Suunniteltu sektio edessä; kokemuksia, kohtalontovereita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nopponen!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitokset vastauksistanne!

Pieniä eroja tuntuu olevan sairaanhoitopiirien välillä, olen menossa TAYSiin ja siellä esim. antibiootti annetaan leikkauksen aikana suoraan suoneen mahdollisen tulehduksen estämiseksi. Saamani kivunlievitysvaihtoehdot, kipupumppu tai epiduraalikatetri on ensimmäiseksi vuorokaudeksi ja sen jälkeen jatketaan burana+panadol -yhdistelmällä. Tujumpaakin kuulema saa, jos tarpeen. Kuten sanottu, kipu ei niinkään pelota, nuo vaihtoehdot vain jäivät mietityttämään, kun pitäisi etukäteen päättää. Esikon synnytyksessä repesin ja välilihaa jouduttiin leikkaamaan, tikit / haavat repesivät parin päivän päästä ja niitä parantelin parisen kuukautta, että umpeutuivat pikkuhiljaa itsellään. Kohdunulkoinen raskaus johti hätäleikkaukseen eikä senkään jäljiltä jääneet tähystyshaavat parantuneet kuin strömsössä. Tiedän siis kutakuinkin millaista kipua on odotettavissa :)

Leikkausaika lähenee ja jännitys alkaa kasvamaan... Mulla on vielä kaiken lisäksi tuttavapiirissä 3 sektion läpikäynyttä, joista vain 1 on ollut kaikinpuolin onnistunut. 2 muuta olleet sitten hirveä ja kaamean kamala kokemus, molemmat juuri ääripäässä, että näin voi tapahtua, mutta se on erittäin epätodennäköistä. Tieto, ja tässä tapauksessa tapahtuneet asiat lisäävät tuskaa.

Olen kyllä luottavaisin mielin menossa sairaalaan. Perätilan toteamisesta ja kääntöyrityksistä annan TAYSille täyden kympin tilanteen hoidossa. Lääkärit ja kätilöt kertoivat rauhassa ja selkeästi ulkokäännöksestä kaikkine riskeineen sekä antoivat rauhassa miettiä miten haluamme toimittavan. Itse tilanne oli oikein rauhallinen ja vähän väliä tiedusteltiin vointia ja fiiliksiä. Oli oikein luottavainen ja turvallinen olo koko ajan. Kääntöyritys ei myöskään ollut lainkaan kivulias niin kuin monella saitilla annettiin ymmärtää, jos olisi ollut yhtään kivulias tai epämiellyttävä äidille, niin se olisi keskeytetty heti. Olen todellakin enemmän kuin tyytyväinen saamaani hoitoon, toivotaan, että sama jatkuu myös leikkauksen ja osastohoidon ajan.

Sanniz & sälli 37+6

Yhteistyössä