Sydämen sivuäänestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma -82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mamma -82

Vieras
Oltiin tytön (reilu 2v) kanssa aamulla sairaalassa astma kontrollissa. Sielä lääkäri sitten tutki ja kuunteli mm. sydänäänet. Se totesi yhtäkkiä, että onko kukaan koskaan maininnut, että täältä kuuluu mitätön sivuääni!?! :o Sitten se jatkoi sepostustaan...

Mä jäin ihan monttu auki. Piti kysyä siitä vielä tarkemmin, mutta neiti viiletti ympäri huonetta joten pääsi unohtumaan!! Nyt mua sitten vaivaa oikein kunnolla!!

Aina on lääkärissä sanottu, ettei kuulu mitään ja olishan toi lääkäri nyt varmaan puuttunut asiaan jos aihetta olis??? Eikö??

Suurin osa noistahan on vaarattomia ja häviää iän myötä. Olisi varmaan laittanut asiaa eteenpäin, jos olisi ollut aihetta. Soitahan sinne sairaalaan ja pyydä saada soittoaika sille lääkärille, niin saat vielä kysyttyä asiaa ettet turhaan sitä mieti!

mulla on sydämessä sivuääni.. ollu ihan pienestä pitäen. ei siitä mitään haittaa ole. sydän kuvattiin ja lääkäri sanoi että siitä olisi voinut tehdä opetusfilmin, kun sydämen läppä toimi niin nätisti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja satu86:
mulla on sydämessä sivuääni.. ollu ihan pienestä pitäen. ei siitä mitään haittaa ole. sydän kuvattiin ja lääkäri sanoi että siitä olisi voinut tehdä opetusfilmin, kun sydämen läppä toimi niin nätisti. :)

Millä se sydän kuvattiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma -82:
Alkuperäinen kirjoittaja satu86:

Millä se sydän kuvattiin?

jollain ultralla. en kyl ihan tasan tarkkaan muista, taisin silloin olla ala-asteella. mut sen muistan että ei se mikään kummoinen juttu ollu.

meidän pojalla todettiin synnärillä sivuääni. tutkittiin kuukauden iässä, ulta,sydänkeuhkokuva ja verenpaineet,kaikki oli ok. diagnoosina oli virtausääni. nyt ikää pojalla kohta 1½v ja välillä kuuluu välillä ei. korvatulehdusten yhteydessä aina kuulunut,ja kuulema silloin usein kuuluukin kun sairastaa. ihan vaaraton on kuulema. silti jännään kuuluuko se vielä/taas puoltoistavuotis neuvolassa..

meillä myös pojalla todettiin kolmen vanhana sivuääni. silloin kuvattiin heti ultralla ja tehtiin muut tutkimukset, sydänfilmi, verenpaineet yms. ja nyt kontrolli tulossa kolme vuotta sen jälkeen. jokin aukko ja virtauksia todettiin silloin. nyt silloisten tutkimusten lisäksi röntgen myös.

Meidän tytöllä kuului sivuääni 3vrk:n iässä.Ultrattiin ja huomattiin että väliseinässä 2mm:n kokoinen aukko.1-vuotiaana piti olla kontrolli käynti ultrassa, mutta täällä ei olekkaan nyt sitä lääkäriä enää ollenkaan,joten odotellaan milloin päästään tarkistuskäynnille.Mitään haittaa siitä ei ole ollut,neuvolakortin välissä on semmoinen keltainen kortti mitä pitää näyttää jos on jotain isompaa juttua tiedossa,että tietävät että tytöllä semmoinen tilanne on.Lääkäri sanoi vaan, että suurimmalla osalla menee umpeen vuoden ikään mennessä.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Eipä tarvitse huolestua, jos lapsi voi ihan normaalisti. Sydämen aukot on hyvin yleisiä, ja monilla ei ole niistä mitään haittaa, muuta kuin silloin tällöin kuuluva sivuääni. Ja tuon ikäisellä se voi vielä mennä itsekseen ihan umpeenkin.

EI sydämen sivuääni=reikä sydämessä AINA. JOKAISELLA ihmisellä kuuluu jossain vaiheessa elämää sivuääni, helpoiten se kuuluu kuumeessa/sairaana ja kaikilta sitä ei edes bongata. se on tuurikauppaa, että juuri sillä hetkellä sattuu vieressä olemaan lääkäri stetoskooppien kanssa kun se kuuluu.

kyllä kokenut lääkäri sen yleensä sivuäänestä kuulee onko se vaaraton vai onko sillä jotain merkitystä.

Meidän keskimmäiseltä löyty sivuääni 1,5 vuotiaana. Kokenut lastenlääkäri sitä vielä kuunteli ja sanoi että on aika varmasti sellanen vaaraton reikä eteiskammioiden välissä. Sellasia kuulemma löytyy täyden elämän eläneiltä vanhuksilta ruumiinavauksissa vasta. Meillä on nyt marraskuussa ultraus siitä. Yleensä nuo tuollaiset sulkeutuu itsestään ajankuluessa tai jäävät vaarattomiksi. Meidän poika on tosi vilkas ja pirteä, mutta kyllä silti joskus pelottaa, kun ei vielä tiedä varmuudela ja se on aina ollut aika kalpea...

Aika paljon tietoa löytyy, kun laitat googleen hakusanaksi reikä sydämessä.

Meillä on kanssa yksi lääkäri todennut pojalla n.2v sivuäänen sydämessä ja sanoi just että menee yleensä iän myötä ohi.
Sitä mä vaan ihmettelen, että kun toi poitsu on noilla lääkäreillä ravannut kurkkutulehduksien takia niin miksei kukaan muu ole asiasta koskaan maininnut tai sit sitä ei kuule kun on kipeä hukuisko raskaan hengityksen taakse meinaan silloin kun se todetiin oli ihottuman takia lääkärissä.

Meillä kun ootin poikaa alkoi viimeisellä kuulla kuulua sivuääni. Kun synty joutu 3 päiväks teholle tarkkailuun ja siellä katteltiin että mitä se oli ja se meni johonkin 1 prosenttiin joka oli ihan sallittua. Mun mielestä kannattais kysyy siellä neuvolassa että pitääkö se tarkistaa vai ei varmuuden vuoksi. :)

meillä poitsulla todettiin hyvälaatuinen sivuääni 2 kk iässä. jotkut kuulivat sen, jotkut eivät. meille eräs lääkäri kertoi että se myös merkki terveestä kimmoisesta sydämestä. voi hävitä tai kuulua loppuiän.ei erityistoimenpiteitä tms.

Yhteistyössä