Suututin sitten kaverini (lasten harrastuksista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulla on kaveri, jonka olen tutnetun alakoulusta asti. Asutaan lähekkäin, ollaan paljon tekemisissä. Ollaan samassa elämäntilanteessa, meillä on samanikäiset lapset jne.

Ainoa ero on se, että minä käyn työssä, hän ei.

Kaveri valittaa aina rahojensa vähyyttä, mutta kuitenkin sillä on uusin Lumia ja mulla vanha nokialainen, jolla voi soittaa ja lähettää tekstareita. Kun lähdetään baariin, sillä on uusi Desiqualin mekko ja mulla sama kuin toissavuonna. Sillä on vakivuoro kampaajalla kerran kuussa ja minulla on pitkät hiukset. Viimeksi kävin kampaajalla kaksi vuotta sitten. Olen käynyt elämäni aikana kaksi kertaa kasvohoidossa, kaveri käy kerran puolessa vuodessa hoidossa ja ottaa tekoripsiä ja rakennekynsiä yms.
Eikä siinä mitään. Nauttikoot.

MUTTA: joka syksy alkaa kaverilla valitus siitä, että ei ole varaa kustantaa lapsille mitään harrastuksia. Hän aina muistaa muistuttaa minua siitä, että kuinka olen kultalusikka suussa syntynyt kun on töitä ja varaa vaikka mihin (ei todellakaan edes ole, olen matalapalkka-alalla, josta löytyis työtä myös kaverille, jos hän haluaisi...) jne jne.

Tänää alkoi taas tuo valitus, kun lapsensa haluaisi jumppaan, joka maksaa 80 e syksyltä eikä siihen muka ole varaa. Sanoin kaverille, että jos hän jättäisi vaikka yhden kampaamokäynnin väliin, olisi hänellä siihen varaa. Ja että meilläkin priorisoidaan rahankäyttöä ja etusijalla on lasten harrastukset, ei oma ulkonäkö tai älypuhelimet.

Kaveri suuttui ja huusi päin naamaa kuinka olen juntti k****sipää ja kuinka hänelle kauneudenhoito on henkireikä ja kuuluhan kampaamokäynnit perusoikeuksiin. Ja että minä olenkin idiootti ja epähygieninen (????!!!!!!), kun en käy kampaajalla ja värjää tukkaani.

Lähti sitten ovet paukkuen. Teinkö väärin? Pitääkö pyytää anteeksi?

Kalikka kalahti ja et tehnyt mitään väärin, jos et huutanut. Eräs kaveri myös käyttää omiin juttuihinsa reilusti rahaa ja lasten menoista tinkii huolella. En ole viitsinyt sanoa mitään vaikka ärsyttää.

Aika kohteliaasti maltoit asiasi ilmaista, vaikka kaverin käytös on ihan pyöristyttävää. Itse olen paljon lapsellisempi ja äkkipikaisempi, olisin jo aikoja sitten avautunut aiheesta ja paljon "värikkäämmin". Sinulla ei todellakaan ole MITÄÄN anteeksipyydettävää, mutta kaverillasi on.

minulla tällainen "tuttava" kampaamo käynnit ja kauneudenhoito on kaikki kaikessa ja samaan aikaan valittaa kuinka ei rahaa ja seuraavassa lauseessa jo toteaa että huomenna olisi mentävä kampaajalle :D
Kerran vihjasin että kylläpä sinulla on rahaa käydä kokoajan kampaajalla jolloin tämä tuumasi että eihän hän usein käy kun 3kk välein ja valitti kun hiukset kasvaa niin nopeaan.
Itse olen kynyt viimeksi 2vuotta sitten :D
Mutta kyllähän se josku harmittaa kun toinen valittaa ettei ole varaa ja vinkuu rahasta (ja pahimmillaan koettaa lainata rahaa aina kaikiltamilloin on puhelin suljettu maksamttoman laskun vuoksi milloin sähköt ym)
ja vinkuu kuinka minulla muka on rahaa, no ehkä minä en niitä rahojani heti pistä sileäksi vaan osaan elää tulojeni mukaan jolloin minulla ei ole moista ongelmaa että sähköni olisi poikki tai puhelin katkastu.

Pahaa tekee noin itsekäs ei äiti saisi olla. Tottakai saa itseään hoitaa ja hemmotella, niin pitääkin tehdä. Mutta ei noin törkeästi lastensa kustannuksella. Ei muka varaa noinkin halpaan harrastukseen, mutta itseensä voi laittaa ihan surutta. Kyllä mä todellakin jättäisin sen oman kosmetologikäyntini väliin, jotta lapsi saisi harrastaa. Hyvä, että sanoit. Ainakin on toivoa, että vähän alkaisi miettiä.

Siksi mietin tuota anteeksipyyntöä, että mitä oikeastaan hänen raha-asiansa minulle kuuluvat? Eivät mitään...

Ärsyttää vaan se, että lapsille ei ole harrastuksiin rahaa ja selvästi ne haluaisivat harrastaa ja saattaisivat olla hyviä esim. voimistelussa (ovat notkeita jne). Ilmaisiin koulun kerhoihin pääsevät kyllä.

Kaverini ei ole koskaan pyytänyt rahaa minulta ja on hoitanut sillä lailla asiansa, että maksaa laskunsa ajallaa. Mutta ilmeisesti kaikki ylimääräinen menee häneen ja minusta se on väärin varsinkin, kun koko ajan voivottelee "voi kun ei ole lapsilla harrastuksia". Ärsyttää!

