Sydänäänistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pumpuli -79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pumpuli -79

Vieras
Mulla on menossa rv 12+2 ja tänään kävin neuvolalääkärissä. Kaikki oli muuten ok, muttei saanut kuulumaan sydänääniä. Ultrassa käytiin 2 viikkoa sitten, ja silloin kaikki oli ok. Esikoiselta sydänäänet kuuluivat jo tässä vaiheessa, joten nyt olenkin huolesta soikeana. Neuvolaan varattiin uusi aika parin päivän päähän, jolloin kuunnellaan uudelleen. Vuotoja tai mitään muitakaan oireita ei ole ollut. Meinattiin jo mennä miehen kanssa yksityiselle ultraan, mutta taidetaan nyt kuitenkin odottaa nämä 2 päivää. Kamalaa vain tämä odottaminen... :(

yritä olla rauhassa, neuvolassa ei minullakaan kuulunut vielä noilla viikoilla, mutta olin rauhallinen koska ultrassa kuului edellisellä viikolla kovat sydänäänet. Riippuu paljon neuvolan laitteista ja käyttäjästä, onko kohtu takana tms.

Alkuperäinen kirjoittaja pimpampum:
yritä olla rauhassa, neuvolassa ei minullakaan kuulunut vielä noilla viikoilla, mutta olin rauhallinen koska ultrassa kuului edellisellä viikolla kovat sydänäänet. Riippuu paljon neuvolan laitteista ja käyttäjästä, onko kohtu takana tms.

Myös istukan paikka vaikuttaa asiaan. Jos on tuossa kohdun etuseinämässä niin on hankalampi saada sydänääniä kuulemaan alussa. Myös minulla oli työn ja tuskan takana noina viikkoina se sydänäänien kuuleminen. Monen neuvolantädin kanssa sitä haettiin ja yksi sen sitten löysi. Eikä se kuulemma ole ollenkaan harvinaista, että niitä ei vielä kuulu tuossa vaiheessa. Näin rauhoittelivat neuvolassa.

Mulle neuvolantäti sanoi moneen otteeseen painokkaasti, että nykyään noita sydänääniä kuunnellaan vasta 12 viikon jälkeen, eikä kaikilla siltikään kuulu kunnolla. Aikaisemmin on kuulemma yritetty kuunnella jo aikaisemmin ja huonolla menestyksellä. Mulla viikolla 13 sydänääniä sai etsiä työllä ja tuskalla, siltikin kuului vain hetken. Nyt vielä viikolla 17 ei sydänäänet heti löytyneet. Kohtu on ilmeisesti takana ja lapsi nopea liikkeissään. ;) Istukka voi olla myös sellaisessa paikassa, että se estää sydänäänten kuulumisen. Mulla terkkari painoi vatsaa aika kovasti, että sai noi sydänäänet kuulumaan, kun tuo kohtu on takana. Kyllä myös terkkarin kokemus vaikuttaa asiaan.

Itsellä oli varhaisultra tuossa viikon 12 tienoilla ja siellä vauva voi hyvin. Onko sinulla varhaisultra vielä edessä vai jo takana. Jos siellä oli kaikki hyvin, niin varmasti on nytkin. Mutta voithan toki mennä yksityisellekin ultraan rauhoittamaan mielesi.

Niskapoimu-ultra oli tosiaan pari viikkoa sitten viikoilla 10+3 ja siellä kaikki oli hyvin. Sen jälkeen oltiin kuitenkin viikko reissussa etelässä, joten mietin tietenkin nyt, tuliko siellä syötyä jotain tms. joka voisi keskenmenon aiheuttaa, vaikka tarkkana siellä olinkin. Ultrassa lääkäri epäili istukan olevan kohdun takaseinämässä, joten se ei olisi sydänäänten kuuntelua haittaamassa. Kohtu mulla on taaksepäin, mutta tosiaan esikoisen kohdalla kuului jo viikoilla 11 sydänäänet, vaikka istukka oli silloin kohdun etuseinässä. No, päätettiin kuitenkin odottaa vielä reilu vuorokausi, että saadaan selvyys asiaan. Eikä asiaa auta huolehtiminen, mutta minkäs sitä mielelleen mahtaa:/

Uusimmat

Yhteistyössä