Synnytyksen jälkeinen itkuisuus ja ahdistuneisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Synnytin viikko sitten pojan jota olemma kovasti odottaneet. Jo osastolla minulle tuli pieni ahdistus ja kotiin päästyämme oloni on vain huonontunut. Itken päivittäin. Itku tulee yleensä siitä, että ajattelen kuinka paljon voi toista rakastaa. Myös herkät laulut, runot, tv-sarjat laukaisevat hirveän itkun. Joka päiv kun mies on töissä, itken ainakin kerran todella hysteerisesti.

Vauvan hoitaminen itsessään sujuu hyvin. Nukuttua en saa, eikä ruokakaan maistu kuin väkisin. Takana on 10 vuotta paniikkihäiriötä ja raskauden aika olen syönyt 10mg Cipralexia. Pelkään että sairastun johonkin kamalaan masennukseen/psykoosiin enkä pysty huolehtimaan vauvasta ja koko elämä menee pilalle. Tämä on ihan kamalaa, en voinut kuvitella että lapsen synnyttyä olen ihan rikki.

Voiko joku auttaa? Neuvolaan olen menossa huomenna puhumaan asiasta.

Uskon että kyse on pelkästään hormoneista. Ainakin minä itkin ja olin todella ahdistunut synnytysten jälkeen viikon pari. Kyllä se siitä tasottui.

Mutta ehdottomasti kannattaa puhua olostaan muillekin eikä vatvoa niitä yksin.

Onnea vauvasta :)

Voi johtua ihan hormoneistakin, minäkin itkeskelin...hmm olisiko ollut pari viikkoa synnytyksen jälkeen (esikoisesta taas en ollenkaan). Mieli veti vuoristorataa ja saatoin yhtäkkiä purskahdella itkuun millon mistäkin. Tunne oli aika kamala, mutta kyllä se sitten itsekseen meni ohi. Voi johtua osittain rankasta synnytyksestäkin, mutta kyllä se pää oli aika sekaisin varmaan muutenkin. Juttele ihmeessä neuvolassa asiasta, ettei nyt pääse ainakaan syvenemään synnytyksen jälkeiseksi masennukseksi etenkin kun sinulla ilmeisesti on jo jonkinasteista masennusta ollutkin.

Eihän siinä mitään menetä. Halauksia sinne ja onnea vauvasta. Toivottavasti menee ohi itsekseen ja pääset nauttimaan vauva-ajasta täysillä.

Sanoit että itku tulee kun miettii paljonko toista rakastaa. Eli baby bluesia ilmassa, aivan normaalia!!! Lähes kaikilla on sitä. Itsekään en tajunnut miten kokonaisvaltaisesti se vallitsi, mulla kesti viikon. Kukaan ei kertonut mutta kun aloin kysellä niin kaikilla ystävilläni oli ollut juuri tuo olo. Ei turhaa huolta! Juttele neuvolassa. Onnittelut pikkuisesta! :)

Mulla alkaa tuollainen olo aina kolmantena päivänä synnytyksestä.

Esikoisen kohdalla olin varma,että olen tulossa hulluksi. Neljännen kohdalla osasin jo odottaa sitä oloa.

voi se olla synnytyksen jälkeistä masennustakin, jos ei ala mennä ohi. Mutta siihenkin löytyy apuja. Kannattaa puhua neuvolassa asiasta niinkuin aiot tehdäkin!

Helpottavaa kuulla etten ole ainoa. Huomenna menen neuvolaan ja puhun siellä asiasta. Päikkäreitä jos yritän nukkua herään nopeasti siihen, että sydän tykyttää ha on todella huono olo :/ Väsyttää järkyttävästi mutta uni ei tule. Kai sekin tasaantuu joskus?

Onko jollain kokemusta lääkkeistä tähän baby bluesiin? Miten kauan teillä muilla on tää kestänyt?

itkuisuus on ihan normaalia, itke ihan rauhassa vaan. Mut nuo unet sun pitäis saada kuntoon ettet masennu täysin. Voisitko ottaa vaikka melatoniinia? Tai mene vauvan kanssa yhtäaikaa nukkumaan, heti imetyksen jälkeen uni tulee nopeasti.
Nyt kannataa miehenkin keskittyä ihan vaan vauvaan ja kotihommiin, kun sulla on tuollainen tausta niin tarvit paljon tukea ja apua ettet saa synnytyksen jälkeistä masennusta. Reilusti kannattaa pyytää apua hyvissä ajoin, myöskin neuvolan perhetyöntekijää apuun.

Yhteistyössä