synttäritarjoiluista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensi kertaa ajatellen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensi kertaa ajatellen

Vieras
Vietimme vastikään poikamme 5-vuotissynttäreitä. Paikalla oli sukulaisia ja perheystäviä sekä ensi kertaa myös pojan omia kavereita. Tarjoilu oli vaatimatonta mutta ennen toiminutta: täytekakku, pullaa, keksejä, kasvis- ja lihapasteijoita, sekä nyt pojan toiveesta myös karkkeja ja popcorneja.

Yhden kaverin vanhemmat varmistivat lapsen tuodessaan, että annattehan hänelle sitten myös oikeaa ruokaa ennen herkkuja. Toisen kaverin vanhemmat ilmoittivat lasta tuodessaan, että meidän XXX ei sitten syö koskaan karkkia. Ensi vuotta ajatellen haluaisinkin nyt kysyä palstalaisilta synttäritarjoiluista:

1) Tarjoatteko lapsille synttäreillä "kunnon ruokaa" ja jos niin mitä?
2) Kuuluuko karkkitarjoilu mielestänne lasten synttäreille? Kieltäisittekö yllämainitussa tilanteessa yhtä lapsista ottamasta karkkia kulhosta (kuten minä tein, tuntui kamalalta)?

Meidän lapsi on aina mennyt kaverin synttäreille ruokittuna ja siihen varautuen, että siellä sitten vain herkutellaan. Siis lämmin ruoka syödään kotona ennen juhliin lähtöä. Toiseksi, itse pidin itsestäänselvänä, että lasten synttärijuhlilla karkit kuuluvat asiaan. Mutta eipä mulla kovin paljon kokemusta näistä asioista ole. Kyselin sitten lapselta niiden synttäreiden tarjoiluista, joissa hän oli ollut. Paljon en irti saanut, mutta yhdessä paikassa oli ollut ilmeisesti lihapullia ja nakkeja ja toisessa ranskalaisia ja kalapuikkoja. Tämä on mulle uusi trendi, eivät tunnu niin juhlavilta... Valaiskaa, että osaan jatkossa toimia paremmin!

No ei todellakaan tarjota mitään "oikeaa" ruokaa synttäreillä. Meillä on tarjolla todella paljon erilaisia herkkuja esim. sipsejä, poppareita, keksejä, leivoksia, karkkia, jäätelöä jne. aina on ollut myös hedelmiä esim viinirypäleitä ja vesimelonia mut eipä ne juuri ole kelvanneet kuten eivät myöskään suolaiset tarjottavat kuten lohileivät tai suolaiset piirakat. En kiellä ketään ottamasta, sanoisin vanhemmille että en ala vahtimaan mitä itse kukin suuhunsa laittaa (ellei kyseessä ole ihan pieni lapsi joka on allerginen jollekkin ruualle)

Mun mielestä teidän tapa kuulostaa ihan normaalilta. Itsekin vien lapsen juhliin ruokittuna jos ei ole etukäteen tiedossa että on ruokatarjoilua. Ja kavereiden synttäreillä nimenomaan saa vedellä niin paljon herkkuja kuin haluaa. Ja samalla kaavalla on lähiympäristössä muutkin tuntuneet toimivan. Tosin vähän riippuu siitäkin mihin kellonaikaan juhlat järjestetään. Meillä yleensä tähdätty suunnilleen välipala-aikaan joten ehkä siksikin mikään ruokatarjoilu ei kuulu asiaan. Jos taas juhlat olisi vaikkapa arkane hoitopäivän päälle niin varmaan ottaisin sen tarjoiluissa huomioon esim. laittamalla pöytään jotain pizzaa tai hodareita.

• Tykkää
Reactions: emppu75
sinun lapsesi=sinun ja lapsesi tarjoilu, ellei kelpaa/vaaditaan muuta/lisää, syököön/pysyköön kotona... karkeaa, mutta näin mä tekisin, toki tarjoilisin jotain pikkusuolaista enkä pelkästään makeaa herkkua, mutta anyway :)

Ruoat syödään kotona. Meillä on aina makeiden lisäksi ollut pieniä pizzapaloja, jotka ovat maistuneet todella hyvin.

Karkkia eivät meidän lapset syö, joten niitä ei meillä tarjota (eikä vielä mehuakaan nuoremman synttäreillä, pienille riittää hyvin maito ).

Jos vien omat lapseni synttäreille, niin sanon siellä olevalle aikuiselle, ettei meidän lapset saa syödä karkkia, ja toivon että tätä pyyntöäni kunnioitetaan.

mielestäni ihan normi toiminta sinulla,kotona syödään oikea ruoka ja kylässä herkutellaan sillä mitä tarjotaan. Ihan hyvä jos on hiukan jotain suolapalaakin tarjolla,esim. karjalanpiirakkaa tai pasteijoita.

Yhteistyössä