Hae Anna.fi-sivustolta

**Syitä miksi olen VAPAAEHTOISESTI lapseton**

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä listataanpa kaikkien perustelut, 15.07.2008.

1. Henkilökohtaiset syyni:

* En halua kulkea ison mahan kanssa
    * En halua synnyttää
    * En halua imettää
    * En halua ostaa äitiysvaatteita, ja haluan pysyä tämän näköisenä ja kokoisena mahdollisimman pitkään
    * En halua jäädä pois töistä pitkäksi aikaa (meidän työpaikka "piilosuosii" lapsettomia henkilöitä, joten työni annettaisiin salakavalasti muille ja minut syrjäytettäisiin tylysti, nähty on)
    * Meidän suvussa on vakavia sydäntauteja
    * En ole koskaan ollut hyvä hoitamaan mitään tai ketään, kaikki kasvini ja lemmikkini ovat kuolleet alta aikayksikön
    * En halua nähdä kenenkään muiden virtsoja, ulosteita tai verta, paitsi omaani kun on pakko
    * Panostan mieluummin lasten vaipparahat minun ja mieheni ulkomaanmatkoihin tai vaatteisiin
    * Haluan pitää asuntomme aikuisten asuntona

Entä omasi?

2. gerda Vierailija

koska olen suunnattoman itsekäs ja paha ihminen. ;)

Ei vaan. Toistaiseksi en ole keksinyt yhtään pätevää syytä hankkia lapsia. Eiköhän se ole jo riittävä peruste.

Lapset heikentäisivät elämänlaatuani merkittävästi.

3. Jaanis Vierailija

- En halua repiä mahaani ja/tai alapäätäni raskauden ja synnytyksen takia.
    - Suvussani on sydän- ja verisuonitauteja. Minulla on todettu kohonnut verenpaine (vielä ilman lääkkeitä menee) ja raskaus vaan nostaisi sitä lisää.
    - Arvostan vapaa-aikaa ja omaa aikaani. Lapsen jälkeen sitä olisi liian vähän (jos ollenkaan).
    - Minulle uran luominen on tärkeämpää. Lapsi estäisi sen tai ainakin rajoittaisi sitä.
    - Vaippojen vaihto... yöks... oli ne sitten vaikka oman lapsen niin yöks. Saati sitten että, kestää monta vuotta että lapset oppivat sisäsiisteiksi. Senkin jälkeen vielä satunnaiset lirahtelut, yökastelut yms.
    - Lapsi on rahallisesti iso sijoitus, liian iso minulle. Käytän rahani mielummin johonkin muuhun (lue: itseeni).
    - En usko, että jaksaisin lasta. Kaupassa itkevät/huutavat lapset saavat aikaan kylmiä väreitä. Toisin sanoen en olisi hyvä äiti.
    - Haluan myös itsekkäästi(?? vai onko itsekästä ollenkaan) olla mieheni ainoa rakkauden kohde:)

Tästä kaikesta huolimatta, en vihaa lapsia. Tykkään jopa ajoittain leikki sukulaislapsien kanssa. Ymmärrän kyllä miksi jotkut haluavat saada lapsia ja miksi se heille tuottaa niin suurta iloa. Koittakaa siis lapselliset ymmärtää myös minun näkökulmani:)

4. Papi Vierailija

...jos et halua lapsia niin sitten et, mitä se kenellekään kuuluu. Ei ketään pakoteta raskaaksi. Mutta että tarvitseeko asialle hakea hyväksyntää netistä?

Kun kerran teit asian julkiseksi niin ihan helvetin typeriähän nuo syyt ovat.
    Voiko tuon itsekeskeisempi enää olla?

Gerdankin vanhemmat varmaan kirosivat sitä päivää kun kumi puhkesi!

5. Älä nyt sinä vedä hernettä nenään. Minusta nämä ovat mielenkiintoisia. On todella hämmentävää huomata, että joku kokee että todistelutaakka on sillä joka haluaa pysyä lapsettomana...

Ihan sen takia, että mä ihailen ihmisiä, joilla on joku vakaumus. Mulla ei ollut vakaumusta kumpaankaan suuntaan, ajattelin vaan että ei vielä lapsia. Kuinka kauan siinä sitten olisi mennyt, ellei olisi käynyt vanhanaikaisesti...

