synnyttäneille pari tyhmää kysymystä ensikertalaiselta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensikertalainen rv 36
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensikertalainen rv 36

Vieras
1. Öljysitkö alapäätä ennen synnytystä? Öljyäminen onnistuu mutta se venyttely tuntuu tosi hankalalta, sormet meinaavat luiskahtaa väähään paikkaan ja en oikein tiedä mihin suuntaan venyttelisin sitä välilihaa. Käykö ihan tavallinen baby oil (mulla on sellasta hajusteetonta)?

2. Jos öljysit, oliko siitä apua? (repesitkö)

3. Tuleeko sitä maitoa ihan heti samantien? Käsittääkseni jotain ensimaitoa tulee pian, mutta laitetaanko se verinen lapsi (jos siis on kunnossa) heti samantien rinnalle, ja tuleeko sieltä jotain?

4. Näyttikö vauvan naama turvonneelta heti ulos tultuaan? Kauan sitä kesti? (sillä ei ole todellakaan väliä, olen vaan huomannut muiden kuvista että niissä ekoissa kuvissa näyttää usein aika erilaisilta)

5. Olen kuullut että ponnistaessa pitää ponnistaa "alaspäin". Miten se on erilaista kuin esim. kakan ponnistaminen? En oikein osaa kuvitella ponnistavani mihinkään suuntaan paitsi vaan jännittäväni vatsan ja alapään lihaksia kuten kakatessa.

6. Onko muita joiden nännit eivät "nöpötä" normaalisti onnistuneet imettämään? Kylmässä tms tulee enemmän nänni esiin, muttei todellakaan paljon.

7. Miten päin sen vauvan pitäisi olla muuten kuin pää alaspäin? Mulla on vauva pää alaspäin, mutta ilmeisesti sen selkä oikeaan kyljeen päin (oikealla alhaalla tuntuu vauvan hikka) ja jalat potkii vasenta kylkeä. Haittaako se ?

Kiitos etukäteen :)

1. En öljynnyt kummallakaan kerralla, ekasta tuli pieni repeämä, tokasta pieni nirhauma josta kätilö totesi että ei kannata laittaa tikkiä jos ei ala vuotamaan, eikä alkanu.

3. Mulla ei tullu maitoa kummallekkaan kun vasta kotiinpäästyä, 4vrk ja 2vrk. Varmasti niitä tippoja tuli mutta ei niin että vauvat olis saanu tarpeeks... Meidän ykkönen kävi lääkärintarkastuksessa ennenkun annettiin syliin, toista vaan vähän pyyhkästiin ja laitettiin masun päälle, kumpaakaan en kyllä edes yrittänyt imettää kun vasta kun olin käynyt suihkussa. Ykkönen ei jaksanu tyhjää imeä mutta kakkonen lupsutteli ihan kiitettävästi mutta molemmille hain ekana yönä lisämaitoa ennenkun taintuivat...

4. Ei ollu turvonneita, ryppysiä vaan, molemmat synnytykset ekoista supistuksista laskettuna suht nopeita, eka 10h ja toka 5h. Eivät siis ainakaan ollu puristuksissa kauaa eikä tarvittu imukuppia.

5. Mua neuvottiin laittamaan leuka rintaan ja pitämään silmät auki ja ponnistamaan katseen suuntaan, tokalla kerralla oli kyllä enemmän vaikeuksia pidättää kun ei saanu vielä ponnistaa... ja se kyllä tuntui kun valtava kakka olis tulossa väkisin! Jalat tuettiin ekalla kätilöiden ja tokalla kätilön ja miehen "kylkimakkaroiden" kohdille :) Mulla ainakin ponnistus kovaa lihastyötä taivaallisen epiduraalin vaikutuksessa ;)

6. Toinen nänni ihan matala mutta kyllä se vauvan imu on niin kova että hyvin onnistu! Esikko vaan hylkäsi parin kk ikäsenä sen matalamman rinnan, kakkoselle kelpasi ja loppua ei näy... kohta 10kk ikää

7. Mun käsityksen mukaan pääasia on se alaspäin oleva pää (heh heh) muut osat kyllä seuraa perässä, sitten kun synnytys lähenee vauvahan "kiinnittyy" sinne aukon kohdille odottamaan kohdunsuun avautumista (useimmilla, ei kyllä vissiin kaikissa tapauksissa, eikä sekään taida aiheuttaa automaattisesti ongelmia...??)

1. en öljynnyt, mutta kätilö salissa sanoi että kannattaa öljytä vika kuukausi välilihaa esim ceridalilla. itse käytän sitä ihan käsi/kasvo"rasvana". Mutta kannattaa siis ainakin yrittää öljytä.
Itse repesin vain vähäsen ilman öljyämisiä siis, tuntui mutta ei ole jälkiongelmia, 4-5 tikkiä. Jakkaralla ei muuten voi leikata välilihaa eli jos muuten sopii ja jaksaa niin suosittelen.

3. mulla maitoa tipoitteli jo ennen synnytystä viimeset 4-6 vkoa. Meillä lapsi nostettiin napanuoran leikkuun jälkeen jossain vaatteessa syliin siihen jakkaralle kun kaikki oli ok. sitten kun istukka oli syntynyt siirryin sängylle ja lapsi oli vieressä. tikatessa lapsi oli isällään.

4. meidän vauva oli aika siisti, syntyi rv 42+0 joten ei ollut kinaa ja vertakin oli hyvin vähän. kai se muuttuu sen takia kun kasvaa ja ne pään aukileet jotenkin muotoutuu erilailla..?

5. Ponnistamisen parhaan vinkin sain just joltain nettipalstalta, jossa joku kertoi sen olevan mammajoogasta tuttu. Itse olen yhtä pilates-dvdtä tehnyt joskus kotona, ja siinä tehdään sellainen lantion kääntö eteen, ja samasta on ponnistuksessa kyse (ainakin niin tein ja kätilö kehui oikeaksi) eli ikäänkuin olisi häntä ja laittaisi sen jalkojen väliin. Eli ei ole aivan kakkaamista mutta tuntuu kyllä meloonin kakkamiselta.

6. Nännipihaa voi sormen päillä painaa taaemmas ja nänni tulee esiin. Vauva ottaa koko nännipihan suuhun, eikä vain nänniä. kyllä ne synnärillä näyttää, ja kannattaa kysyä jos ei näytä.

7. sen kai pitäisi olla selkä vasemmalla, mutta ei tuokaan väärin ole. Ja voi vielä kääntyä ja liikkua.

Muuten sanoisin että jos pystyy niin kannattaa pysyä liikkeessä ja pystyssä. itse koin supistukset kivuttomimpina jumppapallon päällä ja kuumassa suihkussa. Liikoja ei kannata suunnitella, kun ei tiedä miten kaikki menee ja millaisina supistukset tulee. Epiduraali oli ihana, tunto säilyi ja kipu haihtui. Jos synnytys venyy 41+risat viikoille niin älä hermostu. se vauva tulee kun on valmis, ja ne pitkään hautuneet voi olla paljon helpompia hoitaa (syö ja nukkuu hyvin, eikä turhia itkeskele) kuin varhain syntyneet.

1. Öljysin kyllä ceridalilla, mutta en venytellyt.

2. En tiedä, olisiko öljyämisestä ollut apua, koska lapsi syntyi kuukautta etuajassa (joten en ehtinyt öljytä kuin kuukauden päivät) ja minulle tehtiin eppari imukupin käytön yhteydessä. Ainakin haava parani nopeasti ja oli ongelmaton.

3. Meillä vauva nostettiin rinnalle heti lääkärintarkastuksen jälkeen kohtuu puhtaana (ei verinen, mutta kinainen kyllä) ja hän imikin heti innokkaasti. Maitoa tuli vain niitä ensitippoja, mutta annoin seuraavan vuorokauden rintaa aika, kun vauva halusi ja maito nousikin reippaasti toisena päivänä. Vauva pärjäsi tähän asti hyvin ilman lisämaitoa. Ei siinä kyllä kauheasti kumpikaan nukkunut.

4. Vauva ei ollut turvonnut vaan kinainen, ryppyinen ja suippopäinen imukupin ansiosta.

5. Minä en tuntenut ponnistavani kakkaa vaan ihan todella jotain ulos mahastani. Minä sain pistää jalkani sängyn molemmin puolin oleviin kannattimiin ja olla siinä puoli-istuvassa asennossa, jolloin ponnistus suuntautui oikein (juuri tuollainen lantio eteen -tunne). Puudutteena minulla oli kohdun kaulan puudute ja se toimi hyvin - ei vienyt kipua pois vaan vaimensi sitä.

6. Kannattaa kokeilla rintakumien käyttöä: auttavat vauvaa saamaan oikean imuotteen ilman, että äidin nännit kipeytyvät liikaa. Itse imetän edelleen vaihtelevasti kumien kanssa ja ilman.

7. Meillä vauva oli pää alaspäin mutta kasvot eteenpäin, joten syntyi toinen silmäkulma edellä. Siksi päädyttiin imukuppisynnytykseen ja vauva sai syntymälahjaksi mustan silmän. Kyllä se ulos tulee, oli asento mikä tahansa.

1. Öljysitkö alapäätä ennen synnytystä? Öljyäminen onnistuu mutta se venyttely tuntuu tosi hankalalta, sormet meinaavat luiskahtaa väähään paikkaan ja en oikein tiedä mihin suuntaan venyttelisin sitä välilihaa. Käykö ihan tavallinen baby oil (mulla on sellasta hajusteetonta)?

2. Jos öljysit, oliko siitä apua? (repesitkö)

3. Tuleeko sitä maitoa ihan heti samantien? Käsittääkseni jotain ensimaitoa tulee pian, mutta laitetaanko se verinen lapsi (jos siis on kunnossa) heti samantien rinnalle, ja tuleeko sieltä jotain?

4. Näyttikö vauvan naama turvonneelta heti ulos tultuaan? Kauan sitä kesti? (sillä ei ole todellakaan väliä, olen vaan huomannut muiden kuvista että niissä ekoissa kuvissa näyttää usein aika erilaisilta)

5. Olen kuullut että ponnistaessa pitää ponnistaa "alaspäin". Miten se on erilaista kuin esim. kakan ponnistaminen? En oikein osaa kuvitella ponnistavani mihinkään suuntaan paitsi vaan jännittäväni vatsan ja alapään lihaksia kuten kakatessa.

6. Onko muita joiden nännit eivät "nöpötä" normaalisti onnistuneet imettämään? Kylmässä tms tulee enemmän nänni esiin, muttei todellakaan paljon.

7. Miten päin sen vauvan pitäisi olla muuten kuin pää alaspäin? Mulla on vauva pää alaspäin, mutta ilmeisesti sen selkä oikeaan kyljeen päin (oikealla alhaalla tuntuu vauvan hikka) ja jalat potkii vasenta kylkeä. Haittaako se ?

Kiitos etukäteen :)

1. En öljynnyt. 2 krt olen synnyttänyt ja molemmilla kerroilla pienet repeämät joista vähän tikkejä. Voihan kaikkea kokeilla ja ihan miten itse kukin haluaa, mutta mielestäni tästä ei pitäisi ottaa liikaa stressiä ja öljyämis homma kuulostaa aika turhalta. Sitten kun se vauva sieltä tulee, niin se kyllä venyttää paikkoja paljon enemmä kuin pystyt öljyämällä venyttämään. En usko, että niin pienellä venyttämisellä on vaikutuksia. Jos jotain pientä repeämää ja tikkejä tulee, niin se ei ole ollenkaan paha ja siitä kyllä selviää. Usko pois. Jos taas tulee isompaa repeämää, niin se kyllä tulee sitten öljyämisestä huolimattakin. Älä ota stressiä tästä ollenkaan. :)

3. Vauva pyyhitään ensin suht puhtaaksi ja ehkä otetaan mitatkin ensin. Ei siellä hirveästi yleensä hoppuilla. Kyllä ne kätilöt kertoo mitä milloinkin tehdään. :) Vauva annetaan hetken kuluttua rinnalle ja kätilöt kyllä kertovat, että voisi kokeilla nyt sitä rintaa. Sitä maitoa kyllä alkaa tulla heti ihan pikkaisen, vaikket sitä huomaakaan, eikä se siltä tunnukaan. Joillain kestää kauemmin ja joillain vähemmän aikaa, että maidon tuotanto lähtee kunnolla käyntiin. Jos maidon tulo vähän takkuaa, niin sairaalasta saa lisä maitoa. Kaikesta askarruttavasta voi kysyä hoitajilta. :)

4. Kyllä se vauva on hieman erinäköinen alussa. Silmät pikkaisen turvonneet ja pään muotokin muuttuu lähipäivinä, kun pitäähän sen mahtua sieltä synnytyskanavasta läpi. Menee ehkä viikko pari, että lapsi alkaa näyttämään itseltään. Ei se lapsi kyllä huonolta näytä heti synnyttyään, vaan aivan ihanalta. :)

5. Ponnista kuten kakkaat ja pissaat... Molempia siis samalla. :)

6. Harvoin nännit nyt ihan kunnolla nöpöttävät kenelläkään, paitsi tietty kylmässä useallakin. Vauveli pystyy kyllä imemään niistä siltikin. Jos nännin muoto kuitenkin tuntuu alussa hankalalle, niin voi käyttää alussa vähän rintakumia. Jonkin ajan kuluttua nännin muoto muuttuu yhä sopivammaksi, ja rintakumin voi jättää kokonaan pois. :)

