sushi ja alkuraskaus

  • Viestiketjun aloittaja rib
  • Ensimmäinen viesti
Ninni
Alkuperäinen kirjoittaja tänään vege-sushia syönyt;10300128:
En ole jaksanut lukea kaikkia viestejä, koska se näytti menneen ihan turhanpäiväiseksi akkojen nalkutukseksi. Pahoittelen, siis jos joku sattui jo kommentoimaan tätä asiaa: Luin eräästä ruotsalaisen lääkärin palstasta, että myös raaka kala on ok, jos sitä on pidetty vähintään 3 vuorokautta pakastimessa. Tässä ajassa listeriabakteerit ovat kuolleet. Jos jollain on siis todella kova intohimo syödä sushia raa´an kalan kanssa, voisi sen vaikka valmistaa kotona suorittaen tämän kalan pakastustoimenpiteen (en ole kokeillut, eikä minulla täten ole mitään takuuta siitä, että maistuuko kala enää yhtä hyvälle. Mielenkiintoinen vinkki ehkä niille, jotka eivät ole tästä ennen tienneet).
Pakastus ei todellakaan tapa listeria-bakteeria. Tää on hei elintarvikehygienian alkeita!
 
jokainen tavallaan
Kyllä raakaa kalaakin voi syödä sushina hyvin tehtynä ja säilytettynä. Suomessa sushi on vaan niin uutta, että neuvoloissa sanotaan "ei", vaikka ei tiedetä oikeasti ja se on vanhaa tietoa. Ottakaa selvää ulkomaiöta, joissa paljon odottajia ja sushi suosittua, terveellistä ruokaa.

Jokainen tekee kuten itse parhaaksi näkee. Minä ainakin syön sushia. Opin sen Japanista, jossa olin mukana miehen työmatkalla, ja siellä kyselin sushiravintoloista, mitä suosittelevat raskaana oleville. Tiettyjä kaloja eivät suositelleet, mutta kyseisiä kaloja ei täällä Suomessa ole edes tarjolla. Ja pakasteita Japanissakin tarjottiin.
 
Alkumetreillä
Tiedättekö onko jotain haittaa alkuraskauden aikana syödä sushia? Olen viikolla 6 + 4.. Töiden takia joutuisin syömään sushia eli asiakkaiden kanssa pitäisi käydä sushilounaalla ehkä kerran viikossa. :S
Soitin juuri neuvolaan, koska halusin tarkitaa mitä saa ja mitä ei saa syödä. Olen huomannut netin olevan täynnä monenmoista ohjetta. Naisten klinikalta sanoivat, että neuvolasta saa uusimman tiedon. Soitin siis neuvolaan, josta minulle kerrottiin, että sushia SAA syödä. Mikä helpotus ja riemu! Syynä siihen, että sushia saa syödä, on se, ettei se ole vakuumipakattu. Myöskään mätiä ei saa syödä. Mätiähän joskus käytetään myös sushissa. Sellaisia susheja siis ei ;)
 
Viimeksi muokattu:
Twiggy
Kysyin itse tätä sushiasiaa heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja siellä sanottiin, että saa syödä, jos on varma kalan tuoreudesta/oikeanlaisesta säilytyksestä.

Tästähän nyt sitten voi vääntää kättä, että mistä sen voi tietää ja mitkä ovat sitten tarpeeksi laadukkaita paikkoja...itse ajattelin niin, että ainakin jos itse valmistan ja tutulta kalakauppiaalta ostan lohen, niin sitten uskallan syödä. Tiedän ainakin, että kalaa ei ole seisotettu turhaan lämpimässä, kylmäketju on säilynyt tmv.

Ravintolassa tilailen ehkä sitten niitä kasvis/muna/tofu-versioita.
 
Oisushia.
Olen itse syönyt raskauden aikana muutaman kerran sushia. Olen ottanut juuri nimenomaan sellaisia vaihtoehtoja, joissa ei ole kalaa, koska en pidä raa'asta kalasta. Eli käytännössä syön aina tonnikalamajoneesi -, inari - ja tamago nigirejä. Näissä levääkin on hyvin vähän, joten sen puolesta nuo ovat oikein hyviä vaihtoehtoja raskaana olevalle. Kasvismakeja syön silloin kun en ole raskaana. Sellainen tulee kuitenkin ottaa huomioon ihmisten, jotka ovat todella tarkkoja tuon raa'an kalan ja listerian kanssa, että samoilla hanskoilla niitä eri susheja käsitellään ja asetellaan niille lautasille. Eli vaikka ottaisikin pelkkiä kasvisvaihtoehtoja, niin edellisen lohinigirit on saatettu samoilla hanskoilla pyörittää. Näin ne mahdolliset listeria bakteerit sitten leviävät myös kasvisversioihinkin. Tällä tavalla ainakin Helsingin Zen sushissa näyttäävät toimivat, enkä usko että muualla on sen tiuhempaa hanskojen, veitsien tai leikkuualustojen vaihto.
 
AA
Kun täällä on lähinna haukuttu kukin toisiaan ja puhuttu saako raakaa kalaa syödä vai ei, niin ajattelin lisätä, että joidenkin lähteiden mukaan Jodi-pitoisuudet ovat korkeita merilevässä (jota siis joissakin sushi lajeissa käytetään) ja siitä voi olla haittaa raskausaikana.

Lähde on tämä: Vegaaniliitto ry

Ja siellä sanotaan näin:
"Toisaalta raskauden aikana on varottava myös jodin liikasaantia. Liikasaanti on haitallista kilpirauhasen toiminnalle ja sikiön kasvulle. Merilevät sisältävät runsaasti jodia, joskin eri lajikkeiden jodipitoisuus vaihtelee. Ellet käytä ruokasuolaa, merilevää voi käyttää kohtuudella jodinsaannin turvaamiseksi. Käytä vain sellaisia valmisteita, joiden jodipitoisuus on tiedossa (kuva 1).

Kuvassa on 0,7 grammaa kuivattua wakamea, merilevää. Se sisältää 175 µg jodia eli raskaana olevan naisen päivittäisen saantisuosituksen. Joissain merilevissä on jodia vieläkin runsaammin. Esimerkiksi kombu sisältää 6,5-kertaisen määrän jodia kuin wakame painoa kohden."


Itse en ainakaan tiedä mikä merilevälajike on mitäkin, mutta ajattelisin, että jos raskaana oleessaan JOSKUS syö VÄHÄN merileväpitoista sushia niin ei se ehkä ole niin vakavaa. Onneksi tosiaan on erilaisia susheja ilman merilevää tai kalaa tai niiden kanssa niin jokainen voi valita mitä haluaa. Eikös se wasabi ja soija ole kuitenkin se paras osa. :)
 
sushisyöppö
Kun odotin esikoistani, kysyin asiasta neuvolasta ja lisäksi vielä sattui samaan aikaan Vauvalehti tms. kirjoittamaan aiheesta, ja molemmat näyttivät vihreää valoa - eli oikein käsitelty, raaka kala ei sitä listeriaa sisällä, ongelma on ennemminkin vakuumipakatussa kalassa ja raa'ssa lihassa.
Olen syönyt kaikenlaista sushia kaikkien raskauksien aikana luottaen em. lähteisiin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Maija1004
Peppi
En ymmärrä miksi täytyy ottaa riski ja syödä sushia. Raaka kala on yksiselitteisesti kielletty. Mitään muuta syötävää ei maailmasta löydy? Ravintolassa ei voi koskaan olla täysin varma kuinka tuoretta kala on ja miten se on käsitelty.
 
Soija
Alkuraskauden ajan tehnyt mieli sushia, joten ratkaisin asian hankkimalla kalatiskiltä palan raakaa merilohta. Fileroin siivuiksi. Omiin annoksiin käytin siivut kuumalla pannulla. Kypsensin lohta vähän sekä nigirien päälle että makirullan sisään (pitkä kapea fileesoiro). Leväkieltojen kohdalla kannattaa ottaa asioista itse selvää! Yhden Nori-arkin pitoisuus on 32mikrogrammaa jodia, kun päätin laskea.. Ja raskaana olevan suositus on n. 170mikrogrammaa vuorokaudessa. Jossain sanottiin että 2 lasillista rasvatonta maitoa kattaa 21% joditarpeesta (aikuisella 150mikrogrammaa/vrk). Siitä voi laskea että määrä on samaa luokkaa kuin 1 noriarkista. Yhdestä arkista tulee olisiko ..12 makirullaa. Sopii miettiä montako jaksaa edes syödä kerralla ;)
 

Yhteistyössä