Mä voisin laittaa tähän listan, miksi oikeastaan olisi kannattanut mennä luostariin 20 vuotta sitten:

* Olisi ollut iloksi monelle lapselle sen sijaan että on näille omilleen 'tyhmä'.
    * Kipu ja hätä ja huoli, joka särkee sydäntä kun lapsi katoaa kauppakeskuksessa. Kamala tunne.
    * Säilytystilan puute (talvivaatteet on säilöttävä kesän yli, kun ne saattavat mahtua vielä päälle)
    * Ilman lapsia vielä tänäkin päivänä saattaisin pitää itseäni hyvänä tyyppinä, valloittavana ja huumorintajuisena ihmisenä, joka ratkoo ongelmia älyllään ja hupaisalla luonteellaan ja tulee toimeen kaikkien kanssa.

6. Jatkan.

Listalla eivät ole kakkavaipat eivätkä muutkaan eritteet.
    Ei myöskään mikään synnytyskipu tai raskauden vaivat, ne ovat ohimeneviä ja synnytykseenkin saa kivunlievitystä tällä vuosisadalla.
    Kehoni muuttumista en sure, sillä jouduin opettelemaan oikean syömisen ja liikkumisen lasten myötä. Näytän hyvältä ja aika kyllä korjaa kauneuden.

7. velanen Vierailija

Minulla ei ole lapsia siksi, koska
    - en ole saanut vauvakuume-tartuntaa
    - en halua tehdä lapsia siitä syystä kun niitä "kuuluu tehdä"
    - en oikeastaan ole keksinyt käyttöä lapsille
    - nautin niin paljon seesteisestä parisuhde-elämästä aviomieheni kanssa
    - olen aika vaatimaton (en tarvitse lapsia rikastuttamaan elämääni)

8. Papi Vierailija

Kuten sanoin niin vapaaehtoinen lapsettomuus on jokaisen oma asia ja valinta. Ei sitä tarvitse kenellekään ja varsinkaan julkisesti laajoille anonyymeille joukoille perustella tai todistella. Sanoinhan ekassakin viestissä että ei lapsettomuuspäätös kenellekään kuulu (paitsi asianomaiselle).

Ei siinä mitään, jos haluaa olla lapseton niin jokaisella on oikeus tehdä se päätös.
    Silmään pisti pahasti nuo "perustelut".
    Hirmuista sontaa tuollainen über-itsekäs ajattelumalli.

Sitä paitsi...lapsethan on melkein kuin ihmisiä, paitsi pienempiä.

t. Papi

9. Olen ensimmäistä kertaa tällä palstalla.
    Olen yli 30-vuotias nainen, enkä tiedä haluanko lapsia tulevaisuudessa. Ehkä haluan, jos löytyisi sellainen mies jolle lapsen voisi kuvitella tekevänsä. Toisaalta koen eläväni tällä hetkellä elämäni parasta aikaa: olen riippumaton velvoitteista, aikuinen, avoin ja elämää rakastava ihminen. En usko että minusta tulisi hyvä äiti, en osaa huolehtia kenestäkään. Mutta kai sitä toimeen tulisi jos joskus lapsen saisinkin. Eli tällaista epävarmuuspohdintaa täällä...

10. siksi että Vierailija

Kun en tykkää ravintolan lasten lihapulla-annoksista.
    En tykkää siitäkään, kun lasten ei tarvi ite maksaa matkojaan. Olen siitä hyvin kateellinen ja luultavasti jättäisin lapseni kotiin yksin siksi aikaa, kun lähtisin pustalle ratsastamaan. Siitäs saa pentu, kun ei maksa matkojaan.
    Siksi minä en tee lapsia, kun olen niin kakara itsekin ja vanhempani inhosivat minua.

11. ei vain kiinnosta Vierailija

Tervetuloa tosielämään. Lasten hankkimattomuus kyseenalaistetaan ja/tai tuomitaan _huomattavasti_ useammin kuin lasten hankkiminen (vaikka tietenkään JOKAINEN yksittäinen vapaaehtoislapseton ei kohtaa minkäänlaista ihmettelyä valinnastaan - ennen kun joku tulee taas kertomaan että "ei mulle ainakaan"...).
    Useimmiten nämä ihmettelijät on oman kokemukseni mukaan vähän etäisempiä tuttavia tai esim. työkavereita, jotka small talkin lomassa tiedustelevat lapsia tai lisääntymissuunnitelmia. Läheisemmät ihmiset eivät ole minun valintaani onneksi kyseenalaistaneet, mutta tiedän tapauksia, joissa lapsettomuusvalinnan tehneen oma äiti tai anoppi kirjaimellisesti piinaa asialla. Se on epäilemättä erittäin kiusallista, välejä kun harva haluaa kokonaan rikkoa, mutta aina ne asialliset "Tämä on meidän asiamme" -vastaukset ei mene läpi ei sitten millään.

Minulle ainoa syy olla vapaaehtoisesti lapseton on se, että en ole koskaan halunnut lapsia, enkä millään pähkimisellä keksi yhtä ainoaa "järkisyytä" niitä hankkia.

