Synnytys + peräruiske

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Kenelle on tehty suolentyhjennys ennen synnytystä? Millainen kokemus oli ja kuinka aikaisessa vaiheessa peräruiske annettiin? Kannattiko omasta mielestäsi suolen tyhjennys? Oma synnytys on edessä minä hetkenä hyvänsä ja tahtoisin suolen tyhjennykseen, mutta olen kuullut siitä niin vähän, kaipaan siis kokemuksia, kannattiko.

Mulle tehtiin.. Tilanne tämä: Koko elämäni olen kärsinyt ns laiskasta suolesta,ja herkästi ummetusta. Loppuraskauden ajan oli todella usein ummetusta,ja lopputuloksena vauva ei laskeutunut kun oli -massaa "tiellä". Sain peräruiskeen kun olin synnärillä,supistuksia alle 5min välein ollu jo n 3 tuntia. Oli todella epämukava tunne kärvistellä suppareita letku pepussa ja tyhjentyminenkin aika ikävä kokemus. Sit kuitenkin helpotti - siinä määrin että supistuksetkin sen yön ja seur aamupäivän aikana loppui. Vauva kuitenkin laskeutui selkeästi alemmas,ja kunnon yöunien+yhden lepopäivän jälkeen supistukset alko uudelleen ja pääsin "tositoimiin" seur aamuyön tunteina :)

Miksi haluat suolentyhjennyksen? (et halua kakata synnyttäessä vai ummetusta vai mitä?) Suosittelen että teet tyhjennyksen ennen kun synnytys alkaa tai ihan alkuvaiheessa,on varmasti miellyttävämpi tapa. Apteekista saa (ilman reseptiä,ei oo kalliita) esim Microlax-pienoisperäruiskeita. Ne on ihan tehokkaita varsinkin jos ei ole kunnon ummetusta. Ja sit tyhjennyksen jälkeen (synnytyksen jälkeen vähintään siihen ekaan "isolla" käyntiin asti) juot paljon vettä ja syöt kuitupitoista hyvin sulavaa ruokaa ja luumuja,niin pysyy "tavara" pehmeänä.

[QUOTE="vieras";23295910]Mulle tehtiin.. Tilanne tämä: Koko elämäni olen kärsinyt ns laiskasta suolesta,ja herkästi ummetusta. Loppuraskauden ajan oli todella usein ummetusta,ja lopputuloksena vauva ei laskeutunut kun oli -massaa "tiellä". Sain peräruiskeen kun olin synnärillä,supistuksia alle 5min välein ollu jo n 3 tuntia. Oli todella epämukava tunne kärvistellä suppareita letku pepussa ja tyhjentyminenkin aika ikävä kokemus. Sit kuitenkin helpotti - siinä määrin että supistuksetkin sen yön ja seur aamupäivän aikana loppui. Vauva kuitenkin laskeutui selkeästi alemmas,ja kunnon yöunien+yhden lepopäivän jälkeen supistukset alko uudelleen ja pääsin "tositoimiin" seur aamuyön tunteina :)

Miksi haluat suolentyhjennyksen? (et halua kakata synnyttäessä vai ummetusta vai mitä?) Suosittelen että teet tyhjennyksen ennen kun synnytys alkaa tai ihan alkuvaiheessa,on varmasti miellyttävämpi tapa. Apteekista saa (ilman reseptiä,ei oo kalliita) esim Microlax-pienoisperäruiskeita. Ne on ihan tehokkaita varsinkin jos ei ole kunnon ummetusta. Ja sit tyhjennyksen jälkeen (synnytyksen jälkeen vähintään siihen ekaan "isolla" käyntiin asti) juot paljon vettä ja syöt kuitupitoista hyvin sulavaa ruokaa ja luumuja,niin pysyy "tavara" pehmeänä.[/QUOTE]

Tahtoisin tyhjennyksen, koska ajattelen ummetusta, mulla on nyt ollut raskausaikana joitain kertoja pahaa ummetusta, en todella tahtoisi synnyttää siinä samassa. Ja okei, ei oikein houkuta kakata synnyttäessä, mutta ei se ole se varsinainen ongelma, vaan juurikin se ummetus. Ja sitten myös se, että tuskin on kovin miellyttävää käydä kakalla ensimmäisiä kertoja synnytyksen jälkeen, varsinkaan, jos suoli ei ole tyhjentynyt ennen synnytystä.

Vielä kysymys: laittaako kätilö synnytyssalissa (vesi?)letkun ja siitäkö sitten kiiruhdetaan vessaan? Kuinka kauan suolen tyhjentyminen kestää (noin suunnilleen)?

