Synnytyspelko ja pelkopolilla käynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelokas uudelleensynnyttäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelokas uudelleensynnyttäjä

Vieras
Onko kukaan käynyt synnytyspelon takia tuolla pelkopolilla? Onko ollut apua?
Itsellä alkuraskaus menossa, ensimmäinen neuvolakäyntikin vielä edessä, mutta edellinen synnytys oli pelottava ja mietin jos sama toistuu tässäkin...
Missä vaiheessa raskautta asia kannattaa ottaa puheeksi esim. neuvolassa? Sieltä kautta varmaan saa aikaa pelkopolillekin jos th näkee sen tarpeelliseksi?

Mä en käyny ihan virallisesti kai missään pelkopolilla mut kävin juttelemassa kätilöiden kanssa ja vauvaa ultrattiin siinä samalla joskus rv 36 muistaakseni. Kyllä se jutteleminen ihan autto, vaikka siis ymmärsinhän mä sen itekkin, et tapahtuu mitä tapahtuu, sille periaattessa kukaan mitään voi. Mut kyllä ne muhun silti sai valettua uskoa. Nyt on kolmas synnytys varmaan aika lähellä ja jännittää, ei pelota. :)

Ota vaan neuvolassa vaikka hetikin puheeks niin saat tuntoja purkaa hetikin. Ja juu, sieltä neuvolasta sen ajan saa.

Ota puheeksi heti ekakäynnillä. Pääset pelkopolille, mahdollisimman pian niin voit nauttia tästä raskaudesta, ilman pelkoa. Polilla tehdään alustava synnytyssuunnitelma yhdessä äidin kanssa. Onnellista odotusta !

Ite kävin joskus 30-viikolla pelkopolilla (sama tilanne kuin sulla, eka synntys aika paha). Käynnillä sain purkaa sitä edellistä synnytystä ja samalla miietittiin seuraavaa. Itse en sillä hetkellä kokenut, että tähän uuteen synnytykseen olisi paneuduttu riittävästi (esim. kätilö sanoi suoraan, etten yöaikaan saisi pudendaalipuudutusta, vaikka sitä kovasti toivon ponnistuskipuun). Itse ja neuvolan terkkari oltiin oltu siinä uskossa, että pelkoäidille järjestyisi toivotut puudutukset ym. helposti.

Nyt kun laskettuun aikaan on muutama päivä, oma motivaatio synnyttämiseen on kyllä herännyt ja supistukset on tuntuneet jopa innostavilta. Pelko ei oo oikeestaan ollenkaan mielessä, ja muistan pelkopolikäynnistäkin päällimmäisenä kätilön rohkaisevat sanat.

Mulle tämä raskaus on tuntunut pitkältä ja hankalalta kaikenlaisten vaivojen ja myös synnytyspelon takia. Pelkopolille vaan ajoissa ja niin monta kertaa kuin tuntuu tarpeelliselta. Itse viivyttelin turhaan ja vatvoin asioita mielessäni.

Uusimmat

Yhteistyössä