7. Kunhan se vauva on nyt ensialkuun alaspäin, niin ei tarvitse huolehtia liikoja. Kun vauva alkaa syntymään, niin sen asento kiertyy normaalisti niin, että se kyllä kyllä tulee ihan oikeassa asennossa ulos, vaikka nyt onkin siellä kyljellään. Useimmitenhan vauvat makoilevat siellä jommalla kummalla kyljellä. Älä siis stressaa. Jos nyt jotain yllättävää tulee siellä, niin kätilöt ja lääkärit tarkkailevat tilannetta, ja pitävät kyllä teistä kaikista hyvän huolen. Siellä kyllä yritetään ohjeistaa kädestä pitäen ja jos ei tunnu siltä, niin sitten vain pitää kysyä apua. :)

Viimeksi muokattu:
1. Enpä öljynnyt yhtään kertaa, vaikka öljy oli ostettuna.

2. Repesin ja muutama tikki laitettiin.

3. Sain lapsen melkein heti, tutkimusten jälkeen, syliini. En imettänyt.

4. Enpä muista. Kaikin puolin ihana oli, sen muistan.

5. Tätä jännitin vielä itsekin, ihan loppuun asti mutta kuule, kyllä sitä jotenkin siinä tilanteessa osas tehdä just niinkuin piti.

6. En osaa vastata.

7. Ehtinee asettua just oikein ennen h-hetkeä. Jos ei ehdi, luota osaaviin käsiin.

1. Öljysitkö alapäätä ennen synnytystä?
En.

2. Jos öljysit, oliko siitä apua?
Repesin kummallakin kerralla. Tosin vauvat olivat isoja ja lääkäri on todennut, että kudokseni on tiukkaa eikä kovin joustavaa, joten oli jo etukäteen tiedossa, että synnytys pitkittyy eikä tule tapahtumaan kovin nopeasti.

3. Tuleeko sitä maitoa ihan heti samantien?
Ei ainakaan itseltäni tullut. Vaikka vauva nostetaan rinnalle, niin minusta vauvaa ei nosteta rinnalle imettämistä varten, vaan siksi, että vauva rauhoittuu ja vanhemmat saavat tutustua vauvaan. Varsinainen imettäminen alkaa sitten, kun vauva on pesty ja puettu, on päästy synnytyssalista synnyttäneiden osastolle ja äitikin on tarvittaessa tikattu ja ehtinyt käymään suihkussa ja saanut puhtaat kaavut päällensä.

4. Näyttikö vauvan naama turvonneelta heti ulos tultuaan? Kauan sitä kesti?
Kyllä. Mietipä itse, jos joutuisit kellumaan vedessä 9 kk, että minkä näköinen iho on... Lisäksi vauvoille voi tulla hormoninäppylää jne ja jos ponnistusvaihe on pitkä, niin voi olla vauvan pää aika hurjan muotoinen (omalla pojallani pitkän ponnistusvaiheen jälkeen tuli hurja pahka päähän, joka näytti siltä, kuin silinteri olisi ollut ainoa sopiva hattu hänelle). Turvotus laskee parissa päivässä melkoisesti. Vauvan iho on myös aika punakka, mutta jo kuukauden päästä ihon väri alkaa muistuttaa tavallista ihon väriä.

5. Olen kuullut että ponnistaessa pitää ponnistaa "alaspäin". Miten se on erilaista kuin esim. kakan ponnistaminen?
Kätilö neuvoo synnytysasennon. Siksi usein tartutaan sukista kiinni selällään ollessa leuka kiinni rinnassa, ettei äiti lähde ponnistamaan "ylöspäin", vaan oikeaan suuntaan. Usein auttaa se, että pitää selän kiinni alustassa eikä lähde vääntämään selkää kaarelle.

Itselläni on ns. matala ja pullea rinnanpää, josta vauvan on alussa vaikea saada otetta, mutta siihen auttaa se, että itse vapaalla kädellä puristaa nännipihasta litteämmäksi ja työntää sen vauvan suuhun. Vauvahan ei ime nänniä, vaan nimenomaan nännipihaa, joten itse nännin koolla ei juurikaan ole merkitystä. Imetys ja raskaus muuttaa rintoja (rintojen koko kasvaa, nännien ja nännipihan alue tummenee jne) vastaamaan imetyksen tarpeita.

Ei. Pääasia on se, että vauva on pää alaspäin.

