synnytyksen jälkeinen masennus-voiko auttaa? ja mitä pitäisi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unikuu108

Vieras
eilen siihen törmäsin eläni ekan kerran.
menin auttamaan tuttavaperheen vaimoa siivoamisessa ja ruuan laitossa(niin siis oltiin sovittu).heillä kuukauden ikäinen tyttövauva.
kun saavuin paikalle,niin koti oli siisti.ei roskia lattialla ei pölyä.siis puhdas ja siisti koti.
ihmettelin että mitäs,kun luulin että hän on väsynyt ja halusi apua siivouksessa. että onko jotain mitä voin tehdä? vaimo pyysi että jos vessan voisin siivota kun sitä hän ei ole.. Vessa oli ihan siisti.lattat puhtaat.vähän lavuaarin reunalla jotain ja amme siisti. vessanpönttökin puhdas.no siivosin silti ja vielä pesin lattiat sen jälkeen kun vaimo itse oli imuroinut..
ihmettelin vielä lisää..
siinä sitten vaimo oli lähdössä tytön kanssa ulos niin että tytöllä potkupuku ja pipo. hän sitten laittoi tytön makuupussiin ja vaunukoppaan.(eilen siis oli täällä 5 astetta ja kova kylmä tuuli) samoin että siellä on tosi kylmä kun omalla 1½vuotiaallekin olin laittanut enemmän päälle.
vaimo sitten laittoi villapukua päälle vauvalle. siinä sitten ruettiin juttelemaan imetyksestä ja miten suju ja muuta.. huomasin että lapsen vaatteet oli pusseissa ja pyykinkuivaustelineillä.heillä ei ollut kaappia tai paikkaa vaatteille olemassa. vauvalla ei ollut ammetta ja omaa pyyhettä. vauvalla ei ollut sänkyä vaan hänet laitettiin nukkumaan auton turvaistuimeen ilman peittoa..
ja monet muuta asiat tuli ilmi.. mä koko eilis illan mietin että mitä voisin tehdä. mun sisäinen äidinvaisto heräsi jotenkin suojelemaan vauvaa kun näin että vaimo on ihan hajalla..
vaimo ei itse taida tiedostaa väsymystään ja jotenkin hössöttää sillä että pitää olla siistiä ja olla hyvä vaimo joka jaksaa tehdä ruokaa miehelle.
yritin selvittää että meillä on paljon likaisempaa ja en tee miehelle aina ruokaa että tämä pienen vauvan äidin rooli on pitää vauvasta huolta ja katsoa että sillä on kaikki mitä se tarvitsee,ruokaa ja huolenpitoa.että siivoamaan kerkeät kyllä myöhemminkin..

yritin siinä sitten jotain neuvoja antaa mutta kävi selväksi että huonosti suomea puhuva vaimo ei ollut ymmärtänyt kättärillä vauvanhoito-ohjeita.myös sitten kotiin tultuaan hän oli saanut paljon erilaisia ohjeita jotka sitten olivat sekoittaneet pään niin ettei hän halunnut kuunnella uusia ohjeita. yritin siinä vaan vahvistaa hänen omaa vanhemmuuttaan muuta mietin että miten saisin vaimon luottamaan minuun jotta voisin edes vähän opastaa vauvan hoidossa..

huoh..mieheni sanoi ettei meille kuulu..mulle jäi vaan mieleen..voisinkohan tehdä vielä jotain?

Mun mielestä voisit pyytää apua neuvolasta tai sosiaalitoimesta, jos et itse jaksa tai voi auttaa. Kyllä tuossa on ihan selvä puuttumisen paikka - sun velvollisuutesi on tehdä jotain tuon vauvan hyväksi, ja äidinkin! Ei ole väärin pyytää apua kun lapsi on kyseessä.

Voisitko kuullostella, olisiko jollain ylimääräistä sänkyä vauvalle? Ja muitakin tarvikkeita. Ehkä isä ei ole halukas puuttumaan vauvan hoitoon ja äiti on todellakin masentunut tai muuten sekaisin.

Neuvolan kautta (äitiysneuvolan tai lastenneuvolan) äiti saisi tarvittavat testit, joilla pystyttäisiin testaamaan, onko kyseessä synnytyksen jälkeinen masennus vai jotain muuta, ja hän saisi lääkkeet ja ihan konkreettista lapsenhoitoapua kunnan kotipalvelulta.

Älä nyt usko miestäsi ja jätä apua antamatta! Hyvä kiertää aina takaisin!

Kuulostaa melko pahalta...sinuna soittaisin heidän neuvolaan ja kertoisin asiasta. jos lasta nukutetaan auton turvaistuimessa eikä ole olemassa sänkyä vauvalle niin asiat ovat pielessä. mistä voi tietää miten muuten hän hoitaa vauvaa: vaihtaako vaippoja miten usein, syöminen, peseminen tms. sinun kuuluu puuttua asiaan! Vähissä vaatteissa ulkoiluttaminenkin voi olla kohtalokasta!

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Tämmösissä tapauksissa saa perhetyöntekijän auttamaan.Jospa menisitte yhdessä käymään neuvolassa,selittäisit siinä tilanteen niin asiat rupeaa rullaamaan eteenpäin.

hyvä idea muuten mutta pitää varmaan saada vaimo jotenkin tajuamaan että heillä menny puurot ja vellit sekaisin ennen kuin voi lähteä yhdessä neuvolaan setviimään asioita..mä mietin että jos menen sinne uudestaan ja vaikka raivaan kaapista tilaa vauvan vaatteille ja käyn ostamassa ammeen ja kerron vaan suoraan että pitää pukea vauvaa,muuten se sairastuu.. kai.. hirvittää vaan..

Yhteistyössä