P
Pallomaha
Vieras
Tulipa sitten odottamani kutsu synnytystapa-arvioon, syynä tähän on esikoisen hätäsektio. Olin kyllä pyytänyt että arvion ajankohdassa otetaan huomioon se että esikoinen tuli ennenaikaisena jo 36. viikolla, mutta se että arvio tehdään jo 33. viikolla tuntuu kyllä melko aikaiselta! Tässä raskaudessa kyllä jo supistelee kovasti eli kiire voisi myöhemmin tulla, mutta kohdunsuu on kuitenkin vielä kiinni eikä siis hengenhätää pitäisi olla. Onko muita vastaavassa tilanteessa olevia/olleita? Eihän vauvan kokoarvioonkaan voi noilla viikoilla vielä juuri luottaa, kun siinä on vielä hyvässä lykyssä toista kuukautta "kasvunvaraa".
Mitä OYS:n synnytystapa-arvio muuten pitää sisällään? Kutsussa luki että synnytyslääkärin tutkimus ja ultra, muttei esim. tutkimuksen kestosta mitään. Luotan siihen että omassa tapauksessani ainoa alatiesynnytyksen estävä juttu voisi olla juuri tuo vanha sektio, vauva taatusti mahtuu ulos kun olen pitkä (tosin en kovin leveälanteinen) ja tähän mennessä vauva on mennyt alakäyrillä kokonsa suhteen. Mutta voiko sektiohaavan kestävyyttä mitenkään kyseisessä arviossa edes mitata, siis näkeekö sen tilanteen ultraamalla? Neuvolan väki ei osannut kommentoida mitenkään asiaa, kuulemma sitten arviossa selviää...
Mitä OYS:n synnytystapa-arvio muuten pitää sisällään? Kutsussa luki että synnytyslääkärin tutkimus ja ultra, muttei esim. tutkimuksen kestosta mitään. Luotan siihen että omassa tapauksessani ainoa alatiesynnytyksen estävä juttu voisi olla juuri tuo vanha sektio, vauva taatusti mahtuu ulos kun olen pitkä (tosin en kovin leveälanteinen) ja tähän mennessä vauva on mennyt alakäyrillä kokonsa suhteen. Mutta voiko sektiohaavan kestävyyttä mitenkään kyseisessä arviossa edes mitata, siis näkeekö sen tilanteen ultraamalla? Neuvolan väki ei osannut kommentoida mitenkään asiaa, kuulemma sitten arviossa selviää...