Vielä vastaan, että tuo rinnalle nostaminen näköjään vaihtelee! Mulla vauva nostettiin melkein samoin tein rinnalle ja imettää "piti" heti. Vasta kun olin hetken imettänyt, pääsin suihkuun ja sillä välin vauva käytiin pesemässä, mittaamassa ja pukemassa ja sit taas nostettiin tissille kun tulin takas... Kun ei vauva ihan ensi alkuun meinannut otetta saada niin heti kiikutettiin rintakumit että pitää saada vauva aivan heti imemään, ensimmäiset tipat on hirmu tärkeitä! Mulla on myös matalat rinnanpäät eli nänni ei nöpötä, siksi kai ne noita rintakumeja oli muutenkin sairaalassa koko ajan tuputtamassa. Mutta vauva ei tosiaan ota otetta vaan nännin päästä vaan haukkaa nännipihaakin mukaan, joten kyllä se imetys onnistuu hyvin vaikka nänni ei olisikaan kovin pystyssä. Minäkin imetin näillä nänneillä yli vuoden! :)

Ainiin, ja minä öljysin eikä tikkejä tarvittu. En sit tiedä oliko öljyllä mitään vaikutusta...

..yksi kokemus. Älä pelästy suotta imetystä, vaikka aluksi vauva onkin "koko ajan" rinnalla. Vastasyntynyt tykkää olla rinnalla: äidin lämpö ja ihokosketus tuovat turvallisuuden tunteen. Onhan tämä ulkomaailma aikamoinen järkytys kohdun rauhan jälkeen.

Itselläni nännit tulevat hyvin esille, mutta niin vain minullekin tarjottiin rintakumia. Vastaavaa hyötyä siitä ei tosin ollut. Imetys alkoi sujua, kun opin oikean imetysasennon.

Mulla poika nostettiin heti mun vatsan/rinnan päälle köllöttelemään, ihan likaisena. ;) Enkä päässyt suihkuun kuin vasta synnytystä seuraavana päivänä, kun verta meni lähemmä litra ja olo oli hutera. Mut pyyhittiin kostealla pyyhkeellä siistiksi. Mulla poika ei ollut kiinnostunut tissistä yhtään, ei salissa, ei osastolla, ei kotona, ei missään vaiheessa, joten pullolla mentiin, josta myöskään ei oltu kiinnostuneita. Näitäkin tapauksia on olemassa.

...lyhyt kommentti ensi-imetyksestä.

Käsittääkseni tarkoitus on antaa vauvalle ja äidille ihokontakti sen takia, että vauva saa mahdollisuuden hamuta rintaa, saa lämpöä ja läheisyyttää - ja äidin maidontuotanto lähtee paremmin/nopeammin käyntiin mitä nopeammin/enemmän vauva imee rintaa. Kyllä sitä ravinteikasta maitoa tulee heti se tippa-pari mitä vauva tarvitsee synnyttyään verensokerin nostamiseen ym. Itsellä kävi kolmannen lapsen syntymän yhteydessä niin, että testasin huvikseni, kun synnytys oli käynnissä, että tuleeko maitoa rinnoista - ei tullut - mutta jokunen tunti myöhemmin, kun sain vauvan rinnalle, maitoa tuli. Elimistö on ihmeellinen, kun kaikki on niin hyvin ajoitettu... :) Tosiaan kannattaa imettää ahkerasti ensipäivät (ja opetella oikeaa imuotetta), koska maito nousee kunnolla n. 2-4 vuorokauden kuluessa synnytyksestä. Kun alussa pääsee hyvään vauhtiin, sujuu imetys jatkossakin mielestäni helpommin. Vauvan mahalaukku on alussa todella pieni, joten se ei montaa tippaa sitä maitoa tarvitse. Muutaman vuorokaudenkin (tai n. yhden viikon, en muista nyt tarkkoja lukuja) ikäisen vauvan mahalaukku on vain tulitikkuaskin kokoinen, joten lisämaitoa ei välttämättä tarvitse antaa.

Suosittelen lukemaan imetyksestä jo etukäteen niin tiedät vähän mistä on kyse.
Imetyksen perusteita on mm. Bebesin sivulla: Imetyksen perusteet. Samoilla sivuilla on paljon muutakin hyödyllistä tietoa - itse luin sivuja paljon valmistautuessani henkisesti kolmanteen synnytykseeni.

Iloista odotusta ap:lle!

Hei! Mulla kätilö opasti oikeaan ponnistussuuntaan ihan kädellä painaen. Siis en nyt osaa tarkkaan sanoa, että miten ja mihin suuntaan, kun en sinne itse nähnyt, mutta ihan painoi tuolta alapäästä, että ponnista tähän suuntaan ja auttoi mua ainakin tosi paljon. Leuan painaminen rintaan helpotti voiman saamista ponnistukseen, mutta itse en ainakaan jaksanut supistusten tullessa kannatella päätäni, joten se oli meillä isännän tehtävä. ;)

Yhteistyössä