Synnytyksen jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja Lapseton85
  • Ensimmäinen viesti
Repeytymistä selvinnyt
Synnytyksessä voi tulla myös peräsuolen laskeuma, joka hankaloittaa ulostamista. Ja pahimmassa tapauksessa voi tulla jopa kolmannen asteen repeämät, jolloin koko ulosteen pidätyskyky menee. Nämä on onneksi harvinaisia, mutta kuitenkin mahdollisia.
Tähän vastailen, 3,5 v sitten synnytin 3. Asteen repeytymillä, ja nyt vajaa 3 viikkoa sitten kuopuksen. Tällä kertaa eppari leikattiin ja lisäksi 2. Asteen repeytymä. Mulla on kaiketi helposti repeytyvä kudostyyppi, molemmat lapset ollu Max 3.5 kg.

Mitään pidätysvaikeuksia ei itselle seurannut ekasta synnytyksestä, eli ei ole automaatio ollenkaan. Enemmän haasteena oli mullakin silloin ummetus ja pukamat, ja taas lihaksiston sain hyvään kuosiin tunnollisella lantio pohjan jumpalla. Mun suurin ongelma oli yhdyntäpelko, ja tulikin pitkä tauko että se onnistui kun arpea kiristi (ja osasyy oli limakalvojen kuivuminen johon vasta kierukkaa laitattaessa lääkäri neuvoi hormoni voidetta apteekista). Eli yhdyntäkipu oli tavallaan kahden asian summaa.

Tuoreessa synnytyksessä eppari leikattiin vanhan arpikudoksen takia jottei repeäisi yhtä pahasti, mutta koska lapsi syntyi pää vähän vinossa asennossa, tuli kuitenkin vielä repeytymää päälle. Olen silti tosi tyytyväinen että sain synnyttää alateitse. Hämeenlinnassa jossa synnytin, myös kohtelevat mua jälkitarkastuksen osalta kuin 3. Asteen repeytymä -potilasta, eli saan sinne jälkitarkastuksen ja käynnin fyssarille yms mitä yleensä ei anneta 2. Asteen repeytymästä mutta koska taustalla on aiempi repeytymä, saan "paremman" jälkihoidon, mikä on tosi jees!

Tällä hetkellä tikit vielä odottaa sulamistaan, vähän kirvelee pissatessa ja ulostaminen on onneks ollu kaiken aikaa ok koska syön pegorionia pussin joka päivä. Istuminen ollut ihan ok jo heti alusta.

Eli repeytymät ei ole maailmanloppu, nyt toisella kerralla olen myös henkisesti paremmin varustautunut asiaan että millaista toipuminen on :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä