Synnytyksen alkamisen merkit eri raskauksissa

  • Viestiketjun aloittaja h-hetkeläinen
  • Ensimmäinen viesti
h-hetkeläinen
Täällä joku jo kyselikin yhtäläisyyksiä synnytyksen ajankohdasta useamman lapsen välillä,mutta minä haluaisin vielä gallupoida vähän tarkemmin...
1. Lähtikö limatulppa joka raskaudessa samalla tavalla?
2.Käyttäytyikö verenpaineesi tai painosi samalla tavalla juuri ennen synnytystä?
3.Oliko jotain selkeitä merkkejä edellisestä synnytyksestä,joista osasit yhdistää synnytyksen lähestyvän?
4.Vuosivatko rintasi ennen synnytystä?
Vai oliko kaikki synnytykset keskenään aivan erilaisia?
 
Tehotyttö.
Synnytyksiä kolme takana ja neljättä odotellaan... Vauvat syntyneet 40+2, 40+1 ja 40+6.

1. Lähtikö limatulppa joka raskaudessa samalla tavalla?
En ole koskaan nähnyt koko limatulppaa eli ilmeisesti missään raskaudessa ei ole irronnut ennen synnytystä. Vasta synnytyksen käynnistyttyä on alkanut tulla pientä veristä vuotoa.
2.Käyttäytyikö verenpaineesi tai painosi samalla tavalla juuri ennen synnytystä?
Kaikissa raskauksissa alhainen verenpaine on viime metreillä noussut. Paino on laskenut ennen synnytystä.
3.Oliko jotain selkeitä merkkejä edellisestä synnytyksestä,joista osasit yhdistää synnytyksen lähestyvän?
Ainut merkki on ollut kunnon supparit. Niitä on ensin tullut harvakseltaan, josta on jo tiennyt, että vuorokauden sisällä tai nopeamminkin päästään tositoimiin. Samalla on vatsa mennyt sekaisin. Mitään muita ennakoivia merkkejä ei ole ollut. Vauva ei ole laskeutunut, eikä mitään kypsymistä kohdunsuulla ole tapahtunut. Kolmannesta alkoi lapsivesi tihkua ja vasta sen jälkeen tuli supparit. Vuorokauden sisällä tihkumisesta vauva oli syntynyt.
4.Vuosivatko rintasi ennen synnytystä?
Ei mitään erityistä vuotamista ennen synnytystä.
 
Tuhina*
1. Lähtikö limatulppa joka raskaudessa samalla tavalla?
En huomannut kummassakaan raskaudessa että limatulppa olisi missään vaiheessa lähtenyt.

2.Käyttäytyikö verenpaineesi tai painosi samalla tavalla juuri ennen synnytystä?
Lähti nousemaan molemmissa lopussa

3.Oliko jotain selkeitä merkkejä edellisestä synnytyksestä,joista osasit yhdistää synnytyksen lähestyvän?
Ekassa raskaudessa synnytyskäynnistyi vedenmenolla ja toisessa supistuksilla. Eli ei yhdistävää tekijää.

4.Vuosivatko rintasi ennen synnytystä?
Ei.

Vai oliko kaikki synnytykset keskenään aivan erilaisia?
Aika erillaisia olivat; eka synnytys kesti n 6 tuntia ja toinen vajaat 2 tuntia. Toisessa synnytyksessä kun supistukset alkoivat niin ne tulivat melkein välittömästi alle 10min välein ja lähtö sairaalaan tuli nopeasti. (kiirettä meinasi pukata =) )
 
Otsis
1. En ole huomannut ikinä mitään limatulppaa.

2. En muista, että olisi ollut muutosta.

3, Eka synnytys käynnistyi supistuksilla, toinen synnytys lapsiveden lorahduksella. Tokassa synnytyksessä supistukset käynnistyivät oikeastaan vasta sitten, kun synnytyssairaalassa lääkäri päästi loputkin lapsivedet ulos. Käynnistyminen oli siis raskauksissa erilainen, mutta sen jälkeen itse supistukset, niiden tiheys jne olivat aika samanlaiset. Eka synnytys kesti sairaalassa n. 14 h (sitä ennen kotona n. 3 h pieniä supistuksia) ja ponnistusvaihe 1 h 15 min. Toka synnytys kesti noin 6 h ja ponnistuvaihe n. 30 min.

