Synnytys

  • Viestiketjun aloittaja Rini
  • Ensimmäinen viesti
Rini
Jäin viime viikolla äitiyslomalle!

Nyt on ollut aikaa miettiä tulevaa synnytystä, kun työasiat eivät enää ole mielessä. Kovasti on alkanut ""tuleva koitos"" pelottamaan. Tai siis välillä pelottaa, ja välillä tuntuu, että ""mikäs siinä, kyllä onnistuu"".

Eniten synnytyksessä pelkään, että lapselle tapahtuu jotain (jää jumiin synnytyskanavaan, ei saa happea, vammautuu jne.). Itse kipu ja omien paikkojen repeäminen ei niinkään pelota, luulisin että siitä kyllä selviän.

Olen normaalikokoinen, alle kolmikymppinen ensisynnyttäjä. Millä perusteella neuvolassa tehdään lapsen kokoarvio (tehdäänkö kaikille)? Ja millä perusteella äidin lantiosta otetaan röntgenkuvat, jotta varmuudella saadaan selville synnytysreitin koon riittävyys?

Rv 36+2
 
Saana
Viimeisellä neuvolalääkärikäynnillä lääkärin pitäisi sisätutkimuksessa arvioida, onnistuuko alatiesynnytys. Siinä siis verrataan sinun lantiota ja lapsen kokoa. Röntgeniä ei tarvita, ellei ole todella vahvaa epäilystä siitä, ettei lapsi mahdu tulemaan ja näin yleensä on, jos lapsi on poikkeuksellisen isokokoinen.

Minulle neuvolassa aikoinaan sanottiin, että suurin osa äideistä voi synnyttää alateitse, mutta lapsen tarjonta on se määräävin tekijä. Siis jos lapsi tulee normaalisti raivotarjonnassa, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia. Lapsen kallon luut antavat periksi synnytyksessä.

Synnytyksessä lapsen tilaa seurataan todella tarkasti eli mikäli syke alkaa hidastumaan, on lääkäreillä nopeat keinot saaa lapsi ulos (sektio onnistuu minuuteissa ja siinä ajassa ehditään jo leikkaussaliin). Eli usko siihen, että hyvin menee!!!
 

Yhteistyössä