synnytyksen käynnistys kotikonstein

  • Viestiketjun aloittaja Nantes
  • Ensimmäinen viesti
Nantes
Pian alkaa olla raskausviikot täynnä, mutta pienokainen ei vielä ole ilmoitellut tulostaan. Jonkin verran supistelee välillä, mutta ei säännöllisesti. Jokainen on varmaan kuullut jotain "vanhan kansan konsteja" synnytyksen luonnolliseen käynnistämiseen esim. portaiden kävely, seksi ;) ym. Mitäs muita olette kuulleet?
 
latuska
Mä saunoin loppuraskaudessa pari kertaa viikossa. Ja kävihän siinä sitten niin, että rv 40+1 heti saunan jälkeen meni lapsivedet. Mulla ei ollut mitään supistelua ennen sitä. Eli ehkä saunomisesta oli apua! :)
 
lisäks
Syöminen aiheuttaa myös supistuksia, eli yksi s-kirjain lisää.:) Siis jos loppuraskaudessa syö ittensä oikein ähkyyn...Mä olin toisen lapseni syntymää ennen ravintolassa syömässä ja sen jälkeen alko synnytyssupistukset...
Mulla on kaikki 3 lasta syntyny melkeen 2vk yli lasketunajan,et liian aikasin noi konstit ei oo auttanu mitään...
 
Annelii
Noihin S-kirjaimiin vois vielä lisätä sisätutkimuksen, toimi ainakin edellisen synnytyksen käynnistäjänä :) Ja yks on kans se Murphyn laki eli suunnittele kaikenlaisia menoja ja tekemisiä, niin ihan varmasti vauva syntyy, kun pitäis mennä johonkin asioille...
 
minulla kokemusta
Minä join piimää.
Mulla kans yliaikaisia muut lapset.(käynnistettyjä) Mut nuorimmaisen aikaan kokeilin piimä kuuria ja jopas jotain. Synnytys käynnistyi ilman sairaalan apua. Eli join yhtenä päivänä pelkkää piimää. (en syönyt mitään) Aina ku kun oli nälän tunne, join piimää.
Seuraavana päivänä söin normaalisti ja kappas illalla alkoi synnytys supistukset. Raskausviikkoja oli tuolloin 39+4. Joten viikkoja pitää olla tarpeeksi ennen kuin kannattaa kokeilla piimäkuuria.
 
Maijustiina 40+5
Mulle sanottiin neuvolassa ettei sauna ja siivous auta, mutta seksi kylläkin. Sperman prostaglandiini kypsyttää paikkoja, joten sitä oikein käskettiin kokeilemaan "kotikäynnistyksenä". Vau-kirjassakin on maininta asiasta: pitäisi nostaa lantio ja jalat ylös aktin jälkeen, jotta kohdunkaula "kylpisi" siemennesteessä! :)

Mulla tuo ei kyllä ole vielä auttanut, eikä sisätutkimuskaan, joita on viikon sisällä tehty kaksi. Eikä oo auttanu kävelylenkitkään vaikka anopin mukaan vauva syntyis jos kävelisin. Mutta jos huomenna kokeilis tota piimää...
 
--neito--
Kertokaa fiksummat minulle se mitä olen aina ihmetellyt. Miksi synnytys pitää käynnistää? Olen ollut siinä käsityksessä, että kaikki vauvat tulevat ulos ennemmin tai myöhemmin. Miksi ei voi odottaa, että luonto hoitaa hommansa?
 
neitoselle
niinhän sitä luulisi, mutta joskus vauvat tuntuvat viihtyvän yksiössään niin etteivät halua tulla pois. vaarana tuolloin että istukka kalkkeutuu ja lapsi ei saa ravintoa. En kylläkään usko että mikään vauva siellä kovin paljoa kauempaa on kuin on pakollista, ja luulenkin että näin tekniikan ja lääketieteen ihme aikoina ollaan vähän liiankin innokkaita käynnistämään, tosiasiallisia syitä ovat myös raskaushepatoosi, -myrkytys, ja -diabetes, näissähän voi olla riski molemmille jos raskautta pitkitetään. Sitten vielä se että vielä tänäkään päivänä kaikki naiset eivä käy/pääse ultrattavaksi, näin ollen raskauden tarkkaa kestoa ei tiedetä, esim itselläni hedelmöitys olikin tapahtunut 2 viikkoa myöhemmin kuin mitä menkkojen mukan oli laskettavissa, jolloin jos tätä ei olisi ultralla arkennettu olisi synnytykseni jo käynnistetty vaikka todellisuudessa olisi ollut vasta rv 40. Kotikonstit ovat hyvin viattomia "käynnistyskeinoja" ja niitä rupeavat äidit harrastamaan kun olo tuntuu tukalalta tai on mennyt monta päivää yli LA:n, jotakin pitää ajankulukseen keksiä ;) meillä niistä mistään vaan ei ollut mitään apua, lapsivesi meni kun kuorin perunoita rv 41+3, seksiä ei oltu harrastettu ja siivotakaan ei enää huvittanut, loppuajasta kyllä saunoin joka ilta...
 
Tirppu
Onhan noita uskomuksia suuntaan jos toiseen. Muistakaa kuitenkin, että edes tiedemiehet eivät vielä(kään) tiedä, mikä lopulta saa synnytyksen käynnistymään. Suurin osa lapsista tulee, kun ovat siihen valmiita, eivätkä kysy äidin/isän "lupaa"... :)

Muistan kyllä itse hermoilut, kun esikoinen syntyi rv 40+4 ja mulla oli sitä ennen ollut yli kuukauden kaikki mahdolliset oireet, mitkä viittais, et lapsi syntyy minä hetkenä hyvänsä... aika kävi pitkäks ja kyllä sitä oikeesti odotti, et pääsis jo synnyttämään.
 
yks konsti kans
Vyöhyketerapialla voi käynnistää synnytyksen.Sitä vyöhyketerapiahoitoa pitäs alkaa ottamaan n.37 vkolta lähtien ja sit hieroa ite lisäksi kotona niitä pisteitä,joita neuvotaan hieromaan.Tiedän monia,joilla synnytys on v.terapialla käynnistyny.
 
liuku.
Mulle neuvolatäti kehotti juomaan kahvia, että se aiheuttais supistuksia. Join sitten kahvia ja imuroin kämppää ahkerasti vauvan tuloa varten ja lähtihän se siitä käyntiin :)
 
Portaat
Mulla ei sauna, seksi ja siivous auttaneet, mutta portaiden astelu kyllä. "Valkovuoto" (vai limatulppa, mikä lie) alkoi tulla voimakkaammin, huomasi kun vessassa kävi että sai pyyhkiä oikein arkkikaupalla. Voimisti supistuksia ja jo samana iltapäivänä meni vedet. Voihan olla että se seksikin kypsytti paikkoja, mutta sitäkin 2 viikkoa treenattiin ilman mitään "tulosta".

Myös pissahätä supisteluttaa minua, eli jos ei pääse heti kaupungilla tai muuten ollessa vessaan, niin alkaa supistella. En pidä hyvänä konstina kylläkään, ettei tulisi tulehduksia (?) tai vauvalla olisi tukala olla.

Nyt kun tässä raskaudessa on viikkoja niin vähän, niin aivan pelottaa siivoukset, pissahädät ja kiireen kanssa juokseminen/portaiden nousu...
 
jadeska
itse kävin meressä uimassa ensimmäisestä joka päivä vaikka laskettuaika tuli ja meni.. 41+3 oli lukemat kun viimein poika syntys.. muita "keinoja" en nyt muista..

tytöstä kävin edellisenä iltana saunassa ja join yhen battery gingered juoman.. ja seuraavana päivänä sitten syntyi 41+4 oli silloin plakkarissa..

että tosiaan mulla on noi keinot "auttaneet" ja muistaakseni yksi tuttunikin joi batterya päivää ennenkuin alkoi synnytys.. siinähän on sitä kofeiinia ja muita aineita ettei sitä saisi juoda ainakaan paljoa raskauden aikana..
 
pikku_iso_myy
mulla tuli poika kaks päivää enne laskettua aikaa... olin mieheni kans edellisenä iltana hilla suolla ja kävin saunassa... no se sitten tuli seuraavana aamuyönä...:) että se on aika rankkaa mennä hilla suolle viimesillään...;)
 
hompanpomppaa
Alkuperäinen kirjoittaja --neito--:
Kertokaa fiksummat minulle se mitä olen aina ihmetellyt. Miksi synnytys pitää käynnistää? Olen ollut siinä käsityksessä, että kaikki vauvat tulevat ulos ennemmin tai myöhemmin. Miksi ei voi odottaa, että luonto hoitaa hommansa?
varmaan yksi hyva syy miksi sita haluaa kokeilla kaikkia mahdollisia "kotikonsteja" on se, etta pystyis valttamaan sairaalakaynnistyksen: kaynnistetty synnytys kun tuppaa olemaan kivuliaampi kuin luonnollisesti alkava. sinallaan aika hompanpomppaahan noi monet kotikaynnistyskeinot on, ainahan sita on jotain tullut tehtya/ syotya / juotua ennen supistusten alkamista, ja sitten voi uskotella itselleen etta se synnytys kaynnistyi just sen tietyn toiminnan ansiosta, siis vaikka olis 2 viikkoa yliaikaa plakkarissa...
 
jjill
Alkuperäinen kirjoittaja --neito--:
Kertokaa fiksummat minulle se mitä olen aina ihmetellyt. Miksi synnytys pitää käynnistää? Olen ollut siinä käsityksessä, että kaikki vauvat tulevat ulos ennemmin tai myöhemmin. Miksi ei voi odottaa, että luonto hoitaa hommansa?
mulla itselläni on ainakin selkäkivut käyneet sietämättömiksi ja muutenkin tuntuu ettei enää jaksa...mitään ei pysty oikein tekemään....onneksi on panadol (ehkä maailman turhin särkylääke,mut jotai auttaa kuitenkin) ja kaikenlaiset voiteet. nyt on viikon yli....
 
Avitusta?
Mikään ei ole pitkäveteisempää kuin synnytyksen käynnistymisen odottelu...

Me käytiin illalla "pitkällä, reippaalla" kävelylenkillä raikkaassa, viileässä syysilmassa. Sitten menin saunaan ottamaan oikein kovat ja pitkät löylyt. Yöllä neljän aikaan alkoi supistelut jotka jatkuivat tasaisesti loppuun asti, synnytys siis 20 h:n kuluttua ensimmäisistä tuntemuksista. Minkäänlaisia kivuliaita supistuksia ei aiemmin ollut ollut. Rv 40+3, joten tiedä häntä oliko rehkimisellä vaikutusta, vai olisiko lähtenyt muutenkin käyntiin :)
 
pienen tytön äippä
Meillä ei auttanut ei sauna ei seksi eikä liikkuminen. Vedin lenkkejä(kävely-) vielä viimeisimmilläni kun laskettu aika oli jo ollut mutta tyttö ei ollut kiinnostunut syntymään. Saunottiin oikein kunnolla vihtojen kera ja seksiäkin harrastettiin, mutta ei kun ei. Tyttö syntyi 10 päivää yliaikaisena ja käynnistämällä. Ja oli pieni kuin mikä, vain 2800 g!

Olen aina urheillut kovasti, huipullakin nuorempana. Joku tiesi sanoa että urheilevalla ensisynnyttäjällä on niin "tiukat paikat" että sekin voi vaikuttaa siihen että lapsi ei lähde syntymään spontaanisti. Tästä vaan ei ole mitään tieteellistä näyttöä. :D Ja toinen tulikin sitten ihan 'normaalisti' ja ajallaan.
 
Vendredi
Alkuperäinen kirjoittaja --neito--:
Kertokaa fiksummat minulle se mitä olen aina ihmetellyt. Miksi synnytys pitää käynnistää? Olen ollut siinä käsityksessä, että kaikki vauvat tulevat ulos ennemmin tai myöhemmin. Miksi ei voi odottaa, että luonto hoitaa hommansa?
Tiedät sitten, kun raskasviikkoja on 36... =D

Mä haluan ajatella, että esikoinen syntyi siksi, että leipaisin pullaa (kaulitsin ja vaivasin vähän liian matalalla pöydällä). Mä näen noi 'luomukäynnistyskonstit' pikemminkin suostutteluna kuin varsinaisena synnytyksen käynnistyksenä.

Toinen nyt ei sitten suostunut millään tulemaan, ei vaikka äitiyspolilla roplattiin kohdunsuuta kuinka. Pelkäsin käynnistystä tosi paljon mutta lopulta synnytys käynnistyi ihan itsestään ja oli rivakka.

Mutta niinhän se on, että synnytyksen käynnistyminen on mysteeri.

 
Taukku
Lisätään yksi s -shoppailu. Esikoista odottaessa juoksin kaikissa mahdollisissa huonekalukaupoissa, kun piti päästä muuttamaan suunilleen LA aikoihin. No plörinäksi meni suunnitelmat, kun tyttö syntyi rv 35+5.
 
tiitu85
nyt on rv36+1. painoa on nyt tällä hetkellä pienellä 3.2 kiloa, itselläni raskauden ajan diabetes... toivoisin että synnytys alkaisi mahdollisimman pian. pelkään että vauvasta tulee tosi iso. vauva on laskeutunut jo lähtökuoppaasa ja pieniä supistelujakin on ollut jo 3viikkoo. yrittänyt vaikka mitä että lähtis syntymää, mut on sitkeessä.. reilu viikko sitten tehtiin muutto, saunottu on kovissa löylyissä, siivottu, kävelty, shoppailtu, käyty uimassa, mikään näistä ei avita. ajattelin kokeilla tuota kahvia ja jotkut sanoovat että suklaa on toinen, mutta sitä en voi kokeilla ku verensokerit olisi silloin huipussaan.. toivotaan että olisi mahdollisimman pian tulossa pieni maailmaan, rupee usko loppumaan... kohdunpohjankorkeus on 36 senttiä ja aivan mielettömän vaikeeta on liikkua. itselläni painoa on tullut raskauden aikana 13 kiloa tähän mennessä... tukala olo :D mutta odotus palkitaan.
 
Minulle
Minulla on nyt menossa rv 40+2. Fysioterapeuttini kertoi, että akupunktio altistaa supistuksille. Sen vuoksi sitä ei saa antaa liikaa alle 37(tai alle 35, en muista tarkkaan) raskausviikon. Suositteli tulemaan akupunktioon, jos näyttää menevän yliaikaiseksi... :)
Neuvolassa neuvottiin istumaan risti-istunnassa, jotta lantio avautuisi paremmin ja lapsi pääsisi kunnolla laskeutumaan. Tähän liitettynä rentoutumisharjoitukset, jolloin alapään lihaksisto pääsee rentoutumaan paremmin. Tämän pitäisi helpottaa myös avautumisvaihetta. Terveydenhoitaja ohjeisti venyttelemään myös sisäreisiä, jottei jalat niin herkästi kramppaisi synnytyksessä.
Esikoiseni aikaan synnytys jouduttiin käynnistämään. Ja nyt toivoisin, että synnytys käynnistyisi sponttaanisti. Eli nyt vain venyttelemään, istumaan risti-istunnassa ja harrastamaan seksiä ;)
 
käynnistyksen odottelija
Kertokaa fiksummat minulle se mitä olen aina ihmetellyt. Miksi synnytys pitää käynnistää? Olen ollut siinä käsityksessä, että kaikki vauvat tulevat ulos ennemmin tai myöhemmin. Miksi ei voi odottaa, että luonto hoitaa hommansa?

Mulla on kaks aiempaa lasta käynnistetty vk 38. Esikoisesta tuli aikanaan itselleni n. 8 kiloa raskauden aikana, ja kakkosesta vain 5 kiloa, lapset kumpikin kolmen ja puolen kilon luokkaa syntyessään. Oksensin molemmista koko raskauden, ja kaiken mitä suuhuni laitoin, samoin tästä kolmannesta. Kivut vaan yltyvät, ja kaikkia kotikonsteja olen jokaisessa raskaudessa kokeillut, saunaa, siivousta, seksiä, shoppailua, lenkkeilyä, syömistä ( jonka perään oksentamista ) ja niin, no ylipäätään kaikkea. Nyt olen äitiyspolilta odotellut pyyntöä käynnistykseen, jottai saisin lapsen ulos, sillä HB on pudonnut, ja on enää vain 84, painoa on raskauden aikana pudonnut pari kiloa lähtöpainosta, välillä nousten ja välillä laskien, mutta nyt siis lähtöön verrattuna pari kiloa miinuksella ( enkä todellakaan ole ollut ylipainoinen, vaan ihan normaalipaino ollut aina, joten painon putoaminen raskauden aikana ei ole ollut yhtään hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä