Synnytyksestä muistoksi kipeä peräpukama! Apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tännekin..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tännekin..

Vieras
Synnytin noin viikko sitten ja nyt huomasin että takapuolen kipu johtuu ulkoisesta peräpukamasta.

Istumaan meno ja nouseminen sattuu, samoin pukaman sisään painaminen (josta se putkahtaa takaisin hetken kuluttua), välillä käveleminenkin tekee kipeää.

Hain tänään avuksi Scheriproct kombi-pakkauksen, mutta voiko sitä käyttää kun imettää?
Pakkausseloste käskee kääntyä lääkärin puoleen, vaikka siinä sanotaan myös ettei pitäisi olla haittaa...

Olisko neuvoja, vai pitääkö mennä heti lääkäriin näytille?

Yleensä raskausaikana tulleet pukamat katoaa/tyhjenee vähitellen synnytyksen jälkeen..paino putoo, maha ei oo enää niin kovalla jne..
Luulsi et sama "sääntö" koskee myös nuita synnytyksessä tulleita pukamia.
Voiteita ja puikkojakin voipi imetyksen aikana käyttää, kannattaakin.
Jos pukamat ei lähde, ni käänny lekurin puoleen.Palluroiden hirttäminen on aika pikainen juttu, joskin epämiellyttävä..

Jaa, ei huvittanut leikkauttaa, niin niitähän sitten laittaa paikoilleen vähän väliä. Eli ei multa hävinnyt mihinkään ja viimeisestä synnytyksestä on 13 v.

Minä käytin tuota voidetta jo synnärillä, sen verran isot pukamat mulla oli. Ja kotiintuliaisena sain vielä reseptinkin (vaikka saa ilmankin). Ei ainakaan meidän tytössä mitään vaikuttanut vaikka imetin.

eli katsotaan hetki, että auttaisiko voide ja puikko.

vatsa onneksi toimii ihan suht hyvin, inhottaa vaan kun persuuksista roikkuu jotain kipeää...

Sisälle painelu kyllä helpottaa hetkeksi kipua, mutta kun pallura tulee takaisin niin myös kipu palaa. Mutta ehkä se siitä...

Lääkkeistä en osaa sanoa, mutta sen verran voin lohduttaa, että mulla ainaski pukamat kaikkos ehkä parissa viikossa... että toivoa paremmasta on..:)

Nii! Ja viäl tämä: osta apteekista sellaista ainetta, ku Movicol.. Pitää kakan pehmeenä ja helposti liikkuvana (jeh, tällasia asioita oppii todella arvostamaan siinä vaiheessa, ku on pukamia ja väliliha päreinä:D) Saa huoletta käyttää imetyksen aikana.. Mulle annettiin laitoksellaki sitä...
Mahtavaa ainetta kerrassaan... Jos olis laillista, ni olisin ehkä synnytyksen jälkeisen ekan viikon aikana astellut alttarille sen Movicol-pakkaukseni kanssa :heart:

Mun peräpukama pieneni huomaamattomaksi muutaman viikon sisällä. Mä taisin käyttää sitä rasvasempaa Bepanthenia, kun ei ensihätään ollut muuta. En sitten loppujen lopuksi tarvinnut mitään oikeaa peräpukamavoidetta.

Peräsuolen ulospullistuma (vai mikä se on, semmoinen pieni limakalvon kappale pullistelee ulos) mulla oli jo ennen synnytystä ja hieman suureni, eikä se pysy sisällä vaikka kuinka yrittäisi työntää takaisin. No onneksi ei ole kipeä, vaikka muuten onkin kiusallinen.

tk:ssa niin viiltävät sen auki ja puristavat veret sieltä ulos vaikkei se nyt niin mukavaa hommaa olekkaan. Nuorimman synnytyksen jälkeen sain pari todella kipeää ja isoa pukamaa. Lopulta ei auttanut muu kuin könkätä lekuriin jossa tehtiin k.o. toimenpide ja kipu helpotti lähes saman tien. Parin päivän sisään hirtettiin myös sisäiset pukamat ja sen jälkeen on olo ollut lähes normaali. Hieman pelolla odotan seuraavan synnytyksen jälkeistä oloa. Toivottavasti ei pukamat uusi.. Huomenna käynnistys ilmeisesti edessä :)

Yhteistyössä