synnytystapa-arvio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paula

Vieras
Eli mulla oli lääkäri ja ultra, lääkäri teki sisätutkimuksen ja totesi tarjoutuvan osan olevan niin ylhäällä ettei saa kunnolla tutkittua. Laittoi kuitenkin neuvolakorttiin että auki 1cm ja kanavaa jäljellä 2cm. Olen toissynnyttäjä.
Sisätuskimuksen jälkeen kysyi mahtuiko esikoinen tulemaan hyvin/ ilman ongelmia alakautta. Mahtui, hän oli 2kg kun syntyi. Lääkäri ei sanonut enää mitään vaan sanoi, että tuleppa ensiviikolla uudelleen. Katsotaan vähän tarkemmin.
Vauvan painoarvio on nyt viikkoihin nähden normaali, keskikäyrällä menee. Eli miten siis viikon kuluttua tutkitaan mahtuuko vauva tulemaan vai ei? Vai johtuuko siitä, että tarjoutuva osa on ylhäällä niin ei pysty koittamaan liikkuuko häntäluu vai mitä? Lääkärillä oli kova kiire ja kiitos näkemiin ja oven osoitus ei oikien jättänyt aikaa kysyä mitään... :(

Ne on nuo synnytystapa-arviot ihan lääkärien mututuntumaa. Mä kävin Tayssissa kyseisessä tutkimuksessa. Siellä oli kandit mukana ja annoin sit yhden niistä tehdä kyseisen tutkimuksen. Oppilas tuumi opettajalle "ei tämä kauhean isolta tunnut" No opettaja tuli siihen sitten kokeilemaan ja tuumasi.. "no eihän sieltä mikään iso lapsikaan ole tulossa"... Mulle ei asiasta puhuttu mitään. Puhuivat siis keskenään. Sit vaan vaatteet päälle ja moro. Mä jäin vähän siihen, että "häh?" No hyvin mahtui siitä "ei niin isosta" tulemaan tuo 3,950kg tulemaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Mulle TAYSissa tekivät röntgenit lantiosta, kun epäiltiin mahtuuko tulemaan. Siihen päälle ultrat ja käsikopelolla kokeilut. Mulla on aika hyvä luotto, kun röntgenkuvat on lekureilla tiedossa ja osaavat arvioida.

Tätä röntgeniä juuri mietinkin. Äitiyspoli ei ole samalla paikkakunnalla kun asun ja seuraava lääkäriaika on siis rv 38. Jos silloin laittaa lähetteen ja menen oman paikkakuntani labraan niin ehtiikö kukaan asiaa tutkia ennenkuin synnytys mahdollisesti alkaa?

Pianoarvioon luotan, koska käyn 2vko:n välein polilla ja samalla käyrällä lapsi on mennyt kokoajan. Vaikka siis on ollut eri lääkäreitä. Mittavirheitä toki sattuu, mutta rv15 asti on painoarvioita tehty ja luulisi jonkun saavan poikkeavan tuloksen jo nöiden viikkojen aikana.

Kyllä se rv 38 myöhäseltä tuntuu jos ei mitään kuvia yms otettu.. Mulla on ensi viikolla rv 38 tästä vauvasta painoarvio polilla, mutta kun kuvat otettu niin se on ultraamista sitten vain. Soittele ja kysy asiaa missä mennään. Vaikka toki rv 38 saa paremman kuvan syntymätilanteesta kuin esim rv 36. Tässä itsekin jännään mikä jättiläinen on tulossa :attn:

Yhteistyössä