Synnytyksen käynnistäminen - kriteerit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vendela"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vendela"

Vieras
Nyt alkaa olemaan ruppi niin loppu etten tiedä miten päin olisin.
Rv 38+4 tänään. Rv 20 alkaen kovia supistuksia, kortisonipiikit saatu rv 33 koska vauvan syntymä oli lähellä. Sieltä rv 20 asti "levätty", eli mitään ei ole saanut tehdä sillä uhalla että saattaa joutua osastolle lepäämään.
Kotona vajaa 2-v joka tietysti tarvitsee huomiota ja leikkiä ja huolenpitoa. Viime aikoina kuvioihin tullut unettomuus, päänsärky ja huono olo, tätä kestänyt jo n. kuukauden. Kipuja joka puolella kehoa ja selkä varsinkin on vaivannut. Raskausmyrkytystä ei kuitenkaan ole.

Olen niin loppu ja väsynyt etten tiedä miten edes saisin synnytettyä tämän vauvan jos se nyt päättäisi tulla. Mitkä on ne kriteerit että synnytys lähdetään käynnistämään? Pitääkö sinne synnärille mennä pää kainalossa ennenkuin tekevät mitään? Kävin jo viikko sitten näytillä kun olin oksentanut päivän, mutta eivät edes tarkistaneet muuta kuin käyriä. Kyselivät olinko masentunut ja voi voi voi, jäätkö tänne yöksi nukkumaan ja plaa plaa.

Anteeksi valitukseni, mutta nyt tuntuu vaan niin hankalalta. Eikö tätä vois jo käynnistää...?

Kuulostanee julmalta, mutta totahan se raskauden loppuaika usein voi olla... Eli tuskin vaan sen takia, että on väsynyt ja "loppu" lähtevät käynnistämään kun se luonnollinen synnytyksen alku on kaikkien kannalta kuitenkin parempi, ainakin fyysisesti.

Riippuu kai vähän sairaalastakin mutta kuulemani mukaan ainakaan yliopistosairaalat ei todellakaan käynnistele ennen viikkoa 40 ellei todella jotain fyysistä uhkaa äidille/vauvalle.

Täytyy olla lääketieteellinen syy, joka koskee joko vauvaa tai äitiä. Väsymys tai kyllästyminen ei riitä, koska lähes kaikki alkaa olla loppuviikoilla kyllästyneitä ja väsyneitä. Sinun listassasi ei ole mitään tekijää, joka uhkaisi vauvan tai sinun terveyttä. Antaa asioiden edetä luonnonmukaisest.

Noh, kyl mä taisin tän kaiken tietää jo. En oo kyllästyny, uupunut kylläkin. Ei auta kuin oksennella ja napsia Panadolia, kyl se siitä viimeistään kun vauva tulee... Mut kiitti kaverit piristyksestä, tätä mä tulinkin tänne hakemaan... Kaksplussa on aivan huippu, wohoo!!!!

rv 40 ja ei merkkiäkään että olisi tulossa, paikat kiinni ym. Mutta oma olo on aivan kaamea, yhtä tuskaa ja samalla pelko siitä että laittavatko todella meneen sen 2vkoa yli rv 42 asti ennenkuin tekevät mitään. Aina vaan vaahdotaan lääketieteellisistä syistä vaikka yhä useampi raskaus joudutaan nykyään kuulemma kuitenkin käynnistämään yliaikaisuuden vuoksi. Voimia, koita jaksaaa :)

älä toivo käynnistystä. se on pahimmillaan pahempaa kuin pari viikkoa tuskaista odottelua. voi johtaa sktioon, kuten minun kohdallani, tai ylipitkittyneeseen syntymään. koita vaan jaksaa odottaa.

Sori jos masensin, mutta mulla on raskaus käynnistetty rv 42+0 eli tiedän kyllä mitä odottelu on! Silti en olisi missään tapauksessa toivonut käynnistystä kokevani, se oli yhtä helvettiä...

Mulla käynnistettiin rv 38+6 koska olin fyysisesti niin kovissa kivuissa kun vaan voi olla ja henkisesti TODELLA väsynyt.
Tipalla ja kalvojenpuhkasulla lähti hyvin käyntiin ja 3,5h jälkeen vauva sylissä ja kivut poissa :)

Yritä saada aikaa sinne ä-polille lääkärille josko hän olisi ymmärtäväisempi kuin "päivystyksen" kätilöt.
Eihän ne kätilöt sitä käynnistys päätöstä voi tehdä.

Mulla käynnistettiin viimeisin 38+4 vauvan suurehkon kokoarvion vuoksi 4100g käynnistys tapahtui kalvojen puhkaisulla koska kohdunsuu oli auki 5cm.
Syntyessään vauva painoi 4050g

Kiitoksia!
Mua vaan katsoivat vinoon kun selitin tilanteen ja ehdottivat terapeutin kanssa juttelemista. Ne ei tajunnu, et kipu ja huono olo on FYYSISTÄ, ei pääni sisällä. Toivon hartaasti ettei siellä ole samat kätilö ja hoitaja paikalla kun menen synnyttämään.... Vaihtoon menee.
Noh, tilanne toistaiseksi ratkaistu sillä, että isäntä ottaa viikon palkatonta ollakseen esikoisen kanssa ja minä yritän selvitä kipulääkkeillä ja oksennuksilla, päänsäryillä ja olemattomilla unilla. Onneksi on mies jonka tilannetaju pelaa ja tekee kaikkensa meidän eteen. <3

[QUOTE="Vendela";25954432]Noh, kyl mä taisin tän kaiken tietää jo. En oo kyllästyny, uupunut kylläkin. Ei auta kuin oksennella ja napsia Panadolia, kyl se siitä viimeistään kun vauva tulee... Mut kiitti kaverit piristyksestä, tätä mä tulinkin tänne hakemaan... Kaksplussa on aivan huippu, wohoo!!!![/QUOTE]

siis mitä, olisiko ihmisten pitänyt valehdella, jotta sinulle tulee parempi mieli? kaipa sinä olet vähän kyllästynytkin tuohon oksenteluun ja Panadolin napsimiseen? Minä ainakin olisin, jos olisin noin kauan kärsinyt. Kaksplussa palsta ei kuitenkaan taida olla syyllinen siihen, että synnytyksen käynnistämiseen täytyy olla lääketieteellinen syy. Oikeasti: minulla on takanani sekä kaksi käynnistettyä että kaksi luonnollisesti alkanutta synnytystä ja ainakin omalla kohdallani tilanne on paljon paljon parempi, jos synnytys käynnistyy itsekseen. Sellainen se ihmisen elimistö vain on lapsen syntymän kohdalla: se tietää paremman ajankohdan kuin kukaan ulkopuolinen. Asia on täysin eri, jos lastasi tai sinua uhkaisi jokin lääketieteellinen syy. Toivottavasti synnytys käynnistyy spontaanisti pian!

Eka synnytys käynnistettiin vkoilla 38+ raskausmyrkytyksen takia.
Toka vauvan ison kokoarvion perusteella vkoilla 39+(esikoinenkin oli iso) ja eka synnytys oli vauvan koon takia vaikea.
Tosin siitä huolimatta myös tämä toinen synnytys ei ollut sen helpompi..

siis mitä, olisiko ihmisten pitänyt valehdella, jotta sinulle tulee parempi mieli? kaipa sinä olet vähän kyllästynytkin tuohon oksenteluun ja Panadolin napsimiseen? Minä ainakin olisin, jos olisin noin kauan kärsinyt. Kaksplussa palsta ei kuitenkaan taida olla syyllinen siihen, että synnytyksen käynnistämiseen täytyy olla lääketieteellinen syy. Oikeasti: minulla on takanani sekä kaksi käynnistettyä että kaksi luonnollisesti alkanutta synnytystä ja ainakin omalla kohdallani tilanne on paljon paljon parempi, jos synnytys käynnistyy itsekseen. Sellainen se ihmisen elimistö vain on lapsen syntymän kohdalla: se tietää paremman ajankohdan kuin kukaan ulkopuolinen. Asia on täysin eri, jos lastasi tai sinua uhkaisi jokin lääketieteellinen syy. Toivottavasti synnytys käynnistyy spontaanisti pian!

Tottakai kaikki on kaksplussan syytä, niinhän mä sanoin? :O
Mutta olet tietysti oikeassa. Olethan kokenut jo kaiken ja tiedät tasan tarkaan mistä puhun.
Kiitos, ja toivotaan että synnytys käynnistyy pian sponttaanisesti.

Yhteistyössä