Synnytyksen käynnistys ennen laskettua aikaa, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tytty

Vieras
Miten käynnistettiin ja kuinka nopeasti eteni?
Miksi käynnistetään (erityisesti kiinnostaa jos käynnistetään vauvan suuren koon vuoksi)?
Oliko kohdunkaula pehmeä/kypsä kun käynnistys tapahtui?

Itselläni käynnistyspäivänä viikkoja tasan 38 ja kohdunkaula pehmennyt. Silti hirvittää...

Ensimmäinen raskaus käynnistettiin, koska sain raskausmyrkytyksen viikkoja taisi olla 39 + 4. Lapsi syntyi sitten päivän yli lasketunajan. Synnytyksen kesto oli 6h siitä, kun lapsivesi meni. Kaikki meni tosi mukavasti. Oli mukava lähtee osastolta synnyttään, kun hoitajat oli tuttuja ja tiesivät millanen ihminen olen. Kohdunkaulassa ei juuri ollut muutoksia vielä silloin, kun käynnistettiin.

Viikon oli jo käynnistellyt itse itseään, kohdunkaula oli lyhentynyt ja 2cm auki. Sairaalaan ottivat ja pillerillä koitettiin vauhdittaa kun iltapäivällä menin sairaalaan, mutta ei edennyt. Seuraavana aamuna saliin ja kalvot puhkaistiin, kesti 2 tuntia. Epiduraalin sain, muuten olisi voinutkin olla tosi kipeä. Viikkoja 38, syynä alkanut mutta keskeytynyt synnytys, ja sydänäänet välillä hidastui.

Alettiin käynnistelemään rv 38+2, kohdunsuu epäkypsä synnyttämiselle. Cytoteciä laitettiin alapäähän pari päivää, viimein puhkaistiin kalvot vauvan sydänäänien heittelyjen vuoksi. Kalvojen puhkaisu ei supistuksia saanut aikaiseksi joten laitettiin oksitosiinitippa. Vauva syntyikin tästä 1 h 45 min päästä rv 38+4. Neljäs lapsi ja olen aina "auennut" nopeasti.

Syy käynnistykseen oli epäily vauvan pienikokoisuudesta ja kasvun pysähtymisestä. Ennen käynnistystä minulle ja vauvalle tehtiin oksitosiinirasitustesti eli kestääkö vauva supistuksia.

Minulla ruvettiin käynnistelemään rv 38+0 lapsiveden vähyyden vuoksi. Kohdunsuu oli täysin kiinni ja kanavaakin reilusti jäljellä. Ensimmäisenä päivänä kokeiltiin ballonki-käynnistystä, ei tulosta. Toisena päivänä cytotekia suun kautta sekä kohdunsuulle, ei tulosta. Kolmantena päivänä oksitosiini-tippa, 5h tuli kivuttomia supistuksia parin min välein kunnes meni loput lapsivedet ja siitä supistukset kovenivat. 6h kovia supistuksia ja kohdunsuu ei auennut kuin reilusti sormelle, lisäksi supistuskipu jäi päälle eikä kadonnut enää ollenkaan niin mentiin sektioon. Leikkauksessa lääkäri huomasi lapsen pään virheasennon jonka takia todennäköisesti kohdunsuu ei ruvennut yrityksistä huolimatta aukeamaan.

Viikolla 38 todella korkean verenpaineeni vuoksi.

Käynnistettiin suun kautta otettavalla tabletilla ja 4 tunnin kuluttua makasinkin jo synnyttäneiden osastolla.
Puoli tuntia tabletista menivät vedet- en meinannut edes uskoa koska olin ennalta varautunut usean päivän käynnistelyyn ja odotteluun koska mitään ennakoivia oireita synnytyksen alkamisesta ei ollut ollut ja 'kun kaikkien muittenkin' käynnistykset olivat kestäneet useamman päivän (huonetovereita seuraillen, koska sen verenpaineen vuoksi olin prenalla useampaan otteeseen ja pitkiäkin aikoja).

minulla rv 38+5 muistaakseni käynnistys, tosi varovasti aloiteltiin puolikkaalla tabletilla suun kautta. Neljän tunnin kuluttua toinen puolikas, joka sitten sai homman kunnolla käyntiin. ponnistusvaiheessa tarvittiin oksitosiinitippaa voimistamaan supistuksia. Synnytyksen kesto n.10h.

Siskolla sen sijaan ei lähtenyt käyntiin rv 38+jotain, suuren koon vuoksi käynnistys. parin päivän yrittelyn jälkeen palasi kotiin odottelemaan ja lasketun ajan tienoilla sitten uusi käynnistys tuotti tulosta :)

rv35+5, vedet olivat menneet edellisenä aamuna. Oksitosiinia tiputettiin ja nopeutta lisäiltiin, kun ei ensin tuntunut vaikuttavan. Kuutisen tuntia meni syntymään aloituksesta.

Viikolla 38+0 käynnistettiin antamalla Cytotecia suun kautta. Tätä jatkettiin kolme päivää, ja 3. päivänä olin myös oksitosiinitipassa 6 tuntia. Supistuksia tuli, mutta olivat kivuttomia, mutta silti avasivat ja pehmittivät paikkoja. 4. päivänä menin kotiin, ja rv 38+4 tulin takaisin sairaalaan, kalvot puhkaistiin ja vauva syntyi vajaassa kolmessa tunnissa.

Korkean verenpaineen vuoksi käynnistettiin.

Yhteistyössä