Synnytys ja herpes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras kyselee

Vieras
Miten olette selvinneet synnytyksestä jos teillä on herpes?

Onko päädytty sektioon? Peitetty haavaumia? Lääkitty?

Itselläni on todella harvoin ykköstyypin herpes alapäässä.. Eli huuliherpes on tarttunut alapäähän joskus nuorena ja neuvolassa ei nyt suhtauduta siihen mielestäni ollenkaan vakavasti, koska näytettä ei olla saatu otettua...

Kiitos vastauksista!

aina päädytä sektioon jos äidollä on herpes? sun pitää siitä puhua synnärillä ( ainakin meidän kunnassa käydään synnärillä ) ajoissa kun käyt ultrassa jne. sehän tarttuu alatiesynnytyksesä vauvaan.

Jos herpes ei ole aktiivinen eli rakkulavaiheessa niin siitä ei ole mitään haittaa. Itselläni herpes alapäässä ja esikoiseni synnytin ihan normaalisti alakautta koska se ei ollut rakkulavaiheessa. Tässäkin raskaudessa synnytän alakautta (jos muuten kaikki ok) jollei herpes aktiivinen. Koskaan ei ole mistään estolääkityksestä puhuttu eikä keisarin leikkauksesta. Ehkä sitten jos juuri synnytyksen aikaan se olisi ollut aktiivinen ja rakkulavaiheessa niin sitten varmaan tilanne olisi ollut eri.

Kaksi lasta olen synnyttänyt ilman estolääkitystä ja alakautta, kolmannen estolääkityksellä. Minullakin harvoin oireileva ja lähinnä pistelyin, tosi harvoin rakkuloita. Kävin Jorvin sairaalassa ennen aikaisesti (synnytys ei ollut vielä käynnilssä) ja siellä otettiin erittäin vakavasti tämä aihe ja hommasivat reseptin estolääkitykseen. Laskettu aika oli jo lähellä. YLeensä estolääkitys aloitetaan noin kuukautta ennen. Nyt ehdi popsia lääkkeitä noin pari viikkoa ennen vauvan syntymää. Olin tyytyväinen, että sain estolääkkeet, koska pistelyjä tunsin viimeksi noin viikkoa ennen vauvan syntymää. Ottivat JOrvissa vielä lapsesta herpesviljelyn. Aiemmin ei mitään tämmöistä. Nyt olin silläkin vähän huolissani, koska tiesin nyt että pelklästä pistelysltä voi tarttua ja mieskin on saanut, vaikka minulla ei niitä rakkuloita ollut juuri ollut. Ota puheeksi sairaalassa tai neuvolalääkärin kanssa ja hommaa vaikka resepti ja mieti milloin alat syödä estolääkkeitä. Minua näet harmitti, etten ollut ajoissa hankkinut sitä reseptia. Onneksi sain lääkärin kautta. Vauvallehan se voi olla katastrofaalisen kauhea saada.

Yhteistyössä