Synnytyksen jälkeinen masennus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meille syntyi hiljattain kolmas lapsi ja nyt huomaan välillä ajattelevani, että oliko se sittenkin yksi liikaa. Keskimmäisellä lapsella on lisäksi juuri todettu vaikeuksia puheen kehityksessä ja ymmärtämisessä, josta syytän itseäni, koska olen aika passiivinen äiti. Mulle on tullut ihan kauheita riittämättömyyden tunteita. Tunnen olevani huono äiti. Nyt kun mietin aikaa taaksepäin, niin yhtä kelvoton olen ollut ennenkin.. en vaan tiedä miksi en ole sitä aikaisemmin ymmärtänyt. Säälin lapsiani, kun ovat syntyneet tähän perheeseen.

Pitäisi tehdä lasten kanssa kaikkea, mutta velvollisuudet kertyy ja painaa ja kun koti on kaaoksen jäljiltä, niin tuntuu ettei voi ryhtyä tekemään mitään ennenkun olen saanut siivottua, mutta en kuitenkaan jaksa ryhtyä siivoamaan.

Olin sitä parempi äiti mitä vähemmän oli lapsia. Mitä mä nyt teen, kun ei noita voi oikein poiskaan antaa..

Puhut neuvolassa asiasta älä anna tuon tilanteen mennä liian pitkälle, jokainen vanhempi kokee riittämättömyyden tunteita jossain vaiheessa, mutta jos tunne jää päälle ja ajatukset muutenkin alavireisiä niin apua pitää hakea! Jos susta tuntuu vaikealta puhua neuvolassa niin puhu vaikka miehelle tai jollekkin muulle läheiselle asiasta joka voisi olla olla sun tukena hakemassa apua!!
Itse sairastin synnytyksen jälkeisen masennuksen ja mulla pahin vaihe kesti puolivuotta ja toipuminen kokonaan reilun vuoden!

Yhteistyössä