Synnytyksen jälkeinen herkistyminen - voiko jatkua vieläkin??? Vauva jo 2vkoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiia5
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiia5

Vieras
Täällä yksi onneton ensisynnyttäjä ihmettelee kun mielialat on aika alakuloiset edelleenkin vaikka synnytyksestä on jo kaksi viikkoa. Kaikkialla lukee että baby blues kestää "muutaman päivän" ja pitäisi olla noin 4-6pv synnytyksestä. Minulla ei vielä silloin ollut ollenkaan näin ailahtelevainen, surullinen ja jopa ahdistunut olo, vaan se on alkanut vasta tässä vauvan toisen elinviikon aikana. On myös ruokahaluttomuutta, mitä en ole ennen koskaan kokenut. Vauvamahaa on hirveä ikävä, olin raskauden aikana onnellisempi kuin koskaan joten tämä tiputus mielialassa on todella suuri...

Onko tämä vielä normaalia, vai onko tässä nyt kyseessä oikea masennus jolle pitäisi tehdä jotakin? Onko kellään muulla tämä "herkistyminen" kestänyt pidemään kuin pari päivää? Synnytys oli aika vaikea ja päättyi sektioon. Tuleeko sektion jälkeen hormonimuutokset hitaammin/kestää kauemmin? Imetyskään ei ole lähtenyt ihan ideaalisti käyntiin, hieman pitää antaa korviketta kun vieläkään ei tule tarpeeksi maitoa. Muutoinkin tuntuu että hormonit jyllää, hikoilen öisin kuin pieni porsas, voikohan sekin liittyä tähän. Kohtu on supistunut todella hyvin, olen jo melkeinpä entisissä mitoissani vaikka vauvamaha oli todella suuri.

Kertokaa kokeneemmaat pliis, onko jollakulla ollut pidempi baby blues ja sitten olotila itsekeen kohentunut? Tuntuu niin kauhealta kun en pysty täysillä nauttimaan tästä ihanasta vauvasta ja hänen ensimmäisistä elinviikoistaan.

Minulla on puolitoistaviikkoa vanha vauva ja baby blues alkoi vasta sairaalasta kotiuduttuani ja jatkuu edelleen. Esikoisen kohdalla mieliala-ailahteluja oli pari viikkoa ja sen jälkeen ihan oikeaa alkavaa synnytyksen jälkeistä masennusta. Eroa en silloin huomannut enkä osannut hakea apua, vaan ajan kanssa pääsin yli. Nyt toisella kerralla pelkään saman uusiutuvan ja puhuinkin asiasta jo etukäteen neuvolassa.

Puhu tuntemuksistasi neuvolassa sekä miehellesi ja esim. ystäville joilla myös on lapsia. Raja herkistymisen ja masennuksen välillä on häilyvä, eikä pahan olon, oli se sitten kumpaa hyvänsä, kanssa kannata jäädä yksin.

Mulla kesti neljä viikkoa kunnon babyblues: itkeskelin ja tuntui ihan hirveälle. Sitten musta verho vain katosi itsekseen ja tällä hetkellä on elämä taas erittäin mallillaan. Vauva nyt 8 viikkoa. Anna tunteillesi aikaa ja jos tuntuu, etteivät edes helpota yhtään muutamassa viikossa, niin hae ihmeessä apua neuvolasta <3

Mulla kesti se sekava olotila ehkä kuukauden, siis sellanen herkkä olo et saatoin itkeä ihan mitättömästa asiasta tai panikoida jostain. Sit alko tasaantua kun alkoi arki rullaamaan ja muutenkin sopeuduin uuteen elämään. Toi hikoilu kuuluu ton ajan hormonitoimintaan, itse jouduin vaihtamaan yöpukua joka yö.

Mä kehottaisin, juttelemaan neuvolassa asista, he kyllä osaa kertoo kuuluuko asiaan vai oisko jotain muuta!! Mulla nimittäin oli synnytyksen jälkeinen masennus jota en itse tunnistanu..

kiitos vastauksista, helpotti kyllä jo tämäkin että ei se välttämättä ole parin päivän juttu.
Ja unohtui tuossa mainita että en ole todellakaan läheskään koko aikaa alakuloinen, vaan joka päivä tulee myös monia tosi onnellisia hetkiä, ja joinain päivinä tuota masisoloa ei ole paljon yhtään. Ja välillä on juurkin tuo "tumma verho" silmien edessä minkä joku tässä mainitsi, eikä mikään huvita eikä oikein tunnu miltään. Itken ihan hirveästi, mitä kummallisimmille asioille (esim tänään sille että kesä on ohi) ja välillä nauran ja itken yhtä aikaa! Mutta silloin kun alakuloisuus on pahimmillaan ei edes itketä, en oikein tunnista itseäni niinä hetkinä. Pelottaa vain hieman että jos masennusolo jääkin joku päivä päälle eikä mene enää ohi, mutta turha kai sitä on etukäteen ajatella kun ei tiedäm miten käy...

kiitos teille asiallisista vastauksista. mietin tuota neuvolaan soittamista, ainakin jos tätä jatkuu viikkotolkulla.

läheppä ulos reippailemaan, vauva vaunuihin ja mies mukaan jos arveluttaa yksin lähteä. tai sitte shoppailemaan!
muistan ite alkuun kun muutaman viikon vaan imetti ja nukku ja välillä söi eikä tehny mitään 'normaalia' niin mökkiytyhän siinä ja jää liikaa aikaa vatvoa ajatuksiaan. liikunta auttaa ahdistukseen!

Yhteistyössä