suunniteltu sektio jo rv 38?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko mahdollista?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko mahdollista?

Vieras
tietääkö joku onko normaali käytäntö että suunniteltu sektio tehdään vasta rv39 eikä aiemmin? Huomioidaanko tässä että jos edelliset lapset on syntyneet ns. etuajassa, esim. juuri rv 39 tai rv38. Sektio ilmeisesti tulossa, koska lapsi on vielä perätilassa rv36 nyt.

Minulle ehdotettiin suoraan aikaa rv 39+4 mutta edelliset muksut on syntyneet jo 38+6 tai 39+1. Olisiko pitänyt pyytää aiempaa aikaa, vai miten toimitaan jos muksu lähteekin syntymään. En yhtään muistanut kysyä asiaa..

Normaali käytäntö on se, että mahdollisimman myöhään tehdään sektio. Mulle tehtiin viikoilla 39+5 ja 39+1. Yhdelle tutulle tehtiin viikolla 38 ja risat. Jos muksu alkaa syntyä ennen sektioaikaa, niin menet vain sairaalaan ja sektio tehdään silloin.

Mä toivon taas, että mahdollisimman myöhään jos "vahingossa" pääsisikin normaalisti syntymään. :D On nimittäin tosi perusteetonta, että Suomessa monessa sairaalassa automaattisesti sektioidaan kahden sektion jälkeen. (jos kaikki puitteet kuitenkin kunnossa)
Mietin miten kehtaisin kieltäytyä sektiosta. On ihan tutkittukin juttu, ettei riski yhden ja kahden sektion jälkeisellä alatiesynnytyksellä ole juurikaan kasvanut jos kaikki otetaan huomioon, siis aikaisempien sektioiden syyt, kohdun kunto tarkistetaan tarkasti ja tarkkaillaan synnytyksessä eikä mitään käynnistysmenetelmiä.

Helpointa olisi jos vaan vahingossa syntyisi etukäteen. :D Sektio 39+6 sovittu. Nehän ei lähde sektioimaan jos lapsi on jo sen verran pitkällä syntymässä että näyttää tulevan hyvin alateitsekin. :)

Ja mitä pidempää, sen parempi lapselle. :)

Itselle tehtiin sektio 39+2 ja olin aika varma että raskauden oli arvioitu olevan viikkoa pidemmällä kun se olikaan. Omat laskelmat ja SEn yhdynnän mukaan siis 38+. Ja lapsella oli alkuun kaikenlaisia ongelmia, suoliston kehittymättömyyttä, astmaa, allergiaa, refluksia, vielä nyt 3 vuotiaanakin.
Kaikenlaista siis joka viittaa että pidempään kohdussa olisi ollut parempi.

Mutta kun ei kääntynyt, eikä magneettikuvan mukaan mahtunut perätilassa ulos. Niin sektio tehtiin.
Sanon silti että mielummin rv 39+ kuin 38.

[QUOTE="hmmm";29267643]Mä toivon taas, että mahdollisimman myöhään jos "vahingossa" pääsisikin normaalisti syntymään. :D On nimittäin tosi perusteetonta, että Suomessa monessa sairaalassa automaattisesti sektioidaan kahden sektion jälkeen. (jos kaikki puitteet kuitenkin kunnossa)
Mietin miten kehtaisin kieltäytyä sektiosta. On ihan tutkittukin juttu, ettei riski yhden ja kahden sektion jälkeisellä alatiesynnytyksellä ole juurikaan kasvanut jos kaikki otetaan huomioon, siis aikaisempien sektioiden syyt, kohdun kunto tarkistetaan tarkasti ja tarkkaillaan synnytyksessä eikä mitään käynnistysmenetelmiä.

Helpointa olisi jos vaan vahingossa syntyisi etukäteen. :D Sektio 39+6 sovittu. Nehän ei lähde sektioimaan jos lapsi on jo sen verran pitkällä syntymässä että näyttää tulevan hyvin alateitsekin. :)

Ja mitä pidempää, sen parempi lapselle. :)[/QUOTE]

Niin, en tiedä. Ystäväni oli 6cm auki, lapsi perätilassa, ei muuta syytä synnyttää sektiolla. Vauva oli pieni, joten olisi mahtunutkin, mutta silti tehtin sektio. Sektio oli siis alun perin suunniteltu, mutta muuttui kiireiseksi (vai miksikä se luokitellaan) kun vauva lähtikin tulemaan vähän ennen kun suunnitellun sektion oli määrä toteutua.

Että kai nämä riippuu lääkäreistä, mitä kukin milloinkin päättää.

Niin, en tiedä. Ystäväni oli 6cm auki, lapsi perätilassa, ei muuta syytä synnyttää sektiolla. Vauva oli pieni, joten olisi mahtunutkin, mutta silti tehtin sektio. Sektio oli siis alun perin suunniteltu, mutta muuttui kiireiseksi (vai miksikä se luokitellaan) kun vauva lähtikin tulemaan vähän ennen kun suunnitellun sektion oli määrä toteutua.

Että kai nämä riippuu lääkäreistä, mitä kukin milloinkin päättää.

Siis perätilako oli ainoa syy sektiolle?! :O
Vai kysyttiinkö kaveriltasi haluaako alateitse synnyttää vai sektioidaanko? Tuossahan vaiheessa äiti saa päättää kumpaa kautta synnyttää.

Siis perätilako oli ainoa syy sektiolle?! :O
Vai kysyttiinkö kaveriltasi haluaako alateitse synnyttää vai sektioidaanko? Tuossahan vaiheessa äiti saa päättää kumpaa kautta synnyttää.

Katsottiin kyllä että olisi mahtunut synnyttämäänkin. Mutta mun käsittääkseni siinä lääkärit kyllä oli sektion kannalla kuitenkin. Kun kaveri sanoi että olisi voinut alakauttakin synnyttää. Kovissa kivuissa oli siinä vaiheessa, ja niiden puolesta vähän "pihalla". En nyt mene vannomaan kun tästä on jo kolmisen vuotta aikaa.

Katsottiin kyllä että olisi mahtunut synnyttämäänkin. Mutta mun käsittääkseni siinä lääkärit kyllä oli sektion kannalla kuitenkin. Kun kaveri sanoi että olisi voinut alakauttakin synnyttää. Kovissa kivuissa oli siinä vaiheessa, ja niiden puolesta vähän "pihalla". En nyt mene vannomaan kun tästä on jo kolmisen vuotta aikaa.

Okei, tosi outoa koska ei perätilasynnytyksessä ole mitään estettä synytää normaalisti jos äiti ei kieltäydy. Siis jos mahtuu jne. Mä tekisin tosi isot valitukset jos mua olisi silvottu syyttäsuotta. Sektio on karmea kokemus ja alatiesynnytyksen mahdollisuuden poistaminen turhaan on aika järkkyä. Ehkä niillä kuitenkin oli oikeakin syy ja ei vain muista sitä. Luulisi että niiden ammattitaidolla ei turhia leikkauksia tehtäisi.

Okei, tosi outoa koska ei perätilasynnytyksessä ole mitään estettä synytää normaalisti jos äiti ei kieltäydy. Siis jos mahtuu jne. Mä tekisin tosi isot valitukset jos mua olisi silvottu syyttäsuotta. Sektio on karmea kokemus ja alatiesynnytyksen mahdollisuuden poistaminen turhaan on aika järkkyä. Ehkä niillä kuitenkin oli oikeakin syy ja ei vain muista sitä. Luulisi että niiden ammattitaidolla ei turhia leikkauksia tehtäisi.

Ei mulla sektio ollut yhtään karmeaa.

(Tosin tuolla mainitsemallani henkilöllä oli kovat kovat kivut alussa, ja parantuikin hitaampaa kun minä, että ehkä se alatiesynnytys olisi ollut hänelle helpompi? En tiedä)

Minulla ainoa syy sektion oli perätila. En siis kieltäytynyt alatiesynnytyksestä, vaan lääkäri sanoi että sektio on paras vaihtoehto. Mitään magneettikuvia ei otettu. Ulkokäännöstä yritettiin, mutta ei onnistunut. Vauva arvioitiin n 3 kilon painoiseksi.

Ensisynnyttäjänä en osannut kyseenalaistaa lääkärin päätöstä. Sektio tehtiin rv 39+0, vaikka itse olisin halunnut sen lasketulle päivälle. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että mielummin suunniteltu sektio päiväsaikaan, kun se että synnytys lähtee käyntiin ennen sektioaikaa vaikka yöllä.

Poika sitten syntyi suunnitellulla sektiolla. Hän painoi melkein 4 kiloa. Sektio meni hyvin ja minä toivuin nopeasti. Lapsikin voi hyvin. Imetys lähti hyvin käyntiin. Kaiken kaikkiaan sektio oli todella hyvä kokemus. Sen jälkeen olen synnyttänyt kaksi kertaa alateitse, ja nekin ovat olleet hyviä kokemuksia. Toki alatiesynnytyksestä toipuminen on ihan erilaista kuin sektiosta. Ainakin minulla se oli todella nopeaa, kun synnytykset meni hyvin.

Uskon, että suunniteltu sektio voidaan tehdä jo rv 38, jos edelliset lapsetkin ovat syntyneet ennen laskettua aikaa.

Miksi se on karmea kokemus?

Nuorimmaisemme on syntynyt suunnitellulla sektiolla rv37+0. Eikä mitään ongelmia, ei vauvalla eikä minullakaan.
Toki otin kortisonipiikit muutama päivä ennen sektiota jotta voitiin olla varmoja vauvan keuhkojen valmiudesta mutta muuten ei ollut mitään erikoista.

Yhteistyössä