Synnytyksen käynnistämisestä ja perätilasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eveliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eveliina

Jäsen
31.05.2004
65
0
6
Hei

Kysyisin paria asiaa, jotka askarruttavat ja pelottavat.

Nyt olen rv 37+6
Edelleen kotosalla.
Ens viikolla taas ä-polille.
Viime viikolla oli perätilassa, käydessäni ä-polilla, painoarvio lapsella n.2400g.

Neuvolassa hoitaja sanoi, että ei kai perätila vauva ole sen vaikeampaa ponnistaa ulos, kuin raivotilassa.
Onko näin ? Kertokaa kokemuksianne.
Siksi kysyn, jos sattuu että viikolla jään sairaalaan, jos alkaisivat kääntämään raivotilaan, jos saavat.
Lapsen kääntämistä toiset ovat kuvanneet "kivuliaaksi".
Sattuuko se hirveesti, kun vatsan päältä kääntävät vauvaa ?

Miten käynnistäminen, saapiko sitä liikuskella, vai pitääkö maata tuskissaan sängyllä ?
Mulla olis 2 viikkoa laskettuun ja aika tuntuu iäsyydeltä odottaa sinne asti.
Varsinkin sitten, jos vaan odottelen luonnollista synnytyksen käynistämistä, jos meneekin yli lasketun ajan.

Muuten tässä päivät menevät asioita miettien ja välillä itkeskelle, kun pelottaa ....... :'( :'( :'( :'(

perätilasta en osaa sanoa mutta, käynnistäminen ainakin tipan kanssa oli ihan "miellyttävä" kokemus. Saa liikkua kunhan muistaa tippapulloa raahata messissä. itellä synnytys meni tosi nopeesti ja jälkisupistukset oli aika olemattomat tipan myötä.
Onnea synnytykseen!! :hug:

ensin perätilasta

joissakin sairaaloissa ensisynnyttäjien perätilavauvat leikataan lähes automaattisesti, käytäntö ilmeisesti kuitenkin vaihtelee.

Kääntämisestä en tiedä.

ITsellä käynnistetty 2 lasta cytotecilla kohdunsuulle, ihan ok kokemus, liikkua saa (ja pitääkin) ihan normaalisti.
Miten synnytys lähtee käyntiin, riippuu ihan tilanteesta, onko kohdunsuu kypsä jne..

Hei. Olen lukenut aikaisemman tekstisi. :hug:
Mikä on synnytyssairaalasi? Oletko käynyt tutustumassa? Mieleeni tuli, että käännetäänkö vauvaa ollenkaan, koska painoarvio on niin pieni ja todennäköisesti vielä pienempi? Jaksamisia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2005 klo 20:33 vieras kirjoitti:
Hei. Olen lukenut aikaisemman tekstisi. :hug:
Mikä on synnytyssairaalasi? Oletko käynyt tutustumassa? Mieleeni tuli, että käännetäänkö vauvaa ollenkaan, koska painoarvio on niin pieni ja todennäköisesti vielä pienempi? Jaksamisia.

Menen keski-suomen keskussairaalaan. Tuttu paikka, esikoinen syntyi siellä.
Olen nyt rampannut siellä tämän vuoden aikana jo yli 10 kertaa, kun seurataan tilannettani.
Viimeksi käydessäni (viime viikolla), kun oli perätilassa, lääkäri ehdotti lapsen kääntämistä, jos lähdetään käynnistämään.
Hän ei minulle puhunut synnyttämistä perätilana.
Vauva on ollut tässä monasti jo raivotilassa, mutta on vikkelä käänteissään, että saattaa hetken päästä olla poikkittain tai heittänyt kuperkeikkaa perätilaan.
Olen miettinyt, että kun on noin liikkuvainen, ja pieni, sotkeentuuko napanuoraan herkästi ?

Minulla vauva on perätilassa, nyt rv. 39. Kävin kääntöyrityksessä n. 2 vkoa sitten, suostuin siihen sillä ehdolla ettei se satu. Lääkäri oli tosi ymmärtäväinen, sanoi että heti lopetetaan jos sattuu, eikä hän yleensä yritä kääntämistä 5 min kauemmin, koska jos vauva on kääntyäkseen, niin hän kääntyy siinä ajassa. Eipä kääntynyt meidän vauveli, ja lääkäri lopetti kääntämisen heti kun alkoi sattua. Painoarvio oli jo silloin 3,7 kg, sain valita haluanko synnyttää perätilassa jos syntyy laskettuun aikaan mennessä vai haluanko sektion. Valitsin sektion, joka on ylihuomenna. Sinun vauvasi on pienempikokoinen, joten perätilasynnytys voisi olla helpompi, mutta jotkut ovat sitä mieltä ettei perätilaista kannata synnyttää alateitse. Itse en osaa sanoa siihen mitään, koska ei ole kokemusta siitä. Mutta ainahan alatiesynnytystä pidetään parempana, ja perätilasynnytyksessä on lääkäri läsnä koska se on riskisynnytys, ja sektiovalmius on koko ajan. Oma mieheni on syntynyt perätilassa eikä ongelmia ollut, hän oli 3,3 kg mutta tapauksesta on aikaa jo 40 vuotta...

Kätilöopistolla sanottiin, ettei siellä koskaan käynnistetä perätilasynnytyksiä! Muissa sairaaloissa niin voidaan kuitenkin kuulemma tehdä. Minulla on kokemusta myös käynnistämisestä, esikoiseni syntyi 8 v sitten normaalisti alakautta ja käynnistyksestä jäi ihan positiiviset kokemukset, itse asiassa synnytys oli helpompi kuin kuvittelin. Synnytyksen kestoksi merkattiin 16 h, mutta puolet ajasta oli keinutuolissa istuskelua ja supistuksien odottelua. Käynnistystä ei siis minun kokemukseni mukaan kannata pelätä.

Minäkin mietin synnytystapaa ja kyselin tietäväisemmiltä tuttaviltani, mutta vauvan painoarvion perusteella sektiopäätös oli lopulta aika ilmeinen. Äideillä on erilaisia mielipiteitä tästäkin asiasta, jotkut haluavat ehdottomasti alatiesynnytyksen ja jotkut sektion. Kuulostele omia tunnelmiasi ja tee niinkuin sinusta parhaalta tuntuu. Kerro ihmeessä lääkärille peloistasi ja kysy kaikki mahdolliset kysymykset mitä mieleen tulee, ettei mikään jää epäselväksi ja pelottavaksi. Kyllä sairaalassa saa vaatia palvelua ja esittää omia toiveitaan.

Onnea sinulle synnytykseen!

tarkoittiko lääkäri käynnistämistä ennen laskettua aikaa vai sen jälkeen? Oletko lääkäriltäsi kysynyt kääntämisestä? Jotenkin ajattelisin, että vauvaa ei lähdetä kääntämään vaan annetaan syntyä luonnollisella tavalla? :hug:

Vauvahan siis yritetään kääntää pää alaspäin, että synnytys sujuisi normaaliin tapaan. Kaverini vauvaa tosin käännettiin useampaan kertaan, ja aina paluumatkalla autossa hän tunsi, kun vauva kääntyi takaisin pylly alaspäin. Kättärillä kerrottiin, että noin puolet vauvoista saadaan käännettyä, puolia ei. Meidän vauva ei kääntynyt. Minulta ainakin kysyttiin haluanko käännösyritystä, ja halusin, koska olisin halunnut synnyttää normaalisti.

Perätilasynnytyshän on riskisynnytys, ja sairaalassa arvioidaan kannattaako sitä edes yrittää esim. lantion ahtauden, vauvan koon tai vauvan asennon perusteella. Jos vauvalla on esim. jalat alaspäin, ei alateitse voi synnyttää. Ns. linkkuveitsiasennossa olevan vauvan taas voi. Minulle sanottiin Kätilöopistolla, että siellä ei yleensäkään lähdetä perätilaisen vauvan synnytystä käynnistämään, vaan jos laskettu aika menee ohi niin sitten leikataan. Muualla kuulemma käynnistyksiä kuitenkin tehdään. Perätilasynnytyshän on jonkinlainen riski vauvalle, ponnistusvaiheessa vauvan täytyy antaa syntyä hartioita myöten niin ettei häneen kosketa lainkaan, koska muuten hän voi säikähtäessään levittää kätensä. Lopuksi lääkäri työntää sormet vauvan suuhun ja vetää hänet ulos. Näin kätilö minulle kertoi. En tosiaankaan tunne muita perätilaisen vauvan synnyttäjiä kuin anoppini, joten en ole mikään asiantuntija.

Tarkoitushan tietysti on että vauveli syntyy mahd. normaalisti, joten siksi kääntämistä on ihan järkevää yrittää. Yliaikainen perätilainen vauva taas voi alkaa olla liian isokokoinen synnytettäväksi alateitse. Siksi käynnistys varsin riskialtista.

Vastasinkohan nyt kysymykseesi? En ole ihan varma ymmärsinkö mitä sillä tarkoitit.

Lapsen kääntämistä toiset ovat kuvanneet "kivuliaaksi".
Sattuuko se hirveesti, kun vatsan päältä kääntävät vauvaa ?

Hei,

mulla on vauva perätilassa ja kääntämistä yritettiin Kättärillä. Kivuliasta oli mutta lääkäri oli armelias ja lopetti kolmannen vääntämisyrityksen jälkeen (varmaan mun tuskaisen ilmeen takia). Vauva painoi itseään vaan aina takaisin alas. Vauva hermostui operaatiosta niin, että oli ihan outo pari päivää sen jälkeen, eli liikkui vähemmän ja sykekin oli heti kääntämisyrityksen jälkeen tosi nopea. Onneksi mahassa möyritään nyt ihan normaalisti.

Nyt on varattu sectio ensi maanantaiksi ja kyllä se mua hermostuttaa. Silloin vauva sitten tulee - jotenkin se on niin outoa kun ei tule mitään "synnytystä" vaan vauva otetaan vaan pois minusta. Olin just sopeutunut ajatukseen alatiesynnytyksestä ja valmistautunut kaikkeen siihen liittyvään kipuun ja kivunlievitykseen. Onko muilla sectioon menevillä samanlaisia, vähän haikeita tuntemuksia siitä, ettei saa kokea synnytystä? Mä kyselen iteltäni sellaisia tyhmiä juttuja kun että miten tuleva isä nyt sitten minua sitten tukee ja kiittelee jälkikäteen "ponnisteluista", kun mitään puuskutusta ja paikkojen aukeamisia ei ole tulossa?! Mikä mua riivaa?
Onko tää nyt sitä ramppikuumetta ennen suurta elämän muutosta? :'( :'(

Ihan samanlaisia ajatuksia mullakin, sectio huomenna. En olisi koskaan kuvitellutkaan, etten synnyttäisi normaalisti alakautta. Mietin myös, että mahtaa olla vauvalle shokki, kun hänet yhtäkkiä otetaan ulos lämpimästä ja hämärästä kohdusta leikkaussaliin. Jännittää ja vähän pelottaa, puuduttaminenkin pelottaa vaikka olen kerran epiduraalin saanut. No, eiköhän se ihan hyvin mene.

Miehen sisko ponnisti perätilaisen vauvan (3kg) alle 5 minuutissa. Olin kuulemma tosi helppoa. :o
Omanikin oli viime talvena välillä perätilassa viime talvena ja sen ohjeen sain, että kun vedet menee, niin PITÄÄ ehdottomasti olla vaaka-asennosssa, koska silloin on vaar että napanuora luiskahtaa esiin tai jää puristuksiin. Omani kääntyi kuitenkin oikein päin ja tuli lopulta sektiolla.

Minulla vauva oli yllättäen perätilassa kun menin aamulla laitokselle!
Kätilö huomasikin että taitaa vauva olla perätilassa ja niinhän se olikin kun katottiin ultralla.
Mutta minulla oli kaikki odotus aikana ok ja samoin vauvalla joten lääkäri sano että on mahdollista synnyttää alateitse ihan normaalisti mutta päätöshän on titenkin sinun.
Ei siinä oikein heti tajunnu sitä. :x
vauva syntyi perätilassa ja kaikki meni hyvin, mutta hieman erilainen kun eka synnytys joka oli ihan normaali, siis syntyi normaalisti.

:whistle:

Eilen rv 38+2 taas ä-polilla kävin.
Lääkäri totesi lapsen edelleen olevan perätilassa ja kysyi, josko käännettäisiin. Perätilassa ollut joa yli 2 viikkoa.
Ja kääntyihän se, enkä saanut mitään kipuu, kuten jotkut äidit ovat kertoneet saaneen jotakin suihketta kielen alle.
Mutta kai se kesti n.5min, kun kaikki oli ohi.
Tuntui tuskaiselta, kun näytti että se ei onnistukkaan. Lapsella oli nimittäin jalat suorana, eikä polvet koukussa kuten normaalisti ovat siellä.
Mutta nyt hyvin, toivottavasti pysyy raivotarjonnassa. Lääkäriltäkin pääsi helpotuksen huokaus, kun sai sen kääntymään.
Hän kyllä sanoi, että tuskin kääntyy uudestaan perätilaan, ainakin toivoi ettei niin käy.
Ensi viikolla uudestaan sairaalaan ja katsotaan mitä sitten tapahtuu.
Nyt lapsemme sai painoarvioksi 2,6kg.
Nyt on ollut kävely vähän hitaan puoleista, kai maha vieläkin on kipeä siitä työntelystä, vielä ei onneksi mustelmia näy. Oli tosi helläkätinen naislääkäri.
Lääkäri oli sitä mieltä, että viikon sisällä voisi vaikka alkaa normaalisynnytys. Kohdunkaula on pehmeä, auennut 2cm mutta kiinni. Mutta uskoo, että ei menis enää kauaa. Sitä minäkin tässä toivon.
Kyllä se "pikku-ukko" pikkasen suuttui lääkärin kääntelystä, kun vimmatusti eilis iltana ja tänäänkin potkaisee minua kylkiluihin.

Loistavaa että suostui kääntymään! Pidetään peukut pystyssä että pysyy...

Mulle tuli myös tänään tuo samainen uutinen, eli ultrassa näkyi että pöntäinen kääntynyt. Viikkoja 36+1. Nyt sitten viikon kuluttua uudestaan ultraan ja yrittävät kääntää jos vain suostuu. Tosin nyt näytti jalat olevan siellä alimmaisena, eli ei edes ole istumassa....

Lääkäri totesi minulle että vain noin 20 % suostuu kääntymään? Melko pieni määrä! Ja jos ei käänny tässä ennen tai sitten silloin, niin luultavasti leikataan.

Samalla totesi ettei se käännyttäminen pitäisi sattua, eli hellävaraisesti kokeilevat sisäteitse liikuttamaan lapsen pyllyä ja samalla vatsan päältä pään kohdalta liikuttamaan. Kuulemma vain niin että auttavat sitä itse pyöräyttämään. Eli toimivatko näin?

Mainitsivat myös että on joku "olematon" riski että joutuu hätäsektioon, koska istukka saattaa irrota, mutta näin ei kuulemma "koskaan" tapahdu, koska tekevät sen niin hellävaraisesti.

moi. sain poikani viime joulukuussa...hän päätti ollessani rv 28 että nyt sitten ollaankin pylly edellä tulossa.. ei kääntynyt vaikka kuinka sitä toivoin. äitipolilla sitten kävin n. 3 viikkoa ennen laskettua aikaa ja edelleen perätilassa. siellä sitten tekivät painoarviota, joka oli 3400-3500g. hoitaja vähän kyseli jotta haluaisinko synnyttää perätilassa, mutta vastaukseni oli ehdoton ei. lääkäri vastaanotollaan vaan tokaisi että et halua synnyttää perätilalasta, joten sovitaanpa leikkausaika. sovittiin..kyselin myöskin kääntämisestä, mutta se ei kohdallani ollut mahdollista koska minä olen veriryhmältäni rh- ja vauva rh+ ja se aiheuttaa ongelmia...jatkossa kehoni olisi saattanut hylkiä raskauksia jos veremme olisi sekoittuneet. tämä oli suurin syy miksi eivät alkaneet kääntämään. kun sitten sain poikani 4320g ja 53 cm ihanuutta...lääkäri sanoikin että oli se hyvä ettei ruvettu perätilassa synnyttämään ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia kun oli niin iso.kannattaa mielestäni tosi tarkkaan miettiä miten synnyttää, mielestäni perätilassa synnyttämisessä on isot riskit ja lääkärit kuulemma mielellään niitä ehdottelee, koska on niin vähän sellaisia synnytyksiä joten kokemusta kaivattaisiin..painoarviot mielestäni eivät oikein ole luotettavia joten sen puolestakaan en pt synnytykseen suostuisi. tämä synnytys oli minulle toinen. esikoinen syntyi ihan tavallista reittiä. toivottavasti saatte synnyttää kaikin puolin ilman sen kummempia miettimisiä..tiedän että se rassaa...olisin ollut tosi motivoitunut synnyttämään alateitse, mutten pt lasta. onnea odotukseen ja tsemppiä synnytykseen. :wave:

Toinen lapseni oli koko raskauden ajan perätilassa. Kääntämistä yriteltiin loppuvaiheessa, sinänsä ihan ok toimenpide, ei mainittavaa kipua tms., mutta ei onnistunut. Lääkärin kanssa sovimme, että sektiolla synnytetään. Kyselin kyllä ensin lääkäriltä, että voiko hän luvata, että on perätilasynnytyksen kokenut lri ja kätilö paikalla jos yritän alateitse synnyttää ( ko. sairaalassa oli edellisenä vuonna ollut vain 6 kpl perätilasynnytyksia... )...No, eipä voinut luvata, joten sektio tuntui turvallisemmalta valinnalta vauvan kannalta. Sektion jälkeen sain moneen otteseen sitten todella ikävää palautetta osaston ylilääkäriltä mm. siitä, että olen niin itsekäs, etten ajattele nuoria lääkäreitä, jotka tarvitsevat kokemuksia poikkeavista synnytyksistä!!! Siis halooo! No, lähtiessäni annoin sitten palautetta minäkin tälle arvoisalle herralle :kieh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2005 klo 22:27 ElliEtikka kirjoitti:
Toinen lapseni oli koko raskauden ajan perätilassa. Kääntämistä yriteltiin loppuvaiheessa, sinänsä ihan ok toimenpide, ei mainittavaa kipua tms., mutta ei onnistunut. Lääkärin kanssa sovimme, että sektiolla synnytetään. Kyselin kyllä ensin lääkäriltä, että voiko hän luvata, että on perätilasynnytyksen kokenut lri ja kätilö paikalla jos yritän alateitse synnyttää ( ko. sairaalassa oli edellisenä vuonna ollut vain 6 kpl perätilasynnytyksia... )...No, eipä voinut luvata, joten sektio tuntui turvallisemmalta valinnalta vauvan kannalta. Sektion jälkeen sain moneen otteseen sitten todella ikävää palautetta osaston ylilääkäriltä mm. siitä, että olen niin itsekäs, etten ajattele nuoria lääkäreitä, jotka tarvitsevat kokemuksia poikkeavista synnytyksistä!!! Siis halooo! No, lähtiessäni annoin sitten palautetta minäkin tälle arvoisalle herralle :kieh:

No huh huh! Vai että kokemusta lääkäreille. Ja lapsen ja äidin terveys ei sitten olekaan se ensisijainen asia! Täs kun muutenkin herkässä tilassa - LA kahden viikon päästä- niin tekis mieli käydä läpsiin tuommoista lääkäriä!
Itellä vauveli kääntyilee, väliin istuu väliin pää alaspäin. Saa nähdä. Huomenna neuvola, täytyy taas kattoa, että mitä masuasukki meinaa.
Jos se jämähtää istumaan, niin hirvittää kyllä ajatus "normaali"synnytyksestä. Sen verran on asukilla kokoa jo nyt.

Yhteistyössä