Hae Anna.fi-sivustolta

Syksyiset puuhat

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Sirkku, 17.09.2013.

1. Sirkku Vierailija

Mitä puuhia sinun syksyysi kuuluu? Teetkö syyssiivousta vai jätäkö sen joulun alle?

2. sairaseläkeläinen Vierailija

No, lähinnä enimmäkseen ulkohommia, kun omassa talossa yksin asun.
    Haravointia ym riittää isolla tontilla.
    Sisällä sitten teen vointini mukaan käsitöitä, luen paljon ja useita kertoja päivässä lenkitän koiraa, tai se lenkittää minua, miten sen ottaa:)
    Enimmäkseen olen yksin, enkä liiku muuten kylillä, kuin kauppa-asioilla ja kirjastossa.
    Onneksi saa tehdä hommia omaan tahtiinsa, ilman aikatauluja.
    Kun talvi tulee, liikkuminen ulkona jää vähemmälle, pimeyden ja liukkauden takia.
    Olen kaatunut useita kertoja joka talvi ja aina se vaan pelottaa....hui kauhistus!

Ai niin, alkuperäiseen kysymykseen vastaus: en tee suursiivousta nykyisin enää, yritän pitää paikat
    siistinä viikkosiivouksella.

3. Nautin kaikesta Vierailija

Syksyyn kuuluu marjastus, sienestys, puutarhatyöt ja säilöminen. Vielä on tyrnejä poimimatta ja karpalot pitäisi suppilovahveroiden kanssa noutaa. En haravoi syksyllä lehtiä paljonkaan pois koska maa saa ilmaista ravinnetta, niinpä pihan perusteellinen siivous jää kevääksi. Olen odotellut rekkakuormallista kivituhkaa saapuvaksi, että saisin sen levitettyä paikalleen ennen talven tuloa.
    Yritän myös sisällä pitää paikat kunnossa viikottain eli en harrasta juhannus,- joulu-, kevät- tai syys hyrskynmyrskysiivouksia.
    Ikkunat pitäisi pestä vielä ennen pakkasia. Kun varsinaiset rospuuttokelit alkavat niin aloitan käsityö- ja ompeluharrastuksen.

4. Eräs työtoverini aikoinaan sanoi vaihtavansa kodin kaikki tekstiilit aina vuoden aikojen mukaan.
    Eli syksyllä lähti verhot ja matot varastoon pesun kautta ja vaihtui talon ilme syksyn väreihin.
    Jouluna taas uusi ilme jne. Taisi olla rasittavaa?

5. Puita pinoon Vierailija

Onhan tämä syksy omakotiasujalla sellaista varautumisen aikaa. Ei riitä ihan verhojen vaihto, vaan pitää ajatella puiden riittävyys ja helppo saanti, hiekotushiekat, puutarhan jänisverkot on hyvä tarkastaa, kissanluukut on suljettava, räystäiden kourut tyhjennettävä jne.

Suursiivousta en ole tehnyt sitten 60-luvun, jolloin sitä tehtiin äidin komennuksesta. Talviverhot vaihdan, tuon lampaantaljoja ja torkkupeittoja alas vinttikomerosta. Onhan tämä sellaista ns. pesänrakentamista talven varalle. Mutta kun vähän varautuu, niin sitten on sama, vaikka tuulisi ja tuiskuaisi niin, että joutuisi viettämään vaikka viikonkin lumen vankina ja vaikka ilman sähköjäkin.

Eikös sitä ole viimeaikojen voimakkaiden myrskyjen ja niitä seuranneiden pitkien sähkökatkojen varalta kansalaisia kehoitettukin olemaan edes hieman omavaraisia!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri