. Paino ei ole pudonnut missään vaiheessa. Kun lähtee paremmin kävelemään, niin varmasti hoikistuu ja on ihan normaalikokoinen taapero.

Pohdiskelin lapsen kokoa talvella ja eräs armas sukulainen, kolmen lapsen äiti päivitteli, että varmaan 15kg ja 90cm, jos kasvaa tuota vauhtia, ei se niin vaan lopu se kasvu. Luulisi tietävän, että kasvu tasaantuu tässä kohtaa. Neuvolassakin sanottiin, että ekan vuoden aikana lapsen kuuluukin kasvaa 25-30cm ja kolminkertaistaa paino. Ja sen lapseni on tehnyt. Tämän päivittelijän 1v on 8kg ja 74cm, syntyessä 4kg ja 52cm. Kumpaa pitäisi päivitellä?

Onko lihavuus oikeasti niin tabu, että jo pienissä vauvoissa hoikkuutta ihaillaan?

Meidän himpun vajaa 2v tyttö on samoissa mitoissa sun lapsen kanssa. Mäkin oon saanut monet kerrat kuulla, kuinka lapseni on LIHAVA :O Käytetään lapsella kestovaippaa, joten vyötärön todellista hoikkuutta ei sen vuoksi edes näy. Koon mukaiset pikkuhousut putoavat tytön päältä, kun on oikeasti HOIKKA. Joutuu pitämään 68-74cm vaippahousuja, kun ei 86cm pikkarit pysy ylhäällä. Onhan tuolla reittä, mutta niin on mullakin. Kyllä mä oon erittäin monesti pahoittanut mieleni noista lihavuus-kommenteista. Inhottavaa, että lasta haukutaan lapsen kuullen.

meidän tyttö täyttää tammikuussa 3 vuotta ja taitaa juuri ja juuri painaa sen 12 kiloa. Meillä taas päivitellään että eikö se äiti anna ruokaa ku on ku luuviulu lapsi vaikka tyttö saattaa ruoka aikana kaksi lautallista syödä.

Jos muuten on terve lapsi niin mitä se haittaa onko painoa enemmän tai vähemmän.

Ja niin, kun siitä tabusta puhuit niin on jo kehitetty kirja laihduttamisesta joka on tarkoitettu 4-vuodesta eteen päin :O
Antaa lapsien olla lapsia olivat sitten pullukoita tai ei.

Viimeksi muokattu:
ja harvoin kukaan tarkoittaa mitään pahaa.Suurin osa ihmisistä päivittelee lämpimikseen, sen kummemmin miettimättä ja tarkoittamatta. Sinun lapsesi on ihana ja täydellinen, älä huoli.

Minusta taas tuntuu, että vauvaikäisellä pientä "vauvanpyöreyttä" ihaillaan ja meidän laihaa vauvaa (paino meni -15 käyrällä) ihmeteltiin ja joskus jopa kauhisteltiin.
Lapsi kuitenkin kasvoi koko ajan tasaisesti omalla käyrällään ja oli varsin hyväntuulinen ja hyvin kehittyvä noin muuten.

Älä välitä muiden kommenteista :). Kaikki vauvat kasvaa omaan tahtiinsa ja vuoden-kahden ikäisinä pituudet ja painot tasaantunut niin että kaikki lähestulkoon "samankokoisia".
Jos ei äitiys sinänsä vielä aiheuta stressiä niin muihin vartailu ja muiden arvostelu viimeistään. Tuo ylläoleva kommentti sirojen ja pienien vauvojen söpöydestäkin kannattaa jättää omaan arvoonsa..mielipideasioita. :)

Piti ihan neuvolakortista tarkastaa poikani mitat 1 vuotiaana, sillä hän kasvoi tosi nopeasti vaikka syntyessään painoi vain 2860 g.
1-vuotisneuvolamitat olivat 12,4 kg ja 90 cm. Alkoi kävelemään 13 kuukauden ikäisenä ja niin vain hoikistui silmissä. Nyt on lähes 5 vuotias kuikelo.

Mieleen on jäänyt lääkärissä käynti, kun poika oli 10 kk ja lääkäri nauroi lähes katketakseen, että onpa sinulla jättivauva. Toisti sitä useampaan kertaan. Lääkärin kotimaassa ilmeisesti lapset pienempiä, mutta jäi kyllä onho olo hänen käyttäytymisestään.

Jaksuja kommenttien kanssa. Tiedät mistä lapsi on kasvanut, joten oikein olet toiminut.

Tuttu tunne. Meilläkin tyttö on aina ollut paksu ja kyllä sitä jaksetaan päivitellä. Joskus se on itseäni häirinnyt, mutta yleensä otan huumorilla. Kyllähän sen monessa paikkaa huomaa, ettei edes vauva saisi olla pullukka. Täälläkin palstalla hyökätään pahasti kimppuun. Sitten vielä tuntuu, että on vielä pahempi, kun tyttö on pullukka, pojalla se olisi jotenkin hyväksyttävämpää. Tässäkin on vähän se, että niiden laihojen lasten äidit taivastelee eniten, silmä on tottunut pieniin lapsiin.

Piti ihan neuvolakortista tarkastaa poikani mitat 1 vuotiaana, sillä hän kasvoi tosi nopeasti vaikka syntyessään painoi vain 2860 g.
1-vuotisneuvolamitat olivat 12,4 kg ja 90 cm. Alkoi kävelemään 13 kuukauden ikäisenä ja niin vain hoikistui silmissä. Nyt on lähes 5 vuotias kuikelo.

Mieleen on jäänyt lääkärissä käynti, kun poika oli 10 kk ja lääkäri nauroi lähes katketakseen, että onpa sinulla jättivauva. Toisti sitä useampaan kertaan. Lääkärin kotimaassa ilmeisesti lapset pienempiä, mutta jäi kyllä onho olo hänen käyttäytymisestään.

Jaksuja kommenttien kanssa. Tiedät mistä lapsi on kasvanut, joten oikein olet toiminut.

1-vuotis neuvolassa 90 cm? On kyllä pitkä pirpanainen sulla :) Ja minä kun luulin, että meijän pojan 87cm:n varsi 1,5-vutisneuvolassa on pitkä! :)

Mulla on kaikki lapset aina olleet kamalan hoikkia. Esim nyt 2v tyttö on 8,9kg ja 82cm. Mie saatan ihastelle miten pullukoita muiden vauvat ovat. Ja tiedän, että joku saattaa ottaa sen lihavuuden päivittelynä :/ Se ei kuitenkaan ole tarkoitus, minusta vauvat on söpösiä pullukoina. Kun on metsästänyt vaivan kanssa legginsejä, jotka pysyis tytöllä jalassa, niin kyllä sitä pikkaisen on kateellinenkin niille hiukan tukevimpien lasten äideille, niillä lapsilla pysyy ainakin housut jalassa :D

Joten ei se aina ole kauhistelua, vaikka samat sanavalinnat ottaisikin toinen ihaillessaan.

Nyt menee OT:ksi, mutta siitä kun vanhemmat itsekkin lähtevät vieraiden päivittelyyn mukaan.. Minä olin n.4-5-vuotiaana paljon ikäisiäni kookkaampi. Pullea noin suoraan sanoen. Kai vanhempani olisivat voineet tehdä jotain, jotta olisin ollut pienempi, mutta asiaan: Usein sain kuulla tutuilta ventovierailta siitä kuinka pullea/lihava olin. Useimmitenhan nuo kommentit kohdistettiin vanhemmilleni.

Pian vanhempani alkoivat itse puhumaan pulleudestani ihmisille ennenkuin toiset edes mainitsivat siitä. Se tuntui todella pahalle, ei voi muuta sanoa! Vaikka olin nuori, oli kamalaa kuulla omien vanhempien puhuvan pulleudestani. Muiden ihmsiten kommentteina ne eivät niin pahasti koskettaneet kuin omien vanhempien suusta.

Nyt on vähän reilu 1v ja 82cm, 12 kg.

Siis vauvasi ON aika pulskassa kunnossa. Kai sen saa todeta, tuskin ihmiset oikeasti arvostella tarkoittavat? Enemmän teet itse hallaa lapsellesi tuolla asenteella, että vedät heti herneet nenään jos toinen ei vain yksiselitteisesti "ihaile".

Ja siis, kyllä sen painokäyrän pitäisi alkaa tasoittua jo liikkeellelähdön yhteydessä, siinä 6-8 kk iässä kun aletaan konttaamaan ja kävelemään tukea vasten. Jos yli 1-vuotias edelleen liikkuu niin vähän, ettei painokäyrä ala muuttua vauvakäyrältä taaperokäyrän suuntaan, kannattaa kiinnittää siihen liikkumiseen hieman enemmän huomiota.

Oma siro normipituinen lapseni on saanut paljon ihailua tyyliin "noin pieni ja noin taitava!", mutta kaksi vuotta vanhempi serkkutyttö, joka 6-vuotiaana näyttää jo 10-vuotiaalta, tuntuu yleisesti hämmentävän ihmisiä. Että miten ei noin iso osaa käyttäytyä jne. Että kannattaa varautua kaikkeen, luulen että ihmiset ovat ennemmin hämmentyneitä lapsesi koosta kuin tarkoittavat loukata. Joten jätä nuo aggressiot suosiolla vaikka maton alle.