12. ruskeatukka Vierailija

Ai miksi olen vela? No koska en vain halua lapsia. Ja syitä, miksi en halua, on kymmenittäin.

13. blondies Vierailija

Ei ole mitään syytä, miksi haluaisin lapsia.

14. En tiedä Vierailija

18 avioliittovuoden kokemuksella mietin syytä, miksi minun PITÄISI tehdä lapsia.

15. Onko se niin helvetin vaikeaa pysyä aiheessa ja listata näitä, kun tuolla kerran nätisti pyydettiin????????

Minä en halua lapsia koska;
    - en pidä niistä, en osaa jutella tai olla niiden seurassa
    - en halua pilata vartaloani, vartaloni pysyy tarpeeksi neitseellisenä näin
    - en halua että minun 20 neliön vaatevarastosta tehdään lastenhuonetta
    - en kehtaisi kulkea julkisella paikalla lastenvaunujen kaa
    - ne haisee, huutaa, valittaa, rääkyy, rikkoo kaiken
    - sitäpaitsi jos haluaisi lapsen ja siitä tulisi niin ruma ettei sitä kärsisi katsoa tai vammainen, niin eihän sille ole palautusoikeutta, mihin sellaisen laittaisit?

16. Jaaanis Vierailija

Juu listalta tosiaan unohtui:
    - Entäs jos lapsessa on vika, vamma tms?? En kestäisi.

Parhaan ystäväni vaikea raskauskaan ei parantanut mielipidettäni.

Kuten 'ei vain kiinnosta' totesi on hassua, että ihmiset tuomitsevat vapaaehtoisen lapsettomuuden. Sitä ollaan yhtä'äkkiä niin itsekeskeisiä ja pahoja ihmisiä kun ei halutakkaan saattaa lisää lapsia tähän maailman.

Lainatakseni Tiina Lymiä (joka aika osuvasti sanoi Iltalehden haastattelussa): -Sitä en ymmärrä, kun sanotaan, että naiseus täydentyy äitiyden kautta. Siinähän syyllistetään lapsettomia. Kyllä minusta voi olla samalla tapaa nainen, vaikkei olisi äiti. Äitiys ei tee ketään naiseksi tai pelasta millään tavalla esimerkiksi kusipäisyydeltä.

Omapahan on valintani. En minäkään tule tuomitsemaan lapsellisten (tässä tapauksessa lapsia hankkineiden) elämäntapaa vain sen vuoksi, että heillä on lapsia. Ei minun juttu, mutta silti OK.

17. Totta.

18. Toinen näkökulma Vierailija

Tämä maailma on PAHA, on nimenomaan itsekeskeistä & itsekästä puskea tähän maailmaan "se oma ihana geenilihamureke".

19. diidaaduu Vierailija

Minulla on varsin yksinkertainen vastaus:
    En vain halua lapsia. Äitiys edustaa minulle kaikkea sitä mitä en halua omassa elämässäni. HUOM! O-M-A-S-S-A elämässäni, joten siis se ei koske muiden elämää.

Kaikki mitä velauden myötä on luonnollisesti on mukana tulevaa mukavaa bonusta. Olisin kyllä vela ilmankin niitä, mutta en kyllä laita pahakseni että elämä on extrasti makoisampaa :)

20. Dsgn Vierailija

En halua joutua siihen tavaran- ja muun materiaalisen vertailukierteeseen, jonka lapset aiheuttavat. On oltava iso auto (turvallisuus ja tavarankuljetus), iso asunto hyvalla alueella (korostetaan tata hyvalla alueella, silla eihan kukaan halua lastensa varttuvan "huonolla alueella"- mita ikina nama sitten tarkoittavatkaan), lapsella pitaa olla erilaisia - kalliita - harrastuksia (jotta hanesta tulisi hyva ihminen ja voisi kaupassa sanoa, etta meidan sofia-petteri kay baletissa, pianotunneilla, saa yksityisopetusta ranskassa). Lisaksi pitaa seurustella vain samankaltaisten ihmisten kanssa, jotta lapset eivat saisi huonoja vaikutteita. Erityisesti viime aikoina tuo asuminen hyvalla alueella on ollut esilla tuttavaperheissa, suoraan sanoen minulta tulee korvista ulos nama arviot hyvista alueista ja hyvista kouluista ja kielikylpyloista ja hoitojarjestelyista jne. En todellakaan halua sellaiseen suoritus- ja vertailuraakkiin. Ennen monet naistakin ihmisista oli normaaleja.

