Synnytyksen käynnistäminen ja oksitosiini, kellä kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja ja neuvoja kaipailen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja ja neuvoja kaipailen

Vieras
Toinen raskaus minulla ja pahasti näyttää, ettei muutoin tule kuin käynnistämällä. Lasketu aika oli jo ja ensiviikolla aika äitipolille yliaiakisen raskauden takia.

Ensimmäinen synnytys lähti käyntiin itsestään, mutta eilen lueskelin papereita ja huomasin silloin saaneeni oksitosiinia suluissa luki, ettei käynnistystapana. Netistä luin, että kyseinen aina voimistaa supistuksia ja tekee niistä kivuliaampia. Se selitti mulle helv.. kovat kivut ekasssa synnytyksessä.

Onko kellä kokemusta ko. lääkkeestä kun käynnistetään ja millaiset supistukset ovat olleet? miten synnytytys muutoin on mennyt. Itselleni jäi ekasta synnytyksestä synnytyspelko. Ensin hirveät kivut ja avautumisvaihe 17 tuntia ja ponnistusvaihe 1,37 tuntia ja imukuppisynnytys.

Onko mulla oikeutta kieltäytyä kyseisestä lääkkeestä? Entäs mitä muita käynnistys tapoja on ja ovatko yhtä kivuliaita.?

toivoisin, että synnytys käynnistyisi normaalisti...

Toisessa odotuksessa neuvolalääkäri vahingossa sohaisi jotenkin ja sai kalvoon reiän, josta tihkutti lapsivettä. Synnytys käynnisytettiin oksitosiinitipalla tuon lapsiveden tihkumisen takia vko 38+2. Supistukset olivat huomattavsti kivuliaammat kuin muissa synnytyksissäni, toki synnytys tipan avulla kyllä sujui aika sutjakkaasti.

Mulla käynnistettiin ekaa ensin kaksi päivää niillä pillereillä(ei nyt muista) kohdunsuulle ja kolmantena oksitosiinia. Kivut oli saatanan kovat mutta niin ne olis kuopuksestakin vaikka sillon en saanut tippaakaan oksitosiinia.
Mä en kyllä kieltäytyis jos lääkäri on sitä mieltä että sitä laitetaan.

Mulla annettiin oksitosiinia normaalistai vesienmenolla käynnistyneessä synnytyksessä. Epiduraali vei ponnistustarpeen ja sitten annettiin o-tippaa, mikä kyllä lisäsi kipua. Lopulta imukuppi kasvotarjonnan takia. Olen kyllä kuullut useammaltakin sen kokemuksen, että kivut on kovemmat jos vedet menee ensin. Mun tapauksessa oksitosiinista ei ollut kyllä edes hyötyä, mutta missään vaiheesa ei kysytty, saako laittaa.. Aika normaali proseduuri kai.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja marika73:
mut jos ei ole kunnon supistuksia, niin ei synnytyskään etene ja itse olen saanut kaikkiin neljään...

Onko mulla mitään oikeutta vaatia leikkausta?

Siitä en tiedä, mutta se ei kyllä oo mikään kivuilta pelastus läheskään kaikille. Miulle se oli jälkeenpäin erittäin suurta tuskaa monta päivää. Paljon pahempi kuin alakautta luomusti.

Mulla loppu supparit, kun piti alkaa ponnistaa molemmissa synnytyksissä. Oksitosiinilla saatiin sitten ihan mini suppareita aikaan, jotka eivät olleet minkään tuntoisia luonnoistaa tulleisiin suppareihin. Näin päin mulla.

Mulla on vauhditettu, seka käynnistetty. Eka synnytys oli paha,toka pahin (näissä vauhditettu tipalla) ja kuopuksen kohdalla käynnistettiin tipalla, ja se oli kaikkein helpoin ja kivuttomin synnytys.

Lisään vielä, että mä olen kokenut sen vain hyödyksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Mä sain, esikoisen syntymässä. Koko homma ohi 6 tunnissa, kiitos osaksi oksitosiinille. Sattuihan se, mut epiduraali auttoi osaksi.

Ei sun kannata sitä ehkä heti tyrmätä, synnytyksethän on kaikki erilaisia..

Niinhän ne on ja toivoisin että käynnistyisi itsestään. Liekkö tää mun synnytyspelko yksi syy miksi ei käynnisty. Lasketun ajan jälkeen olen lenkkeillyt, kolannut lumia, siivonnut ja saunonut eikä merkkiäkään mistään.

No et kai nyt leikkausta mieti tuon takia. Sulla on kuitenkin mahdollisuus saada kivunlievitystä. Mulla ekassa laitettiin epiduraali ja se vei kaikki kivut, nukuinkin vissiin siinä.

Ja tokassa tosiaan en sitä oksitosiinia saanut ja supisteli tauotta tunnin.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja marika73:
mut jos ei ole kunnon supistuksia, niin ei synnytyskään etene ja itse olen saanut kaikkiin neljään...

Onko mulla mitään oikeutta vaatia leikkausta?

Siitä en tiedä, mutta se ei kyllä oo mikään kivuilta pelastus läheskään kaikille. Miulle se oli jälkeenpäin erittäin suurta tuskaa monta päivää. Paljon pahempi kuin alakautta luomusti.

Tiedän, että siinä kivut tulee vasta jälkikäteen.... kivutonta ei ole mikään, mutta jos edes vähän vähemmällä kivulla pääsis kuin ensimmäinen oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No et kai nyt leikkausta mieti tuon takia. Sulla on kuitenkin mahdollisuus saada kivunlievitystä. Mulla ekassa laitettiin epiduraali ja se vei kaikki kivut, nukuinkin vissiin siinä.

Ja tokassa tosiaan en sitä oksitosiinia saanut ja supisteli tauotta tunnin.

Valitettavasti mietin. Ja jos okstosiinilla käynnistävät niin taidan haluta kipulääkkeen samalla.

Käynnistettiin ensimmäinen synnytys viikolla 42 lääkkeellä. Söin puolikkaan maanantai aamuna ja koko päivän supisteli muttei sattunut. Seuraavana aamun noin viiden aikaan rupes sitten paikat avautumaan ja lapsi syntyi seuraavana yönä puolenyönaikaan imukupilla 1h 40min ponnistuksen jälkeen imukupilla. Supistelut sattuivat kyllä niin että otin epiduraalin (joka vei sitten loppusynnytyksen supistukset pois, ja sitten taas oksitosiinia kehiin, kivakiva...), mutta en usko että käynnistyslääke vaikutti kipuihin ja synnytys ei ainakaan ollut "liian nopea".

Soita äitipolille ja kysele oksitosiinista ja kerro, että jäi pelko edellisestä kerrasta, niin saattaa helpottaa jännitys (ja ties vaikka lähtis kaveri tulemaan).

Kai kaikista lääkkeistä voi kieltäytyä, mutta käsittääkseni tuo oksitosiini on sama hormoni jota erittyy luonnostaankin. Geeliä käytetään jos on "kypsä" tilanne.

Voimahaleja!

Synnyttää vai synnytyttää

http://www.aktiivinensynnytys.fi/artikkelit.php?artikkelinr=11

Tapa, jolla kohtelemme synnyttävää naista, tapa jolla vastaanotamme syntyvät lapsemme, kuvastaa koko yhteiskuntaamme. Miten haluamme tyttäriemme synnyttävän, aktiivisesti vai synnytyttämällä?

Synnytyksen nopeuttaminen oksitosiinitiputuksella on yleistä, joissakin sairaaloissa lähes rutiinitoimenpide. Nopeuttamiseen liittyvät samat riskit kuin käynnistämiseen, joten sitä tulisi käyttää vain lääketieteellisistä syistä. Perusteluksi ei siis riitä, että "saataisiin tämä valmiiksi ennen vuoron vaihtumista". Nopeutuksen vaikutuksesta synnytyksen kestoon ja muihin seikkoihin on toistaiseksi tehty vain muutama tutkimus.

Eräässä tutkimuksessa synnyttäjän pystyasennon ja liikkuvuuden todettiin edistävän synnytystä paremmin kuin oksitosiinitiputuksen.

Ai jai. Mulla meni su illalla lapsivedet. Ma aamulla verikokeen kautta käynnistykseen. Ensin sain oksitosiinia tabletteina. Supparit alkoivat, mutta avautuminen oli niinkin hidasta, että ti aamulla oli vasta sentti - pari auki. Sitten laitettiin tippa. Kivut olivat ihan helvetilliset, eikä asiaa auttanut se, että mulle iski tulehdus, joka nosti kovan kuumeen. Oksensin tuntikaupalla jne. Onneksi sain epiduraalia pariinkin kertaan synnytyksen aikana. Joskus puolen yön jälkeen paikat oli auki ja sain ruveta ponnistamaan. Sitä riemua riitti 1½ tuntia, kunnes minä pyörryin hetkeksi ja vauvan sydänäänet romahtivat. Sektiohan siitä tuli. Lopulta mulle sanottiin, että vauva ei ollut laskeutunut tarpeeksi, en siis olis voinut saada häntä omin avuin maailmaan.

No, tämä kaikki ei suoranaisesti liity kyllä oksitosiiniin mitenkään - tuli vain mieleen, että se supparikuipu oli jotakin aivan järkyttävää. Vaikka kokemusta muusta ei ole, en usko, että luomusupistukset tuntuvat yhtä pahalle.

Yhteistyössä