4. Ei. Meni 3-4 päivää, että maitoa alkoi tulla rinnoista.
 
*huu*
1. eka synnytys, selvä limatulppa tuli vasta sairaalassa, supistuksia oli ollu jo 5h. Toisessa en havainnut koko tulppaa.
2. ei mainittavaa.
3. eka synnytys alkoi yöllä supistuksilla ja kohdunsuu aukeni hitaasti. koko synnytys epiduraaleineen ( joka vasta aukaisi paikat) kesti n. 12 h. poika syntyi 38+0.
toinen synnytys alkoi kotona aamulla vesien menolla ja supistukset alkoi vasta 3 h kuluttua siitä.Avautumisvaihe tosi kipeä ja nopea ,vaikka kesto vain 2 h. Spinaalipuudutuksella ponnistettiin. Toinen poika syntyi 37+0.
4. maito nousi rintoihin vasta 3 pv synnytyksestä molemmilla kerroilla.
 
tiiatuuli
heips, kommentoin vain tota "vuosivatko rintasi ennen synnytystä" -kysymystä... mulla vuosivat rv 16 alkaen koko loppuraskauden! Kunnolla maitoa tuli sitten jotain 1-2pv synnytyksestä. ETtä ei mulla ainakaan ennakoinut synnytystä, tai ennakoihan se mutta aika paljon etukäteen ;)
 
oona2
1. ekassa lähti, tokassa ei (ekassa 1,5 päivää ennen synnytystä, tokassa tuli tulpan osia muutama päivä ennen)
2. paineet normaalit molemmissa, tokassa paino alkoi kertyä vasta viikolla 26 ja sain kaikki heti pois 2 kk synnytyksestä (nopeemmin ku ekasta siis)
3. ei mitäään selkeitä merkkejä, koska eka käynnistyi supistuksilla ja toka käynnistettiin
4. ei kummassakaan
 
siilinen
yksi selvä merkki minulla synnytyksen lähenemiseen oli se, että vauva ei liikkunut kahteen päivään juuri ollenkaan! Tunsin kyllä hikan ja pieniä "asennon muutoksia" mutta perinteiset kovat potkut loppuivat kokonaan. Luin ennen synnytystä jostain että näin tapahtuu useinkin, vauva siis jotenkin valmistautuu tulemaan ulos!
 
Aurora Vee
Minulla ensimmäinen synnytys käynnistyi luonnollisesti rv 41+5, toinen käynnistettiin cytotec-tableteilla rv 40. Tässä vastauksia:

1. en ole huomannut limatulpan irtoamista kummassakaan raskaudessa tai synnytyksessä.
2. verenpaine kohosi pikkuhiljaa kummassakin loppuraskaudessa, ollen kuitenkin normaaleissa lukemissa. Paino kohosi ekassa raskaudessa 1kg/vko loppuviikoilla, toisessa suurin painonnousu oli rv 30-35 ja loppuviikoilla paino pysyi samana. Turvotusta oli kummassakin loppuraskaudessa.
3. ei ollut selkeitä merkkejä. Eka synnytys alkoi heti säännöllisillä supistuksilla, toisessa raskaudessa ennakoivia supistuksia oli harvakseltaan useita viikkoja. Luulin siksi toisen synnytyksen käynnistyvän aiemmin, mutta käynnistyksen takia sitä ei voi tietää. Tilanne kohdunsuulla oli melko epäkypsä synnytykseen asti kummassakin raskaudessa.
4. kummassakin raskaudessa rinnoista on tullut kirkasta nestettä, ei varsinaisesti juuri ennen synnytystä.

