Synnytyksen jälkeinen masennus, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Molli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Molli"

Vieras
Onko täällä ketään jolla on tai on ollut synnytyksen jälkeinen masennus? Epäilen itselläni sitä ja olisi kiva kuulla kokemuksia.

Miten ja milloi alkoi?
Millaisia oireita?
Haitko apua ja millaista?
Kuinka kauan kesti?

Kiitti jos joku viitsisi vastata :)

en osaa sanoa missä vaiheessa ns. normaali babyblues vaihtui tai muuttui masennuksi, koska masennus tuntui enemmänkin ahdistukselta. ja elämässä oli muitakin ongelmia samaan aikaan, eli silloin enkä vielä nytkään osaa sanoa vaikuttivatko ongelmat masennus/ahdistuksen syntyyn tai toisin päin.
fyysiset oireet ahdistus ja painon tunne rinnalla, ruokahaluttomuus, jännittynyt ja stressaantunut olo, ihan kuin joka hetki voisi tapahtua jotain pahaa. itkuisuus, toivottomuuden ja onnellisuuden ja toiveikkuuden tunteet vaihtelivat päivittäin. turvattomuuden tunteet.
kodin ja lapset pystyin hoitamaan ihan hienosti, myöhemmin vasta tajusin etten jaksanut keskittyä television katseluun kuin ehkä puolisen tuntia. kirjoja en jaksanut lukea mitä normaalisti teen. koko aika oli pakko tehdä jotain ja liikkua, että ahdistus pysyisi aisoissa.
joidenkin asioiden hoitaminen, kuten lapsen synttärit, tuntui pakkopullalta.
oisko vauva ollut 6-9kk kun menin lääkäriin ekan kerran, juteltiin vajaa tunti ja lääkäri ehdotti että ei vielä kokeilla lääkkeitä, odotetaan jos hormoonit tasaantuu. seuraavan kerran vauva oli reilusti yli vuoden, sanoin nyt haluan lääkkeet. söin niitä reilu puoli vuotta ja tuntui ne auttoi, ja muutkin ongelmat olin saanut elämässä setvittyä ja elämä tasaantui. silloin vasta tajusin että olin ollut sairas, tai ettei se ahdistunut olotila ollut normaalia. olisi pitänyt lääkkeet ottaa avuksi tai tueksi aikaisemmin.
nyt uusi vauvamme on 3vko ja hiukan pelkään taasko käy samalla lailla. tosin elämässä ei nyt ole ongelmia, jollei pääni ala niitä kehittelemään...nyt vain huomaan olevani ruokahaluton ja hiukan fyysisesti väsynyt ja jännittynyt, itku tulee herkästi. jollei mene normaalina babybluesina ohitse niin toivottavasti osaan ajoissa hakeutua lääkäriin, ehkä jo jälkitarkastuksessa täytyy ottaa puheeksi.

millaisia oireita sinulla on?

nukuin hyvin, joskus yöllä kun vauva herätti ahdistus iski rajuna ja harmitti kun pitikin herätä.

Kiitos vastauksesta!

Itselläni päällimmäisimpinä oireina pelko siitä että itselle tapahtuu jotain, ahdistus on välillä ihan musertavaa. Toisaalta päivittäin on välillä hyviäkin hetkiä jotka kyllä menevät aika nopeasti ohi, olo on jotenkin tosi aaltoileva siis.
Ruokahalu on tyystin kadonnut myös, väsyttää paljon, jotenkin sitä on kääntynyt sisäänpäin vatvomaan tätä omaa olotilaansa vaan.
Tämä ahdistus ja pelko on pahinta.

Jatkan vielä, olen menossa ensi viikolla neuvolapsykologin juttusille, jospa sitä kautta saisi apua.

Onko olemassa jotain itsehoitovinkkejä joilla voisi helpottaa oloa?

Olen väkisin pitänyt ihmiskontakteja yllä, se välillä helpottaa kun pääsee kotiympyröistä pois.
Syön myös vitamiineja koska syöminen on niin huonoa.
Ja olen puhunut olostani läheisille.

Uusimmat

Yhteistyössä