21. Juuri noin^ Vierailija

^ja silti kaikesta tuosta hyvästä ympäristöstä ja materiasta huolimatta kersasta voi tulla täysi kusipää juopponarkkarihuora ja ties mitä _jos_ päätyy väärään seuraan. Vaikka miten hyvin olisi itse lapsen kasvattanut.

22. Raskaana Vierailija

Minä en itse henk. koht. tuomitse kenenkään päätöstä tehdä lapsia tai olla tekemättä, eikä minusta kumpaakaan valintaa tarvitse kellekään perustella. Eksyin tänne vahingossa ja tuntuu vaan pahalta, kun täällä annetaan ymmärtää, että minä omista itsekkäistä syistäni haluan lapsen. ("se oma ihana geenilihamureke") Kauniisti sanottu.

Ymmärrän kyllä syitä miksi ihmiset ei halua lapsia. Ymmärrän myös miksi haluaa. Me olemme erilaisia ja siinä sen rikkaus onkin. Täällä vaan tuntuu olevan huomattavasti suvaitsemattomampaa porukkaa kuin mihin olen ikänään lapsellisten keskuudessa törmännyt. Enpä ole koskaan tätä ennen kuullut, että lasten tekemättä jättäminen olisi itsekästä.

Anteeksi asian vierestä. Ei mulla muuta.

23. Hoivavietitön? Vierailija

Tämähän se on päinvastoin se yleinen hokema ja laajalti hyväksytty uskomus, että ihmiset ihan vain itsekkyyttään jättäisivät lapset hankkimatta (no, kieltämättä, kun joitakin noita perusteluja katsoo, niin eipä kaukana ole ajatus itselläkään...).

Ylikansoitetussa maailmassa on pikemminkin itsekästä hankkia oma lapsi, kun kotia vailla olevia "valmiita" lapsia on miljoonittain. En itse asiassa ole koskaan oikein ymmärtänyt tätä omien geenien säilömisen tarvetta. En ole mielestäni niin erinomainen ihminen, että minun geenieni välttämättä pitäisi jatkaa elämää (tässä välissä lienee syytä varmuuden vuoksi huomauttaa, että itsetuntoni on kyllä ihan kohdallaan, olen mielestäni yhtä hyvä ihminen kuin kuka tahansa muukin).

Tässä vaiheessa elämää (56 v.) on jo helppo sanoa, etten ole koskaan halunnut lapsia. En erityisesti inhoa lapsia (paitsi ostoskeskuksen ruuhkassa kiljuvia ja kitiseviä, kun itsekin on väsynyt ja nälkäinen), mutta en voi sanoa niistä erityisesti pitävänikään.

Nuorena vielä ajattelin, että ehkä hankin lapsia sitten, kun minulla on varaa niiden elättämiseen. Siinä vaiheessa, kun olisi ollut taloudellisia mahdollisuuksia, en tuntenutkaan asiaan minkäänlaista kutsumusta. Ehkä suurin syy oli se, etten luottanut omiin kasvattajankykyihini. En olisi ikinä antanut itselleni anteeksi, jos minun lapsestani olisi tullut joku mummojenpotkija.

24. LLL Vierailija

Minkäs takia sitten olet lapsen halunnut, jos et omista itsekkäistä syistäsi? Vai onko sinut pakotettu raskaaksi?

Jos sinun mielestäsi ei lasten hankkimatta jättämistä tarvitse perustella niin hyvä, mutta aika usein sitä nyt kuitenkin oikeessa elämässä joutuu perustelemaan. Ja vapaaehtoislapsettomiahan nimenomaan syytetään/haukutaan itsekkäiksi, pinnallisiksi ja kypsymättömiksi. Onko ihme jos joskus tekee mieli olla vähän suvaitsematon näitä arvostelijoita kohtaan?

25. Hoivavietitön? Vierailija

Voi olla, että tässä täti nyt kaivaa verta nenästään, mutta en silti malta olla kertomatta yksinkertaisia faktoja.

Ehkä perustelu "haluan säilyttää vartaloni" ei ollut kauhean vakavasti otettavaksi tarkoitettu, mutta kokeneemman oikeudella voin kertoa teille, että
    keski-iässä tulee painoa lisää myös monille lapsettomille. Toisaalta synnytys ei välttämättä pilaa kenenkään vartaloa, tunnen monta hoikkana pysynyttä äiti-ihmistä.

Jokainen tekee itse omat valintansa ihan omista lähtökohdistaan, eikä siinä ole muilla nokan koputtamista. Kenenkään valintoja arvostelematta uskallan silti ennustaa, että erityisesti niistä, joille nuorena ulkoiset asiat ovat tärkeitä perusteita olla hankkimatta lapsia, aika monen mieli muuttuu, kun tulee ikää vähän lisää.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri