Synnytyksen käynnistys

  • Viestiketjun aloittaja Vanilla*.....
  • Ensimmäinen viesti
Vanilla*.....
Hei!

Käynnistysaika on maanantaina TAYSsissa. Ensikertalaisena mietityttää aika lailla tuo käynnistäminen...

Tiedän että saan jotain tablettia suun kautta aluksi, mutta kuinkahan nopeasti se yleensä vaikuttaa?
Auttaako jos liikun päivän aikana paljon (kävelen sairaalaa edes takas) vai onko ihan sama jos vain istun keinutuolissa ja luen kirjaa?
Entä kuinkahan usein nuo tabletit aiheuttaa supistuksia, mutta ei kuitenkaan käynnistä synnytystä? Paperissa luki että saan 3-4 tablettia tai tabletin palaa päivän aikana ellei ennemmin käynnisty. Kuinkahan nopeasti se yleensä käynnnistyy?
Miten käytännössä toimitaan? Tehdäänkö aamulla ensin sisätutkimus ja sitten annetaan tabletti vai saanko vaan tabletin ja sitten odottelen?
Otetaanko sikiöstä käyrää paljonkin?
Saanko ja kannattaako pyytää mitään kivunlievitystä jos supistukset tuntuu pahoilta mutta synnytys ei ole lähtenyt käyntiin?
Millon synnytyksen lasketaan lähteneen käyntiin?

Paljon varmaan tyhmiäkin kysymyksiä, mutta päässä nyt ei oikeen mitään muuta pyöri.
Kiitos kaikille jotka viitsivät vastata edes johonkin kysymykseen.
Niin, torstaina olin synnytystapa-arviossa ja siellä todettiin että kohdunkaulaa jäljellä 2,5 cm ja kohdun sisäsuu kiinni ja ulkosuu sormelle auki. Taitaa olla siis vielä pitkä matka todelliseen synnytykseen...?
 
Sannnikka
Mä en oo itse koskaan joutunut käynnistykseen mutta viimeks oli lähellä. Olin jo osastolla odottamassa seuraavaa päivää jolloin käynnistettiin kun kaveri neuvo kävellä rappuja ylös alas. No, mä sitten aamuyöllä heräsin 4:ltä saadakseni jonkun antibiootin ja päätin jo kerran heränneeni noudattaa neuvoa. Lyllersin sairaalan rappuja kolme kertaa (kuus kerrosta) edes takasin ja ajattelin ettei tästä mitään apua ole. Menin takasin sänkyyni kun ekat supistukset alko. Kahdeksalta ne oli jo napakat ja lapsi syntyi ennen kymmentä. Joko luonto oli päättänyt sen itsekseen just silloin aloittaa, tai sitten se tehos. Kaveri joka tän neuvon antoi oli itse samassa tilanteessa ja sille kävi samalla lailla. Joko sattumaa tai sitten se tosiaan toimi.
 
käynnistetty
Käynnistys tapahtuu miedolla ulostuslääkkeellä. Ja kahdessa tunnissa alkoi minulla vaikuttaa. Synnytys eteni niin nopeasti ettei epiduraalia ehditty antaa. Siis jos sinulla alkavat säännölliset kivuliaat supistukset, on synnytys jo käynnissä (avautumisvaihe). Ja epiduraalin saa, jos kätilö arvioi ponnistusvaiheeseen olevan aikaa vähintään 2 tuntia. Liian lähellä ponnistusvaihetta ei epiduraalia enää saa, sillä se vie ponnistusvoimat ja haittaa vauvan hapensaantia. Itse hengittelin vain ilokaasua, eikä sanottavammin auttanut, mutta olipa jotakin mietittävää tuskien lisäksi. Eli kätilölle kannattaa kertoa kaikista tuntemuksista, niin tietää sitten tarjota sinulle sitä kivunlievitystä. Näillä "yliaikaisilla" vauvoilla kun on tapana olla isomman puoleisia. Oma poikani 4800g.
 
*Missy*
Alkuperäinen kirjoittaja Vanilla*.....:
Hei!

Käynnistysaika on maanantaina TAYSsissa. Ensikertalaisena mietityttää aika lailla tuo käynnistäminen...

Tiedän että saan jotain tablettia suun kautta aluksi, mutta kuinkahan nopeasti se yleensä vaikuttaa?
Auttaako jos liikun päivän aikana paljon (kävelen sairaalaa edes takas) vai onko ihan sama jos vain istun keinutuolissa ja luen kirjaa?
Entä kuinkahan usein nuo tabletit aiheuttaa supistuksia, mutta ei kuitenkaan käynnistä synnytystä? Paperissa luki että saan 3-4 tablettia tai tabletin palaa päivän aikana ellei ennemmin käynnisty. Kuinkahan nopeasti se yleensä käynnnistyy?
Miten käytännössä toimitaan? Tehdäänkö aamulla ensin sisätutkimus ja sitten annetaan tabletti vai saanko vaan tabletin ja sitten odottelen?
Otetaanko sikiöstä käyrää paljonkin?
Saanko ja kannattaako pyytää mitään kivunlievitystä jos supistukset tuntuu pahoilta mutta synnytys ei ole lähtenyt käyntiin?
Millon synnytyksen lasketaan lähteneen käyntiin?

Paljon varmaan tyhmiäkin kysymyksiä, mutta päässä nyt ei oikeen mitään muuta pyöri.
Kiitos kaikille jotka viitsivät vastata edes johonkin kysymykseen.
Niin, torstaina olin synnytystapa-arviossa ja siellä todettiin että kohdunkaulaa jäljellä 2,5 cm ja kohdun sisäsuu kiinni ja ulkosuu sormelle auki. Taitaa olla siis vielä pitkä matka todelliseen synnytykseen...?
Mulla käynnistettiin synnytystä sytotec-tableteilla joita laitettiin kohdunsuulle muistaakseni 3 kertaa päivässä. Ennen käynnistystä tehtiin sisätutkimus.
Tablettien laittaminen oli aika kivuliasta, koska hoitsut tai lääkärit kourivat tahallaan tosi kovasti, että kohtu ärsyyntyisi ja synnytys alkaisi. Mä sain Sytoteciä kaksi päivää ilman kummempia tuntemuksia, ei mitään kivuliaita supistuksia, pientä nipistelyä ehkä.

Sikiön sydänkäyriä kuulosteltiin n.3-4 kertaa päivässä. Minä tassuttelin ympäriinsä, lähinnä koska olin kyllästynyt. Ei sillä mitään tehostavaa vaikutusta mulle ollut, mutta kannattaa toki kokeilla. Itsekin ihmettelin kun MITÄÄN ei tapahtunut, luulin että synnyttäisin melkein siltä istumalta kun eka tabletin saan.

Kolmatena päivänä "kyllästyivät" ja puhkaisivat kalvot ja synnytys alkoi. Kalvojen puhkaisun jälkeen tuli lapsivesi ja kivuliaat supistukset alkoivat. Mulla synnytyksen kesto laskettiin siitä kun kalvot puhkaistiin eli meni sellaiset 9 tuntia ensisynnyttäjällä. Mulla oli sitten lisäksi väärä tarjonta ja imukuppisynnytys. Muuten ois varmaan ollut jopa nopeampi synnytys.

Niin, tuosta käynnistyksestä vielä sen verran, että sen teho on kai aika yksilöllistä. Mun kans samassa huoneessa oli nainen joka lähti synnyttämään eka tabletin jälkeen!!Hänellä tulikin heti kovat supistukset ja sai muistaakseni jo siinä vaiheessa jotain kivunlievitystä.

Oiken hyvää synnytystä sulle!
 
helmi*
Minulla käynnistettiin synnytys yliaikaisuuden takia sytotec-tableteilla, mutta sain ne suun kautta. Sisätutkimus tehtiin tätä ennen ja silloin kohdunsuu oli sormelle auki, kohdukaulaa jäljellä 2cm ja paikat "pehmentyneet". Kaksi päivää syötettiin tabletteja, otettiin supistuskäyriä ja sikiön sydänkäyriä 3 kertaa päivässä, sitten viimein alkoi tapahtua. Tuntuvia supistuksia oli tullut vähän jo aiemmin, mutta eivät olleet oikeasti kivuliaita.

Varsinaiset synnytyssupparit olivat napakoita heti alussa (ne varmasti erottaa!) ja sain kivunlievitykseksi ensin lämpimän kaurapussin kiikkutuoliin, sitten pääsin jo ammeeseen suihkuttelemaan (lämmin vesi tuntui todella hyvältä!). Ammeessa kalvot sitten puhkesivat ja lapsivesi lähti liikenteeseen, sieltä oli siis noustava pois tulehdusvaaran takia. Tämän jälkeen supistukset todella tuntuivat ja sain ensin peditiinipiikin pakaraan ja kohta jo epiduraalin, joka vei minulla kivut ihan kokonaan. Jopa nukuin avautumisvaiheen aikana pieniä pätkiä.. Kätilö mukaan epiduraali voitiin antaa siinä vaiheessa, kun kohdunsuu oli aennut 2,5-3cm, noita muita puudutteita sitä ennen. Synnytys laskettiin minulla alkaneeksi ekoista kovista ja säännöllisistä supistuksista. Koko homma kesti yhteensä reilut 11 tuntia.

Käynnistyksen teho on tosiaan yksilöllistä ja riippuu myös kohdunsuun tilanteesta. Ja pyydä ihmeessä heti kivunlievitystä kun siltä tuntuu, hoitsut ja lääkärit ovat siellä sinua varten. Tsemppiä, maailman ihanin palkinto odottaa!
 
eroja
Itsellä ei ole kokemusta, mutta kahden ystävän synnytys on käynnistetty. En osaa tarkempia yksityiskohtia kertoa, muuta kuin että toisella synnytys käynnistyi n. 2 tuntia ensimmäisen tabletin ottamisesta, mutta toisella meni 2 päivää.
 
-neito-
Osaako joku viisaampi kertoa minulle, että miksi synnytys pitää ylipäätänsä käynnistää? Miksei sitä voi vain odottaa synnytyksen luonnollista alkua? Enpä ole kuullut, että lapsi olisi äitinsä vatsaan jäänyt...
 
Tirlittan78
Synnytys pitää käynnistää esimerkiksi siksi, jos äiti on pienikokoinen ja vauva menee ylia jalle. Tällöin vauva kasvaa kohdussa ja pienikokinen äiti ei välttämättä voi synnyttää kovin isoa vauvaa. Toinen syy käynnistykselle voi olla se, että istukan toiminta heikkenee jos vauva menee paljon yliajalle. Istukka lopettaa toimintansa jossain vaiheessa kokonaan joten useiden viikkojen yliaikaisuus ei tule kyseeseen. Samoin napanuoran toiminta heikkenee jossain vaiheessa. Kaikki synnytykset ei välttämättä lähde luonnollisesti käyntiin joten käynnistys on joillain naisilla suunniteltu jo raskauden alussa. Samoin äidin olo voi olla jo melkoisen tuskallinen jos vauva menee kovasti yliajalle. Tämäkin on aivan riittävä syy käynnistykselle.Syitä on siis monia.
 
käynnistetty
Alkuperäinen kirjoittaja Vanilla*.....:
Hei!

Käynnistysaika on maanantaina TAYSsissa. Ensikertalaisena mietityttää aika lailla tuo käynnistäminen...

Tiedän että saan jotain tablettia suun kautta aluksi, mutta kuinkahan nopeasti se yleensä vaikuttaa?
Auttaako jos liikun päivän aikana paljon (kävelen sairaalaa edes takas) vai onko ihan sama jos vain istun keinutuolissa ja luen kirjaa?
Entä kuinkahan usein nuo tabletit aiheuttaa supistuksia, mutta ei kuitenkaan käynnistä synnytystä? Paperissa luki että saan 3-4 tablettia tai tabletin palaa päivän aikana ellei ennemmin käynnisty. Kuinkahan nopeasti se yleensä käynnnistyy?
Miten käytännössä toimitaan? Tehdäänkö aamulla ensin sisätutkimus ja sitten annetaan tabletti vai saanko vaan tabletin ja sitten odottelen?
Otetaanko sikiöstä käyrää paljonkin?
Saanko ja kannattaako pyytää mitään kivunlievitystä jos supistukset tuntuu pahoilta mutta synnytys ei ole lähtenyt käyntiin?
Millon synnytyksen lasketaan lähteneen käyntiin?

Paljon varmaan tyhmiäkin kysymyksiä, mutta päässä nyt ei oikeen mitään muuta pyöri.
Kiitos kaikille jotka viitsivät vastata edes johonkin kysymykseen.
Niin, torstaina olin synnytystapa-arviossa ja siellä todettiin että kohdunkaulaa jäljellä 2,5 cm ja kohdun sisäsuu kiinni ja ulkosuu sormelle auki. Taitaa olla siis vielä pitkä matka todelliseen synnytykseen...?

* vaikutusaika ilm. aika yksilöllinen, itselläni laskettiin käynnistyneeksi toisen tabeltin murusen jälkeen
* toiset uskoo tuohon liikunnan vaikutukseen ja kyllä sen on sanottu opuksissa ainakin avautumista nopeuttavan kun painovoima auttaa vauvan laskeutumisessa alaspäin, sen takiahan jotkut pitävät jakkarasynnytyksestäkin. Itse kävelin koko aamupäivän pitkin osastoa, koska lähinnä olin myös kyllästynyt :).
* hm...itselläni tehtiin sisätutkimus kun minut otettiin osastolle sisään ei enää sitten käynnistyksen aloituksessa
* prenatalalisella osastolla kun olin käynnityksessä sielä oli osastolla ne "käyräajat" jolloin kaikilta otettiin sydänkäyrät oli osastolla sitten mistä syystä tahansa. Sitten kun supistuksia alkoi tulla ja synnytyksen kulkua seurattiin sydänkäyriä otettiin useammin, en kyllä osaa arvioida että kuinka usein, mutta näkivät siitä sitten supistusten tiheyden ja kovuuden...
* kyllä ilman muuta kivuliaista supistuksista kannattaa kertoa hoitajille ja että tarvitsisi kivunlievitystä. Ite olin untuvikkona liiankin sisukas ja kun kätilö naamalukemanperusteella toi kaurapussia niin siitä ei siinä vaiheessa ollut enää apua eikä pysyny supot eikä muutkaan sisällä :(. Mutta synnytyssaliin osastolta siirrettiin kun oli 4 cm auki ja sehän on se kohta kun epiduraalin voi saada, ja minä sain. Luultavasti synnytys on lähtenyt käyntiin jos supistukset ovat kivuliaita.
* synnytyksen käynnitymisen ajankohta katsotaan muistaakseni jotenkin supistusten kestosta ja tiheydestä, en muista kuinka tiheään niitä piti säännöllisesti ja kuinka pitkään tulla että synnytys "laskettiin" alkaneeksi.
* ite oon menossa luult. taas käynnistykseen ja kummallakin kerralla lääkäri kun arvioi kohdunsuun tilannetta, kommentoi aina loppuun että sitähän ei kuitenkaan koskaan tiedä miten ja koska synnytys käynnistyy, oli se sitten tutkimushetkellä pehmennyt/auki/kiinni.
* tsemppiä käynnistykseen, ajattele että kohta tämä odottaminen on kohdaltasi ohi!! Onnea! Ja vielä, muista syödä ja juoda ja myös yrittää levätä käynnityksen aikana, että voimia riittää sitten siihen tärkeimpään ponnistusvaiheeseen!
 
lääketieteelliset syyt
kyllähän käynnistykseen on lääketieteelliset syyt takana, ei sitä huvikseen tehdä. Itselläni on ollut / ja tulee olemaan kohonnut verenpaine (toisilla se on edennyt jo lähelle raskausmyrkytystä), yliaikaisuus / tai riski isosta vauvasta jne.
 
pöh näitä
Alkuperäinen kirjoittaja -neito-:
Osaako joku viisaampi kertoa minulle, että miksi synnytys pitää ylipäätänsä käynnistää? Miksei sitä voi vain odottaa synnytyksen luonnollista alkua? Enpä ole kuullut, että lapsi olisi äitinsä vatsaan jäänyt...
Niin, se synnytys yleensä käynnistetään ettei lapselle tai äidille tapahtuisi mitään ikävää esim. etteivät kuolisi. Ei niitä ihan huvikseen käynnistellä.

 
hups
minulla käynnistettiin esikoisen synnytys yli kolme vuotta sitten. aamupäivällä klo 11 laitettiin sytotec-tbl kohdunsuulle, pari tuntia piti maata paikoillaan sen jälkeen. ei mitään vaikutusta, iltapäivällä klo 17 laitettiin toinen, illalla miehen kanssa kävin (silloin klo 19 jälkeen) kävelemässä pitkin sairaalan käytäviä/portaita ylösalas. sanoin vielä miehelle, jotta soittelen sitten aamulla kuinka tässä edetään. illalla noin 21 aikoihin ajattelin rueta nukkumaan ja ne supistukset iskivät kuin salama kirkkaalta taivaalta. siinä sitten puolille öin kärvistelin ja mietin, jotta mitähän tekisi... menin hoitsujen luo, laittoivat sydänääni- ja supistuskäyrään. paikat oli alkaneet aueta, sain petidiinin (ei mitään vaikutusta!). kolmeen asti hiippailin käytävillä ja uudelleen käyriin ja silloin paikat oli 3cm auki, siispä synnytyssaliin. synnytys tosin pysähtyi ja noin 10h myöhemmin minulle tehtiin kiireellinen sectio. käynnistyksen syy oli todella niukka lapsivesi/yliaikaisuus. nyt kun toinen raskauteni on loppuvaiheessa, toivon todella, että synnytys käynnistyisi luonnollisesti. nimittäin synnytykseni kuulema pysähtyi mm. sen vuoksi, että se käynnistys avasi minulla paikkoja, mutta supistukset ei kipeydestä huolimatta olleet tarpeeksi tehokkaita työntämään lasta alaspäin synnytyskanavaan.
 
käynnistetty
Alkuperäinen kirjoittaja -neito-:
Osaako joku viisaampi kertoa minulle, että miksi synnytys pitää ylipäätänsä käynnistää? Miksei sitä voi vain odottaa synnytyksen luonnollista alkua? Enpä ole kuullut, että lapsi olisi äitinsä vatsaan jäänyt...
Minulla käynnistettiin lapsiveden vähyyden takia. Lisäksi olin viikon yliajalla ja kaikki mahdolliset testit plussalla.

Kannattaa todellakin kävellä TAYSIssa niitä rappuja ylös. Kun olin saanut toisen tabletin osan ja vähän myöhemmin lähdin kiipeämään rappuja ylös niin en päässyt kuin 7. kerrokseen, kun supistukset alkoivat olemaan kivuliaita. Synnytys laskettiin käynnistyneeksi siitä.

 
kata..
Mulla on kaks käynnistystä ja molemmat tehty oksitosiinitipalla.KÄtilö sanoi että Sytotec tabletiti ovat kovasti arvaamattomia,toisilla ei tehoa millään jo toisilla tulee tosi kovat supistukset.Ja siinä se huono puoli ettei supisteluja pysty hallitsemaan millään.Sanoi että turvallisempaa on tipalla käynnistys.Sekään ei kaikilla toimi,mulla tuli ja nopeeta.

Mulla tippa laitettiin klo 9 aamulla ja 10 aikaan alkoi supistelut.11 meni vedet ja 12 aikaan syntyi tyttö.
Eli kahen tunnin juttu oli.
 
Lumea
Mulla käynnistettiin tipalla salissa, ku vedet oli jo menny. Jos ei ois menny yöllä vedet, oisin aamulla mennyt osastolle Sytotec-käynnistykseen. Mulla syynä käynnistykseen oli vauvan pieni painoarvio. Tipalla homma lähti vauhdilla käyntiin ja tyttö syntyi alle neljän tunnin päästä siitä, ku säännölliset supparit alkoi. Ja nehän alkoi tipassa melkein heti.
 
Nonne
Toivottavasti Vanillalla on käynnistys sujunut hyvin.

Itselläni käynnistettiin aluksi sytotec suunkautta, sitten emättimeen pari päivää ja viimein neljäntenä päivänä oksitosiinitipalla käynnistyi ja synnytys kesti kaikkineen seitsemän tuntia. Käynnistys tehtiin, koska proteiinit ja verenpaine korkealla sekä turvotusta runsaasti.
 
Aurora Vee
Juu, tulehan Vanilla sitten kertomaan miten kävi! Kerron omista kokemuksistani muita varten:

Eli minulla käynnistettiin toinen synnytys laskettuna aikana veressä esiintyneiden vasta-aineiden (anti-d) takia. Päätös oli asiantuntevan lääkärin, itse olisin halunnut vielä odotella mutta hyvä näin. Pelkäsin käynnistystä, mutta ihan turhaan.

Sain cytotecejä kohdunsuulle kolme kertaa päivässä. Niillä ei ensin ollut mitään vaikutusta (ei supistuksia, kohdunsuu pehmentynyt mutta kiinni), kunnes iltayhdeksältä menivät vedet ja supistukset alkoivat 3 min välein. Tästä synnytyksen laskettiin käynnistyneen.

Päivän aikana otettiin sydänkäyrää muistaakseni 3-4 kertaa puoli tuntia, samalla tehtiin sisätutkimus. Makoilin lukemassa lehtiä, tylsää oli. Naistenklinikalla mies sai olla vain yleisissä tiloissa muttei huoneessa, joten hän lähti kotiin odottelemaan. Kävin kahvilassa ja käytävillä, mutten jaksanut huhkia hirveästi.

Synnytyksen alettua pääsin onneksi heti synnytyssaliin vaikka olin vain sormelle auki, koska halusivat seurata minun ja vauvan vointia (mm. johtuen ekan synnytyksen sectioarvesta ja vasta-aineista). Ei tarvinnut kärvistellä yksikseen huoneessa. Sain myös epiduraalin varhain, jotta saisin hieman levätä varmasti unettoman yön takia. Myös sectiouhka vaikutti asiaan. Ja sectioon lopulta mentiinkin, mutta se on eri tarina.

Nkl:ltä eivät päästäneet kotiin yöksi, koska lääkkeillä käynnistetty synnytys on arvaamaton. Olisinkin päässyt illalla vain kotiovelle kääntymään. =) Kannattaa ehdottomasti pyytää särkylääkettä jos siltä tuntuu, saattavat antaa ihan mietoa paracetamolia ensin. Epiduraalin saa vasta synnytyssalissa.
 
hups
lisäystä vielä omaan tarinaani eli minulle salissa laitettiin myös oksitosiinitippa kaveriksi ja ennen käynnistyspäivää kävin ns. oksitosiinirasituksessa, jossa katsottiin, että vauva kestää sen tuomat supistukset.
 
miuku''
Mulla käynnistettin synnytys myös. Syitä oli pitkäliuta, mm. raskausmyrkytys, toisen kaksosen pysähtynyt kasvu, kohtukuoleman riski jne. Mulla laitettiin kohdunsuulle sytotec pillereitä. Mulla alkoi kivuliaat supistukset pari tuntia siitä, kun käynnistys aloitettiin. Mulla paikat aukeni hitaasti mutta varmasti, joten synnytys keskeytettiin morfiinilla aina yöksi. Siinä ei mun mielestä ollut mitään järkeä, mutta en saanut itse tähän vaikuttaa. Aamulla siis jatkettiin taas käynnistelyä ja kun sitten kolmantena päivän ei tullut tarpeeksi edistystä, ultrtasivat viimein ja huomasivat, että vauvat olivat tulossa ulos yhtä aikaa. Tämä kolmipäiväinen käynnistysrupeama päättyi vihdoin viimein kiireelliseen sectioon.
Kaikki olisi varmasti ollut vähemmän kivuliasta ja miellyttävämpää sekä nopeampaa, jos vauvoja olisi ollut tulossa vain yksi.
Hyvin yksilöllistä on, miten kaikki tapahtuu. Itse makasin koko rupeaman ajan käyrissä ja sain jaloitella tunnin välein hetken, mutta vain sen verran minkä käyrien piuhat antoivat myöten eli suunnilleen metrin. Mulla siis tähän oli syynä lisääntynyt kohtukuoleman riski.
Käynistys sinänsä ei ollut niin kamala kokemus, mutta epätietoisuus siitä mitä tapahtuu oli todella stressaavaa ja koetteli hermoja. Kätilöillä ei ollut aikaa/halua jakaa tietoa mun tilanteesta ja suurimman osan vuorokaudesta makasin huoneessani ja pidin käyräantureita paikallaan. Olipahan siis jotain ihan hyödyllistäkin tekemistä.

 

Yhteistyössä