Hae Anna.fi-sivustolta

Sydän hakkaa aina kun herään

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä MTV, 23.03.2009.

1. MTV Vierailija

Mikähän vaivaa kun herätessä juuri siinä unen ja valveen rajamailla pumppu hakkaa hulluna tuhatta ja sataa. Epämielyttävä tunne. Tämä tapahtuu kun herään esim. pikku nokosilta, yöllä kesken kaike esim. vessaan. Tai vaikka aamulla kellon soittoon...

2. pom, pom Vierailija

Sama täällä, vaikka minulla sydän hakkaa yleensä nukkumaan käydessä. Ei tosin aina, mutta on todella epämiellyttävä tunne. Kävin lääkärissä toisen asian takia ja mainitsin tästäkin oireestani, ei hän osannut ottaa kantaa, laittoi tosin sydänfilmiin se oli oli ihan ok. Nyt ei taas ole ollut sitä tuntemusta, olen ajatellut, että johtuisko stressistä?

3. pompula Vierailija

Stressi ainakin aiheuttaa moisia oireita. Tarkasta myös verenpaineesi ja seuraa sitä jonkin aikaa. Kohonnut verenpaine tai alkavat ongelmat sen kanssa aiheuttavat myös tykytysoireita. Jos huomaat siinä ongelmia, niin muuta elämäntapojasi sydänystävällisemmiksi ja pompottelu rauhoittuu.

4. pumputipum Vierailija

Matalakin verenpaine voi aiheuttaa moista.

5. Joo.... Vierailija

Itselläni on matala verenpaine 90/60 ja välillä tykyttelee aikalailla kun sänkyyn menee. Ilmeisesti paineet laskee hieman kun rentoutuu ja alkaa tykyttely. Joskus aamulla tykyttelee ihan hirveästi!

Helpottaa kun juon päivän aikana vettä paljon jostain syystä. Ei tykyttele niin paljoa. Mistähän johtuu?

Myös stressi aiheuttaa tykyttelyä, samoin kilpirauhassairaudet.

6. kljk Vierailija

Stressi voi aiheuttaa lieviä rytmihäiriötuntemuksia, ei ne vakavia ole mutta epämiellyttäviä kyllä. Luontaishoitolasta voi kokeilla orapihlajatippoja, ennen nukkumaanmenoa kun ottaa niin rauhoittaa sydämen sykettä.

7. jiira Vierailija

Onpas ”mukava kuulla”, että muillakin on noita tykyttelyoireita.
    Minulla tykyttää usein nukkumaan käydessä ja varsinkin jos ennen pitkälleen
    käyntiä olen syönyt jotain. Ei se jatkuvaa ole, mutta niin usein kuitenkin,
    että hankaloittaa nukkumista, kun sydän hakkaa patjaa vasten.

8. vierailija_ Vierailija

Sama ongelma. Onko jollain loppunut itsekseen? Takana minulla on flunssa.

9. ehkä tästä apua Vierailija

Kun nukut, elimistössäsi on vallalla lepotila; verenpaine on laskee ja sydämen syke harvenee. Kaikenlaista muutakin "lepotilan" toimintaa elimistössä käynnistyy; sellaisia, joihin et tahdonalaisesti voi vaikuttaa.
    Herätessäsi äkkiä vaikka vessareissulle, ottaa "aktiivisen tilan" hermosto vallan - kun nouset ylös, verenpaineen täytyy nousta jotta päähän virtaa riittävästi verta (makuulla painovoima huolehtii asiasta). Sydämen syke kiihtyy, jolloin se pystyy pumppaamaan enemmän verta.

Siitä tykyttely. Toki stressikin voi tykyttelyä aiheuttaa, mutta unen ja valveen välilllä tapahtuva sykkeen vaihtelu on ihan fysiologista

Googlaa sympaattinen/parasympaattinen hermosto, jos haluat niistä tietää enemmän.

10. jiira Vierailija

Varmaan noinkin on, mutta kun pumpsutus saattaa alkaa heti, kun menee pitkälleen. Eli luulisi, että silloin nimenomaan pulssi rauhoittuisi....?

11. vierailija Vierailija

--------------------------------------------------------------------------------------------
    Nestevajaus aiheuttaa myös minulla sydämen tytkytyksä öisin ja päikkäreiltä herätessä. Olen 50+ nainen ja syön estrogenia

12. vierailija Vierailija

MInulla aiheutti Berocca sydämen tykytyksiä. Testannut olen useasti ja sitä kautta saanut varmistuksen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri