synnytyksen käynnistys satks

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
eli mulla olis sellainen tilanne että rv:t nyt 37+ ja 36+0 vauvan painoarvio ollut 3,8 kg. iso vauva siis luultavasti tulossa.. (esikoinen painoi syntyessään 3kg) neuvolassa puhuttiin synnytyksen käynnistämisestä viim. laskettuna aikana jollei ennen sitä oo lähtenyt itellään tuleen. taitaa kuitenkin olla melko sairaalakohtaista kuinka helposti lähtevät käynnistelemään suuren koon vuoksi, mulla synnärinä siis Satks. aika äitipolille olis ens viikolla, mutta kun asia pyörii nyt paljon mielessä niin kyselisinkin jos jollain on kokemusta kuinka satks:ssa suhtaudutaan käynnistyksiin? riittääkö pelkkä epäily isosta vauvasta käynnistyksen syyksi?

[QUOTE="...";24676571]riittääkö pelkkä epäily isosta vauvasta käynnistyksen syyksi?[/QUOTE]

Veljen vauva oli katsottu olevan 3,8 kg. Olikin lopuksi 3,3 kg, eli arvio voi heittää paljonkin. Siksi luulen että vauva saa olla arvioitu todella suureksi ennenkuin käynnistetään.

juu kyllähän nuo arviot voi heittää paljonkin, itse en mitenkään hirveen innoissani mahdollisesta käynnistyksestä ole vaan toivoisinkin että käynnistyisi ihan itsellään. vähän ehkä oli epäselkee toi ensimmäinen viesti eli tuolloin 36 viikolla tehty painoarvio oli siis sen hetkinen paino eli LA:n painoarvio olisi lääkärin mukaan 4,5 kg.. nyt rv 37+ tuntui neuvolassakin käsikopelollakin jo melkein nelikiloiselta. kuulostaa vaan to reippaastii yli neljä kiloa melko hurjalta varsinkin kun esikoinen oli niin pieni.

Ei ole juuri tuosta sairaalasta kokemusta, mutta ylipätään tuntuu olevan ihan täysin lääkärikohtaisia nuo päätökset. Kävin itse äitipolilla kolmella eri lääkärillä synnytystapa-arvioksi. Ensimmäinen olisi leikannut suoraan ja piti käynnistämistä erittäin riskialttiina ja lisäksi erittäin todennäköisesti turhana. Toinen lääkäri olisi mahdollisuuksien puitteissa kokeillut ballonkikäynnistystä, mutta jos se ei olisi mahdollinen, niin sitten leikkaukseen. Kolmas lääkäri olisi halunnut kokeilla ensin tablettia ja sitten oksitosiinia eikä nähnyt mitään syytä leikkaukselle. Minulla ei siis ollut kyse isosta vauvasta, mutta ihan verrattavissa olevasta tilanteesta kuitenkin.

Yhteistyössä