sushi ja alkuraskaus

  • Viestiketjun aloittaja rib
  • Ensimmäinen viesti
SatuMarjaana
Naiset, onko teillä tänään se pahapäivä?

TaruPirjaana: Sushin rinnalle voi onneksi valita muutakin kuin sashimia...tai mätiä. eikö ole hieno se!

Rosa78: No totta kai hyvää on et nykyaikana osataan stressata kaiken maailman asioista. Seuraavaksi tulee tod näk ne tulokset mitä tosiaan itse stressi aiheuttaa sikiölle! En juo alkoholia tai polta, en myöskään syö raakaa kalaa tms...mut joissain asioissa voi ja pitää pitää ihan omat aistit ja mielipiteet pinnassa. Onhan mm lapsen rokottamista ja rokottamatta jättämistä vastaan ja puolesta puhujansa. Lähinnä silti nauratta jotkut pisteet ja pilkut ja kun ne vielä niin suunnattomasti vaihtelee maiden välillä. Että onko se tämä Suomen tapa sitte se paras...vai ehkä ei. Vastahan täällä ympättiin jokaiselle raskaana olevalle inkivääriä ja miten nyt...se ei olekkaan hyvästä. Sanohaan ne mm ettei homejuustoa pitäisi syödä, minkä kyllä tajuan, kiitos vaan. Mutta siinäkin poikkeuksena on mainoksena isojen suomalaisten valmistajien briet ja aurat! Huh huh. Eipä oo kauaa kun ihan samoja bakteereita löyty MYÖS Suomesta ja oisko ollu vielä Valiolta.

Joo, olen sitten ehkä vastuuntunnoton...mutta meinaan nauttia KYPSÄSTÄ kalasta raskauden aikana kuten ennen raskaaksi tuloakin. Tänään mm kirjolohta ja äsken söin lounaaksi sinappisilakoita. Samassa ruokalassa taisi olla muuten muutama muukin isomahanen silakkaannos nokan alla.

Vai pitäskö lopettaa syöminen kokonaan...jos vastassa on se 'mitävaan'. Eli joko tai ei. Vai pitäskö saada laki et ravintolat ei saa tarjoilla sitä ja tätä raskaana oleville...

Mä tai mummoni ei pelkästään naureta nykysuosituksille mutta jotkut niistä on aika huvittavia...eikä pelkästään nämä Suomen säännöt. Ei kaikkea tarvii purematta niellä! Tai no, voidaanhan mekin mennä samaan suuntaan kuin ne maat joissa lapset ei saa viitata ettei se tuo tukoksia käsivarren suoniin tai pelata hippaa kun se tuo eriarvoisuutta lasten välillä - toinen kun juokseen kovempaa kuin toinen.

Juotko muuten kahvia vaikka olet raskaana? Minä olisin siitä enemmän huolissani kuin vaikka silakasta! Oletko koskaan laskenut niitä määriä joita silakkaa pitää syödä ennen kuin siitä on haittaa...suosittelen laskemaan. Tai sitte oot aika nainen syömään, jos se määrä ei riitä!


 
-Aito-
Johan se on tässäkin ketjussa sanottu. Ja eiköhän sinunkin laskupääsi siihen riitä. Viimeksi Rosa78:n kirjoituksessa tuli vastaus:

Itämeren isoa yli 17 cm:n silakkaa ja Itämeren lohta voi syödä korkeintaan 1-2 kertaa kuukaudessa dioksiinien ja PCB:n takia.

Ei taida sulla, kasariämmäMarjaliisa, olla niin täynnä itseäsi, että kanssasi on mahdotonta keskustella. Otat kaiken itseesi ja jaarittelet omasta navasta ja mummostasi kuin kaikkia kiinnostaisi. Perusta jonnekin kauan oma blogi, johon voit purkaa ongelmasi. Olet vienyt tämän aiheen ihan sfääreihin.

 
järki
No jopas on äkäistä porukkaa liikkeellä.... Olen kyllä hieman samoilla linjoilla SatuMarjaanan kanssa siinä, että kautta aikojen on tehty terveitä lapsia ilman, että on listalta luettu mitä saa syödä ja mitä ei. Ja rakkaat palstalaiset, tällä en nyt sitten tarkoita sitä etteikö jossakin määrin ole hyvä asia, että oikeasti kerrotaan raskaana oleville mitkä ruuat voivat olla riskejä. Mutta sanotaanko, että sellainen terveen maalaisjärjen käyttö on sallittu tässäkin asiassa. Sitä paitsi jopa Suomessa suositukset siitä mitä saa syödä ja mitä ei vaihtelevat ihan neuvola kohtaisesti. Taannoin kaksi ystävääni olivat yhtä aikaa raskaana, asuivat eri paikkakunnilla. Toisen kiellettyjen lista oli kilometrin pituinen, toisella ei oikeasti ollut kuin kolme kiellettyä asiaa listalla. Että ota siitä sitten selvää.

 
Rosa78
Löysin tällaisen äskön kun luin Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran raskausajan ravintoon liittyviä kysymyksiä, vastaajan oli ylitarkastaja Taina Niskanen:

Onko sushi kiellettyä?
Sushissa ei ole erityistä riskiä, jos kala on varmasti tuoretta ja asianmukaisesti säilytettyä. Jos käytetty kala tai mäti on tyhjiöpakattua (kirjolohi tai lohi), niissä voi olla listeriariski.



Jippii, mä luotan tuohon lähteeseen ja menen huomenna syömään sushia, sashimia, makia ja kaikkea hyvää... Nam.
 
SatuMarjaana
Alkuperäinen kirjoittaja -Aito-:
Itämeren isoa yli 17 cm:n silakkaa ja Itämeren lohta voi syödä korkeintaan 1-2 kertaa kuukaudessa dioksiinien ja PCB:n takia.

Ei taida sulla, kasariämmäMarjaliisa, olla niin täynnä itseäsi, että kanssasi on mahdotonta keskustella. Otat kaiken itseesi ja jaarittelet omasta navasta ja mummostasi kuin kaikkia kiinnostaisi. Perusta jonnekin kauan oma blogi, johon voit purkaa ongelmasi.

No hyvä, ne silakat joita mä olen syöny olikin vaan 16.8senttisiä. Lol!

MUTTA, tarkoitin laskennalla että kuinka paljon vaikka sitte grammoissa niitä 17 senttisiä kaloja pitää syödä että tulee vaaralliset rajat ylittäviä dioksiinien ja PCB:n annoksia. Jokunen viikko sitte Hesarissa oli just asiantuntijan laskennat ja ne määrät oli tyyliin 50kiloa kuussa. No...jos sen jakaa sitte kahteen erään ja syö 'vain' 25 kg kerralla.

Mut joo. Tosi kohtelias olet jos tuo 'kasariämmäMarjaliisa' tarkotti mua...mitä se sit lie tarkottakaan todellisuudessa. Ei aukee mulle. Ja sua ei varmaan erityisesti kiinnosta minun isoäitini mutta tämä on KESKUSTELU...keskustelu yleensä perustuu omalla tiedolle, omille kokemuksille ja mielipiteille. Tuskin noista dioksiineista ja PCBsta kirjottanutkaan on itse tutkinut juurikin Itämeren silakan pitoisuuksia vaan hän copypastesi sen jostain tai joku sen hänelle kertoi. Oliko kertoja sitten isoäiti tai naapuri niin onko sillä väliä.

Minulla on jo oma blogi, joskin toisesta aiheesta...ehkä liian vaikeasta sinunkaltaisellesi pikkusielulle.

Joo mulle sushin ja sashimin ero on selvä. Tietty joku toinen voi vapaasti sekoittaa...samahan se on sitte jos kutsuu perjantaita keskiviikoksi tai Vivaldia HIMksi. Mut sit ei pitäs närkästyy jos joku tommosta hulluutta ihmettelee.

