Surkee kokki kysyy taas neuvoja :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kfkfkf

Vieras
Eli kauanko lihat uunissa jotta ovat mureita?

Paistoin niitä ensin ja nyt ovat uunissa pottujen seassa. Sellaisesta pitkästä pötkylästä leikkasin siivuja.

Riittääkö tunti 200 asteessa? Melkein kypsäksi asti paistoin ensin

Mies meillä yleensä nää lihat paistanut, mutta nyt se ei oo kotona ja MÄ joudun ne tekemään.

Lihan ohjeessa kyllä käskettiin laittamaan sellaisenaan uuniin mittarin kera :D mutta en mä halunnu

Lihoja ei pitäisi paistaa pannulla kypsäksi. Vaan niin että niihin tulee vaan vähän väriä pintaan, siis ruskistaa.
Parikon tuntia olis hyvä MIEDOLLA lämmöllä, tulee takuulla mureaa. Sellaisia että ei tartte kuin haarukalla vähän kopasta,

No höh, ne on nyt olleet tunnin 200 asteessa perunoiden ja kermojen kanssa :/ Kävin vääntämässä pienemmälle :D

Jokohan ne kerkis sitkastumaan?

Ja olivat siis punertavia vielä sisältä kun heitin ne uuniin-....

Tä? Eikö se naudalla riipu ollenkaan lihan tyypistä että kuin kauan pitää/saa paistaa? Possun ulkofilee ei kyllä kärsi olla kyllä maailman tappiin kypsymässä.

Mistähän lihasta on edes kyse kun siinä naudassa on monia erilaisia lihoja. Jos ohjeessa sanottiin että kokonaisena uuniin niin onkohan se paistia? Jos on niin saa ainakin leuat mukavaa jumppaa sitä jauhaessa.

Ei herran jestas mitä shaissea porukka sotkee, "vain musta on kyllin kypsää".
Menkää ravintolaan syömään!

Mä en mitään niin inhoa kuin puoliraakaa lihaa... Hyi yök sentään. jos ei ravintolassa tajua sanoa, että lihan pitää olla kypsää, niin sitten kun sitä leikkaa, niin veri valuu lautaselle..puistatus ja väristys. Mieluummin sitten joko ilman tai kärvenettyä lihaa.
Toki ihan rehti keskitiekin on hyvää. Paistettu, muttei kärvennetty.

Alkuperäinen kirjoittaja röh;29218788:
Mä en mitään niin inhoa kuin puoliraakaa lihaa... Hyi yök sentään. jos ei ravintolassa tajua sanoa, että lihan pitää olla kypsää, niin sitten kun sitä leikkaa, niin veri valuu lautaselle..puistatus ja väristys. Mieluummin sitten joko ilman tai kärvenettyä lihaa.
Toki ihan rehti keskitiekin on hyvää. Paistettu, muttei kärvennetty.

Toiset pitää lähes raa´asta lihasta ja toiset läpikypsästä. Yleensä ravintoloissa tuppaa vaan olemaan että jos ei hoksaa pyytää medium tai medium miinusta niin tulee sitä harmaata ylikypsää.

Makuasia tosiaan, itse pidän kun kyse on kunnon lihasta että se on medium miinus tai miinus miinus.

Sehän ei ole verta mitä sieltä tulee vaan punertavaa lihasnestettä. Kun elukka teurastetaan ravinnoksi ihmiselle niin ensimmäiseksi hengenoton jälkeen elukasta valutetaan veri pois joka menee teollisuuden tarpeiksi joko ihan pakastettuna verenä tai esim verilättyihin, mustaanmakkaraan yms. Niin ja se veri valuu melko tarkkaan pois koska hengenlähdön jälkeen sydän pumppaa parikin minuuttia vielä sitä verta pois.

Helppo muistisääntö mille tahansa lihalle: mitä isompi liha, sen alhaisempi lämpötila ja pitempi paistoaika.

Wokatessa lihat ovat pieniä suikaleita tai lastuja joten lämpötila olisi hyvä olla siellä 170-200 - öljystä riippuen ja niitä paistellaan sen 10-20 sekuntia. Kymmenen kilon kinkku tulee taas paistaa noin 100-120 asteen lämmössä kymmenisen tuntia, jopa enempi.

Ihan sikahyvää oli, jopa mä söin :O

Liha mureni ihan haarukalla, kehut sain mieheltä :D

ja lihat oli siis kermojen ja pottujen seassa, tuli samalla kermaperunat. Ei sinne auta kerman lisääminen vasta loppuvaiheessa ;)

Yhteistyössä