Et sä synnyttäessä pysty pidätteleen siellä suolessa mitään, jos et ennen sitä ole käynyt tyhjentämässä tai tyhjennyttämässä... Kyllä se suoli tyhjenee siinä samalla synnyksen aikana viimeistään.

Itse sain peräpuikon, koska en vaan yksinkertaisesti tuntenut muuten kakkaamisen tarvetta ja edellisestä kerrasta oli kumminkin jo aikaa (lähes vuorokausi). Ehkä se oli sellainen varotoimi. Puikon laitettua hoitaja sanoi, että yritä piettää mahdollisimman pitkään. Mutta ehkä 20 minsaa meni (ei varmaan sitäkään) ja oli pakko 'juosta' vessaan. Itse en huomannut mitään haittavaikutuksia. Olin kumminkin jo kärvistellyt tiheiden suppareiden kanssa monta tuntia, joten tieto siitä että edes suoli oli tyhjä oli helpottavaa. :)

Mä halusin tyhjennyksen, koska ei tuntunut kivalta ajatukselta paskoa kätilön syliin, varsinkin kun ummetuksen takia lastia olisi ollut aika lailla... Jälkeenpäin ajateltuna peräruiske oli hyvä siksikin, että ei tarvinnut joutua miettimään kakkaamista kesken ponnistuksen. Siis että alitajuisesti kakan tulemisen pelko estäisi ponnistamasta ihan täysillä. Nyt ponnistusvaihe oli aika nopea ja verrattain helppo.

Synnytys käynnistettiin ja vähän käynnistyksen jälkeen kätilö laittoi letkulla vettä ja sitten kauhealla kiireellä tippatelineen kanssa vessaan ja siellä sitten jonkun aikaa meni pöristellessä.

Alkuperäinen kirjoittaja aöldjföalkjföa;23296018:
Et sä synnyttäessä pysty pidätteleen siellä suolessa mitään, jos et ennen sitä ole käynyt tyhjentämässä tai tyhjennyttämässä... Kyllä se suoli tyhjenee siinä samalla synnyksen aikana viimeistään.

Älä ihmeessä. :D En missään niin väittänytkään, ei vaan houkuta ajatus mahdollisesta ummetuksesta ja ponnistamisesta, jos kakkaa tulee _paljon_ ja samalla vauvaa pitäisi puskea ulos, voi olla aika paljon tukalampaa kuin pelkän lapsen ulos ponnistaminen ja mahdollinen löysä kakka.

Puhutaanko vessassa istumisesta nyt joistain kymmenistä minuuteista vai tunnista?

Mulle laitettiin ekan synnytyksen yhteydessä. Eipä tuo pahalta tuntunut. En muista kauanko siellä vessassa kökin sen jälkeen. Toisen synnytyksen yhteydessä ei ehditty laittaa kun eteni niin nopeasti.

Muuten, kannattaa ottaa Duphalacia tms mukaan jo sinne synnärille. Oli itselleni aika kätevää synnytyksen jälkeen. Oli nimittäin koko alapää niiiiin hellänä, että sai pitää ulosteen mahdollisimman löysänä, ettei itku päässyt vessassa. Esikoisen synnytyksessä en tällaista tiennyt ja olihan ne vessareissut tuskallisia :( Toisessa tiesin jo olla varautunut ja meni paljon helpommin.

[QUOTE="aapee";23296111]Älä ihmeessä. :D En missään niin väittänytkään, ei vaan houkuta ajatus mahdollisesta ummetuksesta ja ponnistamisesta, jos kakkaa tulee _paljon_ ja samalla vauvaa pitäisi puskea ulos, voi olla aika paljon tukalampaa kuin pelkän lapsen ulos ponnistaminen ja mahdollinen löysä kakka.

Puhutaanko vessassa istumisesta nyt joistain kymmenistä minuuteista vai tunnista?[/QUOTE]

Jos sulla on ummetust, etkä oo päässy tyhjään suoltas, niin kandee kyl todellakin ottaa ruiske.
Se täys suoli kun vaikuttaa ihan siihen, et vauva ei pääse laskeutuun synnytyskanavassa.
Vauhdittaa siis synnytystä tuo toimenpide.

Kaveria hävetti hirveesti se et synnyttäessä tuli ulostetta.Kätilö meinas et hyvä vaan, sillon tietää et vauvakin on tulossa = pää painaa ja tyhjää suolen.

Letkun laittamisen jälkeen suoli lauloi iloisesti reilu 5 minuuttia. Muistan kun istuin pöntöllä kesken karmeiden supistusten ja pönttö vaan lirisi. Synnytys kesti 22 tuntia ja se annettiin seitsemän tuntia ennen pojan syntymää. Suosittelen, ei ollut niin sotkuista sitten salissa.

Yhteistyössä