synnytyspelko....ja useempi synnytys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hulluksi tulossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hulluksi tulossa

Vieras
Ja heti alkuun,en kaipaa mitään haukkumisia tai arvosteluja....
Tilanne tämä:Ollaan aina haluttu iso perhe ja nyt odotan viimeistämme eli kuudetta.nelosen jälkeen mulle iski kauhea kammo synnytystä kohtaan ja kun aloin heti pian odottaa viidettä alkoivat painajaiset ym. ja kävinkin sypellä ja tehtiin "synnytyssuunnitelma".Nyt jälleen raskaana ja samat pelot alkaavat vaivata,mutta en vaan yksinkertaisesti ilkeä --tosi noloa- missään äippäpolilla(ts. taas sypelle aikaa tarjoaisivat) mainita asiasta.oon saanu kommentteja tutuilta mm. että "on se hassua että tietentahtoen teet lisää kun pelkopolilla pitää käydä" ym...(en tosiaankaan halua lapsia raskaanaolon/synnytyksen takia,se on vaan se välttämätön "paha" että saa oman lapsen!!!)
Onko muita joilla useempi synnytys ja pelkopolikokemus?kuinka ovat suhtautuneet kun toistamiseen peloista huolimatta raskauduit,onko otettu "tosissaan"?

Ymmärrän sun pelkosi. Itselläni pelko iski toisessa raskaudessa kunnolla päälle, mutta meni ajan kanssa ohi. Hulluksi meinasin tulla, kun ajattelin ja tiesin, mitä kaikkea voi mennä vikaan synnytyksessä (ja esikoinen joutuu kasvamaan ilman äitiä ja puolisokin ilman vaimoaan). Neuvolassa asiassa mainitsin, mutta siellä ohitettiin koko asia. Itsepintaisesti siirsin ajatuksiani muihin asioihin ja pelko unohtui.
Kolmannessa ja neljännessä en asiaa ajatellut ollenkaan. Paitsi neljännen kohdalla pelkäsin raskauden loppumetreillä lääkärin pelottelun tuloksena. Pelkäsin kyllä vauvan hengen puolesta, en niinkään omani.
Itse olen miettinyt, että kai sitä tajuaa riskit paljon paremmin myöhemmissä raskauksissa kuin ensimmäisessä. Mutta niitä ei pitäisi miettiä vaan ajatella positiivisesti/pyrkiä ajattelemaan hyviä asioita.
En kuitenkaan ole siinä määrin ikinä pelännyt, että olisin pelkopolin palveluja tarvinnut. Synnyttäminen on ihana kokemus kaikkinensa ja olen neljä kertaa sen kokenut!

Kaikki menee varmasti sinullakin hyvin, LUOTA SIIHEN!

Yhteistyössä