Synnytystarinoita!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viivi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"viivi"

Vieras
Näitä on mun mielestä aina niiin kiva lukea :) Käynnnistykset, sektiot, kaikki ! :) mahd tarkasti :D
Omani:
Yliaikakontrollissa käytiin 10 päivää lasketun ajan jälkeen. Lääkäri teki sisätutkimuksen, paikat oli epäkypsät, just ja just sormelle auki. Ultralla painoarvio 3500g. Käynnistys sovittiin rv 42+0, jos ei siihen mennessä mitään tapahdu.
Rv 42+0 mentiin synnytysosastolle heti aamusta. Kätilö laittoi samantien käyrille ja sen jälkeen lääkäri tutki (ei mitään edistystä edellisestä tutkimuksesta). Sain ensimmäisen puolikkaan Cytotecin.
Päivän aikana ei mitään edistystä, sain kaksi puolikasta Cytotecia lisää ja käyrää otettiin useamman kerran.. Sovittiin, että lepään yön ja jatketaan käynnistystä aamulla.
Aamuyöllä alkoi verta tulemaan. Hälyttelin paniikissa kätilöä, mutta kätilö sanoi että hyvä vaan kun jotain edistystä tapahtuu :D
Aamulla kätilö antoi kokonaisen Cytotecin. Aamupalan jälkeen lähdettiin kävelemään ja käveltiin oikein urakalla rappuja ja sairaalan käytäviä ympäri. Supistukset alkoi noin klo 12. Käyrää otettiin sen jälkeen useamman kerran, jopa tunnin kerrallaan. Klo 15 supistukset alkoivat olemaan tiheitä ja säännöllisiä. Pyysin kipulääkettä, mutta kätilöt sanoivat, että synnytyssalissa otetaan lääkkeet käyttöön (olin tarkkailuhuoneessa).
Klo 16 pääsin ammeeseen ja sain ilokaasun käyttöön. Koitin hengitellä sitä supistusten aikana mutta mun mielestä siitä ei ollut mulle mitään apua. Ammeesta noustessa meni lapsivedet. Klo 17 siirryttiin synnytyssaliin. Supistukset oli tosi kipeitä ja kätilö ehdotti epiduraalia. Tippa laitettiin ja odoteltiin anestesialääkäriä. Lääkäri ei meinannut saada epiduraalia laitettua ja sitä koitettiin ensin laittaa makuullaan, mutta kun ei onnistunut niin lääkäri pyysi nousta istumaan kyyryyn ja sitten vihdoin saatiin laitettua. Epiduraalista ei ollut mulle mitään apua.. Ponnistustarve alko olla kova ja tuntu että lantio repeää just kahtia.
Mies koitti "olla apuna" parhaansa mukaan..
Klo 20 sain toisen annoksen epiduraalia. Se onneksi auttoi ja sain noin reilun tunnin levättyä, kunnes alkoi taas jäätävä kipu ja ponnistustarve. Hälytin kätilöä, että saisin lisää epiduraalia. Kätilö teki tutkimuksen ja sanoi, että vauvan pää on jo näkyvissä ja että ponnistaa saa heti, kun siltä tuntuu.
Ponnistusvaihe kesti vaan 7minuuttia(vaikka tuntu monelta tunnilta..:D) ja lopulta saatiin meidän pikkunen prinssi syliin! <3 Synnytyksen "virallinen" kesto 6tuntia 30minuuttia ja tuloksena ihana 50cm pitkä ja 3760g painava poika!<3

samat sanat: ihana lukea! :)

itselläni meni näin:
la oli pe, saman viikon maanantaina tuntu jo supistuksia, mutta ne loppu. tiistaiyönä valvoin klo 2-5 supistuksien takia, mutta ne sitten loppuikin. keskiviikkoaamuna klo n.2maita heräsin supistuksiin jotka oli epäsäännöllisiä, sittenpä niitä tulikin koko päivän niin epäsäännöllisinä. lämmitin jyväpussia jatkuvaan, yritin löytää hyviä asentoja, mutta kaikesta huolimatta touhusin kaikkea sinä päivänä. illalla klo 18-18.30 ei ollut supistuksia, mutta (yllätys yllätys) ne sitten alkoivat taas. en pystynyt olemaan paikallaan ja yritin keksiä kaikkee mikä lievittää.

