synnyttänet

  • Viestiketjun aloittaja sektiolla
  • Ensimmäinen viesti
sektiolla
hei! jouduin synnyttämään lapseni hätäsektiolla 3,5 kk sitten. tulevaisuudessakaan ei ole mahdollista normaali alatiesynnytys, joka harmittaa.

te jotka sektiolla olette synnyttäneet, kertokaahan minulle: kuinka kauan täytyy olla väliä, ennekuin voi alkaa tehtailemaan pikkukakkosta? miten kohtu kestää, kun siinä on arpi? kuinka monta lasta voi tehdä, kun kaikki täytyy leikata?

olen kuullut eriäviä mielipiteitä lääkäreiltä tästä, olisi kiva kuulla teidän omakohtaisia kokemuksia!
 
Muratti
Olisin myös esikoisen kiireellisellä sektiolla maailmaan saattaneena kiinnostunut kuulemaan meidän leikeltyjen äitien pikkukakkosiin liittyvistä mahdollisista riskeistä, suosituksista jne. Kertokaahan te, joilla kokemusta on!
 
hannela
mulle ei sanottu mitään aika rajaa vaan et vois alkaa heti tekeen..niin meinasivat varsinkin kun hyvin paraneminen edistyny.

sairaalassa oli nainen joka oli kolmesti jo kokenut sektion.. kaksi hätää ja yksi suunniteltu...joskus olen kuullut et periaattees kahdesti voidaan leikata samasta haavasta mut en tiedä pitääkö paikkaansa eli tulisi mieleen et sit ainakin neljästi vois tehdä..
 
yks joulumamma
Mä olen kuullut että vuosi olisi hyvä pitää ainakin väliä sectioiden välillä.
Esikoisen section jälkeen sattu huoneessa olemaan nainen mille oli tehty 4 sectioo ja kaikki aika lyhyillä välillä.Lääkäri sanoi vaan että hällä oli kohtu ja haavakohta niin vahvaa tekoa että ei ole estettä tehdä lisää.Ja ainakin viides siellä oli syntynyt.
Yleensähän se kuitenkin taitaa olla se 3 sectiota minkä kohtu kestää.
Mulla raskauksien välissä 6v ja mitään ongelmaa ei haavan kanssa ollut.Ihan loppuaikana tuli pieniä kiinnikekipuilua kun maha oli aivan valtava.=)
Ja samasta haavasta kaikki tullut sillä naisella,oli vaan aina vähän siistitty edellistä haavaa.
 
m
Minulle ei mitään aikarajoja sanottu....lapsilla ikäero on 2,5 vuotta ja lääkäri sanoi toisen sektion jälkeen , että kyllä tällä kohdulla vielä kolmannen voi tehdä mutta ei ehkä enempää...no kolmas jäi tekemättä.

Siskon tyttö hankki kolme sektiolla ja sanottiin kanssa, että ei enempää.
 
Maalisäiti
Meillä poika syntyi loppujen lopuksi kiirellisessä sektiossa. Ei vaan poika suostunut laskeutumaan :D.
Mulle sanottiin, että vuosi välissä on suositus, nimenomaan siksi, ettei kohtu repeä. Meinaan sitä noudattaa, ennen toisen tekoa.
 
-p-
Muistatteko/tiedättekö käytännöistä: jos synnyttää kaksi ensimmäistä lasta sektiolla, niin sen jälkeen ei saa enää alatiesynnytystä??? Tällaisesta muistan kuulleeni (muistanko väärin?). Ensimmäinen, ja toistaiseksi ainokainen, syntyi päivystyssektiolla kun kohdunsuun tilanne ei kypsynyt ja raskausmyrkytys oli päällä.
 
Aurora
Mulle tehtiin kanssa kiireellinen sektio reilut 2 kk sitten, ja usealta taholta (leikannut lääkäri, laitoksen kätilöt, neuvolalääkäri) olen kuullut suosituksen 1 vuosi ennen seuraavan tehtailua.

Vierustoverini laitoksella oli saanut 6. lapsensa sektiolla. Kaksi ensimmäistä synnytti alakautta ja kaksi seuraavaa sektiolla, joiden jälkeen sektio oli kuulemma ainoa vaihtoehto.

Meidän esikoisessa on sen verran hommaa että vuosi tässä varmaan meneekin ennen pikkukakkosta... =)
 
Sannannaa
Moikka!

Mulle on tehty hätäsektio -95, normaali alatiesynnytys -99 ja uusi hätäsektio nyt 3,5kk sitten. Tässä uudessa sektiossa mentiin saman haavan kautta kun ekassakin. Lääkäri ilmoitti leikkaussalissa että sektioita voidaan yhdelle ihmiselle tehdä 2-4 kappaletta.

Tosta, kuinka paljon aikaa sektioiden väliin saa tulla on mulla myös erilaisia kuulemia..Toiset sanoo ""eiku uutta putkeen heti vaan"" ja toiset suosittelee vuoden väliä ennenkö alkaa uudelleen yrittään.

Muistelisin myös lukeneeni jostain että joku oli tullut raskaaksi kun vauva oli 5kk ja eihän se kohtu ollut kestänyt noin nopeasti uutta raskautta.

Mulla oma haava parani tälläkertaa todella nopeasti ulkoisesti ni eiköhän se oo sisäpuoleltakin parantunut. Uutta raskautta en kyllä lähtis vielä tekemällä tekemään sillä noi vatsalihasten tekokin tuntuu ilkeältä :eek:/
 
kati2
Mulle tehtiin suunniteltu sektio 4/04 ja heinäkuussa aloin odottaan toista... raskaus meni aivan samaan tahtiin ilman ongelmia kuin esikoista odottaessakin.. tämä kakkonen syntyi alateitse 5/05 ja ikäeroa tuli vuosi ja 1vko
 
mulle on tehty 5 sectiota ja jos olisin halunut niin kuudennenkin olisin voinnut tdehdä,se on niin henkilökohtasta miten kohtu kestää ja kuinka paksu se on.ikäeroa on minimillään 2,5 vuotta joten kannattaa odottaa hiukan ennenkuin ryhtyy tekemään seuraavaa että kohtu ehtii parantua kunnolla
 
yks joulumamma
Mä joskus kysyin samaa ja vastaus oli että jos kaksi ekaa sectiolla ei olis enää mahdollista normaaliin alatiesynnytykseen.Mutta ei mennyt kauaa kun kuulin yheltä tutun tutulta että 2 ekaa sectiolla 3 seuraavaa normaalisti.Et kaipa skein periaattees on yksilöllistä kuinka vahva kohtu on.Repeämisvaarahan siinä on suuri.
 

Yhteistyössä