1love
 
itadakimasu
yrita jo ymmartaa SatuMarjaana, etta kukaan ei ollut tassa ketjussa missaan vaiheessa edes sushia ja sashimia sekoittamassa keskenaan. jo aivan ketjun alkupuolella todettiin, etta on olemassa muitakin sushivaihtoehtoja kuin raakaa kalaa sisaltavat. ja sun logiikkasi on kylla aivan omaa luokkaansa, eli etta raakaa kalaa voi syoda kun se on asetettu riisipalleron paalle mut ei silloin kun se tarjoillaan erillaan. samaa logiikkaa soveltaen voisi sanoa vaikka etta on ok syoda raskausaikana homejuustoa, jos se tarjoillaan leivan paalla, mut jos se tarjoillaan erillaan juustotarjottimella, niin sita ei voi syoda...
no en jaksa enaa vaitella kanssasi, eika varmaan jaksa kukaan muukaan, joten let it be ja sayoonara vaan.
 
SatuMarjaana
Se raakakala japanilaisessa keittiössä on sushimia...monta kertaa se pitää sanoa. Sushi ilman sitä raakaa kalaa on minusta ok ja sen sanoin jo aluksi. Kun teema nimeomaan oli että MITÄÄN sushia ei saa syödä. Koska, kuten aluksi jo tiesinkin, monet luulee että sushi on yhtä kuin se raaka kala. Minä syön sushia jossa lisänä on muuta kuin raakaa kalaa- Jos oot ollu koskaan ees Japanissa ni pitäshän sun tietää mistä mä puhun.

Musta on ihan älytön yleisellä keskustelupalstalla kysyä jotain jos ei sitten edes halua kuulla vastausta. No jaa...olen käynyt kerrankin ihan saman tyylisen keskustelun juuri noista kookospähkinöistä...kun ne kuulemma on niitä ruskeita ja karvasia siellä puussa ja K-kaupassakin ne on just semmosia. Blaa blaa blaa.

Ehkä sushi tosiaan sitte vaihtelee eriosissa Japania kuten Teeseremoniat. Mä olen asunu vaan Tokiossa ja Kiotossa ja sielläkään en ole vieraillut jokaisessa sushi baarissa. Helsingissäkin suosin vain kahta, joissa sushi ja sashimi on erikseen listalla. Ja sushin lisukkeeksi saa sekä raakaa kalaa että kypsää kalaa ja myös kasviksia tai munaa. Niistä voi sitte myös eturessutäynnäolevat valita moraalilleen sopivat.

 
SatuMarjaana
Kyllä se silti näyttää kiinnostavan! Lol! Oh, REAL entertainment to meh!

Koettakaa nyt muutkin isomahaset nähä elämässä vähän muutakin kuin taulukoita ja kauhuskenaarioita! Menkää vaikka ulos tai vaikka matkoille! Kirjastostakin saa paljon uusia virikkeitä.

Olis oikeesti kiva tietää mitä just tommonen stressi aiheuttaa...
 
TeijaPäivikki
Tää SatuMarjaanahan on pahempi kuin DOLLS- tai Linda Lampenius-ketjut Julkkisjuoruissa. Nostaa ja buustaa itse itseään minkä ehtii. Kyllä meitä kiinnostaa missä kaikkialla sinä ja mummosi olette asuneet. Ei herrajumala. Eikö sulla tosiaan ollut se blogi mihin voit kirjottaa itsestäsi itsellesi? Kyllä voi ihmiset olla yksinäisiä ja huomionhakuisia, siitä SatuMarjaana on oiva esimerkki.

Tulin lukemaan sushista ja raskaudesta. Mutta ihme että käänsit tämänkin itseesi. Ja vain itseesi. Tuo ilkeä vittuileva tyylisi on säälittävää ja ala-arvoista.
 
SatuMarjaana
Tää on kivaa lounaan oheistoimintaa...

Tuntuu monelle olevan tää palsta ku henki ja elämä! Kuten TeijaPäivikille...

TeijaPäivikki: 'käänsit tämänkin' - Minkä muun jos tämänKIN? No tietty mä en oo tutustunu täällä muihin keskusteluihin kuten sinä - ei oo aikaa ja intoo! Tääkin kiinnosti lähinnä raskauden ja Japani-liittymän takia.

Miten ihmeessä toi mummo-juttu nyt jaksaa elää omaa elämäänsä! Sanoin vaan esimerkkinä! Käyttäähän täällä muutkin esimerkkejä. Kyllä varmasti muidenkin suomalaisten mummot on aikanaan haukia syöny, oli raskaana tai eivät. Harvahan enää haukia syökään, muuten ku jossain mökilla. Eipä niitä paljoo kalatiskissä näy.

Joo, oon asunu monessa paikassa eikä mun sitä tarvii peitellä. Ja hienoo on et monia juttuja on matkanvarrelta tarttunu mukaan - kuten japanilaisen ruoan teko ja syönti monine kiemuroineen ja kikkoineen. Toisaalta taas jostain kiinalaisen keittön saloista en tiedä mitään.

Minusta on lähinnä yksinäistä keskustella Linda Lampeniuksesta netissä - get a life sweety darling!

Mut ei tän ketjun eteneminen oo ollenkaan normaalin vastasta - joku luulee tietävänsä ja joku tietää...se joka luuli ei voi antaa tiedolle periksi vaan alkaa haukkumaan aiheen vierestä. Tosi yleistä sekä elävässä että virtuaali elämässä.

 
TaruPirjaana
Niin, mielestäni kyllä ensimmäinen, joka alkoi puhua aiheen vierestä olit sinä, SatuMarjaana. Ketjun alussa jo todettiin, että sushia, jossa on raakaa kalaa kannattaa suomalaissuositusten mukaan välttää, muita susheja voi syödä. Itse olet ilmeisesti samaa mieltä, mutta otit aiheeksesi saivarrella, että sushi on vain se riisi. Kun kuitenkin edelleenkin SUOMALAISISSA sushi-ravintoloissa on esim. lohinigiri ihan siellä sushi-nimikkeen alla eikä esim. sushi, jossa lisukkeena sashimi. Teit yksinkertaisesta asiasta monimutkaisen, mutta näköjään nautit siitä, no huvinsa kullakin. Ainoa hysteerinen pallomaha tässä ketjussa tunnut olevan kyllä sinä, vedit hirveät pultit, ettei nyt vaan joku sekoista sushia ja sashimia.

No, vaikka nyt oletkin jopa Kiotossa käynyt, ei junttius ole hävinnyt mihinkään, sen paljastaa jo nuo huvittavat englanninkieliset heitot ja toisten alatyylinen herjaaminen.
 
SetäParjaana
Keskustelu mennyt raiteiltaan, joten otan osaa. Tuli SatuMarjaanasta mieleen sanonta.

Mitä yhteistä on nettiväittelyillä ja paralympialasilla?

Molemmissa voi voittaa vaikka on vammainen (tässä tapauksessa älylliseltä kehitykseltään).

 
SatuMarjaana
Tän palstan porukka on TODELLA ala-arvosta - kuka normaali aikuinen haukkuu toisia nimilla vammainen, ämmä tai vittuilija! Mua on kutsuttu noilla kaikilla ja mä en ole haukkunut ketään alatyyliin. Kato, ei kuulu tapoihin.

Ehkä ois pitäny jo ketjun alussa manita onko kyseessä SUOMALAINEN sushi vai se alkuperänen, vai mikä variaatio. Mä luulin et kyseessä oli se alkuperänen ja siksi neuvoin kun tiesin...joo, sori, ei ois pitäny. Ois pitäny jättää luulolle varaa ja antaa luulon kukkia!

Whatever.

Kummasti silti ilokseni huomaan, että pikkusieluisuudesta, tietämättömyydestä tai ärsytyksestä huolimatta jaksatte kaikki vaan jatkaa ketjua! Hienoo!

Hauska perjantaista sadetta teillekin!

SetäParjaana: Ilmeisesti setä on myös raskaana? No jaa...annan teidän paralympialaisjoukkueen voittaa! Nyt saa poksauttaa kuohuvat! Jatkakaa tiiminne ME-hengen luontia!

TaruPirjaana: Juntti on se joka pysyy vaan omassa tuvassa ja ei ole valmis millekkään uudelle. Mitä junttiutta on esim siinä jos vaikka osaa valmistaa sushia tai vaikka puhua muuta kun suomea, savoo, kovaa ja hiljaa? Ei ole junttiutta jos ottaa asioista selvää tai on mielenkiinnonkohteita. Ei niitä ainakaan hävetä tarvitse. Kateelliset ja saamattomat vaan ärsyyntyy, se on selvä se!

PS. Kävin eilen helsinkiläisessä sushi ravintolassa ja kysesän voiko raskaanaoleva syödä sushia...olen vasta niin alussa että tuskin ne sanomatta huomasivat että tosiaan olen raskaana. Sanoivat että sushi on ok, kunhan sitä ei tilaa sashimilla - ihan just in case. Kuka oli ekä tässä ketjussa joka puhu sashimista...

PSS. Syvästi anteeksi vieraskieliset ilmaisut jotka tuntuu ärsyttävän - suomi ei ole äidinkieleni.
 
TaruPirjaana
Niin no, jos alkuperäinen kysyjä on menossa lounaalle sushi-ravintolaan mainitsematta missä päivän maailmaa, niin voidaan olettaa, että Suomesta on kysymys? Ja varmaan 99% tämän palstan lukijoista syö ne sushinsa suomalaisessa sushi-ravintolassa. Et ollut eka, joka puhui raa'asta kalasta, mutta kieltämättä eka, joka sitä sashimiksi kutsui, hieno juttu.

En ymmärrä miksi vänkäät ja vänkäät (okei, nyt teen sitä itsekin), kun kerran neuvosi on ihan sama kuin muillakin: sushia voi syödä, mutta ilman raakaa kalaa mieluiten. Eihän sillä ole mitään merkitystä, onko nyt kyse "alkuperäisestä" vai minkä tahansa maalaisesta sushista.

 
kopsattu Kaksplussan sivuilta :)
Sushista ja vähän muistakin veden elävistä, kopsattu tosiaankin kaksplussan sivuilta, http://kaksplus.fi/odotus-ja-synnytys/odottajan-ruokavalio-liikunta/20-kysymysta-odottajan-ruokavaliosta


Onko sushi kiellettyä?
Sushissa ei ole erityistä riskiä, jos kala on varmasti tuoretta ja asianmukaisesti säilytettyä. Jos käytetty kala tai mäti on tyhjiöpakattua (kirjolohi tai lohi), niissä voi olla listeriariski.

Onko väliä, ostanko kasvatettua kirjolohta vai norjalaista Jäämeren lohta?
Kasvatetuissa kaloissa on vähemmän ympäristömyrkkyjä, koska niitä ruokitaan eri ruoalla. Kirjolohelle ei ole syöntirajoituksia, mutta villiä lohta suositellaan syötäväksi enintään 1–2 kertaa kuussa.

Mitkä kalalajit ovat parhaita odottajalle?
Kasvatettu kala, kuten kirjolohi ja taimen, sekä luonnonkaloista muikku, puna-ahven, seiti ja siika. Sisävesien ahvenesta, kuhasta ja mateesta kannattaa suosia pieniä yksilöitä. Haukea ei suositella ollenkaan odotus- ja imetysaikana.

Raskausaikana ei saa syödä mätiä, mutta voiko syödä mätiä sisältävää mätitahnaa?
Mätitahnaa on turvallista syödä. Muista kuitenkin, että mätitahna sisältää runsaasti suolaa.

 
Pirjo75
http://pullatuuniin.blogspot.com/2008/04/juustoista-ja-listeriasta-ja-niin.html
pullatuuniin.blogspot.com/2008/04/viel-ruuasta-ranskalaiset-ja.html

Kaikki ohjeet ovat maakohtaisia ja kaikkeen liittyy riski. Ranskalaiset naiset pistelevät pastöroimattomia juustoja ihan normaaliin tahtiin ja japanilaiset syövät raakaa kalaa riippumatta raskaudesta.
 
Mimmu77
Vanha ketju, mutta kerron oman näkemykseni termeistä. Itse ahkerasti Japanissa matkustelleena ja japanilaista kokkailua harrastaneena olen oppinut, että
sashimi = raaka ja tuore, ohuiksi siivuiksi leikattu kala
sushi= riisi+sushiaines (esim. sashimi, äyriäiset, nilviäiset, merilevä, kananmuna, mäti jne.)
shari=keitetty ja maustettu riisi

Itse olen syönyt kohtuudella kasvissushia raskauden aikana (max. pari kertaa kuussa). Lisäksi olen juonut vihreää teetä, jonka sanotaan myös olevan turvallista. Merilevästä voi saada liikaa jodia, joten sitä on syytä nauttia kohtuudella. Japanissa naiset alkoivat muuten syödä sushia vasta 50-luvulla. Se on perinteisesti ollut vain miesten ruoka. Raakaa kalaa siellä on kyllä syöty vaikka kuinka kauan.
 
Sushin ystävä
Alkuperäinen kirjoittaja maassa maan tavalla:
Tosiaan noi ruoka-aine kiellot on vahan maakohtaisiakin, mietin just samaa sushi asiaa vahan aikaa sitten ja tulin siihen tuloksen et mitas ne japanilaiset raskaana olevat naiset sit syo???
Ja myös kaupunkikohtaisia. "Kieltolistat" on ihan erilaisia Suomessakin kaupungista toiseen :-D

Listeriasta huolehditaan Suomessa paljon enemmän kuin vaikka Ranskassa tai Italiassa - vaikka Suomessa se on paljon epätodennäköisempi.

Itse olen koko raskausajan (rv 25) syönyt normaalisti kaikkea kuten ennenkin, myös sushia, graavattua lohta, homejuustoja jne. mutta kukin tekee valintansa itse. On hyvä, että tietoa riskeistä on saatavilla, mutta päätät itse miten niihin suhtaudut.
 
sushin ystävä
olen puolivälissä raskautta ja odotan toista, eilen kävin pitkästä aikaa syömässä sushia lounaaksi, ja voi pojat, että oli hyvää. Oma "neuvolatäti" käski pitää maalaisjärjen mukana tässä touhussa ja niinpä olenkin nauttinut viinilasillisen (n. 8 cl) joskus ja jouluna (en nyt, koska närästys vaivaa) olen syönyt kuhaa, mätiä, maksamakkaraa, homejuustoa...Näitä en ole syönyt kilokaupalla, vaan sen verran, että makuun pääsee. Järki mukaan :)
 
tänään vege-sushia syönyt
En ole jaksanut lukea kaikkia viestejä, koska se näytti menneen ihan turhanpäiväiseksi akkojen nalkutukseksi. Pahoittelen, siis jos joku sattui jo kommentoimaan tätä asiaa: Luin eräästä ruotsalaisen lääkärin palstasta, että myös raaka kala on ok, jos sitä on pidetty vähintään 3 vuorokautta pakastimessa. Tässä ajassa listeriabakteerit ovat kuolleet. Jos jollain on siis todella kova intohimo syödä sushia raa´an kalan kanssa, voisi sen vaikka valmistaa kotona suorittaen tämän kalan pakastustoimenpiteen (en ole kokeillut, eikä minulla täten ole mitään takuuta siitä, että maistuuko kala enää yhtä hyvälle. Mielenkiintoinen vinkki ehkä niille, jotka eivät ole tästä ennen tienneet).
 

Yhteistyössä