vaille yheksän sanoin että mennään nukkumaan sitten, enteilin että lähtö tulee yön aikana. tunnin pystyin olemaan paikallani, hengittelin aina supistuksien aikana. sitten lähin taas kävelemään ja yritin sohvalla lepäillä, luin lehtiä ja join lämmintä. puolilta öin supistuksien aikana itkukin tuli silmään, niin tiesin että nyt on herätettävä mies.
soitin samalla myös sairaalaan ja sanovat että tule jos siltä tuntuu.

oltiin sairaalassa puol kahen maita.(oli ihana ajaa sairaalaan: matkaa n.45km ja täysikuu!) kärvistelin sen matkan, alkumatka meni kylmää täristellessä. :D

Mennessä sairaalaan niin olin auki 4cm. sit puol tuntia käyriä kahtoivat ja siirryttiin sit saliin. kävin lämpimässä suihkussa jonka jälkeen laittoivat epin, (kello oli jotain yli kolmen.) sit torkahdinkin vähän.
puol viis kätilö tutki että oho, oot ihan auki, sitten puhkasi kalvot kun ei ollut vedet viel mennynä. viiden jälkeen sanoin että ponnistuttaa kyllä, puol kuus alko ponnistusvaihe niin kuudelta pienen pieni prinsessa parkaisi ekan kerran! :) <3

ensimmäiseksi synnytykseksi oli aivan ihana kokemus! :)

Mä en sano pahalla, mutta olen huomannut että mitä isommiksi omat lapset kasvaa, sen vähemmän kiinnostaa kertoilla omia kokemuksiaan taikka kuunnella muiden.

Tää nyt on tälläinen negatiivinen postaus, mutta siis tää on minulle ihan uusi juttu. Koitan käsitellä sitä että omat lapset jo niin isoja etteivät tartte mua enää niinkuin ennen ja samalla tuli mieleen tämä että nää synnytyskertomukset jotenkin jääneet vuosien saatossa vaikka aikanaan tykkäsin jutella niistä.

Snif, mun muksut on jo niin isoi.... Toinen menee yläasteelle, toinen viidennelle nyt syksyllä.

en nyt jaksa molempia kertoa,kerron tuoreemman kokemuksen...
Laskettu aika oli sunnontaina,silloin ei mitään tapahtunut. Keskiviikkoaamuna aamulla oli pikkarit vähän kastuneet ja terveyssiteen avulla huomasin vuodon olevan vaaleanpunaista,eli lapsivettähän se lirutti. Lähdin kuitenkin shoppailemaan suunnitelmien mukaisesti. Supistukset alkoivat n.klo 11,pyörin kaupoilla vielä tunnin ja ajelin sitten bussilla kotiin ja soitin miehelle (supistukset alkoivat olla tosi kivuliaita ja tulivat 7-15 min välein). Kotona soitin sairaalaan,sanoivat ettei ole mitään kiirettä,käy vaikka suihkussa... Sanoin että ei,lähdemme ihan pian tulemaan ja niin lähdimmekin.
Sairaalassa oltiin n.13.30 ja ilmottautumisen jälkeen saimme odotella jossain tutkimushuoneessa puolisen tuntia ennen kuin minut tutkittiin ja huomattiin olevan jo 7cm auki. Siirryttiin samantien synnytyshuoneeseen,missä ihan pyytämättä tarjottiin epiduraali.Kovin kauan ei tarvinnut enään supistuksista kärsiä,vauva syntyi 15.37 n.20 minuutin ponnistuksilla.Ihana pikku tyttömme 3,596kg ja n.50cm syntyi helposti.

Mä en sano pahalla, mutta olen huomannut että mitä isommiksi omat lapset kasvaa, sen vähemmän kiinnostaa kertoilla omia kokemuksiaan taikka kuunnella muiden.

Tää nyt on tälläinen negatiivinen postaus, mutta siis tää on minulle ihan uusi juttu. Koitan käsitellä sitä että omat lapset jo niin isoja etteivät tartte mua enää niinkuin ennen ja samalla tuli mieleen tämä että nää synnytyskertomukset jotenkin jääneet vuosien saatossa vaikka aikanaan tykkäsin jutella niistä.

Snif, mun muksut on jo niin isoi.... Toinen menee yläasteelle, toinen viidennelle nyt syksyllä.

Ymmärrän kyllä kantasi :) Mulla toi tapahtuma on vielä niin "tuore" että voisin puhua siitä vaikka koko ajan :D

Yhteistyössä