synnytyksen käynnistys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jännittäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jännittäjä

Vieras
kertokaa te joilla kokemusta, että mitä siinä tapahtuu kun menee osastolla synnytyksen käynnistykseen... siis ihan alusta asti kun aamulla menee niin mitä on odotettavissa.

cytotec-käynnistyksestä kyse. sen tiedänkin jo, että saattaa kestää päiviä ennen kuin synnytys käynnistyy.

kokemuksia haluaisin kuulla.

No mulla ei muuta tähän ole kun se että kun synnytys käynnistetään niin ne niinsanotut "keinotekoisesti aiheutetut supistukset" eli siis synnytyssupistukset-on aivan helvetilliset.!
Monta kertaa olen lukenut että kaksi raskautta (tai enemmän)kokeneet naiset on verranneet luonnollisesti alkaneita ja keinotekoisesti aiheutettuja supistuksia,niin keinotekoiset on ihan järkkyjä!Ja niin oli munkin mielestä..sitä se on kun puututaan luonnon peliin lääkkeillä,vaikkei sille mitään muuta voi kun käynnistää kun lapsen on parempi tulla ulos kohdusta..

Minä meni aikoinaan seitsemäksi aamulla silloin sairaalaan, ekaksi pissin purkkiin ja verenpaine mitattiin, sitten ultrasivat ja tekivät koko arvion. Kävin myös verikokeessa. Kello tais olla kymmenen kun laitettiin ekaa kertaa cytotec, siitä ei tullu supistuksia, käyrillä sain maata jatkuvasti, pari tuntia toisen palasen ja kovakourasen sisätutkimuksen jälkeen olikin sitten jo helvetti irti.

Ei mitään varottavia "heikompia" supistuksia, vaan täysillä kovat, tiheät ja pitkät supistukset., jotka ei tehny pitkään aikaan oikein mitään. keskiyöllä olin onneksi "jo" kolme senttiä auki ja sain epiduraalin, siitä kuus tuntia eteenpäin niin tyttö oli maailmassa :)

Ain niin, miulla paikat oli aika epäkypsät kun sairaalaan tulin, vaikka viikkojakin oli jo 42+0

mulla käynnistettiin 1/4 cytotec-pillerin palasella about 11 aikoihin aamupäivällä, harkkasupistuksia alkoi tulla noin 10 min välein iltapäivällä mutta en juuri tuntenut niitä itse, käyrillä näkyi... sitten ihan yllättäen 19 aikaan kohdunsuu aukes ja synnytys alkoi, kivuliaat supparit tulivat todella rytinällä... 23 aikaan olin jo 10cm auki. itselläni kyseessä kaksosten synnytys =)

Mulla köynnistettii synnytys niille tableteilla, visiiin just noi cytotecit. Mulla oli tosin mennyt vedet perjantaina aamuyöstä ja menin sitten osastolle ootteleen et alkais jotain tapahtuun...no eipä mitän tapahtunu sitten kun vasta lauantaina iltapäivällä (n.13.30)äynnistään, ja otin sen tabun ja aluksi ei mittään, mutta sitten joskus n.17 aikaan alko juiliin menkkamaista kipua vähän. Sain toisen tabletin siinä ennen 19 ja sitten alkokin noin 21 aikaan kunnolla tuntumaan. Saliin pääsin 01.00 sunnuntain puolella ja sain epiduraalin, ja aamulla ennen 9 synty ihana tyttö =)

Mulle jäi päällimäisenä postiivinen kuva käynnistyksestä. Mulle ei tarvinnu antaa salissa niitä supistuksia lisääviä tippoja (vai mitä ne nyt ovat).

Mä menin aamusta äitipolille yliaikaiskontrolliin, laukku oli varmuuden vuoksi mukana. Lääkäri ultras+teki sisätutkimuksen, kysyi josko haluan jäädä sinne vai lähteä vielä kotiin. Mä päätin jäädä sinne. Sitte osastolle, vaatteet vaihtoon ja eka cycotecci joskus 9 pintaan. Käyrillä aina välillä ja muuten oleskelua. Toinen cycotecci laitettiin joskus 1 ajoissa ja sitte kolmas joskus 5 aikaan.. Niiden välillä käyrillä.. Ei auttanut.. Yön sitte nukuin (yritin ) ja aamusta taas cycoteccia.

No pieniä supistuksia alkoi tuntua, lääkäri kävi tsekkaamassa tilanteen, antoi mun itse päättää laitetaanko 1 maissa se toinen vai mennäänkö sillä aamusella. En halunnut sitte uutta kun ajattelin että kivut tulee oikein helvetillisiksi. Siittä ne supistukset sitte vahveni pitkin päivää ja illalla puol 8 aikoihin saliin, poika syntyi 01.31, eikä kyllä musta ollut mitenkään erikoisen kipeitä supistuksia. Tosin vertailupohjaa ei ollut kun oli kyse esikoisesta.

Itselläni jouduttiin synnytystä käynnisteleen, mutta en muista kyllä yhtään valmisteen nimeä. Osastolla n. 4 tunnin välein annettiin 1/4 pilleriä kerralla, välissä seurattiin aina sikiön sykekäyrää. Yöksi käynnistely olisi keskeytetty, mutta itselläni alkoivat säännölliset supistelut onneksi illasta, joten yöksi päästiin jo saliin. Salissa on mahdollista saada kunnon kipulääkkeet ja oli auki tai ei, niin kun on riittävän kipeä, niin ainakin meillä pääsi saliin saamaan ilokaasua ja lopulta epiduraalin. Muita synnytyksiä ei ole takana, joten kipujen kovuudesta en osaa sanoa, mutta erittäin kiitollinen olen nykypäivän mahdollisuuksiin kivunlievityksessä. Lasta seurattiin tavallista tarkemmin ja epiduraalin laiton jälkeen laittoivat salissa vielä oksitosiinitipan aika reilulla vauhdilla menemään, että saatiin supistuksiin lisää tehoa. Muuten synnytys meni säännöllisesti, eli jälkihoito jne kuin käynnistämättömissäkin synnytyksissä. Tsemppiä synnytykseen! :)

Toi on just niin tutun kuulosta,et ne supparit tosiaan tulee ryminällä ja tulittaa sua minkä kerkee,ei taukoja eikä harkkoja ei mitään!Ei saa ollenkaan edes valmistautua vaan suoraa tuskaa heti ekasta minuutista!Mut silti toista odotan,mutten ehkä vältsyyn odota käynnistystä....*huh*

Aamulla osastolle, sairaalakamat päälle ja käyrää 30min. Lääkärin tarkastus, jossa sisätutkimus ja ultra. Tän jälkeen eka murunen syötäväksi ja tunnin päästä käyrälle. Supistuksia piirty käyrälle mutta en tuntenut.. Kolmesti sain ekana päivänä pillereitä ja aina uus käyrä pillerin jälkeen. Yöllä ei pillereitä, aamulla uus lääkärintarkastus. Ja pillerirumba alusta. Illalla salkkareitten aikaan aloin tuntea supparit ja tunnin päästä meni vedet. Suihkussa olin osastolla ja 23 aikaan saliin. Salissa käyrää ja suihkussa olin vuorotellen. N. 2.30 yöllä supparit niin kipeitä, että pyysin pcb-puudutteen. Ei enää kipuja ennen ponnistuksia, tyttö syntyi 3.30.

Mulla supparit oli iisejä oikeestaan koko ajan, tosiaan se viimenen tunti, jossa 8cm->10cm aukes, oli vaikein.

Tokasta suppaili koko viikonlopun ja käynnistyksessä olin 4cm. Käynnistettiin tipalla. Tässäkin synnytyksessä viimeset 2cm oli vaikeimmat, "helvetilliset". Pcb:n sain, varttia ennen ponnistusvaihetta kun olin 8cm auki, ei ehtinyt auttamaan. Nämä oksitosiinisupparit oli kipeämmät kuin cytotec-supparit, mutta hengittelemällä pärjäsin tohon 8cm. Ja viikonlopun supparit, joilla olin auennut sen 4cm, tuntu aika samoille kuin cytotec-supparit.

Mulla mennyt molemmissa niin että ekaks ultraillaan ja tehdään hiukan rajumpi sisätutkimus sitten osastolle sisään, käyrälle ja laitettiin eka tabletin murunen, makoilua joku 30min. Sitten saa ravailla portaissa yms pari tuntia ja taas uus murunen. Olikohan se 3h välein..vai 6h..?

Esikoista käynnisteltiin 2pvää noilla murusilla ja kolmantena tippa. Kuopuksesta laitettiin kaksi murusta ja yöllä synnytys käynnistyi.

hmm. mulla kaksi ensimmäistä käynnistetty cytoilla.

esikoinen osastolle tabletin muru kohdun sulle ja opdottelua, käyrillä makaamista.... heti laittamisen jälkeen piti hiukan pötkötellä olisko ollu 45 min että "pysyy paikallaan" sitte 2h laitosta käyrille. 4h päästä uus muru. mulle laitettiin ekana päivänä kolme. viimeinen ilta eli neljäs jätettiin laittamatta kun salit täynnä.
seuraava päivä oli pettymys. välipäivä ei tehty mitään. seuraavalle päivälle listassa 4 murusta taas. kolme annettiin alkoi tulla supistuksia ja auki 4cm siirto saliin jossa kaikki rauhottui. aamulla lääkäri puhkas kalvot, ja oksitosiinia kehiin. sitten sain epiduraalin jonka avulla pystyin nukkumaan koska olin jo tosi puhki edellis yön supistuksista. sitten ponnistus..... käynnistys aloitettiin siis ti ja poika syntyi pe iltapäivällä. hb oli alhaalla ja väsymys hirveä.

kakkonen käynnistettiin yliaikaisena, kolme tabaua sain ja illalla 8 aikaan aloin tuntea pieniä nipistyksiä. kymmeneltä pyysin käyrälle koska nipisteli vain. siinä maatessa kipu tuli ja lujaa. siirto saliin noin puol 12 olin todella kipeä. pyysin epiä mutta liian myöhäistä.
sain kohdun kaulan puudutteen. ponnistus ja poika syntyi hiukan enne kahta yöllä.

kolmonen oli luomu mutta kivut mulla ainakin yhtä kovat kuin edellisistä. ainoo ero edellisiin oli että jännitin enemmän sitä kuinka kauan uskallan olla kotona.

Ihan ekaksi tehtiin sisätutkimus ja tyhjennettiin suoli. Laitettiin tippa ja puhkastiin kalvot. Tai en muista kumpi ekana. Sitten alkoikin melkein heti aivan järkyttävät supistukset, tosi kivuliaita heti suoraan, ei taukoja. Onneksi sain aika nopeasti epiduraalin, joka sitten veikin kaikki kivut pois. Ei kauaa kestänyt kun piti alkaa ponnistamaan ja puoli tuntia meni, niin vauva oli sylissä. Kaksi tuntia siis kesti synnytys.

