synnytys ja reisikipu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kesäkuussa toinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kesäkuussa toinen

Vieras
oisko kellään muulla synnytyksestä semmoinen kokemus että reisiin ja niiden lihaksiin sattui melkeinpä eniten? taas lähestyy uusi synnytys ja ensimmäinen synnytys oli rankka, muistan eniten sitä reisikipua johon en saanut muuta vastausta silloin kun että "jollain tuntuu ennemmän reisissä ". toivosin että voisin jotenkin ennaltaehkäistä sitä tällä kertaa,tai ainakin saada selityksen miksi se reisissä tuntuu?

Kokeilepa ensi kerralla nostaa jalat sellaiseen venyttävään asentoon kun pahin reisikipu iskee. Polvet koukkuun ylöspäin. Ja kyykkyasentoa voit harjoitella jo nyt, ennen synnytystä, se on suunnilleen sama asento, mutta eri päin. Auttasikohan akupisteiden painelu tai selkähieronta? Kannattaa kai kokeilla. Ja ainahan on sitten ne lääkkeelliset avut. Kipu kai säteilee selän ja lantion alueelta reisiin hermoratoja pitkin. Lihasjännitys pahentaa.

Kolme lasta oon synnyttäny ja ei oo kyllä mitään muistikuvaa reisikivusta.Mulla on kyllä ollu puudutus välillä niin vahva,että tunto on hävinny jaloista(jalalla ei oo voinu astua) ja kun sitä on vähentäny,ni on taas tunto palannu...Suosittelisin,että pyytäsit jonku puudutuksen,ettei sitä reisikipua tulis seuraavalla kerralla...

Ap, onko sulla myös menkkakipu säteillyt reisiin? Jo ennen ekaa synnytystä?

Mulla nimittäin menkkakipu on ihan teinistä lähtien tuntunut yksinomaan reisissä, eikä lainkaan kohdun alueella. Mutta reisissä se onkin sitten sattunut senkin edestä. Burana on tosin ollut tehokas apu. Nyt on muutama viikko ekaan synnytykseen ja jo valmiiksi vähän kauhistelen tuota jalkakipua, näinkö se myös synnytyksessä tuntuu siellä. Ja auttaako epiduraali myös siihen kipuun???

Miulla on 2 synnytystä takana ja molemmissa oli reilusti ennakoivia supistuksia, jotka tuntui selässä ja vatsassa, mutta varsinaiset synnytyssupitusten kivut tuntu vain ja ainostaa etureisissä! On kuulemma yksilöllistä missä ne tuntuu. Mitkään kävelyt tai asennot eivät niitä helpottaneet, mutta epiduraali autto miulla hyvin.

Synnytykseni (viime karkauspäivänä..) alkoi kaksi vuorokautta kestäneillä kivuliailla supistuksilla, jotka olivat suurimman osan ajasta melko säännöllisiäkin, mutta eivät kuitenkaan avanneet kohdunsuuta kuin 1 cm. Ehdin olla niiden aikana 1 vrk osastolla odottelemassa, ja pari kertaa käytiin kotonakin.. Olin lopulta niin poikki supistusten "sietämisestä", että juuri reidet olivat aivan maitohapoilla ja vain tärisivät. Niinpä sitten itse synnytyksessä juuri reisiin sattui eniten. Eli minulla tuo reisikipu tuli ihan lihasjännityksen vuoksi.

Mullakin oli reisipoltot ekassa synnytyksessä. Epiduraali auttoi hyvin ja itse ponnistusvaiheesta en muista reisikipua, lähinnä sitä oli siinä avautumisvaiheessa.

Mulla reisikipuun avautumisvaiheessa auttoi seisominen polvet hieman koukussa ja käsillä reisiin nojaaminen. Kun oli pakko istua tai makoilla pyysin miestäni painamaan reisiäni jos en itse pystynyt. Samalla piti painaa myös alaselästä kivun helpottamiseksi. Alaselän kipu laantui aqua-rakkuloilla (niiden laittaminen tuntui ikävältä), reisien tuska vasta epiduraalin myötä. Reisikipu on mulle tuttua kuukautisista, ehkä siksikin kipua oli helpompi sietää.

Synnytyksen jälkeen kun imetin esikoistani kohdun supistelukipu tuntui jälleen reisissä, silloin pyysin jo kipulääkettä. Tuntui, että saa kipuilu vähäksi aikaa riittää..

hei kiitos vastauksista! enpä uskonut että niin moni vastaa :).kesä76 , ei, minulla ei ole ollut reisissä mitään kipua kuukautisten aikana.onnea sinun synnyttämiseen, toivottavasti kaikki sujuu hyvin.Tosin minulla oli vähän vastaava tilanne kuin karkauspäivän äidillä, ehkä juuri siksi kivut tuntui reisissä koska sai kärsiä niin kauan supistuksien kanssa ennen itse synnyttämistä!kiitos siitä infosta, karkauspäivänäiti. :) Tällä kertaa kyllä tulen pyytämän epiduraalia, halusin jostain syystä välttää sitä viimeeksi mutta nyt en näe syytä miksi en sitä ottaisi.:) kiitti teille ja mukavaa kevään alkua!

Yhteistyössä