Mä tiedän tällaisen äidin, joka ei itsekään ole normaalipainoinen. Ja syöttää lastaan aivan kokoajan, lapsi ei ole normaalipainoinen.

Ei lapsen ylipainon pitäisi olla tabu, edes siellä neuvolassa. Lihavuus periytyy, eikä pelkästään geenien kautta vaan myös sitä kautta mitä siellä ruokalautasella/ ostoskorissa on.

Mun poika on kanssa aina ollut iso.

Syntyessään oli normikokoinen 51cm ja 3,5kg.
1kk vanhana oli sit kasvanut hurjasti painoa oli 5,5kg ja pituutta 58cm.
6kk vanhana oli 73cm ja 11kg.
Vuoden ikäisenä 83,5cm ja hurjat 14kg. Pistivät siinä vaiheessa sairaalaan tutkimuksiin ton kasvun takia ja pojalla kaikki ok.
Tällä hetkellä on 4v10kk ja edelleen iso ikäisekseen pituus on 119cm ja painoa hurjat 23kg, mutta ei enää näytä yhtään lihavalta, vaan on sopusuhtaisen näköinen, mutta ruumiinrakenteeltaan aivan erilainen kuin isoveljensä.

Vauvana kanssa lähes päivittäin ihan tuntemattomant ihmisetkin jaksoivat kummastella pojan kokoa ja kieltämättä nyt kun katsoo noita vauvakuvia niin oli kyllä aikamoisen jytky, mutta ihana sellainen. Mutta yhä muistan miten välillä loukkas toi tuntemattomien kommentointi, että on poika ainakin ruoka-aikaan ollut kotona ym.
Ei vaan näytä edelleenkään toi kasvu hidastuvan, nyt vuodessa tullut pituutta 7cm, painoa onneksi vaan 1kg.

Mun poika on kanssa aina ollut iso.

Syntyessään oli normikokoinen 51cm ja 3,5kg.
1kk vanhana oli sit kasvanut hurjasti painoa oli 5,5kg ja pituutta 58cm.
6kk vanhana oli 73cm ja 11kg.
Vuoden ikäisenä 83,5cm ja hurjat 14kg. Pistivät siinä vaiheessa sairaalaan tutkimuksiin ton kasvun takia ja pojalla kaikki ok.
Tällä hetkellä on 4v10kk ja edelleen iso ikäisekseen pituus on 119cm ja painoa hurjat 23kg, mutta ei enää näytä yhtään lihavalta, vaan on sopusuhtaisen näköinen, mutta ruumiinrakenteeltaan aivan erilainen kuin isoveljensä.

Vauvana kanssa lähes päivittäin ihan tuntemattomant ihmisetkin jaksoivat kummastella pojan kokoa ja kieltämättä nyt kun katsoo noita vauvakuvia niin oli kyllä aikamoisen jytky, mutta ihana sellainen. Mutta yhä muistan miten välillä loukkas toi tuntemattomien kommentointi, että on poika ainakin ruoka-aikaan ollut kotona ym.
Ei vaan näytä edelleenkään toi kasvu hidastuvan, nyt vuodessa tullut pituutta 7cm, painoa onneksi vaan 1kg.

niin ja tää mun poika aika villi tapaus ja välillä ihmisten ilmoilla liikkuessa porukat varmaan ihmettelevä käytöstä, koska pituuden takia varmaa pitävät ekaluokkalaisena ja poika kuitenkin käyttäytyy 4-5vuotiaan tavoin.

Nii, meillä siis tullut viimeisen 8kk aikana vajaat 2kg lisää. Puolivuotiaana oli sen reilut 10kg. Ei mielestäni ole kovin paljoa. Ja herkkuja ei todellakaan syö, vaan edelleen on enimmäkseen rintamaidolla ja lisänä terveellistä kotiruokaa, välipalalla esim. rasvaton viili. Emme ole mieheni kanssa ylipainoisia. Sekä minä, että mieheni ollaan neuvolakorttiemme mukaan kasvettu vauhdilla kaksivuotiaaksi ja sitten on kasvu tasaantunut. Kolmevuotiaana painoin 14kg ja olin 96cm, yksivuotiaana 80cm ja 12kg minäkin. Ja nyt olen 160cm ja 55kg. Että tuskin tuosta ylipainoista jättiläistä kasvaa.