Toisaalta musta kyllä tuntuu, että kaveri ei jaksaisi viedä lapsia mihinkään harrastuksiin säännöllisesti. On sen tyyppinen, että en näe häntä venttaamassa lasta missään jäähalleilla tai pukukopeissa. Ahdistuisi varmaan siitä.

Ihan oikeassa olit. Ja aika törkeästi sanoi sinulle, on kyllä anteeksipyynnön velkaa. Jätä omaan arvoonsa koko tyyppi, ainakaan sinun tehtäväsi ei ole pyytää anteeksi. Ymmärrän kyllä, että ihminen saattaa loukkaantua, mutta että päästää tuollaisia sammakkoja suusta, se menee jo törkeyden puolelle.

Noi on herkkiä asioita...

Koitapa vastaavaa vaikka palstalla. Joku valittelee jotain ja sanot jotain, jolla tuot esille, että asiassa ON toinenkin puoli. Ei siitä kiitoksia satele! Myötäkarvaan vaan pitäis silittää vaikka mikä ois.

Mä oon oppinu etten sano noihin tilanteisiin mitään.
Mulla kaveri joka ei vaan halua tehdä töitä tai opiskella mitään, aina jaksaa valittaa köyhyyttä. Turha siihen on mitään sanoa, kun ei sillä mitään vaikutusta olisi.
Toinen kaveri valittaa, kun ei ole rahaa jäädä hoitovapaalle, mutta on kuitenkin rahaa lähteä kiertämään kuukaudeksi amerikkaa koko perheen voimin.

Valintoja valintoja...jokaisen oma asia. Kai niistä vääristä valinnoista saa sitten valittaa.

[QUOTE="Vieras";29053320]Noi on herkkiä asioita...

Koitapa vastaavaa vaikka palstalla. Joku valittelee jotain ja sanot jotain, jolla tuot esille, että asiassa ON toinenkin puoli. Ei siitä kiitoksia satele! Myötäkarvaan vaan pitäis silittää vaikka mikä ois.[/QUOTE]

Yleensä käy kylläkin niin, että joku esim. siinä tilanteessa että mies lähtee toisen naisen matkaan, esittää tämän "toisen puolen" niin, että omapa on vikasi että lähti jne. Eli silloin kun ei ole tiedossa toisen osapuolen kantaa ja näkemystä, sitä ei hirveästi kannata lähteä arvailemaan. Nämä "toisen puolen" esittäjät ovat yleensä empatiakyvyttömiä törppöjä.

Ei tuossa mielestäni ole mitään anteeksi pyydettävää.

Eihän hänen raha-asiansa sinulle kuulu, ei oikeastaan vaikka hän niistä valittaisikin. Mutta eipä hänellekään kuulu sinun raha-asiasi joten nuo kultalusikka suussa syntymiset ja sen arvostelu miten sinulla on rahaa vaikka mihin (vai miten se nyt menikään) ovat jo sen verran väärin että ihan ansaitusti sai takaisin. Ja jos juttu on noin kuin kirjoitit niin oikeasssahan sinä olet.

Jos mitään pyydät anteeksi, niin sitä että et ole jo aikaisemmin kertonut elämän realiteetteja ihmiselle, jonka luet kuitenkin kaveriksi. Selitykseksi voit sanoa, että et ole tohtinut loukata häntä, mutta olisi tietysti pitänyt tuollakin uhalla avata elämän realiteetit köyhämielisemmänkin nähtäväksi.

Suuttui varmaa kun totuus kolahti.
Mielestäni kommentisi oli vähintänkin kohtuullinen. Jos itse on niin tolvana että
mekko ja tukka menee lapsen edelle (varsinkin kun tosiaan koko vuoden jumppa vastaa YHTÄ kampaajakäyntiä melko varmasti )

Älä pyytele anteeksi. Kyllä se sieltä matelee takaisin. Jos sitä nyt johonkin tarvitset...

[QUOTE="vieras";29053204]
Eikä siinä mitään. Nauttikoot.

MUTTA: joka syksy alkaa kaverilla valitus siitä, että ei ole varaa kustantaa lapsille mitään harrastuksia. Hän aina muistaa muistuttaa minua siitä, että kuinka olen kultalusikka suussa syntynyt kun on töitä ja varaa vaikka mihin (ei todellakaan edes ole, olen matalapalkka-alalla, josta löytyis työtä myös kaverille, jos hän haluaisi...) jne jne.

Tänää alkoi taas tuo valitus, kun lapsensa haluaisi jumppaan, joka maksaa 80 e syksyltä eikä siihen muka ole varaa. Sanoin kaverille, että jos hän jättäisi vaikka yhden kampaamokäynnin väliin, olisi hänellä siihen varaa. Ja että meilläkin priorisoidaan rahankäyttöä ja etusijalla on lasten harrastukset, ei oma ulkonäkö tai älypuhelimet.[/QUOTE]

toki raha-asiansa ovat hänen omiaan jne. mutta nytpä hän avasi itse tämän keskustelun ja vielä teidän rahankäytön välisten erojen pohtimisen. eli sitä saa mitä tilaa.

jos tilanne meni noin, kuin sanoit, niin mielestäni et ollut ollenkaan kohtuuton.

Yhteistyössä