Ysiltä ya-kontrolli. Ultra, sisätutkimus ja käyrä. Osastolle ja eka cyto naamariin 10.15. Siitä vain mietoja kovettumisia. Neljä tuntia myöhemmin uusi murunen ja siitä puoli tuntia myöhemmin tuntui kun teräväkärkisellä saappaalla olisi monotettu persiisiin. Siitä alkoi erittäin kivuliaat ja melkein tauottomat supistukset joilla ei juuri minkäänlaista avaavaa vaikutusta. Parin tunnin päästä sain kipupiikin joka vajaaksi tunniksi teki kännisen olon jolloin kipu ei enää haitannut. Rentoutuminen auttoi ja kohdunsuu aukesi parille sormelle. Sitten sain uuden erilaisen kipupiikin (olin muuten haaveillut luomusynnytyksestä) joka ei auttanut ollenkaan kipuun mutta kohdunsuu aukesi 20 minuutissa neljään senttiin jolloin lähdettiin kiirusti saliin. Alkoivat valmistella spinaalia mutta huomasivat että olinkin auki kokonaan vain 'lippa' enää edessä. Sitten odoteltiin lipan poistumista. Puuduttelivat kohdunkaulan. Ponnistusvaiheessa alku meni hyvin mutta sitten lapsi jäi jumiin ja jouduttiin ottaa imukupilla. Ponnistus kesti reilusti tunnin ja synnytyksen kokonaiskesto reilut 7h. Lapsi oli maailmassa kymmenen aikoihin illalla.

Mulla käynnistettiin kakksosen synnytys cytotecillä 41+1 vähäisen lapsiveden vuoksi. Mä sain ensimmäisen tabun 17.00 (1 sentti auki), siitä noin tunnin päästä alkoi supistukset, jotka about kello 19.00 (3 senttiä auki) tuntui siltä, että vois jotain lämpötyynyä kovempaa lievitystä ottaa. Ennen siirtoa synnytyssaliin kovempia droppeja varten, kätilö kuitenkin tarjosi kuitenkin tässä vaiheessa peräruisketta, jonka laitossa, vaikutuksessa ja suihkussa meni 40 min, jonka jälkeen vasta helvetti aukesi. 19.50 keräsin kamat kovissa supistuskivuissa ja about 20.00 kätilö vihdoin sai kerättyä mun paperit ja päästiin lähtemään saliin. Saliin saavuin 20.05 yrjöiltyäni kivusta matkalla sinne. Kätilö laittoi anturit vatsan päälle, haki hanskat käteensä, kun tunsin, että oli pakko ponnistaa. Kätilö juoksi paikalle ja ilmoitti, että anna palaa, pää näkyy jo. Tyttö syntyi 20.18 kahdella ponnistuksella.

En siis tiedä oliko cycotec, toinen synnytys, peräruiske vai mikä syynä synnytyksen nopeaan etenemiseen. Kivut oli kovat, ja koska synntys lähti käsistä en ehtinyt mitään kivunlievitystä saamaan. Mutta toisaalta tämä oli ihan kiva nopeutensa takia. Kovat kivut kesti kuitenkin vain sen tunnin.

Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Minä meni aikoinaan seitsemäksi aamulla silloin sairaalaan, ekaksi pissin purkkiin ja verenpaine mitattiin, sitten ultrasivat ja tekivät koko arvion. Kävin myös verikokeessa. Kello tais olla kymmenen kun laitettiin ekaa kertaa cytotec, siitä ei tullu supistuksia, käyrillä sain maata jatkuvasti, pari tuntia toisen palasen ja kovakourasen sisätutkimuksen jälkeen olikin sitten jo helvetti irti.

Ei mitään varottavia "heikompia" supistuksia, vaan täysillä kovat, tiheät ja pitkät supistukset., jotka ei tehny pitkään aikaan oikein mitään. keskiyöllä olin onneksi "jo" kolme senttiä auki ja sain epiduraalin, siitä kuus tuntia eteenpäin niin tyttö oli maailmassa :)

Ain niin, miulla paikat oli aika epäkypsät kun sairaalaan tulin, vaikka viikkojakin oli jo 42+0

Muuten sama mutta vkot oli 42+2 ja karmeaksi lopuksi kasvotarjonnan ja epäonnistuneen imukupin jälkeen hätäsektio.

Yhteistyössä