Melko erilaisia ovat synnytykseni alut olleet, kun eka käynnistyi supistuksilla ja kalvot jouduttiin puhkaisemaan, toisella kertaa vedet menivät ensin käynnistyksen seurauksena.
 
Kolmen Äippä
Ihan satavarma merkki synnytyksen lähestymisestä on se, että
tulee ihan järjetön siivousvimma.
Sitä tavallaan valmistaa ja puhdistaa kodin uudelle pikkuihmiselle valmiiksi, että on sitten hyvä tulla.
Mulla sekä jokaisella ystävälläni, joka lapsen on saanut, on näin tapahtunut.
Se on jonkinlainen eläimellinen vietti saada pesä kuntoon ennenkuin vauva tulee....

Mutta vastauksiin:
1. Limatulpan näin viimeisimmän synnytyksen käynnistyessä,
kaksosista en limatulppaa havainnut.

2.Paino nousi kummassakin raskaudessa 20 kg,
varenpaine viimeisessä vaan. Pysyi ylhäällä kokoajan,
en havainnut nousua/laskua.

3.Selkein merkki oli juuri toi siivousvimma.
Tämä siis alkaa 2 päivää ennen synnytystä ja on pahimmillaan juuri edellisenä päivänä - seuraavana on synnytetty, kummallakin kerralla.

4. Rinnat on vuotaneet maitoa raskauden puolivälistä molemmilla kerroilla,
vuoto hiipunut / loppunut synnytyksen lähestyessä.

Kummallakin kerralla mulla on kalvot puhkottu kätilöopistolla,
kun synnytys on jo ollut pitkällä,ja supistuksia kestänyt koko päivän,
mutta kalvot vielä ehjät, kun jo ponnistuttanut.
Aika samalla kaavalla synnytykset mulla meni - vaikka toisella kertaa synnytinkin vain yhden lapsen.
Vasta siis laitoksella on vedet menneet.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen Äippä;8112346:
Ihan satavarma merkki synnytyksen lähestymisestä on se, että
tulee ihan järjetön siivousvimma.
Sitä tavallaan valmistaa ja puhdistaa kodin uudelle pikkuihmiselle valmiiksi, että on sitten hyvä tulla.
Mulla sekä jokaisella ystävälläni, joka lapsen on saanut, on näin tapahtunut.
Se on jonkinlainen eläimellinen vietti saada pesä kuntoon ennenkuin vauva tulee....

Mutta vastauksiin:
1. Limatulpan näin viimeisimmän synnytyksen käynnistyessä,
kaksosista en limatulppaa havainnut.

2.Paino nousi kummassakin raskaudessa 20 kg,
varenpaine viimeisessä vaan. Pysyi ylhäällä kokoajan,
en havainnut nousua/laskua.

3.Selkein merkki oli juuri toi siivousvimma.
Tämä siis alkaa 2 päivää ennen synnytystä ja on pahimmillaan juuri edellisenä päivänä - seuraavana on synnytetty, kummallakin kerralla.

4. Rinnat on vuotaneet maitoa raskauden puolivälistä molemmilla kerroilla,
vuoto hiipunut / loppunut synnytyksen lähestyessä.

Kummallakin kerralla mulla on kalvot puhkottu kätilöopistolla,
kun synnytys on jo ollut pitkällä,ja supistuksia kestänyt koko päivän,
mutta kalvot vielä ehjät, kun jo ponnistuttanut.
Aika samalla kaavalla synnytykset mulla meni - vaikka toisella kertaa synnytinkin vain yhden lapsen.
Vasta siis laitoksella on vedet menneet.
No ei se voi ihan noinkaan olla kun tää järjetön siivousvimma on alkanut jo viikolta about 12 eli synnytys lähestymässä vai..jaa..a..no tänne 36viikolle asti on ainakin jatkunut tuo vimma,katsotaan milloin syntyy=) Itsellä aikaisemmista raskauksista ei ole muita merkkejä ollut etukäteen kuin säännölliset supparit..
 

Yhteistyössä